ATWindsor Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 En kollega på jobben sykler aktivt i klubb. Og de organiserer seg slik at de kjører maks 10 i en gruppe nettopp for ikke å være til unødig hinder for andre trafikanter. Støydempende headset har også antakelig positiv innvirkning i høyere hastighet, fordi de slipper igjennom høyere frekvenser, og vindstøy som gjør det vanskeligere å høre er hovedsaklig lavfrekvent. AtW Da lurer jeg på hva du mener med "positiv innvirkning". For formålet med støydemping er nettopp å eliminere "støy" utenfra, og det gjør at man ikke hører noe av hva som foregår rundt seg når man sykler. Ergo blir det mye vanskeligere å kommunisere med idioter som kjører rundt med støydemping på øret. Jeg forklarte jo årsaksmekanismen ganske tydelig. Vindstøy er ikke nyttig informasjon, og det maskerer andre lyder som det er bra å høre, støydemping kan dermed gjøre det lettere å høre andre (viktige) lyder, fordi man senker maskeringen fra lavfrekvent vindstøy. AtW 4 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Enda mer typisk syklistholdning, her bruker de faktisk hele veibanen og blokkererer bilistene som kommer både bak og mot.. Nå tok heldigvis ledelsen for rittet konsekvensene av dette og diskvalifiserte 125 syklister. Er det et godt skiltet arrangement så ser jeg ikke noe problem med ritt, men det bør foregå på lite trafikerte veier og det så ikke ut som det var mye til trafikk her Vet ikke hvor mange syklister det var her, men forlsaget til loven er jo 30? syklister i en klynge, noe som vil si som her, helt umulig å kjøre forbi Kom ikke forbi Thomas Skjevik, som filmet syklistene med en mobil som var festet til et stativ på rattet, forteller at det ikke var mulig å passere feltet. – Jeg tipper at jeg lå bak dem i 10-15 minutter før jeg endelig kunne svinge av, sier Skjevik til VG. – Du kom aldri forbi? – Nei, det var det ikke snakk om, og selv møtende bilister måtte bråbremse. Jeg prøvde å kjøre forbi, men når jeg kom opp på siden sperret de feltet for meg. Jeg tutet og da var det enda flere som la seg ut og blokkerte, sier Skjevik og legger til at han ble vist fingeren av flere. Da ringte han politiet. Politiet reagererSeksjonssjef Ola Lystad ved Fellesoperativ Enhet i Romerike Øst Politidistrikt, har ifølge Eidsvoll Ullensaker Blad selv sett videoen. – Det er viktig å reagere. Folk, også syklister, skal følge lover og regler. I denne sammenhengen er det viktig å skille mellom turritt og aktive ritt. Dette er mosjonister, selv om flere av dem sikkert tenker noe annet så fort startskuddet går. Så lenge det ikke er regulerte og avsperrede områder i et sykkelritt, så møter man andre biler og trafikanter og da er det vegtrafikkloven og ordinære trafikkregler som gjelder, sier Lystad til avisen. Legger seg flateArrangøren Ullensaker Cykleklub mener det som skjedde og som Skjeviks film fanget opp, ikke er akseptabelt i det hele tatt. – Vi legger oss flate, slik skal man ikke opptre i trafikken, sier styreleder Hans-Petter Trondsen til VG. Han forteller at rundt 125 deltakere ble disket. – Samtlige ble disket. Vi måtte sette ned foten og få dem til å våkne. Her må man ta hensyn og sette sikkerheten i fokus. Hver og en må gå i seg selv, sier Trondsen og legger til at man må forholde seg til reglene hvis man ønsker at noen skal arrangere sykkelritt i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 10 skulle absolutt vært maks per pulje og med såpass stort opperom mellom puljene at det går an å kjøre forbi med trailer På tide politikerne får ut fingern.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Altså, det hjelper ikke med lovverk uten håndheving. Kjøringen vi kan se i klippet jeg postet er allerede lovstridig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Og som allerede påpekt, det har fått konsekvenser for de rasshøla som utgjøre feltet. Bra er det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Å bli diska i et ritt er ikke straff nok. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Ritt/konkurranse syns jeg egentlig er på siden og der bør det gis unntak. Helst bør dog ritt bli tatt på de mindre trafikkerte veiene hvis mulig. Samt at det ikke avvikles for mange ritt i året. Det bør være varslet i media mm. (selvfølgelig med folk som kan stoppe trafikk mm) Litt likt når man har tyngre kjøretøy der man får dispens for å kjøre lengre/tyngre/bredere last enn hva man til vanlig har lov til. Foruten det så bør de holde seg til regler som gjelder(ikke de som kanskje er påtenkt) og da kan de ikke kjøre på rekke osv og sperre unødig, avstand mellom hvert kjøretøy slik at forbikjøring er mulig osv ... (som tidligere er referert til i lovverket) Endret 9. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Ritt/konkurranse syns jeg egentlig er på siden og der bør det gis unntak. Helst bør dog ritt bli tatt på de mindre trafikkerte veiene hvis mulig. Samt at det ikke avvikles for mange ritt i året. Det bør være varslet i media mm. (selvfølgelig med folk som kan stoppe trafikk mm) Turritt er ikke avsperret som profesjonelle ritt, og da gjelder trafikkreglene som ellers. Da må også deltakerne innfinne seg med det. Dessverre er det en del som ikke skjønner det. Rullgardinene går ned foran øynene deres og de tror de kjører verdensmesterskap eller noe. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Jeg har fortsatt tilgode å se en syklist stoppe til siden for å slippe bilister bak forbi, slik jeg har sett mopedister og traktorer gjøre. Her om dagen var det meg og fem andre biler som kjørte i ca. 30 km/t bak en syklist i 60 sonen fordi det ikke var forsvarlig å kjøre forbi grunnet smal og svingete vei og motkommende trafikk. Dette på tross at det var flere innkjørsler og busslommer der syklisten kunne stoppet og sluppet oss forbi. Så kommer en strekning der veien er rett i ca. 600-700 meter og det er god mulighet for å kjøre forbi. Ingen motkjørende biler heller. Og hva skjer når vi skal forbi? Jo, det er slak nedoverbakke og syklisten gir gass. Plutselig er han oppi 70km/t og jeg og de andre bilene bak må avslutte forbikjøringen fordi vi ikke ønsker å bryte fartsgrensen. Så blir veien smal igjen og biler kommer imot. Litt oppoverbakke er det også slik at de neste 5 km er det kø uten at syklisten bryr seg om andre medtrafikkanter. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Jeg har fortsatt tilgode å se en syklist stoppe til siden for å slippe bilister bak forbi, slik jeg har sett mopedister og traktorer gjøre. Her om dagen var det meg og fem andre biler som kjørte i ca. 30 km/t bak en syklist i 60 sonen fordi det ikke var forsvarlig å kjøre forbi grunnet smal og svingete vei og motkommende trafikk. Dette på tross at det var flere innkjørsler og busslommer der syklisten kunne stoppet og sluppet oss forbi. Da har du ikke møtt meg. For jeg bruker busslommer og andre passende steder, som rettstrekk, eller jeg ser forbi en sving at det er klart. Da gir jeg tegn til bilistene bak, slik at de kan kjøre forbi. Samarbeid er nøkkelen til god stemning ute på landeveien. Synes sånt er hyggelig. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 (endret) Min erfaring er at traktorer generelt er flinke. Bilister, mopedister, syklister dårlige. Det er dog noen biler som kjører av, men med tanke på antallet på veiene så er det få totalt sett. Aldri opplevd at syklister eller mopeder har kjørt til side. Men føler ikke det er store utfordringen egentlig - det er ikke sååå ofte jeg havner bak de sistnevnte(uansett ikke lange strekningen når det skjer vanligvis). Biler er de verste der - det er nesten daglig jeg havner i kø bak en som ikke følger med i speilene, eller driter i at h*n lager lang kø Endret 9. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Bilister som lager kø der jeg bor er de typene som er redd for å få bot eller pensjonister. Det er nesten alltid kø der det er fotobokser eller ofte kontroller fordi bøtene er så hinsides all fornuft om man bryter fartsgrensa. Dermed ligger folk ofte 10-15 km/t under fartsgrensa så fort de ser en fotoboks. Det skaper kø og farlige situasjoner, men det er jo det politiet vil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Jeg tror ikke et sekund på folk som påstår de aldri har opplevd noen legge seg til siden. AtW 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Jeg må tenke hardt og nøye, og tror jeg har opplevd det 1 gang. Mitt generelle inntrykk er at syklister tror de tar mindre plass enn det de gjør. At de tenker at man enkelt kan smette forbi dem fordi de bare tar en liten meter av veien. Samtidig hører man det motsatte, at det oppstår farlige situasjoner fordi biler foretar forbikjøringer uten å legge seg helt over i motgående kjørefelt. På onsdag satt jeg på en tarasse og så ned på veien nedenfor der det er satt opp provisorisk lysregulering fordi veien graves opp. Lysene er tidsinnstilt, slik at bilene får kjøre nordfra i et minutt eller to før de får rødt lys og det blir grønt sørfra, osv. Ta av gangene mens jeg satt der og det var rødt lys på nedsiden med 5-6 biler som stod og ventet på at det skulle bli grønt, så kom syklister med treningssykkel og syklet forbi hele køen, forbi det røde lyset og imøte med trafikken som var i ferd med å komme nordfra i den ene veibanen som er igjen etter gravingen. De må jo forsvare dette for seg selv med at de er så små at det går bra, og at de derfor kan unnlates trafikkreglene og kjøre på rødt lys? Kort fortalt så synes jeg (trenings)syklister har veldig lett for å hevde sin rett i trafikken, men samtidig gi fullstendig blaffen i reglene når de ikke kommer dem selv tilgode. "Jeg plager andre? - Javel, men jeg er trafikant på lik linje med dem, så det får de finne seg i." "Andre plager meg? - Jeg er jo bare syklist..." På akkurat dette stedet er det i tillegg gang/sykkelvei adskilt fra kjørebanen, og de kunne (siden de har så dårlig tid at de ikke kan vente på rødt) valgt å sykle akkurat denne traseen på sykkelveien. Jeg har sikkert bare møtt på idiotene av syklister, men må dessverre melde at de skaper et forferdelig dårlig inntrykk på vegne av resten. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Problemet når du er myk trafikant er ikke at andre "plager" deg, problemet er at andre gjør ting som setter deg i akutt helse og livsfare. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Rødlyskjøring på sykkel kan selvsagt ikke forsvares, unntatt hvis lyskryssfølerne ikke reagerer på syklister (dette skjer ganske ofte). Da må man kunne anse at lysreguleringen er i ustand og sykle gjennom kysset i henhold til skiltingen, evt. i henhold til generelle trafikkregler. Det kan ikke forventes at syklister blir stående på rødt lys i timesvis hvis lyset ikke skifter. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Problemet når du er myk trafikant er ikke at andre "plager" deg, problemet er at andre gjør ting som setter deg i akutt helse og livsfare. AtW Semantikk... "Jeg plager andre? - Javel, men jeg er trafikant på lik linje med dem, så det får de finne seg i." "Andre setter meg i akutt helse og livsfare? - Jeg er jo bare syklist..." Sånn! Hvem er det forresten som setter hvem i akutt livsfare når en syklist passerer køen og velger å sykle mot trafikk på rødt lys? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Problemet når du er myk trafikant er ikke at andre "plager" deg, problemet er at andre gjør ting som setter deg i akutt helse og livsfare. AtW Semantikk... "Jeg plager andre? - Javel, men jeg er trafikant på lik linje med dem, så det får de finne seg i." "Andre setter meg i akutt helse og livsfare? - Jeg er jo bare syklist..." Sånn! Hvem er det forresten som setter hvem i akutt livsfare når en syklist passerer køen og velger å sykle mot trafikk på rødt lys? Semantikk faktisk, du synes virkelig ikke det er en ganske konkret og vesentlig forskjell? Jeg synes det vitner om den litt urovekkende holdningen endel folk har, at det liksom er et likeverdig, eller større problem at folk er irriterende som at folk utsettes for fare. AtW 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 I alle dager, mann. Jeg tar dette på ramme alvor, og er livredd for å skade syklister. For jeg vet nøyaktig hvor ille det kan gå. Jeg ligger daglig bak sykler i 20 km/t, i opptil et par kilometer, fordi jeg ikke ønsker å forsøke å kjøre forbi grunnet sideveier, innkjørsler og potensielle fotgjengere eller andre trafikanter som kan dukke opp. Jeg skrev "plager", og beklager feil ordvalg. Klarer du ta meg på mitt ord når jeg poengterer at dette var illustrativt?Det virker som du hugger til på alle tenkelige argumenter mot bilister i denne diskusjonen, og trekker slutninger utifra delvise utsagn og kommer med retoriske spørsmål for å forsøke å fremstille andre som idioter. Men faktum er at syklister på en vei med 70 eller 80-grense er til plage, ikke til fare, for andre. Andre biler langs den samme feien er til fare for syklistene. Der er vi vel enige? Det jeg ikke klarer å fatte er at noen med vilje og viten setter seg i situasjoner der de utsettes for "helse- og livsfare" for å få trent. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 I alle dager, mann. Jeg tar dette på ramme alvor, og er livredd for å skade syklister. For jeg vet nøyaktig hvor ille det kan gå. Jeg ligger daglig bak sykler i 20 km/t, i opptil et par kilometer, fordi jeg ikke ønsker å forsøke å kjøre forbi grunnet sideveier, innkjørsler og potensielle fotgjengere eller andre trafikanter som kan dukke opp. Jeg skrev "plager", og beklager feil ordvalg. Klarer du ta meg på mitt ord når jeg poengterer at dette var illustrativt? Det virker som du hugger til på alle tenkelige argumenter mot bilister i denne diskusjonen, og trekker slutninger utifra delvise utsagn og kommer med retoriske spørsmål for å forsøke å fremstille andre som idioter. Men faktum er at syklister på en vei med 70 eller 80-grense er til plage, ikke til fare, for andre. Andre biler langs den samme feien er til fare for syklistene. Der er vi vel enige? Det jeg ikke klarer å fatte er at noen med vilje og viten setter seg i situasjoner der de utsettes for "helse- og livsfare" for å få trent. Jeg var ganske nøytral i mitt utsagn, når du så kommer med "semantikk" så synes jeg ærlig talt det er litt hårsårt å klage over at folk "hugger til", det er du som begynte med bagatelliseringen. Men jo da, vi er enig. Bilene er til fare, syklistene er til plage. Jeg klarer ganske lett å forstå det, trafikken er farlig, folk oppholder seg der stadig selv om det ikke er kritisk nødvendig. Feks for å trene, eller for å kjøre til trening. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå