Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Fordi det er langt vanligere, se på kommentarfelt osv, de hvor ofte folk ønsker vold mot trafikantgruppen myke trafikanter (ikke konkrete personer eller hendelser), det skjer mye oftere.

Mest kan det virke som det er imot syklister.

Ja, feil måte å reagere, men man får spørre seg hvorfor det reageres så ofte - kanskje det er en grunn til det?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, feil måte å reagere, men man får spørre seg hvorfor det reageres så ofte - kanskje det er en grunn til det?

Når man ser oppførselen til en del syklister, så er det fullt forståelig. Det er et holdningsproblem blant en del syklister, særlig blant klubber som Rye, Frøy m.fl. Jeg så selv et eksempel i går, under Styrkeprøven, der en sånn syklist kjørte i full fart over et gangfelt samtidig som to små jenter skulle krysse veibanen i gangfeltet. Det var ikke snakk om at han drittsekken ville bremse. Neida, han bare hoiet og skrek på dem. Jeg bremset. Sånn oppførsel er forkastelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Åpenbart at de ikke er særlig glad i syklister, men jeg synes du drar det vel langt når du påstår at de ønsker syklistene drept.

Når man legger noe i veibanen som kan føre til at syklist mister kontroll over sykkel, og i verste fall havner i grillen til et vogntog, hva har intensjonene vært da? Lykkeønskninger om et fint og koselig ritt? En god sommer?

Samme med de som henger wire og annet faenskap mellom trær og stolper, på tvers av en sykkelsti. Eller hogger trær og legger stammen på tvers, rett etter en blind sving. Da har man intensjoner som tilsier at man vil syklisten vondt, jo. Og det skal ikke mye til før konsekvensen av disse handlingene får, om ikke fatale, så følger som vil være med syklisten resten av dens liv.

Enten er folk så dumme at de ikke klarer å tenke lenger enn sin nesetipp, eller så finnes det så mye hat blant mennesker, at jeg ikke helt hva jeg skal si.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Åpenbart at de ikke er særlig glad i syklister, men jeg synes du drar det vel langt når du påstår at de ønsker syklistene drept.

Når man legger noe i veibanen som kan føre til at syklist mister kontroll over sykkel, og i verste fall havner i grillen til et vogntog, hva har intensjonene vært da? Lykkeønskninger om et fint og koselig ritt? En god sommer?

.

Ikke nødvendig å være så ekstrem. Det at de ønsker å sabotere for et sykkelritt er ikke ensbetydende med at de ønsker syklistene drept. Ja, i ytterste konsekvens så kan en punktering bli fatal, men normalt så er det helt udramatisk.

Lenke til kommentar

Fordi det er langt vanligere, se på kommentarfelt osv, de hvor ofte folk ønsker vold mot trafikantgruppen myke trafikanter (ikke konkrete personer eller hendelser), det skjer mye oftere.

Jada. Selvfølgelig er det syklistene som har skylda. Det er såklart velfortjent med trusler om vold og død.

Folk her inne illustrer i det minste godt hvordan mange har meningsløst aggressive holdninger mot syklister. Fakta er totalt irrelevant, syklistene er alltid problemet. AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

Ikke nødvendig å være så ekstrem. Det at de ønsker å sabotere for et sykkelritt er ikke ensbetydende med at de ønsker syklistene drept. Ja, i ytterste konsekvens så kan en punktering bli fatal, men normalt så er det helt udramatisk.

Det er ikke sikkert de ønsker det, men de forstår da ikke konsekvensen av å "ha det litt gøy" med å sabotere for de "jævla" syklistene. Si man legger tegnestifter i en nedoverbakke og forårsaker massevelt. Da har de oppnådd det de vil oppnå. Men, en massevelt innebærer ofte en del skader. Å skade andre med vilje er alvorlig

Alle disse som vil sabotere for syklister vil ikke nødvendigvis drepe syklister, men de har som hensikt å skade de. Ganske spesielt du kaller det udramatisk. Hadde jeg i et ritt veltet som følge av en dust som ville sabotere, så hadde jeg opplevd det som ganske dramatisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle disse som vil sabotere for syklister vil ikke nødvendigvis drepe syklister, men de har som hensikt å skade de. Ganske spesielt du kaller det udramatisk. Hadde jeg i et ritt veltet som følge av en dust som ville sabotere, så hadde jeg opplevd det som ganske dramatisk.

