Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

I går syklet jeg opp en bakke med dårlig sikt og fikk en lastebil bak meg. Syklet inn på enn gårdsplass og slapp den forbi. Ville bare påpeke dette så alle sykkelhatere ser at noen av oss faktisk er ganske snille.

Selv bruker jeg busslommer, ser forbi svinger om det er klart. Er det det, gir jeg tydelig tegn i forkant, tilpasser fart slik at de kommer seg greit forbi. Blir god stemning av slikt, og turen blir bedre for begge parter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man ikke klarer å holde farten til trafikken og der ikke er plass til å kjøre forbi, bruker jeg også å hoppe inn på busslommer, fortau osv.

 

Jeg sykler 8 km totalt i Oslogryta hver dag på vei til og fra jobb og det er mye skummel navigering av de på 2 hjul.

 

Blir selv mest irritert på de hauger av fargeblinde ( ser tydeligvis ikke rødfargen i trafikklys) som virrer rundt med musikk på øra og skylapper på øynene. Veldig viktig å ha musikk på øra når man freser rundt på bysyklene...

 

Folk i biler er stort sett hyggelige. Har bare blitt tuta på 1 gang og "demonstrativt forbikjørt" av 2 biler siden april, så honnør til bilister.

 

Litt av problemet med syklister er at man faller mellom 2 stoler. Ikke raske nok for all normal vei og for raske for fortau.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Det er noe som heter at "skal man gjøre livet surt for andre syklister, begynn å følge trafikkreglene". Har funnet ut at det stemmer ganske bra. Så det jeg gjør er rett og slett å (brå)stoppe på rødt lys, foran streken, når jeg kjører i sentrum (på sykkel, om noen skulle misforstå), og deretter oppta så mye som mulig av sykkelfeltet. Det er en del som har blitt irritert, eller likevel prøver å presse seg forbi. De virker så å si hjernedøde idet de forsøker å fortsette, enda lyset er blodrødt. Men det har de ingen grunn til, det er like forbudt for syklister å sykle på rødt som for andre kjørende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Heldigvis gikk det vel bra etter forholdene, men det er utrolig at ikke flere blir kvestet/drept - det tyder på ok våkne og flinke sjåfører.

Nettopp. Det viktigste er at syklistene forstår at de er hevet over alle trafikkregler og andre over og kan gjøre hva de vil, for det er alltid bilisten som får skylda.

 

La meg presisere, jeg kritiserer ikke ditt innlegg, jeg bare bygger videre på det fra slik jeg opplever samfunnet i dag. Det er så mange kryss der jeg skulle ønske politiet stilte seg opp i sivil og begynte å bøtelegge syklister. Brudd på vikeplikt er noe jeg ser flere ganger daglig. Brudd på fartsbestemmelser skjer over alt på fortau og turstier. Paragraf 3 i Veitrafikkloven gjelder tydeligvis for alle, unntatt syklister.

Lenke til kommentar

Syklisten i videoen fra Mandal gjorde alt rett, etter trafikkreglene. §18.1 sier at syklister har lov å kjøre forbi andre typer kjøretøy på høyre side (dog ikke andre syklister eller ståhjulinger). Tabben var å kjøre forbi et lovlig drapsmonster, altså en lastebil, som med myndighetenes tillatelse er utstyrt med digre blindsoner både foran og langs høyre side. Det har hendt at lastebiler med tilhenger har klatret over panseret på personbiler i tilsvarende rundkjøringssituasjoner og bare kjørt videre uten verken se eller merke noe av personbilen de moste.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Syklisten i videoen fra Mandal gjorde alt rett, etter trafikkreglene. §18.1 sier at syklister har lov å kjøre forbi andre typer kjøretøy på høyre side (dog ikke andre syklister eller ståhjulinger). Tabben var å kjøre forbi et lovlig drapsmonster, altså en lastebil, som med myndighetenes tillatelse er utstyrt med digre blindsoner både foran og langs høyre side. Det har hendt at lastebiler med tilhenger har klatret over panseret på personbiler i tilsvarende rundkjøringssituasjoner og bare kjørt videre uten verken se eller merke noe av personbilen de moste.

Det viktige her er at syklisten kan tenke på veien til de evige jaktmarker at han har rett. Husk, en syklist har alltid rett, uansett hva trafikkreglene måtte si og mene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Syklisten i videoen fra Mandal gjorde alt rett, etter trafikkreglene. §18.1 sier at syklister har lov å kjøre forbi andre typer kjøretøy på høyre side (dog ikke andre syklister eller ståhjulinger). Tabben var å kjøre forbi et lovlig drapsmonster, altså en lastebil, som med myndighetenes tillatelse er utstyrt med digre blindsoner både foran og langs høyre side. Det har hendt at lastebiler med tilhenger har klatret over panseret på personbiler i tilsvarende rundkjøringssituasjoner og bare kjørt videre uten verken se eller merke noe av personbilen de moste.

