Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Om det er tilfellet, hva skal det hjelpe å ha opplæring, om du mener problemet er at de ikke bryr seg om reglene uansett? Realiteten er at forskning viser det ikke hjelper, og jeg tillegger det langt mer vekt enn dine spekulasjoner.

 

AtW

Da er vi over på det andre punktet, nemlig konsekvensene. Det skal svi å begå overtramp. Som f.eks. å heve bøtenivået til samme nivå som for motorvogner. Mao, at det f.eks. skal koste 5200 å kjøre på rødt, samme sum for vikeplikt. Ikke fattige 900 kr som i dag. Og at man skal kunne miste et evt "førerkort" slik at man ikke får lov til å sykle i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Poenget er at denne opplæringen du etterspør ikke har noen effekt. Jeg forholder meg til realiteten, istedet for en eller annen opptenkt situasjon der dette har kjempegod effekt. Mener du det i dagens situasjon gjør syklister som gruppe tryggere å ha trafikalt grunnkurs?

 

 

AtW

 

 

De påståtte forskningsresultatene dine er ikke realiteten, det strider mot all sunn fornuft.

 

Selvfølgelig burde det vært obligatorisk opplæring for syklister som begir seg ut I veibanen sammen med store biler og lastebiler.  La meg si det slik, hvorfor er det kun sylistene som er fritatt for obligatorisk opplæring og kjøreprøver?  

 

 

La meg si det slik, det kommer neppe til å forbedre dine evner til å ta riktige avgjørelser å avskrive forskning til fordel for "sunn fornuft".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Om det er tilfellet, hva skal det hjelpe å ha opplæring, om du mener problemet er at de ikke bryr seg om reglene uansett? Realiteten er at forskning viser det ikke hjelper, og jeg tillegger det langt mer vekt enn dine spekulasjoner.

 

AtW

Da er vi over på det andre punktet, nemlig konsekvensene. Det skal svi å begå overtramp. Som f.eks. å heve bøtenivået til samme nivå som for motorvogner. Mao, at det f.eks. skal koste 5200 å kjøre på rødt, samme sum for vikeplikt. Ikke fattige 900 kr som i dag. Og at man skal kunne miste et evt "førerkort" slik at man ikke får lov til å sykle i trafikken.

 

 

Tror du virkelig det er vesentlig? Jeg tviler på at bøtesatsen er spesielt viktig for hva folk foretar seg i en slik sammenheng.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er at denne opplæringen du etterspør ikke har noen effekt. Jeg forholder meg til realiteten, istedet for en eller annen opptenkt situasjon der dette har kjempegod effekt. Mener du det i dagens situasjon gjør syklister som gruppe tryggere å ha trafikalt grunnkurs?

 

 

AtW

 

 

De påståtte forskningsresultatene dine er ikke realiteten, det strider mot all sunn fornuft.

 

Selvfølgelig burde det vært obligatorisk opplæring for syklister som begir seg ut I veibanen sammen med store biler og lastebiler.  La meg si det slik, hvorfor er det kun sylistene som er fritatt for obligatorisk opplæring og kjøreprøver?

 

La meg si det slik, det kommer neppe til å forbedre dine evner til å ta riktige avgjørelser å avskrive forskning til fordel for "sunn fornuft".

 

AtW

Gi meg gjerne linken til forskningsresultatene som beskriver realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

Seriøst?

Jeg husker vi hadde opplæring i en del regler for adferd i trafikken allerede i barnehagen.

Så kom vi til skolen der vi før vi fikk lov til å sykle til skolen måtte gjennom sykkelprøven..

Den gikk ut på ferdigheter i håndtering av sykkelen kombinert med adferd i trafikken (vi måtte sykle en fast rute)

 

 

 

Har noen, noen gang hørt om syklister som har blitt bøtelagt?

Jepp, i Oslo har politiet de siste årene hatt en og annen overraskende kampanje der de tar syklister for rødlyskjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, i Oslo har politiet de siste årene hatt en og annen overraskende kampanje der de tar syklister for rødlyskjøring.

Det er jo bra.

Men søket ditt ga mye 'kjøring uten lys' bøter. (Edit: beklager, Bond007 som nevnte søket)

Litt morsomt med ene treffet(vet ikke når det er skrevet). "Hvert år får 18.000 syklister i København bot for brudd på trafikkreglene. I Oslo er tallet under 100."

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Kan jo hende det har blitt forandret i de siste årene, da jeg har passert 30 for lenge siden..

Jeg husker vi hadde årlig sykkeldag på barneskolen, det var tilbake på 80tallet. Lite sykkelstier på den tiden og alle elevene (ikke de laveste trinnene)syklet over en mil på relativt trafikkerte veier.

