Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en oppfatning som går, at når folk setter seg på sykkelen så tror de at de er "myk trafikant", som en fotgjenger og dermed kan gjøre hva de vil. F.eks. er det få som kjenner til vikepliktsreglene som syklistene må forholde seg til. Og dette er noe syklister bør kunne, det står faktisk om deres eget liv og helse. Relativt ofte ser jeg syklister kjøre i feil retning i kryss, rundkjøringer, sykkelfelt i motgående kjøreretning. Sist denne uka så jeg en forvirret dame på sykkel i motgående kollektivfelt. Det forteller i hvert fall meg at kunnskapen ikke er tilstrekkelig, og at de som viser denne adferden er uegnede til å ferdes i trafikken.

 

Mener å huske at det blir vikeplikt ved feltende? Altså så har syklisten vikeplikt.

 

Dypt nede er jeg livredd for å bli overkjørt på denne typen gangfeltkryss.

Ikke i vanlig trafikk heller, men at noen kommer fort, glemmer å blinke, for å så svinge av brått. Motgående kjøreretning har du i det miste sikt på, og et helt kjørefelt å se dem på. Medgående er verre, og det skal ikke mer til enn at de ikke blinker tidlig nok for å skape en farlig situasjon.

 

Mest sannsynligvis skjer det aldri noe, fordi bilisten ofte må senke farten for å svinge, derav må bilen være svingende for å i det heletatt kunne treffe syklisten.

Lenke til kommentar

 

 

Billister blir straffet hele tiden og kan miste førerretten

Syklister blir aldri straffet og de kan ikke miste retten til å sykle

Men de kan miste retten til å  kjøre motorvogn... Så jo, de kan miste lappen.. Hvis de har den...

Mener du at syklister kan miste lappen for bil som følge av handlinger på sykkelsetet?

 

Mener å ha lest dette et sted ja.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Du kan miste billappen av en hvilken som helst handling, så lenge handlingen viser en manglende respekt og forståelse for veitrafikkloven. Husker en sak litt tilbake der en fyr ble så sint at han slo til en annen grunnet noe som skjedde i trafikken, og mistet lappen for det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Til alle syklister:

Lys som er synlig 300 meter unna er påbudt på sykler som benyttes i mørket. Dette gjelder også om man kun sykler på fortauet.

 

Lyktene skal monteres på sykkelen (ikke på hjelmen eller på sekken) både foran (hvitt eller gult) og bak (rødt). I tillegg skal det være reflekser på sykkelen, også på sykler som kun brukes i dagslys.

 

Kun refleksvest er for dårlig. To syklister med kun refleksvest vil kunne krasje med hverandre uten å oppdage hverandre i mørket, refleks fungerer jo kun når den blir belyst av en lyskilde ...

Her er de tekniske kravene til sykler: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

at det er påbud om lys på sykkelen synes jeg er dumt..

Jeg har Lys på hjelmen og rødt lys på sekken og synes det er mer enn bra nok

Ser andre har noe av det samme og de er tydelige i trafikken

 

Lykt på styret, din dust!

 

Det er en god grunn til at lys fastmontert på sykkelen er påbudt, nemlig motgående trafikk. Fåreskaller som monterer flomlys med flere tusen lølumen på hjelmen skjønner ikke at det blender motgående trafikk. Det simpelthen lyser idioti.

Helt enig, kraftige lyskilder på hjelm som virrer i alle retninger er mildt sagt irriterende.

Lenke til kommentar

Lyser idioti? Må man bruke en lampe som leverer 2k lumen da? Mange lykter kan uansett dimmes og blender ikke særlig på laveste innstilling..

 

Noen bilister virker veldig hårsåre så fort det kommer medtrafikanter med litt lys, være seg mc eller tråsykkel. Mulig jeg ser dårlig, fordi jeg synes ikke å være veldig plaget av dem, og jeg møter dem ofte.

Kjekt å se syklister som kommer rundt hekker og det som er av hindringer, der et lys montert på styret ofte vil være skjult.

 

Har enda til gode å møte en betjent som bryr seg om min lyssetting ihvertfall..

 

Det er nå bare søtt med litt lys på hodet ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han ser rimelig idiot ut, ja. Og mange dimmer ikke lyset ned heller.

 

Nå er det faktisk sånn at jeg sykler selv. Lykten jeg bruker har en maks styrke på 1000 lumen. Bruker ikke lykten på full styrke, men den er stort sett stilt inn til å lyse på veibanen foran, der jeg trenger lyset. Og jeg ser og blir sett godt nok, selv i bekmørke, når jeg kjører på veier uten gatebelysning.

Lenke til kommentar

Syns det er helt nødvendig med hjelmlys når man sykler sti. Ofte har man blikket fiksert et annet sted enn der styret peker, og da er det greit å få opplyst det området. 

 

På veg har jeg begge lysene på laveste innstilling. Det på styret peker rett fram og det jeg har på hjelmen lyser opp 5-6 meter foran sykkelen. Det funker fett for meg og jeg er ganske sikker på at jeg er til noen særlig sjenanse for mine medtrafikanter, så får jeg heller leve med at jeg ser litt idiot ut:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får man i så fall demontere lyset på hjelmen når man skal inn på trafikkert vei. Idioter som sykler med lys på hjelmen i trafikken har pr def. ikke montert påbudt utstyr på sykkelen.

Selv om man har lys på styret og bak i tillegg?

 

PS - synes med hell du kan roe ned aggresivitetsnivået i denne tråden. Jeg skjønner at du har sterke meninger om dine med- og mottrafikanter, men å konsekvent rope ut at folk er duster er ikke spesielt konstruktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...