G Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 (endret) For første gang så så jeg et helt spesiellt fenomen ved å kikke opp på stjernehimmelen. Jeg har i mange år visst om at satelitter kan sees med det blotte øyet. Og jeg har sett uhorvelig mange. Det er det enkleste i verden å få øye på. Fenomenet skyldes at solskinnet som ustanselig skinner i det tomme rom speiles på satelittkroppen og/eller dens solcellpanel-vinger. Om vinkelen er optimal så ser man et sterkt solskinn som speiler seg i satelittkroppen. Det er jo nøyaktig samme grunn som ligger bak at man kan se månelys. I dag så jeg noe helt spesiellt, som man ikke alltid ser. Jeg må ha sett gjenskinn av solcellepaneler, eller noe utstikkende noe. Jeg kan jo ikke med sikkerhet si at det var en kommunikasjonssatelitt. Det kan jo like gjerne ha vært ISS, men det er litt mindre sannsynlig siden det kun er én av ISS. Det spesielle jeg så var et par ekstra sterke lysglimt i den ellers litt svakere lysende satelitten som farer over nattevelvingen. Disse varer i noen tiendedels sekunder før de slukner. Så nå er jeg helt overbevist, universet må være ekte saker. Selv om man ser månen og solen hver dag, så kan man jo av og til lure på hva livet og omgivelsene er for noe. Det tror jeg bare er naturlig. Spesiellt om man skulle ha en monoton og livskraftstjelende tilværelse (kan være jobb, eller noe annet man finner helt for jævlig python etterhvert). Da blir man gjerne litt likegyldig til alt. Da funderer man kanskje ikke så mye lengre over hvor spesiellt alt rundt omkring oss er. Hvor mye livskraft suges ut av deg hver gang du sitter bak rattet i en bilkø? Endret 17. april 2015 av G Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 lysforurensning er vell det største problemet med å få folk til å se til himmelen. man klarer ikke se noe-som-helst med mindre man fysisk drar langt langt vekk. jeg drømmer fremdeles om den dagen da jeg kan se til himmelen uten å irritere meg over en by (mindre enn 3 mil unna) Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Det er jo akkurat det med lysforurensing som er grunnen til at de store observatoriene og teleskopene på landjorda ligger øde, langt unna byer. Man merker jo det selv hvis man ser på himmelen i tettbygd strøk vs. ute på landsbygda. Verdensrommet, stjernene og alt man kan se på himmelen er ganske fascinerende Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 bor ganske øde. men man må dra langt om man skal se fargen på kosmos O.L. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå