Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fordypning i matematikk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har skolen rett til å nekte elever å velge fordypning i matematikk i andre klasse på grunnlag av for dårlig karakter i matamatikk førsteåret? Meldingen fra rådgiver sier at man må velge nytt fag fordi karakter 2 Matematikk 1T i første termin er for dårlig for å velge S matte. Karakteren andre termin ligger forøvrig ann til å bli 3.(forbedring :) )

Har søkt litt rundt på nettet men finner ingen konkrete krav til forkunnskaper, karakterer i andre fag eller fag som må være tatt for å velge for å S eller R matte. Det er selvsagt anbefalt 1T for de som vil gå videre med S eller R og jeg er klar over at matematikk er et tungt fag der man bygger videre på stoffet.

Slik jeg forstår det kan rådgiverne fraråde elevene i å velge den vansklige matematikken, men ikke nekte dem i å søke? Er dette riktig eller har skolen anledning til å si nei?

Tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rådgivere på VGS er notorisk udugelige, tror ikke de kan stoppe deg. Hvis du virkelig har lyst så er det fint lite de kan gjøre med det.

Selv om jeg må si at en toer er ganske dårlig, uansett om du ligger ann til å rykke opp eller ikke.

Hvorfor vil du absolutt ta matematikken?

Lenke til kommentar

Noen av utdanningene senere stiller krav til S1+S2. Skal ta realfag, og tror kombinasjonen med s-matte og di andre fagene er bra. Skal også ta biologi og geofag. Enig at toeren ikke er holdbar. Så startet med privatundervisning i vinter, noe som har hjulpet da jeg fikk 3+ på sist prøve og begynner nå å lukte fireren på tentamen. Meget gode karakterer i de andre fagene som geografi, naturfag osv. Så skal ikke stå på motivasjonen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...