Jeg anbefaler deg å lese det jeg skriver en gang til!

Jeg påstår definitivt IKKE at et sykkelfelt er udramatisk, derimot at en sykkelpunktering normalt er udramatisk.

Lenke til kommentar

.

Det er ekstremt å ta så lett på slik sabotering av et sykkelritt. Sier seg selv at det er marginer som avgjør utfallet når man ligger i 50-70kmt, med 25mm smale dekk, motgående trafikk 1.5m til venstre og grøft/lyktestolpe/autovern på høyre side. I tillegg til at man ligger tett i et felt. Det gikk heldigvis bra denne gangen. 

Det er nødvendig å fortelle disse menneskene hvor alvorlig det faktisk er. Men for alt jeg vet, så syns de det sikkert er greit å ødelegge livet til andre mennesker.  :fun:  

• Liker 1
Lenke til kommentar

.

Det er ekstremt å ta så lett på slik sabotering av et sykkelritt. Sier seg selv at det er marginer som avgjør utfallet når man ligger i 50-70kmt, med 25mm smale dekk, motgående trafikk 1.5m til venstre og grøft/lyktestolpe/autovern på høyre side. I tillegg til at man ligger tett i et felt.

Helt ufattelig at det er lovlig å arrangere sykkelløp på veier som er åpne for vanlig trafikk når marginene for en brå død er så ørsmå!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt ufattelig at det er lovlig å arrangere sykkelløp på veier som er åpne for vanlig trafikk når marginene for en brå død er så ørsmå! man ikke kan la andre være i fred og la syklister få holde på med sitt, uten å måtte sabotere og ødelegge noe som skal være en fin opplevelse for mange.

Fixed  :dremel:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selv punktert på racer, det er ikke sånn at man konsekvent går på snørra. Men å legge ut tegnestifter i en rittrasé hører ikke noe sted hjemme. Og selvfølgelig, ligger man tett i et felt er det litt mer komplisert mtp. stopp enn når man kjører alene.

Lenke til kommentar

Jada. Selvfølgelig er det syklistene som har skylda. Det er såklart velfortjent med trusler om vold og død.

Lager stråmann - igjen. Selv når du siterer "Ja, feil måte å reagere"

Når skal du diskutere seriøst?

Folk her inne illustrer i det minste godt hvordan mange har meningsløst aggressive holdninger mot syklister. Fakta er totalt irrelevant, syklistene er alltid problemet.

Som sagt, det er dessverre aggressive holdninger - men det mot alle i trafikken og da kanskje mest mot syklister.

Men jeg spør om det kanskje er en grunn til at det reageres mest mot de.

Selv er jeg både syklist, fotgjenger, bilist og sjåfør på tyngre kjøretøy.

Min erfaring er at syklister er de som bryter reglene mest. (jeg må innrømme jeg selv også bryter noen der - mer enn med andre framkomstmidler)

Personlig ser jeg hvor lite som skal til før jeg dreper noen takket være deres lovbrudd. DET er fakta. Kanskje det samme er fakta for andre?

Lenke til kommentar

Lager stråmann - igjen. Selv når du siterer "Ja, feil måte å reagere"

Når skal du diskutere seriøst?

Folk her inne illustrer i det minste godt hvordan mange har meningsløst aggressive holdninger mot syklister. Fakta er totalt irrelevant, syklistene er alltid problemet.

Som sagt, det er dessverre aggressive holdninger - men det mot alle i trafikken og da kanskje mest mot syklister.

Men jeg spør om det kanskje er en grunn til at det reageres mest mot de.

Selv er jeg både syklist, fotgjenger, bilist og sjåfør på tyngre kjøretøy.

Min erfaring er at syklister er de som bryter reglene mest. (jeg må innrømme jeg selv også bryter noen der - mer enn med andre framkomstmidler)

Personlig ser jeg hvor lite som skal til før jeg dreper noen takket være deres lovbrudd. DET er fakta. Kanskje det samme er fakta for andre?

Det er ingen stråmann, det gjennomsyrer innlegget ditt, det hjelper ikke å slenge inn en halvhjertet disclaimer når essensen av innlegget ditt likefult er at det er de som mottar truslene som er problemet.

Din erfaring er av lite verdi, realiteten er at syklister er til vesentlig mindre objektiv fare og ulempe for omgivelsene enn feks bilister. Det er jo hyggelig at du innser at du er en fare for omgivelsene og prøver å handle etter det, men det gjør ikke de som settes i risiko om til problemet.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen stråmann, det gjennomsyrer innlegget ditt, det hjelper ikke å slenge inn en halvhjertet disclaimer når essensen av innlegget ditt likefult er at det er de som mottar truslene som er problemet.

Tull. Jeg er for syklister og det har du ikke fått inn i hodet ditt ennå.(iom jeg er en syklist selv) Du har en agenda og det viker du ikke for noe - stråmann og usakligheter på rad og rekke. Hva er poenget - har du virkelig så mye tid til å kaste bort på svada? (ingen poeng i å svare iom du blir plinget)

Din erfaring er av lite verdi, realiteten er at syklister er til vesentlig mindre objektiv fare og ulempe for omgivelsene enn feks bilister. Det er jo hyggelig at du innser at du er en fare for omgivelsene og prøver å handle etter det, men det gjør ikke de som settes i risiko om til problemet.

Så fortsetter du med din drømmeverden og utopi.

Jeg som syklist MÅ se meg for og ta hensyn og følge reglene for ellers risikerer jeg å bli kvestet/drept av nyttekjøring som en lastebil/buss bedriver.

Realiteten er at de du liksom forsvarer bør sette fra seg sykkelen og ta føttene til hjelp, for DET eliminerer utfordringen til maks. Kanskje du i tillegg kan bære varene til butikkene osv i tillegg.

Min erfaring er langt mer verdt enn din drømmeverden og kverulering på et så useriøst nivå at du er herved invitert i pling lista, for å kaste bort tid på å diskutere med deg er ikke verdt ett sekund mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen drømmeverden og utopi, det er harde fakta, etter hvilket mål skal liksom syklister være til større ulempe for folk en bilister? Kødannelse og være i veien? Nei. Skade for omgivelsene? Nei. Risiko for omgivelsene? Nei. Støy, forurensning, og bevegelsesinnskrenking? Nei. Det er din verden, der problemet er at syklistene er til så stor ulempe, som er drømmeverdenen. Fakta er at syklister møter en kritikk go et hat som ikke i noen grad står i stil til de objektive ulempene de forårsaker.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

.

Det er ekstremt å ta så lett på slik sabotering av et sykkelritt. Sier seg selv at det er marginer som avgjør utfallet når man ligger i 50-70kmt, med 25mm smale dekk, motgående trafikk 1.5m til venstre og grøft/lyktestolpe/autovern på høyre side. I tillegg til at man ligger tett i et felt.

Helt ufattelig at det er lovlig å arrangere sykkelløp på veier som er åpne for vanlig trafikk når marginene for en brå død er så ørsmå!

Det er først når det er sabotering og at bilister sneier syklister ved forbikjøring at marginene er små. Hadde alle oppført seg (syklister også), så hadde det ikke vært så farlig.

Det er jo sjelden uansett at det skjer ting, og som du sier er som regel en punktering udramatisk. Men, det betyr ikke så mye for meg at en punktering er udramatisk når det er pga en dust som skal ha det litt gøy. Har selv opplevd av å punktere i en nedoverbakke. Hvis man merker det fort går det bra, men det kan fort gå galt også. I et felt kan det føre til en større velt, og sabotør er skyldig i de skadene som måtte oppstå. I TDF i 2013 (?) så var det satt ut tegnestifter på toppen av en fjellpassering. Det tolker jeg som at sabotørene VIL at de skal falle og slå seg i nedoverbakkene, fordi de faktisk har tatt en vurdering av hvor det er best å gjøre det. Når de proffene kommer opp i sine 100 km/t og tegnestiftene blir kastet ut av dekket, så er en sakte punktering ikke udramatisk. Dette var også riktignok et ekstremt eksempel, og de fleste merket det stort sett med en gang.

Et annet eksempel er at jeg sykler kun MTB om dagen fordi jeg er lei av bilister, og liker skog. Men, når det ved noen(få) tilfeller har blitt oppdaget sabotering langs stiene, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre til slutt. Skal man bare hate syklister fordi de er syklister? Jeg trur det er en kultur å hate syklister. Spesielt blandt feite ungdommer med volvo caps som kjører volvo 240 med biltema soting. 

Endret av hfthomas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...