Det hadde ikke blitt tillatt idag;)

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp, i Oslo har politiet de siste årene hatt en og annen overraskende kampanje der de tar syklister for rødlyskjøring.

Det er jo bra.

Men søket ditt ga mye 'kjøring uten lys' bøter. (Edit: beklager, Bond007 som nevnte søket)

Litt morsomt med ene treffet(vet ikke når det er skrevet). "Hvert år får 18.000 syklister i København bot for brudd på trafikkreglene. I Oslo er tallet under 100."

Jeg liker denne godt, særlig kommentaren fra Bakken.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/her-far-han-bot-for-a-sykle-pa-rodt-1.11016943

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan jo hende det har blitt forandret i de siste årene, da jeg har passert 30 for lenge siden..

Det er ikke mer enn 33 år siden jeg begynte i barnehage. Først i 1989 tror jeg det var jeg fikk lov til å sykle til skolen.

 

Fikk vel lov til å sykle til skolen i 6. klasse tror jeg, men jeg bodde så nærme skolen at det hadde liten hensikt

Syklet noen dager fra 7.

Hadde aldri trafikktimer, det var det kun de som kjørte opp på moped på ungdomsskolen som fikk

Lenke til kommentar

Han har åpenbart ikke skjønt noe helt vesentlig, mtp. trafikksikkerhet.

Han ser jo flere som kjører på rødt og gjør det selv, så det er i tråd med hva flere i denne tråden også erfarer.

 

Edit: Jeg tror nok hvis han har blitt tatt i flere kontroller, så hadde han tenkt seg mer om. Hadde det vært samme nivå som for motorkjøretøy på boten, så ville nok det vært en ennå større vekker. Ikke for at han har fortstått grunn for å ikke kjøre på rødt, men for ikke å bruke store deler av lønna på bøter

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Jo, men man mister ikke retten til å sykle eller kjøre bil hvis man blir tatt i ulovligheter på sykkel? 0 konsekvenser = ulovligheter - hvorfor bry seg. Det er jo endel som unnskylder ulovlige aktiviteter her også hele tiden - når det gjelder sykkel

Jo, mener å ha lest at lappen kan ryke hvis du blir tatt for noen ulovligheter på tråsykkel. Hvis du feks sykler i fylla og havner i en situasjon der politiet blir innblandet.

 

Var det ikke en sak med noen som kjørte i beruset tilstand på en gressklipper, og ble tatt for det?

 

E: er vel bare bøter det går i. Og en gressklipper er jo motorisert så..

 

http://www.noblad.no/ostensjo/sondre-nordstrand/nordstrand/stupfull-syklist-mistet-forerkort/s/2-2.09-1.5316384

To i promille - på sykkel

LAMBERTSETER: På ettermiddagen 1. pinsedag falt en mann i 50-årene av sykkelen sin i Østerliveien. Da politiet kom til stedet, viste det seg at vedkommende hadde to i promille. Han var kraftig forslått med blant annet kutt i hodet og overkropp, og ble sendt til Legevakten med ambulanse. Sykkelturen endte dessuten med at mannen mistet førerkortet.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Som tidligere både bilist, mopedist og syklist i Oslo sentrum kan jeg veie inn med følgende.

 

 

Beste tiltak for å lære seg å sykle "by the book" er å først lære seg å kjøre moped (ikke MC, de er for raske). Med moped går det relativt sett sakte, og du MÅ forholde deg til trafikkreglene.

 

Som syklist kan jeg si at man trenger like godt overblikk over hva som skjer bak en, som foran en, til enhver tid. Benytt fortau utenfor sentrum, innenfor vær aktsom, men benytt veibanen. Unngå å skvise deg inn til høyre for biler i kryss, skal du stå til høyre, gjør det mellom to biler. I kryss anbefaler jeg ellers at du står og venter i midten av ditt felt om du skal rett frem. Skal du krysse veibanen, vær nøye med plassering tidlig, ta plassen du trenger, men vær oppmerksom, og tydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kan jo hende det har blitt forandret i de siste årene, da jeg har passert 30 for lenge siden..

Jeg husker vi hadde årlig sykkeldag på barneskolen, det var tilbake på 80tallet. Lite sykkelstier på den tiden og alle elevene (ikke de laveste trinnene)syklet over en mil på relativt trafikkerte veier.

Det hadde ikke blitt tillatt idag;)

 

Det ble nå tillat på tidlig 2000tallet, så hvorfor ikke? Eneste forskjellen hadde vært at alle hadde kjørt med sånn gul vest vis de tilhørte 1-7 klasse eller noe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...