Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Før ble man som fotgjenger opplært til å gi tegn hvis man skulle krysse et gangfelt. Det skjer ikke i dag. Folk går rett ut i veien, gjerne med musikk på øret, gangfelt eller ikke. Skremmende hvor ignorante mange folk er på det området.

Folk kjører gjerne rett ut i gangfelt som de har vikeplikt for, selv når det er folk på vei mot det, skremmende hvor ignorante mange er. Venter du på tegn fra folk på en forkjørsvei når du krysser den også?

 

AtW

Den enes ugjerningen gjør ikke den andres bedre.

Er det en ugjernging å gå ut i et gangfelt uten å gi tegn med hånden, og ha på seg en walkman?

 

Er det en ugjering å kjøre ned en fotgjenger i et fotgjengerfelt?

 

AtW

Ja og ja. Begge eksemplene du kommer med er brudd på blant annet paragraf 3. Den ene setter seg selv i fare og den andre setter andre i fare.

 

Begge deler er en ugjerningen. Og begge kan føre til at den myke trafikanten dør uavhengig av hvem som har skylden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Imens har tungtrafikk drept to fotgjengere

"Imens" hva?
Denne måneden, imens at et barn ble skremt av en syklist. AtW

Nei. Sjekk kildene dine bedre...

 

 

Ja, ser jeg postet den ene lenken feil, essensen er uansett det samme, bare i juni har flere fotgjengere blitt drept av "harde trafikanter".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Før ble man som fotgjenger opplært til å gi tegn hvis man skulle krysse et gangfelt. Det skjer ikke i dag. Folk går rett ut i veien, gjerne med musikk på øret, gangfelt eller ikke. Skremmende hvor ignorante mange folk er på det området.

Folk kjører gjerne rett ut i gangfelt som de har vikeplikt for, selv når det er folk på vei mot det, skremmende hvor ignorante mange er. Venter du på tegn fra folk på en forkjørsvei når du krysser den også?

 

AtW

Den enes ugjerningen gjør ikke den andres bedre.

Er det en ugjernging å gå ut i et gangfelt uten å gi tegn med hånden, og ha på seg en walkman?

 

Er det en ugjering å kjøre ned en fotgjenger i et fotgjengerfelt?

 

AtW

Ja og ja. Begge eksemplene du kommer med er brudd på blant annet paragraf 3. Den ene setter seg selv i fare og den andre setter andre i fare.

 

Begge deler er en ugjerningen. Og begge kan føre til at den myke trafikanten dør uavhengig av hvem som har skylden.

 

 

Du mener det er et brudd på veitrafikkloven å gå over et fotgjengerfelt uten å gi tegn med hånda? Har du noen dekning for den påstanden? Gir du tegn med hånden hver gang du går over et fotgjengerfelt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du mener det er et brudd på veitrafikkloven å gå over et fotgjengerfelt uten å gi tegn med hånda? Har du noen dekning for den påstanden? Gir du tegn med hånden hver gang du går over et fotgjengerfelt?

 

AtW

All den tid eksempelet til stigfjell tok for seg fotgjengere som ikke viste tegn i det heletatt valgte jeg bevist å svare med dette i bakhodet og ignorerte delen du puttet inn i ditt spørsmål. Ikke forvent at jeg blir med på å tilpasse en diskusjon slik at en part automatisk har rett, for slikt er bare feigt gjort.

 

Nei, jeg viser ikke tegn med hånden når jeg går over et fotgjengerfelt. Men jeg greier mirakuløst nok å opprettholde et kroppsspråk som gjør at de få som ikke skjønner at jeg skal over veien består av folk som sitter med nesen ned i en telefon eller fokus på alt annet enn kjøringen.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg over et gangfelt, søker jeg alltid å oppnå blikkontakt med kjøretøy i veibanen, og rett som det er viser jeg også med kroppsspråk at jeg har tenkt meg over, eks. med armen. Kommer jeg syklende og skal over et gangfelt bremser jeg alltid godt ned i forkant og er veldig oppmerksom på kryssende kjøretøy, om de har tenkt å benytte forkjørsretten sin eller om de stopper for å slippe meg over. Hvis det sistnevnte inntreffer vinker jeg til dem som takk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du mener det er et brudd på veitrafikkloven å gå over et fotgjengerfelt uten å gi tegn med hånda? Har du noen dekning for den påstanden? Gir du tegn med hånden hver gang du går over et fotgjengerfelt?

 

AtW

All den tid eksempelet til stigfjell tok for seg fotgjengere som ikke viste tegn i det heletatt valgte jeg bevist å svare med dette i bakhodet og ignorerte delen du puttet inn i ditt spørsmål. Ikke forvent at jeg blir med på å tilpasse en diskusjon slik at en part automatisk har rett, for slikt er bare feigt gjort.

 

Nei, jeg viser ikke tegn med hånden når jeg går over et fotgjengerfelt. Men jeg greier mirakuløst nok å opprettholde et kroppsspråk som gjør at de få som ikke skjønner at jeg skal over veien består av folk som sitter med nesen ned i en telefon eller fokus på alt annet enn kjøringen.

