Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Som med så mye annet er det ikke mulig å si bastant at hodelys på sykkel er feil. Det kan brukes feil, men brukt riktig er det nyttig og trygt.

Her snakker vi om ferdsel i trafikken, og da er lykt på hjelm feil, uansett.

 

Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.

Fordi det

 

1. Blender motgående trafikk

2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret)

Lenke til kommentar

Hjelper det syklisten at lyset lyser framover når syklisten ser til siden?

Lykten jeg har montert på styret (bukkestyre) gir også godt nok lys til siden. Det som er viktig er å se veibanen et godt stykke frem, særlig der det er helt mørkt. Der man trenger mest lys er den retningen man faktisk skal. Enkelt og greit. Også små telys, som jeg ser mange sykle rundt med er i praksis ubrukelige når det er mørkt ute. Også de som bruker sånne lys vil jeg si er ganske blåst...

 

Forresten, blikket opp og frem.

Lenke til kommentar

1. Blender motgående trafikk

 

Hvis du hadde lest det jeg har skrevet så hadde du fått med deg at jeg har hele tiden sagt at et hjelmlys bør dempes i tett trafikk.

 

2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret)

Jeg har også hele tiden sagt at en eventuell hodelykt er et supplement ikke en erstatning for lys på styret. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Du oppfordrer altså til å blende billistene..

Man blender ikke bilister når man har blikket opp frem, med mindre man er så blåst i skallen at man fester lykten på hjelmen, som jeg ser en del idioter gjøre ;)

De fleste lykter som ikke er lagd for bruk på vei lyser like mye opp som til siden. For slike gjør monteringshøyden veldig lite forskjell for blending av andre. Har du lykt med cutoff har monteringshøyde mye mer betydning.

 

En rundstrålende lykt stilt høyt nok til å se langt frem vil være blendende for andre uansett om de står på styret eller på hodet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.

Fordi det

 

1. Blender motgående trafikk

2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret)

Man trenger ikke lys den retningen man ser? AtW

Lenke til kommentar

 

 

Fordi at... du sier det? Det holder ikke. Jeg har argumentert for mitt syn, du later til kun å argumentere via kallenavn og ubegrunnede påstander.

Fordi det

1. Blender motgående trafikk

2. Lyset peker ikke i den retningen hvor man faktisk trenger det (som det gjør når man har lyset festet på styret)

Man trenger ikke lys den retningen man ser? AtW
Nå bør man vel fokusere på å holde blikket festet fremover, den retningen man sykler.

Forøvrig trenger man ikke å lyse opp området til sidene i de korte øyeblikkene når man sjekker blindsoner og kryssende trafikk, andre trafikanter er nemlig pålagt å ha forskriftsmessig lys plassert i fronten, pekende i den retning de beveger seg.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Nå bør man vel fokusere på å holde blikket festet fremover, den retningen man sykler.

Forøvrig trenger man ikke å lyse opp området til sidene i de korte øyeblikkene når man sjekker blindsoner og kryssende trafikk, andre trafikanter er nemlig pålagt å ha forskriftsmessig lys plassert i fronten, pekende i den retning de beveger seg.

Dessuten, når man har blikket opp og frem får man uansett med seg det som er ganske nærme. Og når man bruker sterkt nok lys (uten at det er for sterkt) så har man nok sidelys til å se det som befinner seg på sidene. MC-kjørelærere er veldig på akkurat det med blikket. Men da skal man altså ikke ha lys på hjelmen, det lyser som sagt idioti.
Lenke til kommentar

 

Nå bør man vel fokusere på å holde blikket festet fremover, den retningen man sykler.

Forøvrig trenger man ikke å lyse opp området til sidene i de korte øyeblikkene når man sjekker blindsoner og kryssende trafikk, andre trafikanter er nemlig pålagt å ha forskriftsmessig lys plassert i fronten, pekende i den retning de beveger seg.

Dessuten, når man har blikket opp og frem får man uansett med seg det som er ganske nærme. Og når man bruker sterkt nok lys (uten at det er for sterkt) så har man nok sidelys til å se det som befinner seg på sidene. MC-kjørelærere er veldig på akkurat det med blikket. Men da skal man altså ikke ha lys på hjelmen, det lyser som sagt idioti.

 

 

Uenig, MC-lys, spesielt på litt eldre MC uten noe som kompanserer for det, fungerer ganske dårlig sidelengs, det er ganske dårlig sikt inn i en litt krapp sving med MC om natta.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som sagt, sitter lykta på sykkelen (styret) og er rettet litt nedover så den ikke blender, så kan andre syklister se over lykta og dermed få øye på andre trafikale elementer bortenfor den møtende syklisten (f.eks fotgjengere eller andre syklister). Men hvis alternativene er å møte en syklist med hjelmlykt pekende nesten rett ned og en spøkelseskladd (syklist uten lys), så foretrekker jeg helt klart en syklist med markeringslys, enten de er montert på styret eller andre steder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...