Dubious Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Jeg mente selfølgelig styrken på lyset på sykkeln Hjelmlyset har flere styrker og det er mindre blendende enn biler Ett brukbar lys er dyr og klumpete, derfor er den fastmontert på hjelmen Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Som med så mye annet er det ikke mulig å si bastant at hodelys på sykkel er feil. Det kan brukes feil, men brukt riktig er det nyttig og trygt. Her snakker vi om ferdsel i trafikken, og da er lykt på hjelm feil, uansett. Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.Fordi det 1. Blender motgående trafikk 2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Hjelper det syklisten at lyset lyser framover når syklisten ser til siden? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Hjelper det syklisten at lyset lyser framover når syklisten ser til siden?Lykten jeg har montert på styret (bukkestyre) gir også godt nok lys til siden. Det som er viktig er å se veibanen et godt stykke frem, særlig der det er helt mørkt. Der man trenger mest lys er den retningen man faktisk skal. Enkelt og greit. Også små telys, som jeg ser mange sykle rundt med er i praksis ubrukelige når det er mørkt ute. Også de som bruker sånne lys vil jeg si er ganske blåst... Forresten, blikket opp og frem. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Forresten, blikket opp og frem. Du oppfordrer altså til å blende billistene.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) 1. Blender motgående trafikk Hvis du hadde lest det jeg har skrevet så hadde du fått med deg at jeg har hele tiden sagt at et hjelmlys bør dempes i tett trafikk. 2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret)Jeg har også hele tiden sagt at en eventuell hodelykt er et supplement ikke en erstatning for lys på styret. Endret 24. november 2016 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Du oppfordrer altså til å blende billistene..Man blender ikke bilister når man har blikket opp frem, med mindre man er så blåst i skallen at man fester lykten på hjelmen, som jeg ser en del idioter gjøre De fleste lykter som ikke er lagd for bruk på vei lyser like mye opp som til siden. For slike gjør monteringshøyden veldig lite forskjell for blending av andre. Har du lykt med cutoff har monteringshøyde mye mer betydning. En rundstrålende lykt stilt høyt nok til å se langt frem vil være blendende for andre uansett om de står på styret eller på hodet 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.Fordi det 1. Blender motgående trafikk 2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret) Man trenger ikke lys den retningen man ser? AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.Fordi det1. Blender motgående trafikk 2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret) Man trenger ikke lys den retningen man ser? AtWNå bør man vel fokusere på å holde blikket festet fremover, den retningen man sykler.Forøvrig trenger man ikke å lyse opp området til sidene i de korte øyeblikkene når man sjekker blindsoner og kryssende trafikk, andre trafikanter er nemlig pålagt å ha forskriftsmessig lys plassert i fronten, pekende i den retning de beveger seg. Endret 24. november 2016 av Bond007 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Joda, det er lurt aa se framover naar man sykler rett fram, men det gjor man med hodelykt. Synes det er saert aa si at man ikke trenger lys der man ser. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Poenger er at lykten må peke konstant fremover slik at syklisten er synlig for andre trafikanter. Tenk deg syklisten inn mot kryss med vikeplikt fra høyre og begynner å dreie hodet mot høyre for å se om det er klart. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Man ser jo gjerne en lykt selv om den ikke peker direkte i mot, og i tillegg er det jo faktisk påbudt med en lykt på sykkelen i tillegg. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Så lenge det er lykt på sykkelstyre og hodelykt ikke blender andre trafikanter så er alt greit. 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Moderatormelding ingen personangrep aksepteres og hold en sivilisert tone ... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Nå bør man vel fokusere på å holde blikket festet fremover, den retningen man sykler. Forøvrig trenger man ikke å lyse opp området til sidene i de korte øyeblikkene når man sjekker blindsoner og kryssende trafikk, andre trafikanter er nemlig pålagt å ha forskriftsmessig lys plassert i fronten, pekende i den retning de beveger seg. Dessuten, når man har blikket opp og frem får man uansett med seg det som er ganske nærme. Og når man bruker sterkt nok lys (uten at det er for sterkt) så har man nok sidelys til å se det som befinner seg på sidene. MC-kjørelærere er veldig på akkurat det med blikket. Men da skal man altså ikke ha lys på hjelmen, det lyser som sagt idioti. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Synes biler med tåkelys på er mye mer idotisk og irriterende Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Nå bør man vel fokusere på å holde blikket festet fremover, den retningen man sykler. Forøvrig trenger man ikke å lyse opp området til sidene i de korte øyeblikkene når man sjekker blindsoner og kryssende trafikk, andre trafikanter er nemlig pålagt å ha forskriftsmessig lys plassert i fronten, pekende i den retning de beveger seg. Dessuten, når man har blikket opp og frem får man uansett med seg det som er ganske nærme. Og når man bruker sterkt nok lys (uten at det er for sterkt) så har man nok sidelys til å se det som befinner seg på sidene. MC-kjørelærere er veldig på akkurat det med blikket. Men da skal man altså ikke ha lys på hjelmen, det lyser som sagt idioti. Uenig, MC-lys, spesielt på litt eldre MC uten noe som kompanserer for det, fungerer ganske dårlig sidelengs, det er ganske dårlig sikt inn i en litt krapp sving med MC om natta. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. november 2016 Forfatter Del Skrevet 25. november 2016 Som sagt, sitter lykta på sykkelen (styret) og er rettet litt nedover så den ikke blender, så kan andre syklister se over lykta og dermed få øye på andre trafikale elementer bortenfor den møtende syklisten (f.eks fotgjengere eller andre syklister). Men hvis alternativene er å møte en syklist med hjelmlykt pekende nesten rett ned og en spøkelseskladd (syklist uten lys), så foretrekker jeg helt klart en syklist med markeringslys, enten de er montert på styret eller andre steder. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2016 Såkalte "skal-bare-bilister" som parkerer/stopper i sykkelfelt er et problem. Denne karen fortsetter å argumentere etter at politiet dukker opp: 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå