stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Vet i allefall at alle(meg bekjent) i sykkelklubben jeg er medlem i er imot musikk eller andre ting på ørene når man sykler. Ringer telefonen så gir man beng og stopper når det er egnet og forsvarlig. Tenker mange anså den måten for sykling som helt på trynet, men aldri godt å vite. Har selv sett meg lei på fotgjengere uten refleks i mørket når jeg sykler og som i tillegg finner det for godt å gå i sykkelfeltet. Fotgjengere generelt sett uten refleks er en plage for både billister og syklister. Tydeligvis forskjell på sykkelfolk. For en del av de som var på dette forumet var tydeligvis av en annen oppfatning. De syntes åpenbart det var helt grei oppførsel å snike seg innpå syklisten foran, uten noen som helst forvarsel. Det de ble fornærmet av, var at jeg postet det innlegget. En av dem sa at kritiske innlegg ikke passet seg, det skulle bare være rom for "positive poster". Tråden ble også slettet. Det har bidratt til at jeg har fått et mer negativt syn på slike "syklister". Mange av disse tåler ikke det minste snev av kritikk, og det blir besvart med regelrett hets. At fotgjengere går på g/s-veier, med headset, i mørket, uten noen som helst form for refleks er galskap. Ofte ser jeg, ved en undergang på g/s-veien mellom hjem og jobb, der kjøreretningen er merket med piler, at fotgjengere ikke følger pilene. Ganske farlig, spør du meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Hva betyr å "snike seg innpå" syklisten foran? AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Hva betyr å "snike seg innpå" syklisten foran? AtW I denne settingen betyr det akkurat det som står, at syklisten bak kjører opp på siden av en annen syklist foran, kloss inntil, helt uten forvarsel på noen som helst måte. Så nærme at sjansen for hekting er veldig stor. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Hva betyr å "snike seg innpå" syklisten foran? AtW I denne settingen betyr det akkurat det som står, at syklisten bak kjører opp på siden av en annen syklist foran, kloss inntil, helt uten forvarsel på noen som helst måte. Så nærme at sjansen for hekting er veldig stor. Greit nok at det er fint å unngå å kjøre på siden av folk, men mener du folk skal varsle når de tar igjen andre? Folk må jo passe litt på selv tenker jeg. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Greit nok at det er fint å unngå å kjøre på siden av folk, men mener du folk skal varsle når de tar igjen andre? Folk må jo passe litt på selv tenker jeg. AtW Jeg gjør det, hvis jeg skal kjøre forbi andre syklister og fotgjengere. Ringeklokka brukes nesten hver eneste gang jeg er ute. Og jeg legger meg aldri rett bak andre syklister i trafikken. Holde avstand til andre kjøretøyer er viktig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Greit nok at det er fint å unngå å kjøre på siden av folk, men mener du folk skal varsle når de tar igjen andre? Folk må jo passe litt på selv tenker jeg. AtW Jeg gjør det, hvis jeg skal kjøre forbi andre syklister og fotgjengere. Ringeklokka brukes nesten hver eneste gang jeg er ute. Og jeg legger meg aldri rett bak andre syklister i trafikken. Holde avstand til andre kjøretøyer er viktig. Ok, jeg synes ikke du skal forvente at andre gjør det. Unødvendig å varsle bare man kommer bakfra, greit nok for forbikjøring kanskje, men folk har selv ansvaret om de feltskifter. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Har sett en del grelle eksempler. F.eks. er det en del syklister som tydeligvis synes det er helt greit å storme forbi andre syklister, kloss inntil, på høyre side. Det er faktisk ikke tillatt, ref. trafikkreglene § 18 nr. 1. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Har sett en del grelle eksempler. F.eks. er det en del syklister som tydeligvis synes det er helt greit å storme forbi andre syklister, kloss inntil, på høyre side. Det er faktisk ikke tillatt, ref. trafikkreglene § 18 nr. 1. Stygge forbikjøringer har ikke noe med varsling i seg selv å gjøre. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Jo, på en g/s-vei synes jeg det er på sin plass. Jeg holder et relativt høyt tempo når jeg pendler til/fra jobb og da synes jeg det er mest ryddig at jeg også varsler trafikanten foran i god tid at jeg kommer. Det gir bedre flyt for min del, og andre trafikanter er forberedt. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Har sett en del grelle eksempler. F.eks. er det en del syklister som tydeligvis synes det er helt greit å storme forbi andre syklister, kloss inntil, på høyre side. Det er faktisk ikke tillatt, ref. trafikkreglene § 18 nr. 1. De som blir forbikjørt, hvorfor holder de ikke helt til høyre, så de kan bli forbikjørt på venstre side i steden? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 De som blir forbikjørt, hvorfor holder de ikke helt til høyre, så de kan bli forbikjørt på venstre side i steden? Hjelper ikke å ligge til høyre i sykkelfeltet hvis syklisten som kommer bakfra kjører opp på fortausdelen, den delen av g/s-veien forbeholdt gående, mens idioten nesten sneier syklisten som blir kjørt forbi. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Hva betyr å "snike seg innpå" syklisten foran? AtW I denne settingen betyr det akkurat det som står, at syklisten bak kjører opp på siden av en annen syklist foran, kloss inntil, helt uten forvarsel på noen som helst måte. Så nærme at sjansen for hekting er veldig stor. Å snike seg innpå betyr nå egentlig at det er elendige forbikjøringsmuligheter, gjerne kombinert med sykkelfelt(tross alt ikke speil på sykler). Eller at man er på smalt gangfelt, og syklisten forran ligger så han bruker hele gangfeltet. Hjelper ikke å ligge til høyre i sykkelfeltet hvis syklisten som kommer bakfra kjører opp på fortausdelen, den delen av g/s-veien forbeholdt gående, mens idioten nesten sneier syklisten som blir kjørt forbi. Så det er snakk om å passere syklist, til høyre, i gangfelt? Det må da være greit? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Å snike seg innpå betyr nå egentlig at det er elendige forbikjøringsmuligheter, gjerne kombinert med sykkelfelt(tross alt ikke speil på sykler).Eller at man er på smalt gangfelt, og syklisten forran ligger så han bruker hele gangfeltet. Nok en grunn til å bruke ringeklokke. Eller stemme hvis det ikke holder. Er det virkelig så vanskelig? Så det er snakk om å passere syklist, til høyre, i gangfelt? Det må da være greit? I Norge er det høyrekjøring. Og som syklist er man kjørende. Så nei, forbikjøring på høyre side er ikke greit, akkurat på samme måte som at det ikke er greit når man fører motorvogn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Å snike seg innpå betyr nå egentlig at det er elendige forbikjøringsmuligheter, gjerne kombinert med sykkelfelt(tross alt ikke speil på sykler).Eller at man er på smalt gangfelt, og syklisten forran ligger så han bruker hele gangfeltet. Nok en grunn til å bruke ringeklokke. Eller stemme hvis det ikke holder. Er det virkelig så vanskelig? Så det er snakk om å passere syklist, til høyre, i gangfelt? Det må da være greit? I Norge er det høyrekjøring. Og som syklist er man kjørende. Så nei, forbikjøring på høyre side er ikke greit, akkurat på samme måte som at det ikke er greit når man fører motorvogn. Nå var det vel snakk om et gangfelt her? Er ikke noe regelverk på dette her? Selv om jeg ikke kjører forbi på høyre side. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nå var det vel snakk om et gangfelt her? Er ikke noe regelverk på dette her? Selv om jeg ikke kjører forbi på høyre side. AtW Som syklist er man kjørende, uansett hvor man befinner seg. Hvorfor skal det være så vanskelig å forholde seg til? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Fordi syklisten på f.eks gangfeltet ikke holdt høyre vegskulder. Det er vel erkeeksemplet. I forhold til feltskifte til høyre felt for å kjøre forbi? Gudene vet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Fordi syklisten på f.eks gangfeltet ikke holdt høyre vegskulder. Det er vel erkeeksemplet. I forhold til feltskifte til høyre felt for å kjøre forbi? Gudene vet. Her er et eksempel på hvor galt det kan gå hvis man ikke holder seg på riktig side av g/s-veien, og forholder seg på samme måte som i veibanen. Endret 20. oktober 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Motgående kjørefelt på umerket vei er da spesielt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Motgående kjørefelt på umerket vei er da spesielt. Langs g/s-veien jeg følger mellom hjem og jobb er det merket opp kjøreretning ved spesielle, uoversiktlige partier. Høyrekjøring. Det er høyrekjøring som gjelder i trafikken, hvorfor skulle ikke det gjelde også på g/s-vei? Jeg har til og med truffet på folk som kjører i sykkelfelt i gal kjøreretning. Det er direkte farlig. Forbudt er det også. Igjen, som syklist er man kjørende, en sykkel er regnet som et kjøretøy. Edit: nye g/s-veier som bygges, der fotgjengere og syklister er adskilt, er kjøreretning angitt. Høyrekjøring. Endret 20. oktober 2015 av stigfjel 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det er fortsatt spesielt. Ulykken i det du lenket hendte fordi syklisten brøt forskriftene og gikk til feil kjørefelt på vei. Det er spesielt, men ikke spennende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå