Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Grunntonen fra enkelte som ser ting kun fra syklistens ståsted er at bilisten har skyld uansett hva syklisten måtte finne på. Det blir feil.

 

Du sier jo selv:

Forkjørsrett er ikke påkjørsrett, bilisten kan uten tvil ha skyld i ulykken uavhengig av hvilken feil syklisten gjør, og har selvsagt plikt til å unngå kollisjon etter beste evne.

Og dette kan fint leses i den retningen jeg anga i første setning i dette innlegget.

 

Ta leser du det feil, slikt skjer. Jeg mener ikke at du fortjener å dø selv om du misforsto.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå menes det vel ikke bokstavelig, men en talemåte?

Hopper man ned fra en bro, så 'fortjener' man det man får - overført betydning er altså at man ber selv om å dø. (selvfølgelig skulle denne fått hjelp, psykolog/trafikkopplæring ideelt sett)

 

Tror jeg stigfjel dypest inne ønsker at vedkommende skal dø? Nei, det tror jeg ikke, men denne type aggressive og voldelige uttalelser er lite heldig, og det påvirker folk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

En grunn til at jeg mener at det burde være påkrevd med trafikal opplæring før man får lov til å sykle i trafikken. At man har et såkalt "sykkelførerkort", og at man ved overtredelser kan miste dette på samme måte som man kan miste førerkort for motorvogn ved overtredelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

 

Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

 

 

Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle.

 

AtW

Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

 

Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle.

 

AtW

Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister.

 

 

Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men man mister ikke retten til å sykle eller kjøre bil hvis man blir tatt i ulovligheter på sykkel? 0 konsekvenser = ulovligheter - hvorfor bry seg. Det er jo endel som unnskylder ulovlige aktiviteter her også hele tiden - når det gjelder sykkel

 

I motsetningen til deg, så er det mer som hindrer meg å bryte loven enn bare om jeg blir tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

 

 

Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle.

 

AtW

Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister.

 

Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre?

 

AtW

Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring.

Lenke til kommentar

Litt illustrerende..

Daglig leder for nordsjørittet (stort sykkelritt på Jæren) ble intervjuet I Stavanger Aftenblad angående sylister som har brutt fartsgrensen

I 30 og 40 sone

"

- Hva tenker du om at dere har brutt loven i alle år?

- Hæ?

- Dere har brutt fartsgrensen.

- Hvilken fartsgrense?

- På sykkel.

- Er det fartsgrense på sykkel?

"

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

 

Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle.

 

AtW

Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister.

 

Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre?

 

AtW

Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring.

 

Leser du hva som skrives? Det er forsket på dette, de som er opplært (dvs har lappen) sykler ikke bedre, hva med å basere tiltakene på fakta, istedet for fantasier om hvordan ting fungerer?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre?

 

AtW

Fordi de tenker at trafikkregler ikke gjelder når man sykler?

 

 

Om det er tilfellet, hva skal det hjelpe å ha opplæring, om du mener problemet er at de ikke bryr seg om reglene uansett? Realiteten er at forskning viser det ikke hjelper, og jeg tillegger det langt mer vekt enn dine spekulasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet

Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet..

Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det?

 

 

Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle.

 

AtW

Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister.

 

Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre?

 

AtW

Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring.

Leser du hva som skrives? Det er forsket på dette, de som er opplært (dvs har lappen) sykler ikke bedre, hva med å basere tiltakene på fakta, istedet for fantasier om hvordan ting fungerer?

 

AtW

Nå må pinadø gi deg!

Bruk nå litt sunn fornuft og det du har i toppetasjen.

Lenke til kommentar

Ja, huff, nå må jeg gi meg, henvise til forskning istedet for "sunn fornuft", snakker om å gjøre dumme valg.

 

AtW

 

 

 

"Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring."

 

Jeg sliter fryktelig med å forstå hvordan du kan bestride den påstanden? Men for forumets store kverulant er ingenting umulig..

Lenke til kommentar

 

Ja, huff, nå må jeg gi meg, henvise til forskning istedet for "sunn fornuft", snakker om å gjøre dumme valg.

 

AtW

 

 

 

"Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring."

 

Jeg sliter fryktelig med å forstå hvordan du kan bestride den påstanden? Men for forumets store kverulant er ingenting umulig..

 

Innlegget ditt må ses i kontekst, nemlig skriver jeg først at trafikalt grunnkurs ikke øker sikkerheten, du mener det "understreker behovet for opplæring", når jeg spør hvorfor det når opplæringen faktisk ikke hjelper? Det er da du kommer med din påstand, som jeg igjen kommenterer, nettopp fordi den er irrelevant. Jeg har ikke bestridt den konkrete påstanden (fordi det er du som driver og ror deg unna det du opprinnelig sa), jeg har bestridt påstanden om at det er "behov for opplæring". (les: obligatorisk trafikalt grunnkurs)

 

 

Poenget er at denne opplæringen du etterspør ikke har noen effekt. Jeg forholder meg til realiteten, istedet for en eller annen opptenkt situasjon der dette har kjempegod effekt. Mener du det i dagens situasjon gjør syklister som gruppe tryggere å ha trafikalt grunnkurs?

 

 

AtW

AtW

Lenke til kommentar

 

Poenget er at denne opplæringen du etterspør ikke har noen effekt. Jeg forholder meg til realiteten, istedet for en eller annen opptenkt situasjon der dette har kjempegod effekt. Mener du det i dagens situasjon gjør syklister som gruppe tryggere å ha trafikalt grunnkurs?

 

 

AtW

 

 

De påståtte forskningsresultatene dine er ikke realiteten, det strider mot all sunn fornuft.

 

Selvfølgelig burde det vært obligatorisk opplæring for syklister som begir seg ut I veibanen sammen med store biler og lastebiler.  La meg si det slik, hvorfor er det kun sylistene som er fritatt for obligatorisk opplæring og kjøreprøver?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...