ATWindsor Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Det er en grunn til at man skal vike vis man ikke klarer forbikjøringer. Og at man ikke skal kjøre mot kjøreretning på motorvei Kjøring mot enveiskjørt som sykkel er like ille som å svinge i motgående kjørefelt for å komme av veien Det er veldig stygt. Spesielt siden enveiskjørt ofte også har gangfelt, hvor man ender opp med vikeplikt ved feltskifte for å krysse veien etterpå. Det er en grunn til at det lovlig i disse situasjonene, det er ikke "veldig stygt", det er hensiktsmessig og lett å forholde seg til. AtW Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg blir dessverre ikke overrasket http://www.agderposten.no/nyheter/her-kjorer-bilistene-mot-kjoreretningen-i-100-sonen-for-a-slippe-ulykkeskoen-1.1539226 Jadda, her skjærer vi alle over én kam. Generaliserer. Setter trafikkanter i bås. Sier at er én sånn, så er alle sånn. Det er god debatteknikk må vite ... Finnes det noen god artikkel om saken? Tenker over det, og det er flere momenter som virker problematisk: 1. Ser ut som motorvei, altså finnes det ingen utkjørsramper som går med motgåendes kjøreretning 2. Snudde de for å unngå å bli sperret inne i bilkø? 3. Snudde de fordi andre snudde? De har støtt på kø og snudd for å kjøre tilbake til forrige avkjørsel. Adgang til motgående kjøreretning er sperret fysisk som det fremgår av bildene. Hva mener du er problematisk med punkt 2 og 3? Er årsaken til hvorfor de snudde formildende? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Her har vi klassiske kondomdress-syklister: http://www.hadeland.no/sykling/sykkel/trafikkulykker/syklister-hindret-nod-etatene-a-komme-fram-til-alvorlig-trafikkulykke/s/5-69-258643 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg leste et sted at forbund etc. har fremmet et forslag til "sykkel lover". Et av forslagene var at et "felt" (med syklister) skulle ansees som ett enkelt kjøretøy. Jeg håper inderlig at de får gehør for det forslaget! Hele feltet (et kjøretøy) plikter da, om nødvendig å stanse, slik at biler bak kan foreta en trygg forbikjøring. Jeg tviler på at dette forslaget er gjennomførbart i praksis, tror det ville gjort det veldig vanskelig/umulig for syklistene å trene feltsykling. Utilsiktede positive bieffekter. Kjør på! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg blir dessverre ikke overrasket. http://m.nettavisen.no/nyheter/syklister-hindret-ndetatene-a-komme-fram-til-alvorlig-trafikkulykke/3423231379.html Jeg blir dessverre ikke overrasket http://www.agderposten.no/nyheter/her-kjorer-bilistene-mot-kjoreretningen-i-100-sonen-for-a-slippe-ulykkeskoen-1.1539226 Jadda, her skjærer vi alle over én kam. Generaliserer. Setter trafikkanter i bås. Sier at er én sånn, så er alle sånn. Det er god debatteknikk må vite ... Forskjellen er at alle slakter de #$!"#$%"#$% idiotene som kjørte mot kjøreretningen på motorveien, mens syklistene diskuterer hvordan nødetatene bedre kan ta hensyn til syklistene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg leste et sted at forbund etc. har fremmet et forslag til "sykkel lover". Et av forslagene var at et "felt" (med syklister) skulle ansees som ett enkelt kjøretøy. Jeg håper inderlig at de får gehør for det forslaget! Hele feltet (et kjøretøy) plikter da, om nødvendig å stanse, slik at biler bak kan foreta en trygg forbikjøring. Jeg tviler på at dette forslaget er gjennomførbart i praksis, tror det ville gjort det veldig vanskelig/umulig for syklistene å trene feltsykling. Veien er ingen treningsarena Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg leste et sted at forbund etc. har fremmet et forslag til "sykkel lover". Et av forslagene var at et "felt" (med syklister) skulle ansees som ett enkelt kjøretøy. Jeg håper inderlig at de får gehør for det forslaget! Hele feltet (et kjøretøy) plikter da, om nødvendig å stanse, slik at biler bak kan foreta en trygg forbikjøring. Jeg tviler på at dette forslaget er gjennomførbart i praksis, tror det ville gjort det veldig vanskelig/umulig for syklistene å trene feltsykling. Utilsiktede positive bieffekter. Kjør på! Ikke helt enig. Jeg storkoser meg på sommeren med Tour de france sendingene og spesielt spennende når nordmenn er involvert, og for at det skal skje må de få lov til å trene. Men jeg synes disse treningsøktene bør foregå på strekninger med mindre trafikk...ikke på høytrafikkerte veier midt i rushtiden! 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg leste et sted at forbund etc. har fremmet et forslag til "sykkel lover". Et av forslagene var at et "felt" (med syklister) skulle ansees som ett enkelt kjøretøy. Jeg håper inderlig at de får gehør for det forslaget! Hele feltet (et kjøretøy) plikter da, om nødvendig å stanse, slik at biler bak kan foreta en trygg forbikjøring. Jeg tviler på at dette forslaget er gjennomførbart i praksis, tror det ville gjort det veldig vanskelig/umulig for syklistene å trene feltsykling. Utilsiktede positive bieffekter. Kjør på! Ikke helt enig. Jeg storkoser meg på sommeren med Tour de france sendingene og spesielt spennende når nordmenn er involvert, og for at det skal skje må de få lov til å trene. Men jeg synes disse treningsøktene bør foregå på strekninger med mindre trafikk...ikke på høytrafikkerte veier midt i rushtiden! Synes de skal få lov til å sykle i 40 soner, så kanskje de holder fartsgrensen 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Veien er ingen treningsarena Med det argumentet må vi vel nekte turgåere og joggere adgang til veinettet? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Her for en stund siden kjørte jeg bil kun for å komme meg rundt per ferie, burde vært forbudt. Kun nyttetransport. AtW 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Veien er ingen treningsarena Hvor skal man da lære å kjøre bil? 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Tror dere skjønte hva jeg mente... 1, 2 eller 3 syklister er ikke noe problem å kjøre forbi, men når de begynner å bli 10+ så er det mye verre, derfor er det faktisk en god ide å begrense hvor mange som kan sykle sammen Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 De har støtt på kø og snudd for å kjøre tilbake til forrige avkjørsel. Adgang til motgående kjøreretning er sperret fysisk som det fremgår av bildene. Hva mener du er problematisk med punkt 2 og 3? Er årsaken til hvorfor de snudde formildende? Det er noe om dette jeg mener. Vil ikke da innkjøringsrampen være på 1 felt? 100-300 meter? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Beklager, jeg er usikker på hva du mener? Som du ser av bildet så snur de og kjører mot kjøreretning gjennom en kort tunnell. Ser ikke ut som det er avkjørsler eller innkjøringsramper i nærheten? Lenke til kommentar
fightingosprey Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Beklager, jeg er usikker på hva du mener? Som du ser av bildet så snur de og kjører mot kjøreretning gjennom en kort tunnell. Ser ikke ut som det er avkjørsler eller innkjøringsramper i nærheten? Sjekket kjapt på googlemaps. Ser ut til at det er ca. 2,5 km fra munningen av den tunnelen der det smalt og til påkjøringsfeltet i krysset før (der veien ble stengt i fra). Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Det er lovlig å kjøre i høyre felt om man skal lengre, og det kan være hensiktsmessig som syklist. Har man hoppet av sykkelen er man fotgjenger. Ellers får du trøste deg med at dine problemer strekker seg til ting som uhøflighet, det er ganske små problemer i den trafikale sammenhengen. AtW Jeg forstår ikke hva du mener! Du snakket om ulovlig kjøring i rundkjøringer, om jeg ikke misforsto deg, så er det du snakker om helt lovlig. AtW Det jeg mente var å sykle inn i en rundkjøring "med urviserne" som de gjør i land med venstre kjøring. Dersom det er tillat for syklister, beklager jeg at jeg ikke oppdaterte meg selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Det er lovlig å kjøre i høyre felt om man skal lengre, og det kan være hensiktsmessig som syklist. Har man hoppet av sykkelen er man fotgjenger. Ellers får du trøste deg med at dine problemer strekker seg til ting som uhøflighet, det er ganske små problemer i den trafikale sammenhengen. AtW Jeg forstår ikke hva du mener! Du snakket om ulovlig kjøring i rundkjøringer, om jeg ikke misforsto deg, så er det du snakker om helt lovlig. AtW Det jeg mente var å sykle inn i en rundkjøring "med urviserne" som de gjør i land med venstre kjøring. Dersom det er tillat for syklister, beklager jeg at jeg ikke oppdaterte meg selv. Ok, sånn ja, da misforsto jeg deg. Det er ikke lovlig nei. AtW Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Har lest litt om Solør Cycle club. Jeg synes speil skal påbys på sykkel! 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Har lest litt om Solør Cycle club. Jeg synes speil skal påbys på sykkel! Det finnes ingen plass du kan sette et speil på en sykkel som lar deg ha sikt bakover via dette uten å vende blikket vesentlig bort fra veien, og da er du egentlig like langt, siden du da like godt kan se bakover, jeg har prøvd en del slike speil, og har kommet til at de fungerer ikke. Hva den aktuelle saken angår er vel uansett det vesentlige at politiet innrømte de hadde gått for hardt ut i første omgang og at syklistene i realiteten ikke hadde hindret utrykningen. (Noe som selvfølgelig ikke blir slått opp like bredt i media som den den første, nå dementerte saken ) For abonnenter: http://www.ostlendingen.no/sykkel/beredskap/elverum/vi-forsokte-a-vike-for-brannbilen/s/5-69-258982 Transkripsjon: http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2213298#Post2213306 Endret 7. juni 2016 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Jepp, flere enn meg med denne erfaringen på syklister og da stemmer det ganske så godt at det ikke reageres - latterlig egentlig. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/06/07/En-klar-kandidat-for-b%C3%B8telegging-12849013.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå