Ensemble Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Når det står slik som på vedlagte bilde, bare uten avgift, sånn her: 9-17 Maks to timer parkering Betyr det at jeg kan komme kl 15.30 og stå hele kvelden uten å få bot? Da står jeg altså lengre enn 2 timer. Eller gjelder 2 timersregelen også utenfor de oppsatte tidene? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Det kommer an på om det er lov å parkere på stedet i utgangspunktet. Skiltet du har lagt ved bilde av, betyr at det er lov å parkere i inntil to timer, mot betaling, mellom 9 og 17 på hverdager, og 9 og 15 på lørdager. Det sier ikke noe om hva som er tillatt utenfor disse tidsrommene. Dersom det er lov å parkere der utenfor angitte tidspunkt, så kan du stå så lenge du vil og uten å betale. Hvis vi forutsetter at det er lov å parkere utenfor de oppgitte tidsrommene, så skal det være lov å parkere 15.30 og bli stående utover kvelden. Antagelig vil billetten din si at du kan stå til 09.30 påfølgende dag, dersom du betaler klokka 15.30. Lenke til kommentar
Ensemble Skrevet 17. april 2015 Forfatter Del Skrevet 17. april 2015 Der jeg skal parkere står det ikke "mot avgift", så man skal ikke trekke billett. Men jeg tror det er lov å stå der utenfor tidene Så jeg får forsøke å parkere der 15.30 og ta sjansen. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Dersom det ikke står "mot avgift", mao. dersom det er gratis, så må du huske å bruke tidsur eller på annen måte indikere tidspunkt for ankomst (feks. skrive ankomstklokkeslett på en papirlapp) og legge det lett synlig i frontruten. Jeg mener det da skal stå et slikt "tidsur"-symbol på underskiltet. Forøvrig henviser jeg til paragraf 11 i Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Trengs ikke det. De som kontrollerer parkeringen vet hvor leng e du har stått. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Underskiltet viser at begrensningen på 2 timer, mot betaling, gjelder kun 9-17 på hverdager og 9-15 på lørdager. Alle andre tider kan du stå gratis så lenge du vil. Du kan altså stå der fra 15 på lørdag til 9 mandag morgen, uten å flytte bilen eller å betale. Lenke til kommentar
Ensemble Skrevet 17. april 2015 Forfatter Del Skrevet 17. april 2015 Herlig, dere er engler som hjelper meg! Gjelder det samme på dette skiltet? At selv om det står forbudt over 3 timer, så gjelder ikke det utenfor tiden som står der? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 (endret) Edit: Never mind, svarte på feil tråd Endret 17. april 2015 av Llandari Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 (endret) Trengs ikke det. De som kontrollerer parkeringen vet hvor leng e du har stått. Du har nok rett, her ble jeg usikker. Forskriftens paragraf 11 sier at "Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass.". Da gjelder det vel kun ved oppsatt underskilt om parkeringsskive (skilt nr. 831). Dersom det er avgiftsbelagt parkering løser dette seg uansett da det står klokkeslett på parkeringslappen. I siste spm. til TS (to poster opp): enkleste her er vel å putte på 1kr, da får du parkering til neste dag, om du ankom kvelden før. Jeg er usikker på om du må bruke parkeringsskive/skrive på en lapp dersom du ikke trekker parkeringslapp. Jeg er uenig i at alle parkeringsvakter har oversikt over når alle biler parkerer.. I praksis er det ingen parkeringsvakter som sjekker parkeringsplassene i gratisperiodene uansett (i min erfaring). Endret 17. april 2015 av Anterialis 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Dersom det er krav om tidsur så skal vell det skiltast? Uansett, på parkeringsplass med tidsbegrensning uten betaling eller krav om tidsur så er det vell i realiteten slik at parkeringsvaktene berre held eit generelt auge med parkeringsplassen og då bøtlegger dei som står langt over tida. Hadde det vært eit vesentlig problem med parkering over lengre tid enn angitt så hadde dei løyst problemet med enten betaling eller tidsur. Mange parkeringsplassar ved turløyper og liknande har ofte parkering forbudt i over 24 eller 48 timar. Då er ikkje problemet at folk parkerer og er ute på tur heile dagen, men at eigaren vil ha enkel adgang til å taue vekk bilar som blir forlatt på parkeringsplassen i mange dagar. Lenke til kommentar
Ensemble Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Supert, takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Sant. N av årsakene til at jeg ble usikker er at på tidsbegrensede plasser mot avgift, så trenger fossilbiler ikke tidsur da de trekker parkeringslapp hvor klokkeslett er påskrevet. EL-biler derimot står jo gratis. Dermed er de pålagt og på annen måte dokumentere hvor lenge de har stått. Derfor er det krav om tidsur på EL-biler til tross for at det ikke står underskilt om dette... Lenke til kommentar
Nicolae Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Anterialis, den 19 Apr 2015 - 22:19, sa:Sant. N av årsakene til at jeg ble usikker er at på tidsbegrensede plasser mot avgift, så trenger fossilbiler ikke tidsur da de trekker parkeringslapp hvor klokkeslett er påskrevet. EL-biler derimot står jo gratis. Dermed er de pålagt og på annen måte dokumentere hvor lenge de har stått. Derfor er det krav om tidsur på EL-biler til tross for at det ikke står underskilt om dette... EL-bilers plikt om å bruke urskive står i Parkeringsforskriften : § 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift. På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå