Sheasy Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) Grunntonen fra enkelte som ser ting kun fra syklistens ståsted er at bilisten har skyld uansett hva syklisten måtte finne på. Det blir feil. Du sier jo selv: Forkjørsrett er ikke påkjørsrett, bilisten kan uten tvil ha skyld i ulykken uavhengig av hvilken feil syklisten gjør, og har selvsagt plikt til å unngå kollisjon etter beste evne.Og dette kan fint leses i den retningen jeg anga i første setning i dette innlegget. Ta leser du det feil, slikt skjer. Jeg mener ikke at du fortjener å dø selv om du misforsto. Endret 11. juni 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Nå menes det vel ikke bokstavelig, men en talemåte? Hopper man ned fra en bro, så 'fortjener' man det man får - overført betydning er altså at man ber selv om å dø. (selvfølgelig skulle denne fått hjelp, psykolog/trafikkopplæring ideelt sett) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Nå menes det vel ikke bokstavelig, men en talemåte? Hopper man ned fra en bro, så 'fortjener' man det man får - overført betydning er altså at man ber selv om å dø. (selvfølgelig skulle denne fått hjelp, psykolog/trafikkopplæring ideelt sett) Tror jeg stigfjel dypest inne ønsker at vedkommende skal dø? Nei, det tror jeg ikke, men denne type aggressive og voldelige uttalelser er lite heldig, og det påvirker folk. AtW 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? En grunn til at jeg mener at det burde være påkrevd med trafikal opplæring før man får lov til å sykle i trafikken. At man har et såkalt "sykkelførerkort", og at man ved overtredelser kan miste dette på samme måte som man kan miste førerkort for motorvogn ved overtredelser. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) Jo, men man mister ikke retten til å sykle eller kjøre bil hvis man blir tatt i ulovligheter på sykkel? 0 konsekvenser = ulovligheter - hvorfor bry seg. Det er jo endel som unnskylder ulovlige aktiviteter her også hele tiden - når det gjelder sykkel Endret 11. juni 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle. AtW Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle. AtW Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister. Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre? AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Jo, men man mister ikke retten til å sykle eller kjøre bil hvis man blir tatt i ulovligheter på sykkel? 0 konsekvenser = ulovligheter - hvorfor bry seg. Det er jo endel som unnskylder ulovlige aktiviteter her også hele tiden - når det gjelder sykkel I motsetningen til deg, så er det mer som hindrer meg å bryte loven enn bare om jeg blir tatt. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle. AtW Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister. Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre? AtW Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre? AtW Fordi de tenker at trafikkregler ikke gjelder når man sykler? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Litt illustrerende.. Daglig leder for nordsjørittet (stort sykkelritt på Jæren) ble intervjuet I Stavanger Aftenblad angående sylister som har brutt fartsgrensen I 30 og 40 sone " - Hva tenker du om at dere har brutt loven i alle år? - Hæ? - Dere har brutt fartsgrensen. - Hvilken fartsgrense? - På sykkel. - Er det fartsgrense på sykkel? " Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle. AtW Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister. Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre? AtW Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring. Leser du hva som skrives? Det er forsket på dette, de som er opplært (dvs har lappen) sykler ikke bedre, hva med å basere tiltakene på fakta, istedet for fantasier om hvordan ting fungerer? AtW Endret 11. juni 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre? AtW Fordi de tenker at trafikkregler ikke gjelder når man sykler? Om det er tilfellet, hva skal det hjelpe å ha opplæring, om du mener problemet er at de ikke bryr seg om reglene uansett? Realiteten er at forskning viser det ikke hjelper, og jeg tillegger det langt mer vekt enn dine spekulasjoner. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Problemet er at en ikke lærer om trafikkbildet før en tar førerkortet Jeg trodde faktisk at biler hadde vikeplikt for meg, inntil jeg tok førerkortet.. Hvordan kunne jeg vite at JEG hadde vikeplikt, når ingen hadde fortalt meg det? Det har jo vist seg at du ikke er så god på regelverket selv etter du fikk førerkortet, men dette har man faktisk forsket på, folk med billappen er ikke bedre til å sykle. AtW Nettopp, og det understreker behovet for opplæring av syklister. Gjør det? Når folk som er opplært i trafikkreglene ikke sykler bedre? AtW Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring. Leser du hva som skrives? Det er forsket på dette, de som er opplært (dvs har lappen) sykler ikke bedre, hva med å basere tiltakene på fakta, istedet for fantasier om hvordan ting fungerer? AtW Nå må pinadø gi deg! Bruk nå litt sunn fornuft og det du har i toppetasjen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Ja, huff, nå må jeg gi meg, henvise til forskning istedet for "sunn fornuft", snakker om å gjøre dumme valg. AtW 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Ja, huff, nå må jeg gi meg, henvise til forskning istedet for "sunn fornuft", snakker om å gjøre dumme valg. AtW "Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring." Jeg sliter fryktelig med å forstå hvordan du kan bestride den påstanden? Men for forumets store kverulant er ingenting umulig.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Ja, huff, nå må jeg gi meg, henvise til forskning istedet for "sunn fornuft", snakker om å gjøre dumme valg. AtW "Definitivt! Hvis syklister som ferdes på norske veier har manglende kunnskaper om reglene så er det utvilsomt behov for opplæring." Jeg sliter fryktelig med å forstå hvordan du kan bestride den påstanden? Men for forumets store kverulant er ingenting umulig.. Innlegget ditt må ses i kontekst, nemlig skriver jeg først at trafikalt grunnkurs ikke øker sikkerheten, du mener det "understreker behovet for opplæring", når jeg spør hvorfor det når opplæringen faktisk ikke hjelper? Det er da du kommer med din påstand, som jeg igjen kommenterer, nettopp fordi den er irrelevant. Jeg har ikke bestridt den konkrete påstanden (fordi det er du som driver og ror deg unna det du opprinnelig sa), jeg har bestridt påstanden om at det er "behov for opplæring". (les: obligatorisk trafikalt grunnkurs) Poenget er at denne opplæringen du etterspør ikke har noen effekt. Jeg forholder meg til realiteten, istedet for en eller annen opptenkt situasjon der dette har kjempegod effekt. Mener du det i dagens situasjon gjør syklister som gruppe tryggere å ha trafikalt grunnkurs? AtW AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Poenget er at denne opplæringen du etterspør ikke har noen effekt. Jeg forholder meg til realiteten, istedet for en eller annen opptenkt situasjon der dette har kjempegod effekt. Mener du det i dagens situasjon gjør syklister som gruppe tryggere å ha trafikalt grunnkurs? AtW De påståtte forskningsresultatene dine er ikke realiteten, det strider mot all sunn fornuft. Selvfølgelig burde det vært obligatorisk opplæring for syklister som begir seg ut I veibanen sammen med store biler og lastebiler. La meg si det slik, hvorfor er det kun sylistene som er fritatt for obligatorisk opplæring og kjøreprøver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå