Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Studieteknikk, eksamen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tar i år opp ett fag(matematikk forkurs) da jeg neste år skal studere videre. Men jeg har og har alltid hatt ett "problem" ang eksamen der hele pensum skal gjennomgås i en prøve og dette viser seg godt i år. 

 

Det som er tingen er at jeg alltid er god og fokusert på det stoffet som gjennomgås akkurat der og da, men når eksamen kommer sliter jeg med å huske alt på en gang. Dette har gjort at jeg typisk lå på 5-6 i delprøver i fag, men om vi kom opp i eksamen i faget havnet jeg på 4-5. Dette er noe som har irritert meg veldig og noe jeg har lyst til å få bukt med før studietiden. Og jeg håper å starte med dette når jeg nå skal ha eksamen i mai. 

 

Så, har dere noen gode tips på hvordan en kan jobbe slik at man klarer å huske hele pensum i slutten av året? Jeg regner med at dette går i oppsummering før eksamen og dette gjør jeg jo, men jeg vill gjøre det på en effektiv måte. 

 

EDIT: Jeg har tenkt å ta ing. utdanning, så ønsker tips ang realfag :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En sitat fra matematikk læreren min fra videregående:

 

Det finnes ingen kongevei til matematikk.

Jeg har ikke problemer med pensum, det er vell heller hukommelsen min som er problemet :)

 

En gammeldags måte å gjøre dette på: 

 

1. Noter og gjør noen oppgaver på et ark. 

2 .Legg arket på en fast plass

3. Noter og gjør flere oppgaver på et annet ark (om et annet tema)

4. Legg dette arket Under det første arket.

5. Fortsett slik

 

6. Bestem deg for en grense. La oss si 10 ark.

7. Bunken skal da ikke overstige 10 ark. Så når du får elleve, må du ta av det øverste arket og repetere det.

 

8. En uke før eksamen, eller noe sånt, må du gå gjennom alle arkene. 

 

Jeg bruker denne metoden til alt jeg gjør. Fordelen er at en ikke kan snike seg unna. Dessuten er det godt å holde noe i hånden i stedet for å stirre på en dataskjerm. 

 

Legg også merke til at når du tar opp et ark og repeterer, så vil du produsere et nytt ark som havner nederst i bunken, slik at du får en ny runde repetisjon senere. 

 

Ikke noe fancy over dette, men det fungerer for meg. Å lage en timeplan for når en skal åpne fila med integralregning og når en skal åpne dokumentet om regning med komplekse tall (eller noe sånt) blir for rigid og slavisk for meg, selv om en da kan følge de tommelfingerregler for når en skal repetere, som ulike forskere har utviklet. 

 

Jeg pleide å tro at stoff som en virkelig forstår, vil en huske LENGE. Nå tror jeg at selv stoff en kan veldig godt, må repeteres. Og så må en ikke sitte å lese på arkene! En må presse hjernen til å gulpe opp kunnskapen og bruke arkene som et hjelpemiddel når en står fast. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...