 

 

Jeg stilte et konkret spørsmål fordi "tegn" er så vagt (og jeg mener det er god dekning for den tolkningen i konteksten, når han snakker om at man ble "opplært til å gi tegn", tegnet man ble opplært til å bruke var å gi tegn med hånda), om du ikke ønsker å svare på spørsmålet, la være. Det har ingenting med "feighet" å gjøre, spørsmålet er åpent og klart.

 

Og joda, majoriteten forholder seg til vikeplikten sin, det er bra.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du mener det er et brudd på veitrafikkloven å gå over et fotgjengerfelt uten å gi tegn med hånda? Har du noen dekning for den påstanden? Gir du tegn med hånden hver gang du går over et fotgjengerfelt?

 

AtW

All den tid eksempelet til stigfjell tok for seg fotgjengere som ikke viste tegn i det heletatt valgte jeg bevist å svare med dette i bakhodet og ignorerte delen du puttet inn i ditt spørsmål. Ikke forvent at jeg blir med på å tilpasse en diskusjon slik at en part automatisk har rett, for slikt er bare feigt gjort.

 

Nei, jeg viser ikke tegn med hånden når jeg går over et fotgjengerfelt. Men jeg greier mirakuløst nok å opprettholde et kroppsspråk som gjør at de få som ikke skjønner at jeg skal over veien består av folk som sitter med nesen ned i en telefon eller fokus på alt annet enn kjøringen.

Jeg stilte et konkret spørsmål fordi "tegn" er så vagt (og jeg mener det er god dekning for den tolkningen i konteksten, når han snakker om at man ble "opplært til å gi tegn", tegnet man ble opplært til å bruke var å gi tegn med hånda), om du ikke ønsker å svare på spørsmålet, la være. Det har ingenting med "feighet" å gjøre, spørsmålet er åpent og klart.

 

Og joda, majoriteten forholder seg til vikeplikten sin, det er bra.

 

AtW

Tegn med hånda var lite nevnt da jeg ble opplært til dette. Der var tegn mer å vise til med kroppsspråk og avpasse farten kombinert med at man skulle påse at fører av bil hadde observert deg før man passerte.

Lenke til kommentar

Hadde vært letter å føre en diskusjon om dere alle bare ignorerte AtW

 

Kommer det en syklist i mot så er det bare å leke "chicken" med syklisten 

 

Fotgjengere som går over fotgjengerfelt med mobilen i trynet og ikke ser seg rundt, bruk hornet, det er det vi har det for

Lenke til kommentar

Dersom det virkelig er et problem med fotgjengere som går over fotgjengerfelt uten å se seg for, kan man ikke sette opp stoppskilt så biler alltid må stoppe foran fotgjengerfelt uansett?

 

Alternativt ha 15 km/t som fartsgrense igjennom fotgjengerfelt.

 

Med autonome biler bør det ikke være noe problem å få jevn trafikkavvikling selv med varierende fart.

Lenke til kommentar

Dersom det virkelig er et problem med fotgjengere som går over fotgjengerfelt uten å se seg for, kan man ikke sette opp stoppskilt så biler alltid må stoppe foran fotgjengerfelt uansett?

Hvorfor skal man legge til rette for enda mer svime-adferd? Mange fotgjengere vet ikke engang at de har vikeplikt for trikken. Og dessverre ser man også at fotgjenger-mentaliteten også smitter over når man setter seg på sykkelen.

Lenke til kommentar

 

Dersom det virkelig er et problem med fotgjengere som går over fotgjengerfelt uten å se seg for, kan man ikke sette opp stoppskilt så biler alltid må stoppe foran fotgjengerfelt uansett?

Hvorfor skal man legge til rette for enda mer svime-adferd? Mange fotgjengere vet ikke engang at de har vikeplikt for trikken. Og dessverre ser man også at fotgjenger-mentaliteten også smitter over når man setter seg på sykkelen.

 

Noen ganger blir man nødt til å tilpasse seg realitetene, ikke idealene. Det perfekte hadde vært om fotgjengere ikke er svimete, men jeg tror ikke det er så lett å hindre det. Da er det enklere å innføre skadedempende tiltak mot de som faktisk følger reglene (bilistene).

Lenke til kommentar

 

Dersom det virkelig er et problem med fotgjengere som går over fotgjengerfelt uten å se seg for, kan man ikke sette opp stoppskilt så biler alltid må stoppe foran fotgjengerfelt uansett?

Hvorfor skal man legge til rette for enda mer svime-adferd? Mange fotgjengere vet ikke engang at de har vikeplikt for trikken. Og dessverre ser man også at fotgjenger-mentaliteten også smitter over når man setter seg på sykkelen.

 

 

Fordi det ikke er hensiktsmessig med et samfunn der alle skal måtte lide fordi bilen skal fram for enhver pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...