Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vi sykler 2 kamerater på en 5 mils treningsrunde langs landeveien i det fine ferieværet.

 

- Kommer buss bak oss. vi legger oss godt ut mot hvitstripa og så fort vi ser at det er klart rundt svingen så vinker vi frem bussen. Bussen tuter, blinker og vinker som takk for hjelpen. Vi viser tommel opp og vinker tilbake.

- det blir liggende 2 biler bak oss, vi kjører ut i nærmeste nedlagte bussholdeplass og slipper begge forbi. Fornøyde alle mann

- På slutten av turen blir det liggende 1 bil bak oss opp en snirklende bakke med mye svinger. Det går naturlig nok ikke så fort men så fort vi ser det er klart vinker vi han forbi.

- Når det ikke er biler i nærheten og lange oversiktlige strekker ligger vi noen steder 2 i bredden for å snakke (2 ganger i løpet av turen) og så fort det kommer bil legger vi oss bak hverandre igjen.

- Hver gang vi skal svinge ser vi godt etter og gir tydelige tegn med armen.

- Hver gang vi bytter posisjon, samme rutine. Først se, signaliserer med armen, legger seg ut og slipper seg bakover og legger seg inn igjen.

 

Det er bare nydelig å sykle på landsbygda når alle oppfører seg normalt :)

 

Flott med godt samarbeid i trafikken. Jeg er dog i en oppfatning at to i bredden er bedre enn to i lengden. Hvorfor? Jo, jeg legger meg alltid over i motsatt kjørefelt ved forbikjøring (eneste unntak er ved svært lav/gangfart), og å passere to i bredden tar halvparten så lang tid (minst) som å passere to i lengden. 

 

Mange er uenige med meg i denne saken, men jeg er fortsatt overbevist (ignorant, ikke sant?) om at min tanke om dette er den korrekte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere media, bl.a NRK, Adressa, Dagbladet og andre har i dag fortalt at 23 syklister ble bøtelagt for å ha syklet på rødt lys i Trondheim. 18 av disse bør klage på boten, for trafikklyset de passerte gjelder ikke syklister, i følge de som har konstruert veien, Vegvesenet.
https://www.facebook.com/svvsortrondelag/photos/a.753258791449250.1073741829.750153871759742/1373846126057177/?type=3

 

post-51414-0-79958800-1507636606_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser nederst i saken at det er uaktuelt med eget lys til syklister i det krysset ettersom biler kan svinge til høyre i krysset.

 

Det kan da ikke være værre enn å enten gi bilene vikeplikt ved svinging over sykkelvei, eller rett og slett la bilene ha rødt lys når syklistene skal sykle?

Lenke til kommentar

 

Jeg ser nederst i saken at det er uaktuelt med eget lys til syklister i det krysset ettersom biler kan svinge til høyre i krysset.

 

Det kan da ikke være værre enn å enten gi bilene vikeplikt ved svinging over sykkelvei, eller rett og slett la bilene ha rødt lys når syklistene skal sykle?

 

 

Ja, det påstås at det er uaktuelt, men det er det ikke. Man har bare prioritert bil foran sykkel som vanlig.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan har man prioritert bil foran sykkel, når sykkel aldri har rødt lys?

 

Biler som skal til høyre har vikeplikt, selv på grønt

Burde vært lys for syklistene så de fikk rødt når biler skal ut, siden syklistene ikke kan høyreregelen

 

Hva i alle dager snakker du om nå? Nei, bilister har ikke vikeplikt for en syklist når de skal til høyre i en sånn situasjon, og jo sykler har rødt lys.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Man har bare prioritert bil foran sykkel som vanlig.

AtW

Er vel ingen som får mer prioritet i trondheim enn syklistene. Er på grensa til latterlig hvor lite bilvennlig denne byen begynner å bli.

 

 

Biler får mer penger, mer plass, og prioriteres ofte i planlegging, det er bare å se det som prosjekteres av veier. Dette krysset er jo også et godt eksempel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvordan har man prioritert bil foran sykkel, når sykkel aldri har rødt lys?

 

Biler som skal til høyre har vikeplikt, selv på grønt

Burde vært lys for syklistene så de fikk rødt når biler skal ut, siden syklistene ikke kan høyreregelen

 

Hva i alle dager snakker du om nå? Nei, bilister har ikke vikeplikt for en syklist når de skal til høyre i en sånn situasjon, og jo sykler har rødt lys.

 

AtW

 

Bilene krysser et felt, og det er grønn runding, ikke grønn pil

Står i artikkelen at syklistene ikke har lyssignal

Lenke til kommentar

Du tolker da feil siden bilen kjører over en annen kjørebane

Bil har kun forkjørsrett når lyssignal har pil, men da skal de kryssende kjørebanene ha rødt

 

Dette var vanskelig for politiet og Vegvesenet også

Interessant at også Syklistenes Landsforbund bommer på den da?

 

 

 

Dersom man sykler når bilene i Innherredsveien har grønt, så er det fare for at syklistene får en bil som kommer bakfra og svinger til høyre i Anders Buens gate.  Da vil syklistene ha vikeplikt for disse.
Lenke til kommentar

Regelverket er for knotete.

 

1. Begynn med fotgjengeroverganger:

Billister må stoppe for alle i en fotgjengerovergang. Skatere, elektriske rullestoler, gående, rulleski, syklister osv. Uavhengig om de tar av seg rulleskia eller går av sykkelen. Å ha merkverdige unntak for en sykkel blir bare dumt.

 

2. Rødt lys er rødt lys for alle i samme kjørebane.

Er man på sykkel og gangvei med fotgjengerovergang er det lyset der som gjelder hvis lysregulering. 

Ellers bør ren sykkelvei følge lysreguleringen til bilene. Fullstendig unødvendig med 3 separate lys for bil, sykkel og fotgjenger.

 

 

Så bør man legge mer innsats i å luke vekk råkjørere på sykkel. De som utgjør en fare for gående og andre med hodet under armen.

Man bør vurdere tiltak som å beslaglegge sykler, gi prikker på førerkort, bøter og fengsling på lik linje med bil etc.

 

Det verste jeg ser i trafikken bortsett fra hodeløse bilførerer er syklister i (uavhengig av påkledning) som ikke tar hensyn til omgivelsene. Det samme kan sies om gående som mener det er fornuftig å gå med digre øreklokker eller ørepropper i trafikerte områder hvor biler, syklende og andre ferdes. Dette bør også bøtelegges og følges opp. Det samme når man går med øynene limt i mobilskjermen, stopp og fjern deg fra trafikken først.

 

Dette er egentlig ikke så vanskelig, men nordmenn er spesialister på at regler skal gjelde andre enn sin egen gruppe.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må ikke stå "stokket" mellom biler, fortau osv. Det går fint ann å komme seg til fronten og vente der. Eks. i Lillestrøm er den siste meteren ved trafikklys holdt av til syklister.

 

EDIT:
Men nå er jo ikke denne saken så enkel heller, det er bla. hvis man skal svinge til høyre. Litt mer sammensatt enn "nå kan man sykle på rødt lys" som generelt sett ikke er trafikksikkert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...