Eskil87 Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Har en Intel 335 240GB som har tatt kvelden. I BIOS vises disken plutselig som [SandForce{200026BB} (0MB)]. Det er nå tre år siden jeg kjøpte den. Garantien gikk visst ut etter to år, men leste at man skal ha 5 års reklamasjonsrett via forbrukerkjøploven. Tok kontakt med butikken jeg handlet av (Deal.no) å fikk beskjed at de kunne kreditere meg for disken. Det jeg stusset på var at de ville trekke 40% av prisen for tiden den har vært i bruk. Hadde håpet de ville sende meg en ny disk. Har jeg noen rettigheter/krav å komme med eller er de godt innafor loven når de vil erstatte kjøpssummen -40%? Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 17. april 2015 Forfatter Del Skrevet 17. april 2015 (endret) Oppdatering: Har trålet litt rundt på nettet og ser nå at garantien er på tre år. Har tydeligvis fortsatt litt tid igjen på garantien :-) Tar kontakt med butikken! Endret 17. april 2015 av Eskil87 Lenke til kommentar
Nif Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Du har rett i garantien, pleier være 3år fra produsent, og 5år ifra norsk forbrukerlov. At du skal miste 40% av prisen er heller ikke rimelig, du har krav på ny tilsvarene vare eller kjøpsbeløpet kreditert. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Har en Intel 335 240GB som har tatt kvelden. I BIOS vises disken plutselig som [SandForce{200026BB} (0MB)]. Det er nå tre år siden jeg kjøpte den. Garantien gikk visst ut etter to år, men leste at man skal ha 5 års reklamasjonsrett via forbrukerkjøploven. Tok kontakt med butikken jeg handlet av (Deal.no) å fikk beskjed at de kunne kreditere meg for disken. Det jeg stusset på var at de ville trekke 40% av prisen for tiden den har vært i bruk. Hadde håpet de ville sende meg en ny disk. Har jeg noen rettigheter/krav å komme med eller er de godt innafor loven når de vil erstatte kjøpssummen -40%? Krev tilsvarende/eller bedre ssd som erstatning. Ferdig snakka Ellers er det en dårlig Deal 4 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Man har rett til å reklamere ja, man har ikke automatisk rett på nytt produkt. Garanti og reklamasjon er ikke det samme. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Har fått svar fra Deal nå. De vil ikke gi meg en ny disk. Selv om jeg er innenfor garantirammen (3 år) vil de kun gi meg 60% av den originale kjøpesummen tilbake. Kan de gjøre dette når disken har 3 års garanti? De begrunner det med at de ikke lenger får tak i disken. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Hvis det er tilfelle regnet jeg med at jeg hadde rett på tilsvarende vare? 1 Lenke til kommentar
deac Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Skamløst kopiert fra forbrukerrådet: Når du reklamerer og selger er ansvarlig, kan du kreve at han kostnadsfritt gir deg en ny vare, eller at han reparerer feilen innen rimelig tid. Det er i utgangspunktet du som velger om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres. Når selger kan kreve å få reparere Hvis det blir urimelig dyrt for selger å gi deg ny vare, kan han kreve å få reparere istedenfor. Det skal likevel ikke påføre deg urimelig store ulemper. Hvis første gangs reparasjon ikke er vellykket, har selger muligheten til å prøve å reparere samme mangel én gang til. I enkelte tilfeller vil han ha rett til flere forsøk på samme mangel. Pengene tilbake Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Da kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig. Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Stemmer det. Kommer du ingen vei kan du ta det til FBR Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 En SSD er ment å vare i 5år ved vanlig bruk. Så du skal ha ny eller tilsvarende. Som butikk så bør man legge eit ekstra påslag på dette i totalprisen, så man har råd til dette. Å konkurrere blindt på pris er ikkje å drive sunn butikk. Derimot er varen brukt, så er det litt andre regler. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Send kopi av denne tråden til Deal.no Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Deal.no står på sitt. De nekter å gi meg ny vare og begrunner med at de ikke får tak i den samme varen lengre. Har pratet med folk på jobben som har drevet butikk og de sier jeg har krav på ny vare til tilsvarende pris hvis de ikke lengre får tak i originalen. Sendte de en link til tråden. Tar kontakt med forbrukerrådet senere i dag. Konklusjon; Styr unna Deal.no - De har elendig kundeservice. Endret 22. april 2015 av Eskil87 Lenke til kommentar
abze Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Aldri hatt problemer med Komplett! Kjøp ny SSD der 1 Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Angrer nå på at jeg ikke gjorde det med en gang Lenke til kommentar
Zash Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Aldri hatt problemer med Komplett! Kjøp ny SSD der Er jo ingen grunn til at han skal kjøpe ny der, naar han har krav paa at Deal.no ordner opp i saken..! Eskil87: Hva sa du da du henvendte deg til Deal.no? Nevnte du garanti eller reklamasjon? Lenke til kommentar
abze Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 For håpe Deal ordner opp da. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Nevnte garanti på 3 år. De vil fortsatt trekke meg for bruk. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Du kan eventuelt kontakte Intel direkte, hvis du ikke vil krangle mer med Deal. 1 Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Har alltid det som reservemulighet, men skal ikke la de slippe unna så lett :-) Liker ikke å bli lurt! Lenke til kommentar
Nif Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Hvis du ikke får tilsvarende vare sender du ny mail med utfult klage skjema fra forbrukerrådet, hvis klagen ikke får noe gjennomslag eller deres svar om kun og returnere 60% av kjøpssummen ikke forandrer seg, sender du inn en klage til Forbrukerrådet hvor du forklarer situasjonen. Har selv opplevd at butikker har slått seg vrang, men sålenge du har forbrukerkjøpsloven på din side, noe jeg og flere andre i tråden påpeker, har du krav på ny av samme eller tilsvarene vare. Gikk ikke lenge før klagen min var sendt inn til butikken jeg hadde problem med, før klagen ble besvart, fremdeles ikke i min favør, så da sa jeg at klagen min vil bli videresendt til forbrukerrådet, da forandret det seg fort og fikk tilsendt ny vare iløpet av et par dager Klage skjemaet du kan legge med finner du her: http://www.forbrukerradet.no/klage/_attachment/1133184?_ts=13d3a29322b Du kan og ta en telefon til forbrukerrådet og spør om råd, de pleier notere litt informasjon ang. butikk og vare du kjøper for deres eget register, men skal du legge inn en klage på Deal, må det gjøres via email. Håper det ordner seg for deg Nif 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå