Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stod og ventet på bussen i dag, og jaggu kom det ikke en del syklister på fortauet. Må da være både enklere og tryggere å kjøre i veibanen eller sykkelfeltet, i stedet for å rase forbi oss som står på fortauet?

Syklistene lurte vel på hvorfor dere tok opp fortautet i stede for å bli stuet bort i venteboksen.?

Lenke til kommentar

Stod og ventet på bussen i dag, og jaggu kom det ikke en del syklister på fortauet. Må da være både enklere og tryggere å kjøre i veibanen eller sykkelfeltet, i stedet for å rase forbi oss som står på fortauet?

 

Når man daglig leser hissige bilistkommentarer i nettavisenes kommentarfelt, opplever nok de fleste sesongsyklister at det er tryggere på fortauet enn i veibanen, selv om fortauet er fullt av delvis bevisstløse fotgjengere (som skriver tekstmeldinger, sjekker fjesboka og har musikk i ørene, de er altså totalt uvitende om at de ferdes i et miljø med andre trafikkanter).

 

Norske sykkelfelt er smale, mange syklister oppfatter det ikke som trygt å ferdes der med busser, drosjer og elbiler feiende bakfra en halvmeter eller mindre fra venstre skulder.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er så utrolig mye hets av syklister som sykler langs veien. Jeg har aldri hatt noe problem med syklister. Jeg har kjørt lastebil i oslo og der synes jeg alle myke trafikanter var idioter. I Oslo var det overraskende hvor mange som ikke brydde seg om sin egen sikkerhet.

 

Men langs veien, aldri hatt et eneste problem med syklister. Noen ganger havner man bak en hel gjeng av de som er ute å sykler. I verste fall ligger man bak de i 2 minutter. 95% av gangene har jeg ikke ligget bak de i mer enn 30 sekunder.

 

Jeg ser virkelig ikke problemet med syklister langs veien.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kast alltid et blikk over skulderen før dere skifter felt. Denne videoen er fra St. Petersburg i Russland, 11. april i 2015, men tilsvarende episode kunne antagelig skjedd her også (selv om det er forbudt å sykle på motorvei i Norge). I St. Petersburg finnes det ikke sykkelveier, syklister der må derfor benytte denne typen veier.

 

Da syklistene i videoen ga tegn til å skifte felt var dette et nytt høyrefelt etter en avkjøring, så i prinsippet skulle det ikke kunne komme noen bakfra der. Lastebilen krysset doble sperrelinjer fra avkjøringsfeltet, se detaljbildet mitt:

post-51414-0-71727200-1464336530_thumb.png

 

 

Å kaste et blikk over skulderen før man skifter felt eller svinger sidelengs (f.eks for å kjøre forbi en annen syklist) er derfor smart, for det finnes trafikkale idioter overalt.

 

Mer om hendelsen:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3040241/Unbelievable-helmet-cam-footage-shows-moment-Russian-cyclist-struck-40ft-lorry-LIVES.html

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så rart? Nå er det riktignok tilsynelatende i øst, så alt er mer risikabelt, men det er da daglig folk på norske motorveier med samme beskyttelse. Dvs andre tohjulinger. Reaksjonene dog er som forventet, det er offerets skyld. De som utsettes for faren er problemet, ikke de som skaper den... AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så rart? Nå er det riktignok tilsynelatende i øst, så alt er mer risikabelt, men det er da daglig folk på norske motorveier med samme beskyttelse. Dvs andre tohjulinger. Reaksjonene dog er som forventet, det er offerets skyld. De som utsettes for faren er problemet, ikke de som skaper den... AtW

Det er ingen kjørende som har så lite beskyttelse som syklister. Når man kjører tung MC har man som regel på seg kjøredress som gir en del beskyttelse, i hvert fall, samt en hjelm som dekker hele hodet. Eneste form for beskyttelse man har på sykkel er hjelmen. Dessuten, en MC holder jo følge med all annen motorisert trafikk, det er man ikke i nærheten av på en tråsykkel. Så ja, man skal være rimelig blåst i hodet om man kjører ut på en motorvei på en tråsykkel.

Lenke til kommentar

 

Uavhengig av hendelsen ser det ekstremt farlig ut å sykle på høytrafikkerte motorveier.

 

Det finnes sikkert alternative sideveier til den motorveien der. Rart at syklistene valgte å ta en såpass stor risiko.
Som det står i artikkelen, det finnes ikke sykkelveier i størsteparten av Russland. Det er nylig opprett noen få sykkelfelt i hovedstaden Moskva, men ellers må syklistene bruke de veiene som finnes.

 

I Spania er det forøvrig både helt vanlig og helt lovlig for syklister å ferdes på motorveier. Heller ikke der finnes det noen særlige alternativer.

 

Hvis det var en liten personbil med en småbarnfamilie som ble most av lastebilen, ville du fortsatt sagt at det var rart de valgte en såpass trafikkert vei?

Lenke til kommentar

Som det står i artikkelen, det finnes ikke sykkelveier i størsteparten av Russland. Det er nylig opprett noen få sykkelfelt i hovedstaden Moskva, men ellers må syklistene bruke de veiene som finnes.

I Spania er det forøvrig både helt vanlig og helt lovlig for syklister å ferdes på motorveier. Heller ikke der finnes det noen særlige alternativer.

 

Hvis det var en liten personbil med en småbarnfamilie som ble most av lastebilen, ville du fortsatt sagt at det var rart de valgte en såpass trafikkert vei?

Når jeg sier "sideveier" mener jeg ikke rene sykkelveier, men ordinære veier som ikke regnes som motorveier.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så rart? Nå er det riktignok tilsynelatende i øst, så alt er mer risikabelt, men det er da daglig folk på norske motorveier med samme beskyttelse. Dvs andre tohjulinger. Reaksjonene dog er som forventet, det er offerets skyld. De som utsettes for faren er problemet, ikke de som skaper den... AtW

Det er ingen kjørende som har så lite beskyttelse som syklister. Når man kjører tung MC har man som regel på seg kjøredress som gir en del beskyttelse, i hvert fall, samt en hjelm som dekker hele hodet. Eneste form for beskyttelse man har på sykkel er hjelmen. Dessuten, en MC holder jo følge med all annen motorisert trafikk, det er man ikke i nærheten av på en tråsykkel. Så ja, man skal være rimelig blåst i hodet om man kjører ut på en motorvei på en tråsykkel.

 

 

Kjøredressen hjelper lite mot det som dreper deg, dvs å treffe noe hardt. En manøver som dette hadde  man blitt truffet om man kjørte MC også. Men for all del, fortsett å skyld på offeret, det er åpenbart de som blir utsatt for risikoen som er problemet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uavhengig av hendelsen ser det ekstremt farlig ut å sykle på høytrafikkerte motorveier.

Egenetlig ikke. Hovedbegrensningen er nå kun antall felt, og klarhet/avstand til f.eks avkjørsler.

La f.eks merke til til at de i hele videoen var 2 felt per avkjørsel.

Lenke til kommentar

 

Uavhengig av hendelsen ser det ekstremt farlig ut å sykle på høytrafikkerte motorveier.

Egenetlig ikke. Hovedbegrensningen er nå kun antall felt, og klarhet/avstand til f.eks avkjørsler.La f.eks merke til til at de i hele videoen var 2 felt per avkjørsel.

I forbindelse med disse avkjørslene så får syklistene biler som passerer i høy hastighet på begge sider. Ser ihvertfall ikke trygt ut i mine øyne. Ulykken illustrerer jo godt hva som kan skje....var det kontakt mellom lastebil og syklist eller var det lufttrykket som feide syklisten ned?

Lenke til kommentar

 

Som det står i artikkelen, det finnes ikke sykkelveier i størsteparten av Russland. Det er nylig opprett noen få sykkelfelt i hovedstaden Moskva, men ellers må syklistene bruke de veiene som finnes.

I Spania er det forøvrig både helt vanlig og helt lovlig for syklister å ferdes på motorveier. Heller ikke der finnes det noen særlige alternativer.

 

Hvis det var en liten personbil med en småbarnfamilie som ble most av lastebilen, ville du fortsatt sagt at det var rart de valgte en såpass trafikkert vei?

Når jeg sier "sideveier" mener jeg ikke rene sykkelveier, men ordinære veier som ikke regnes som motorveier.

 

 

Jepp, og som oftest går de i en helt annen retning enn dit man har tenkt seg. Veldig logiske veivalg de der. Sideveiene. De som ikke er skiltet, som krysser hit og dit og rundt en liten bit.

 

Det er sånn norske gang- og sykkelveier også er planlagt. De går til den lokale butikken og den lokale skolen, men har ingen tilbud til de som ikke har tenkt seg innom ethvert lokalområdes lokale "severdigheter". Tenk om bilistene hadde blitt tilbudt denne typen lokale labyrinter, uten mulighet for å kjøre utenom. Trondheim - Oslo ville minst tatt ei uke, med bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forbindelse med disse avkjørslene så får syklistene biler som passerer i høy hastighet på begge sider. Ser ihvertfall ikke trygt ut i mine øyne. Ulykken illustrerer jo godt hva som kan skje....var det kontakt mellom lastebil og syklist eller var det lufttrykket som feide syklisten ned?

Ulykken demonstrerer ingenting når det er snakk om å vikepliktsbrudd på 3 feltskifter, påkjørsel og overkjøringkjøring på varselstripe. Samt å stikke av etterpå. Den lastebilen hadde tatt en sedan eller folkevogn om de hadde vært der.

 

På Norsk motorvei er de største farene etfeltet avkjørsingsramper og enkeltfelt med sperrelinjer. 2 felt gjør alt veldig mindre farlig.

Lenke til kommentar

Kjøredressen hjelper lite mot det som dreper deg, dvs å treffe noe hardt. En manøver som dette hadde  man blitt truffet om man kjørte MC også. Men for all del, fortsett å skyld på offeret, det er åpenbart de som blir utsatt for risikoen som er problemet.

 

AtW

Hadde jeg kjørt MC på den veien der ville en sånn manøver som syklisten gjorde vært helt unødvendig. Dessuten, det er syklistene selv som helt frivillig "utsetter" seg selv for den risikoen all den tid de velger en høyt trafikkert motorvei istedenfor en sidevei. Det er i hvert fall det jeg ville gjort, og har gjort tidligere når jeg har kjørt lengre turer. Kanskje jeg må kjøre noen km ekstra, men det er det verdt i den grad jeg kan slippe å kjøre på en høyt trafikkert hovedvei.

Lenke til kommentar

 

Kjøredressen hjelper lite mot det som dreper deg, dvs å treffe noe hardt. En manøver som dette hadde man blitt truffet om man kjørte MC også. Men for all del, fortsett å skyld på offeret, det er åpenbart de som blir utsatt for risikoen som er problemet.

 

AtW

Hadde jeg kjørt MC på den veien der ville en sånn manøver som syklisten gjorde vært helt unødvendig. Dessuten, det er syklistene selv som helt frivillig "utsetter" seg selv for den risikoen all den tid de velger en høyt trafikkert motorvei istedenfor en sidevei. Det er i hvert fall det jeg ville gjort, og har gjort tidligere når jeg har kjørt lengre turer. Kanskje jeg må kjøre noen km ekstra, men det er det verdt i den grad jeg kan slippe å kjøre på en høyt trafikkert hovedvei.

Vet ikke hvordan regelverket er i det landet, men i Norge skal man i ut ligge i høyre felt. Så det er ingen unødvendig manøver. AtW

Lenke til kommentar

 

I forbindelse med disse avkjørslene så får syklistene biler som passerer i høy hastighet på begge sider. Ser ihvertfall ikke trygt ut i mine øyne. Ulykken illustrerer jo godt hva som kan skje....var det kontakt mellom lastebil og syklist eller var det lufttrykket som feide syklisten ned?

Ulykken demonstrerer ingenting når det er snakk om å vikepliktsbrudd på 3 feltskifter, påkjørsel og overkjøringkjøring på varselstripe. Samt å stikke av etterpå. Den lastebilen hadde tatt en sedan eller folkevogn om de hadde vært der.På Norsk motorvei er de største farene etfeltet avkjørsingsramper og enkeltfelt med sperrelinjer. 2 felt gjør alt veldig mindre farlig.

 

Uykken demonstrerer i aller høyeste grad hvor farlig det er når store kjøretøyer passerer syklister i høy hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...