 

Det er helt greit at syklister ifølge §18.1 har lov til å foreta forbikjøring på høyre side, jeg har alltid tolket at dette er i forbindelse med saktegående kø hvor syklister holder høyere fart enn trafikkavviklingen ellers. Jeg mener man skal være forholdsvis lei av livet hvis man trapper opp i blindsonen på en trailer like før en rundkjøring, fordi man har tenkt til å sykle forbi et kjøretøy som attpåtil kommer til å holde samme fart. Det er lov til å stoppe opp i et lite sekund og tenke over det faktum at sjåføren har vikeplikt for biler til venstre, og det siste han forventer er at noen har sneket seg opp i blindsonen. 

 

Det er forferdelig mange rare folk som kjører bil og det er forferdelig mange rare folk som sykler. 

Lenke til kommentar

Enkelte syklister ser ikke ut til å bry seg om trafikkreglene, og det slo meg at de kanskje ikke

KAN dem.

Hvis man selv sykler og vil irritere en haug av syklister i morgenrushet, begynn å følge trafikkreglene. Som f.eks. å stoppe på rødt lys. Ganske fascinerende, og litt trist, å se hvordan de hjernedødt forsøker å passere. Det går jo historier om syklister som får kjeft av andre syklister for å stoppe på rødt...

 

 

Syklisten i videoen fra Mandal gjorde alt rett, etter trafikkreglene. §18.1 sier at syklister har lov å kjøre forbi andre typer kjøretøy på høyre side (dog ikke andre syklister eller ståhjulinger). Tabben var å kjøre forbi et lovlig drapsmonster, altså en lastebil, som med myndighetenes tillatelse er utstyrt med digre blindsoner både foran og langs høyre side. Det har hendt at lastebiler med tilhenger har klatret over panseret på personbiler i tilsvarende rundkjøringssituasjoner og bare kjørt videre uten verken se eller merke noe av personbilen de moste.

Hjelper ikke at syklisten har rett hvis syklisten må tilbringe et par år på Sunnaas for rehabilitering etter en stygg skade i trafikken. Eller blir puttet 2 meter ned i jorda. Mange syklister har ingenting i trafikken å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså en paragrafrytter...med totalt fravær av sunn fornuft!

Dessverre er det mange paragrafryttere blant sykkelras****. Da jeg kjørte opp til tung motorsykkel sa man ofte "man har kanskje forkjørsrett, men ingen påkjørselsrett".

 

 

Jeg som trodde problemet ditt var at folk ikke fulgte reglene, ikke at de var "paragrafryttere".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder videoen ville jeg aldri ha kjørt slik selv, men er det ikke et paradoks at man beskyldes for å være en paragrafrytter og idiot om man antar det er i henhold til trafikkreglene, og det åpenbart er offeret som er problemet? Synes det er en generell trend i tråden, offeret er problemet, folk å bare kaste seg unna kjøretøyene som er til fare for omgivelsene, ellers har de seg selv å takke. Tror ikke det er noen spesielt hensiktsmessig holdning.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså en paragrafrytter...med totalt fravær av sunn fornuft!

Dessverre er det mange paragrafryttere blant sykkelras****. Da jeg kjørte opp til tung motorsykkel sa man ofte "man har kanskje forkjørsrett, men ingen påkjørselsrett".

 

 

Jovisst, lastebiler har per blankofullmakt fra myndighetene påkjørsrett, for de "ser jo ingenting". Utfra normal logikk burde alle lastebiler hatt kjøreforbud inntil de hadde skaffet seg hjelpemidler som varslet om andre trafikkanter i blindsonene. Det er fullt teknisk mulig, ikke er det spesielt dyrt heller (engangskostnad på noen få tusenlapper), men motviljen fra lastebilnæringen er stor. Så derfor får de fortsette å leke blindebukker i trafikken.

 

Mange av innleggene etter mitt forrige svar er pateiske. Det at syklisten faktisk fulgte offentlige trafikkregler gjorde vedkommende til en fare for seg selv, paragrafrytter og lignende. Er det voksne tenkende mennesker med førerkort som skriver sånt tullball? Dere er en fare i trafikken med slike holdninger og dere skjønner det ikke selv? Fy faen!

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så fordømt viktig å ligge i blindsonen til større kjøretøy? Nå skal man jo være aktpågivene og hensynsfull i trafikken, det gjelder også syklister. Og det er rimelig idiotisk å ligge i blindsonen til et større kjøretøy, særlig når man kjører på to hjul og dermed er ekstra sårbar. Selv unngår jeg blindsoner.

 

Mange syklister utgjør en fare for seg selv og andre, og har en fullstendig hjernedød adferd i trafikken. Eks. når de presser seg frem på rødt lys, kjører over gangfelt uten å ense annen trafikk, eller legger seg helt på bakhjulet til vilt fremmede, uten å annonsere sin tilstedeværelse osv. Sånne mennesker har ingenting i trafikken å gjøre. Forresten, jeg bruker selv sykkel som primært transportmiddel. Men jeg har også førerkort både for bil og tung MC.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...