TrulsOlsen Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Hei! Jeg er en elev som går på IKT- faget, og jeg lurte på hva protokoller var får noe. Jeg har lest på wikipedia og andre nettsider men jeg forstår det enda ikke... Kan noen hjelpe? 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Se på det som en slags standard, eller et språk. For å kunne fortelle (sende) noe, må mottaker forstå innholdet. Er du i England vil du sjeldent bli forstått om du snakker Norsk. Snakk Engelsk, så forstår Engelskmannen. Det kan kalles en protokoll/standard/språk. 2 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Det kan kanskje hjelpe med noen konkrete eksempler? For å hente ned en nettside trengs det en hel stabel protokoller og standarder. Bare for å begynne et sted, si du skriver inn db.no i en nettleser, og den allerede vet hvilken IP-addresse det resolver til. Nettleseren sender noen linjer tekst til db.no, som svarer med å gi en kort beskrivelse, pluss HTML-koden for forsiden. I den er det linker til andre filer som må hentes (bilder, CSS, javascript), og de hentes ned på akkurat samme måte: Nettleseren sender noe tekst, og får tilbake en kort beskrivelse pluss innholdet i filen. Teksten i forespørselen og svarene er HTTP-protokollen. Det finnes forsåvidt noen forskjellige utgaver, men du kommer veldig langt med versjon 1.1 - som inntil nylig var definert her. (Standarden ble nylig delt opp i en liste med kortere dokumenter, men det har ikke stort å si). Hvis du skriver et program som følger den standarden, skal det kunne snakke med alle andre som følger samme standard. Disse forespørslene blir sendt over TCP, som også er en protokoll: Den definerer hvordan to maskiner kan sende data mellom seg og garantere at det kommer frem som det ble sendt. Formen er litt forskjellig fra HTTP - her er det snakk om å sende pakker med serienummer, hvordan man sier i fra at en gitt pakke har kommet frem, eller evt spør om å få en på nytt; hvordan man håndterer å ha mange utestående pakker (fordi det ville blitt tregt om man ventet på bekreftelse av hver pakke før man sendte den neste), osv. Den klassiske standarden er her, og er forsåvidt mer oversiktlig enn HTTP sin. (Det har kommet en del utvidelser og tweaks, men grunnformen er den samme.) Felles for HTTP og TCP er at de er måter programmer snakker sammen - de styrer hva som er påbudt og hva som er lov å sende og svare, og er litt meningsløse uten minst to parter. Dermed er de kommunikasjons-protokoller. Sammenlign med f.eks. PNG: Det finnes en standard for hva som kan og må være i et gyldig bilde, men programmet som lager bildet vil aldri høre noe fra de som eventuelt leser det. Endret 27. april 2015 av Djn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå