Gå til innhold

Hjelp meg med min mitt første vannkjøleprosjekt.

Tesshin

Anbefalte innlegg

Siden dere er så snille og hjelper til så skal jeg gjøre dette så enkelt som overhodet mulig. Jeg kommer til å legge mye penger i dette så jeg er veldig fokusert på at det ikke gjøres feil. Jeg har brukt masse tid på guider for vannkjøling og så langt er det dette jeg har fått med meg.

1.Det spiller ingen rolle i hvilken rekkefølge komponentene er. (Med unntak av neste punkt).

2.Det er svært viktig at reservoaret forer vannet direkte inn i pumpa ved å ha reservoaret høyere enn pumpa.

3. Aldri start pumpa mens det ikke er vann i den. (Å kjøre den tørr ødelegger den med en gang).

4. Pass på å bruke høykvalitets vann fra vannkjølingsprodusenten så man unngår alger, og annet gædd i loopen over tid.

5. Drener loopen minst 1 gang i året og skyld radiatorene grundig.

6. Fyll hele kabinettet med servietter og sjekk for lekkasjer i et par timer før man starter opp systemet for første gang.
-----------------------------------

Det er bare et par ting jeg er usikker på. 

1. Jeg skal ha 16 (!!!) vifter i loopen. Men jeg kan ikke koble opp alle disse til hovedkortene. Så jeg kobler sammen for hver enkelt radiator. Jeg regner med at jeg kan koble disse sammen (skjøte de) i en hub på hver plass?

2. Dette er noe jeg ennå sliter med å få svar på. Men jeg skal ha 2 pumper for hver loop. 1 loop til og hovedkort og 1 loop til gpus. Hvordan kan jeg "mounte" pumpene jeg skal ha i kabinettet. Jeg har sett noen bruke holdere som holder rundt tankene. Følger dette med? Må jeg kjøpe dette utenom?

Må jeg borre huller i kabinettet?

Liste over komponenter er nedenfor. Jeg har 2 780 Ti Asus Matrix, Asus Formula VII 4790k og greier fra før i et annet kabinett.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1539832&su=207E4875-A563-4B8F-9D8D-C8D2636FEFBB

2 slike http://www.ekwb.com/shop/ek-fc780-gtx-ti-matrix-nickel.htmlmedfølgende backplates er også bestilt fra EKWB.

Årsaken til at jeg har 2 reservoarer i tillegg til pumpene er fordi jeg skal ta av tankene på pumpene som er med så får jeg større tanker på pumpene ved å skifte ut.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latterlig overkill og alt for komplisert. Og hvorfor 16 vifter? Svært få har bruk for push-pull

Hvilke størrelser på radiatorer skal du bruke?

Ville absolutt gått for ÈN pumpe og enkel loop. Tro du meg, du vil takke meg for dette rådet når du går i gang og bygger.

Lenke til kommentar

Hade sett på två andra alternativ.

1, sälg 780ti och köp ett titan.

2, Gå för quick disconnects med en enkel loop. QD på 2 loopar, 4 pumpar och två ress blir clusterfuck. Har du 10/12 eller ännu värre, 12/16 slangar i tillägg blir det gröt i kabbis.

Lenke til kommentar

4 pumper er bare tull, og det er ikke noe poeng i å kjøre cpu på egen loop. Hvis du kun skal kjøle det som står i signaturen din klarer du deg men en enkelt D5.

Du kan bruke en splitter til viftene, tviler på du trenger push/pull med mindre du har knapt med radiatorer. Viftekontroller er også kjekt å ha.

Større res. gir deg ikke nevneverdig lavere temperatur.

Lenke til kommentar

Det skal bare være 2 pumper. 4 er nok helt feil så klart.

Jeg har lest at det er en fordel med en egen loop for CPU og en egen loop for grafikkort.

Jeg skulle gjerne ha valgt Titan X, men så vidt jeg vet er det ikke noen blokker til de ennå, iallefall som ikke jeg vet om.

Har nok rett at man ikke trenger push pull på vifter. Men med 2 x 480 rads og 1 x 240 (jeg har endret litt). Så må jeg jo som minimum ha 10 vifter.

Jeg lurer veldig på i grunn hva slags temperatur forskjeller jeg får mellom å gjøre cpu + 2 780 ti i én loop, kontra 2 loops.

Setter veldig pris på svar så langt. Fortsett.

Lenke til kommentar

Ok. Da har jeg planer om å bestille 2 x Titan X som jeg skal kjøre i SLI. Det virker kanskje litt overkill, men bør jo holde en stund.

Er det noen som faktisk kan fortelle meg hvor stor forskjell jeg får om å kjøre 2 loops (en for gpus og en for cpu) kontra og kjøre alt i en loop?

Lenke til kommentar

kåla masse med vannkjøling før i tia, så her er hva jeg veit.

To radiatorer i serie er bedre enn to i paralell.

viftene på radiatorene bestemmer vanntemperatur, men den blir neppe mer enn noen grader varmere når den passerer varmekilden, siden vann tar til seg varme 20 ganger raskere enn luft.

du kan derfor trygt kjøle cpu, og gpu på samme krets, total watt er vel ca 450 watt? noe to store radiatorer burde kjøle ned kjempebra, hvis jeg forsto oppsettet ditt rett.

mer komplisert hvis du kobler opp to separate kjølesystemer , ett for cpu og et for gpu, men fullt mulig.

bruk gode slanger.

koble alt opp og test uten at det er montert. lekker det så sparer du en pc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kåla masse med vannkjøling før i tia, så her er hva jeg veit.

To radiatorer i serie er bedre enn to i paralell.

viftene på radiatorene bestemmer vanntemperatur, men den blir neppe mer enn noen grader varmere når den passerer varmekilden, siden vann tar til seg varme 20 ganger raskere enn luft.

du kan derfor trygt kjøle cpu, og gpu på samme krets, total watt er vel ca 450 watt? noe to store radiatorer burde kjøle ned kjempebra, hvis jeg forsto oppsettet ditt rett.

mer komplisert hvis du kobler opp to separate kjølesystemer , ett for cpu og et for gpu, men fullt mulig.

bruk gode slanger.

koble alt opp og test uten at det er montert. lekker det så sparer du en pc.

Jeg skal ha 1 overclocka cpu + 2 overclocka 780 ti. Det er vel 800-900 watt på sitt meste tørr jeg å tippe.

Da bør det jeg få lave temperaturer under load siden jeg har 480 x 2 + 240. Det er jo 11 x 120mm

Jeg vet ikke hvorfor men jeg hører mange som klarer å få 40-42 grader celcius på grafikkort under heavy load med vannkjøling. Og det er SLI også.

Lenke til kommentar

Ikke så rart siden GPU er såpass lett å kjøle med stor varmeflate. 10 grader delta er ikke usannsynlig på skjermkort

Ligger selv på vanntemp 30-35 når jeg spiller litt avhengig hva, Dette med vifter på ca 700 rpm, altså meget lavt og stille.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...