Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Kom nettopp hjem fra en lengre sykkeltur i det fine været i ettermiddag. Det var i hvert fall ingen problemer å utvise smidighet i form av å slippe frem trafikk bak. Busslommer ble brukt flittig, og det uten å stanse, knapt redusere fart. Det var mer enn nok til at bilene bak fikk kjørt forbi med god margin. Ingen tuting og kødannelser.. I et parti kom det en buss bakfra. På et passende sted sluttet jeg å tråkke, avpasset farten og ga bussjåføren tydelig tegn på at han kunne passere. Og i det han passerte, vinket han til meg. Sånt synes jeg er hyggelig, samarbeid mellom trafikanter skaper god stemning, og det er viktig. Han kom seg frem uten unødig opphold, og jeg slapp å ha en svær buss bak meg.

Enorm mye sammenlignbart med det å sykle i en gruppe.... NOT.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Helt enig, og det er ingen som hevder at syklistene skulle ta en annen vei i denne konkrete situasjonen.

Det er nå flere som hevder at de burde syklet på den gang og sykelveien...

ok, siste kommentar. Sykle på en sykkelsti som går parallelt med veien er ikke å ta en annen vei.

Å sykle på gangsti er livsfarlig... Har hatt nok opplevelser av biler som stopper midt på gangstien og ikke der vikepliktlinjen er til at man skyr gangstien som pesten. Det er aller siste utvei å bruke den til sykling.

Lenke til kommentar

A joda, iom gruppen kun kan ligge slik at forbikjøring er mulig ihht reglene - så jo, det er likt.

§ 5.3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

A joda, iom gruppen kun kan ligge slik at forbikjøring er mulig ihht reglene - så jo, det er likt.

§ 5.3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Forbikjøring er jo ikke lovt, om du ikke kan komme deg inn igjen uten å påvirke den trafikken som er der.

Forbud trumfer påbud.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forbikjøring er jo ikke lovt, om du ikke kan komme deg inn igjen uten å påvirke den trafikken som er der.

Forbud trumfer påbud.

Du kan ikke sammenligne med gruppe syklister iom de ikke har lov å ligge slik du mener de kan - så da blir forbud, påbud digresjonen din atter en ny trolling

Du vet tydeligvis ikke dette om sykling i felt og trolling.

Det er ingen far forbundet med å ligge så tett på syklisten fremfor, så de bryter ikke noen regler med at det ikke er fare for påkjørsel på den fremfor.

Trolling er noe helt annet enn det du tror. Det er ikke trolling bare fordi du er uenig...

Lenke til kommentar

Her viser du jo selv perfekt hva jeg sa - trolling. "Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene." eliminerer jo denne faren, da avstanden blir god nok for å stoppe.
Du har vel ikke sett ett eneste sykkelritt med massevelt takket være slik tett sykling - neida, det er ingen fare - slapp av. De er bare proffe og kan det sikkert ikke så godt.

Lenke til kommentar

Å sykle på gangsti er livsfarlig... Har hatt nok opplevelser av biler som stopper midt på gangstien og ikke der vikepliktlinjen er til at man skyr gangstien som pesten. Det er aller siste utvei å bruke den til sykling.

Om gangvegen er din siste utvei på grunn av at du opplever den som så farlig undres jeg oppriktig på hvor du faktisk sykler, da majoriteten av faren ved å ferdes i trafikken er på/ved selve veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her viser du jo selv perfekt hva jeg sa - trolling. "Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene." eliminerer jo denne faren, da avstanden blir god nok for å stoppe.

Du har vel ikke sett ett eneste sykkelritt med massevelt takket være slik tett sykling - neida, det er ingen fare - slapp av. De er bare proffe og kan det sikkert ikke så godt.

Ritt og en sykkeltur er to forskjellige verdener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om gangvegen er din siste utvei på grunn av at du opplever den som så farlig undres jeg oppriktig på hvor du faktisk sykler, da majoriteten av faren ved å ferdes i trafikken er på/ved selve veien.

Har du syklet mye på gangvei?

Lenke til kommentar

Det er bare en verden

Edit: men ifølge deg så medfører det ikke noen fare å sykle så tett og dermed har jo ikke stigfjel drittsekkoppførsel.

Han gjør som det passer han, slik som de du forsvarer så kategorisk.

Vanskelig det å trolle godt

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av mine faste ruter så pleier jeg å bruke en gangvei som går parallelt med E18 på bakgrunn av at denne delen består av særdeles kronglete vei og gjør forbikjøring vanskelig.

Deler av ruta mellom hjem og jobb går på g/s-vei. Stort sett går det greit, men jeg foretrekker klart sykkelfelt i veibanen eller å kjøre landevei. Det kan være litt for mange "bysyklister", fotgjengere med headset eller propper i ørene som utgjør hindre og som går i ørska, midt i veien. Har godt over en mil hver vei, og da må farten bli deretter hvis jeg ikke skal bruke uforholdsmessig lang tid. G/s-vei er ikke min favoritt, men sykler der når det er hensiktsmessig, eller ikke har noe valg, slik tilfellet er til/fra jobb. Og, selvfølgelig har jeg ringeklokke. En ting er at det er påbudt, en annen ting er at ringeklokke er helt nødvendig. Men dette er også en ting ganske mange syklister ikke har, enda det er påbudt, uansett hva slags sykkel man har. At man har bukkestyre er ingen unnskyldning for ikke å ha ringeklokke, man får fint plass til ringeklokke på et bukkestyre.

På et par av mine faste ruter går det en g/s-vei på høyre side av veibanen der det er oppoverbakke. Faktisk ganske likt det man kan se i videoen. Da bruker jeg g/s-veien så langt den går i oppoverbakken, og så vipper jeg ut i veibanen når g/s-veien tar slutt. Når det er en relativt bratt oppoverbakke og det går en g/s-vei parallelt med veibanen synes jeg det er veldig fint å bruke denne. Opp bakken kommer jeg uansett, i tillegg slipper jeg å lage unødvendig kø og irritasjon. Fungerer alldeles utmerket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din holdning i trafikken er verre enn en drittsekk. Bråbremser fordi du ikke er enige med de som tar deg igjen... Det er de aller verste i trafikken. De som suller sagt avgårde i sakte tempo og når de blir tatt igjen, så forvandles til til Petter Solberg og bare skal gasse på uten å slippe noen frem...

Hvis noen skal forbi meg er det veldig enkelt, det er bare å gjøre som man gjør når man kjører et hvilket som helst annet kjøretøy: legge seg ut til venstre og så kjøre forbi. Eller er det kanskje vanskelig å forstå for en del syklister? Legger man seg helt på bakhjulet til kjøretøyet foran, har man ingen intensjoner om å kjøre forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er bare en verden

Edit: men ifølge deg så medfører det ikke noen fare å sykle så tett og dermed har jo ikke stigfjel drittsekkoppførsel.

Han gjør som det passer han, slik som de du forsvarer så kategorisk.

Vanskelig det å trolle godt

Så dermed godtar du at han driver å bråbremse fremfor andre trafikanter.... ja ja...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du syklet mye på gangvei?

En av mine faste ruter så pleier jeg å bruke en gangvei som går parallelt med E18 på bakgrunn av at denne delen består av særdeles kronglete vei og gjør forbikjøring vanskelig.

Er det mange avkjørsler som krysser den gangveien?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Din holdning i trafikken er verre enn en drittsekk. Bråbremser fordi du ikke er enige med de som tar deg igjen... Det er de aller verste i trafikken. De som suller sagt avgårde i sakte tempo og når de blir tatt igjen, så forvandles til til Petter Solberg og bare skal gasse på uten å slippe noen frem...

Hvis noen skal forbi meg er det veldig enkelt, det er bare å gjøre som man gjør når man kjører et hvilket som helst annet kjøretøy: legge seg ut til venstre og så kjøre forbi. Eller er det kanskje vanskelig å forstå for en del syklister? Legger man seg helt på bakhjulet til kjøretøyet foran, har man ingen intensjoner om å kjøre forbi.

Og da har du skrevet tidlige at du bråbremser... En skikkelig drittsekk mao. Du har vel en pyjamas utformet som en politiuniform også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...