Jakoozie Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hei! Jeg ser til stadighet leiligheter og eneboliger som selges med rom som ikke er godkjent som oppholdsrom eller soverom, på grunn av for dårlig lys, rømningsvei etc. Hvordan håndheves disse tingene egentlig? Har selv vurdert å kjøpe en leilighet med flere rom, og eventuelt bo i det rommet som ikke er godkjent selv mens jeg leier ut de/de andre, men hva risikerer jeg egentlig da? Har sett noen snakke om bøter o.l. Litt sprøtt at jeg ikke skal få velge hvordan jeg disponerer mine egne rom, når jeg selv tar hele risikoen. (Kan forstå begrensningen i forhold til leietakere). Hvis disse reglene praktiseres strengt så er det jo mildt sagt uforsvarlig at så mange selgere annonserer med ekstra soverome/oppholdsrom, hvis det ikke er godkjent. Har søkt litt på nettet, men har funnet lite praktisk informasjon. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Rommene kan jo benyttes som f.eks kontor, det er ikke alle rom som må soves i. Så ser ikke helt problemet med å ha denne typen rom i et hus. Det verste som kan skje er vel at du brenner inne... Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Finnes noen tilfeller som er litt på kanten, f.eks at soveromsvinduet er 5 cm for smalt i forhold til godkjent rømningsvei. Da hadde ikke jeg vært sikkerhetsmessig bekymret for å sove på et slikt rom. Det blir jo annonsert slik nettopp fordi folk bor i slike rom selv og leier ut det godkjente. Skulle noen komme på kontroll så er det bare å flytte dyna i stua og si at du sover der. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Det jeg tror skjer er at hvis en eller annen kontrollør får snusen i det, vil du få beskjed om at "dette må det bli en slutt på". Så får du en frist til å ordne opp. Men den første reaksjonen kommer nok litt an på forholdene. Hvis det er sånn at du åpenbart forstår eller burde forstått at det ikke er lov å bruke rommet til soverom, vil de kanskje reagere hardere enn om vinduet er 5 cm for smalt. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 18. april 2015 Forfatter Del Skrevet 18. april 2015 (endret) Rommene kan jo benyttes som f.eks kontor, det er ikke alle rom som må soves i. Så ser ikke helt problemet med å ha denne typen rom i et hus. Det verste som kan skje er vel at du brenner inne... Ja. Men jeg ser at noen skriver at rommet ikke er godkjent som oppholdsrom også i noen tilfeller. Som for meg høres ut som at man ikke kan bruke det i det hele tatt. Typisk Norge. Har ikke noe mot lovregulering, men dette et er eksempel på overdreven inngripen fra myndighetene synes jeg. Endret 18. april 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Så lenge du som huseier benytter disse rommene går det greit, forsåvidt hvis du leier de ut også, men da tar du en minimal større risiko. Personlig synes jeg det er latterlig hvor mye begrensninger man har som eier av hus/leilighet når det kommer til å kunne bruke og gjøre med innvendige rom og areal. Det er jo minimalt man får lov til å forandre på før det skal søkes om og må godkjennes... Gleder meg til de nye lovene som kommer i juni Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hvordan lover kommer i Juni? Lenke til kommentar
EivindJ Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Ved utleie av bolig vil det utgjøre en mangel hvis rommene du leier ut ikke er godkjent, se husleieloven § 2-17, men bestemmelsen er vel ment påberopt av leietaker, ikke det offentlige. På samme måte vil slike forhold kunne medføre mangel ved salg, i hvert fall hvis man unnlater å opplyse om det, jf. avhendingslova §§ 3-2 annet ledd og 4-17. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hvordan lover kommer i Juni? Kommer nye regler i forhold til hva man har lov til å gjøre innvendig og utvendig, blant annet kan du sette opp utehus/garasje etc på opptil 50m2 uten å måtte søke kommunen først, som også kan settes opp inntil 1m fra eiendomsgrensa. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 18. april 2015 Forfatter Del Skrevet 18. april 2015 På samme måte vil slike forhold kunne medføre mangel ved salg, i hvert fall hvis man unnlater å opplyse om det, jf. avhendingslova §§ 3-2 annet ledd og 4-17. Tror det må være greit så lenge man opplyser klart om det. En stor del av toppleilighetene i Stavanger selges med rom som ikke er godkjent, det hadde nok vært voldsomt med søksmål hvis dette ikke var greit. Det jeg har sett er noen dommer der det sies at det ikke bare er nok å merke et rom som "disponibelt", i stedet for soverom. Du må nok skrive eksplisitt at rommet ikke er godkjent som soverom i annonsen. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Har selv vurdert å kjøpe en leilighet med flere rom, og eventuelt bo i det rommet som ikke er godkjent selv mens jeg leier ut de/de andre, men hva risikerer jeg egentlig da? Har sett noen snakke om bøter o.l. Litt sprøtt at jeg ikke skal få velge hvordan jeg disponerer mine egne rom, når jeg selv tar hele risikoen. (Kan forstå begrensningen i forhold til leietakere). Boliger skal ha både oppholdsrom og lagringsplass. Når meglere og takstmenn måler areal, kalles det P-rom og S-rom. Når kommunen godkjenner, snakker man om oppholdsrommene som boligens hoveddel, og boder, evt. garasje og uinnredede kjellere og loft som boligens tillegssdel. Det stilles strenge krav til takhøyde, lys og utsyn (vinduer), isolasjon, ventilasjon, utførelse av trapp, ekstra rømningsvei etc. for rom for varig opphold, mens for boder er det meste lov. Å gjøre om lagringsplass til boligrom er søknadspliktig, man søker om bruksendring. "Ikke godkjente rom" og "disponible rom" er som regel tilleggsareale som til forveksling ligner et oppholdsrom, men i byggetegningene er vist som bod. Enten ved at bod og soverom i utgangspunktet er bygd i samme standard, kun størrelsen er forskjellig, kanskje mangler også vindu. Eller ved at boder er isolert, og innredet uten søknad. I noen tilfeller kan det virke absurd at man ikke selv kan velge hva man bruker rom til. Som regel er det uproblematisk både å sove i en bod og å bruke et soverom til å lagre pappesker med alt mulig skrot. Men ved ominnredning av loft, kjellere, garasjer etc. kan søknadsplikten hjelpe til å kvalitetssikre at man får gode rom som egner seg til å bo i. Om kommunen oppdager at man har ulovlig innrede rom, får man gjerne et brev om at de ønsker en befaring, og at man vil kunne bli nødt til å tilbakeføre arealet til slik det var på godkjente tegninger, eller å søke om å få godkjent endringene som allerede er utført. Det gis en tidsfrist, og varsles at man vil få dagbøter hvis man ikke har bygd tilbake til tidligere løsning eller levert søknad innen fristen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Dette ser man ofte i annonser merket som "Disponibelt rom". Det er mange faktorer, kan være mindre enn 15 m3 luft i rommet som er krav til soverom, eller for liten takhøyde eller manglende vindu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå