bonno Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Hei Jeg har en bror som sliter litt, og etter alt jeg vet har han gjort det i lang tid, Han er en hyggelig mann, han er faktisk 27 år snart, og bor fortsatt hjemme. Han har alltid slitt sosialt, og slitt med å passe inn. Dette skyldes mye at han har dårlig selvsikkerhet, og at han ikke er like flink til sport og andre aktiviteter. Dermed har han aldri villet være med på fotballbanen med venner i tidlig alder osv. Han har meldt seg ut av alle sosiale medier, og nå for tiden sitter han bare hjemme, siden han akkurat er ferdig med en mastergrad og ikke har noe å gjøre. Jeg har merket i lang tid at han har vært mye lei seg, han er irritert på alt og alle, og sier ofte at han ikke duger til noen ting. Han kan ofte felle en tåre eller to når han tror ingen ser det, og en liten kommentar kan ødelegge dagen hans. Derfor begynner jeg å lure på om han trenger hjelp snart, eller om det er noe jeg kan gjøre for han. Jeg tenker personlig at det ville hjulpet masse med i hvertfall e`n venn, så han kan ha et liv litt utenfor huset, og med litt andre enn nærmeste familie. Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er for å kanskje få litt tips til hva jeg kan gjøre for han, og eventuelt hva det er han kan gjøre selv for å forbedre situasjonen. Jeg tenker at jeg kanskje kan hjelpe han litt på vei på en eller annen måte. Men uansett så er det supert hvis noen har innspill for hvordan broren min kan få et bedre liv, og kanskje få seg kontakt med andre jevnaldrende. Takk på forhånd Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Kanskje han kan bruke mastergraden sin på å få en jobb han kan trives i? Noe som kan vise at han duger, og en måte å komme i kontakt med andre Lenke til kommentar
Super Shrek Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Du er en god bror som har et sånt ønske . Kanskje ta han med på ferie eller finne noe for han som han synes er veldig morsomt. Eller kanskje lage en bucket list (Liste over ting du skal gjøre før du dør). Et annet tips er å få seg venner på nettet (Starte med sosial medier igjen eller spille online). Jeg har Autisme og kan bli ganske deprimert noen ganger, da går jeg bare å skaffer meg nye venner på pcen og blir glad igjen =D 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Huff, det høres ikke så greit ut nei. Jeg tenker at selv om det er veldig fristende å anbefale å søke profesjonell hjelp. Så vil kanskje det forsterke hans følelse av misslykkethet, om det er det som er problemet. Nedfor kan vi alle være innimellom, ulykkelig forelsket, ensomme. Og finner det vanskelig å komme ut, og være sosial. Det kan sikkert være 1000 forskjellige ting. Mitt tips er således ikke noe som egentlig trenger å henge sammen med din brors sinnstemning i det hele tatt. Men noe som kan være litt all-right for oss alle innimellom. Og det er å få høre at vi kanskje ikke er så mislykkede likevel. Med din bror tenker jeg da at du kan prøve å støtte litt ekstra og for eksempel gi komplimenter. Men det må selvsagt ikke være påtatt, og virke falskt. Og selvfølgelig ikke plutselig "hundre ganger om dagen". Og bare du vet jo hvilke interesser han har, og må tilpasse det deretter. Men det kan for eksempel være så enkelt som å be han med på kino. La han velge filmen, og etterpå si det var en bra film han valgte. Samme på restaurant for eksempel, bestill det samme som han, skryt av maten og si du er glad du valgte det samme som han, at han er flink til plukke ut de gode rettene. Om du spør han hva han har gjort, og han sier han har gått en tur, eller tatt oppvasken, eller støvsugd. Samme hva egentlig, så kan du gjøre det om til et kompliment: "Så flink du er. Jeg kommer meg aldri ut på tur lenger." Eller: "Så flink du er, jeg orker aldri støvsuge, dama holder på å bli gal." Ellers kan du for eksempel spør om han kunne tenke seg å trene, eller gå tur sammen med deg. Si at du trenger å bli kvitt kiloene som har sneket seg på, om du har noen. Eller at du bare sliter med dårlig form, men ikke klarer komme igang alene. Fysisk aktivitet er noe av den beste medisinen som finnes mot tungsinn. Og igjen gir det masse muligheter for å bygge hverandre opp. Som: "Jeg synes du virker litt sprekere i dag enn for bare 2 uker siden." Eller: "Ser ut som du har tatt av deg en kilo eller to allerede?". Om han er flinkere enn deg i sjakk for eksempel, kan du be han om hjelp til at du kan bli god nok til å slå en annen kompis. Eller bare ta det opp igjen, om det var noe dere pleide å gjøre før. Altså finne en aktivitet som han er flink på, og la han få gleden av å vinne litt. Om du bestiller noe dritt fra Ikea som trenger montering, be din bror om hjelp. Om du skal beise rekkverket på verandaen, be han holde deg med selskap/hjelpe deg. Det er en haug av måter å bygge hverandre forsiktig opp på. Jeg tror mange vil bli forbauset over hvor lite som egentlig skal til noen ganger. Et vennlig ord, eller et lite kompliment kan nå langt. Men det er klart, om du ikke merker noen fremgang, det blir værre, eller du får en dårlig følelse. Kanskje en litt "hul klang" i stemmen hans. Da er det på tide å ta det videre til profesjonelle... Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Prøv hjelpeorganisasjoner som fks Røde kors.. Finner garantert mange hyggelige personer som er også ser etter nye venner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå