Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag.

Jeg finner det usannsynlig at det ikke eksisterte et eneste tilfelle på hele strekningen dette foregikk på som ikke ville gi syklistene mulighet til å slippe forbi køen de har skapt.
Mener du at kjørende skal svinge ned i grøfta, for å slippe forbi bakenforkjørende? Der en traktor, bil, vogntog eller annet kjøretøy kunne svingt av, kunne sikkert også disse sykelistene svingt av, men på den videoen er der ingen slike muligheter annet enn å svinge ut i grøften.
Med strekningen dette foregikk mener jeg utover det vi ser i videoen.

 

Hva med gang( og sykkel?)veien vi ser i videoen?

Hva er det som egentlig hindrer syklistene å ta i bruk denne for et kort parti for å slippe forbi trafikken?

 

Den er ikke laget for å sykle på. Den er laget for at gående skal kunne bevege seg trygt. Dette gjelder 99% av Norges gang og sykkelstier, som det en gang het, mens det nå heter sykkelvei (noe det ikke er om du googler sykkelvei)

13805.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag.

 

Jeg finner det usannsynlig at det ikke eksisterte et eneste tilfelle på hele strekningen dette foregikk på som ikke ville gi syklistene mulighet til å slippe forbi køen de har skapt.
Mener du at kjørende skal svinge ned i grøfta, for å slippe forbi bakenforkjørende? Der en traktor, bil, vogntog eller annet kjøretøy kunne svingt av, kunne sikkert også disse sykelistene svingt av, men på den videoen er der ingen slike muligheter annet enn å svinge ut i grøften.
Med strekningen dette foregikk mener jeg utover det vi ser i videoen.

Hva med gang( og sykkel?)veien vi ser i videoen?

Hva er det som egentlig hindrer syklistene å ta i bruk denne for et kort parti for å slippe forbi trafikken?

Den er ikke laget for å sykle på. Den er laget for at gående skal kunne bevege seg trygt. Dette gjelder 99% av Norges gang og sykkelstier, som det en gang het, mens det nå heter sykkelvei ..]

Som Hansien sier, bruk sykkelstien et kort stykke for å slippe køen forbi i forkant av den lange stigningen....vis litt smidighet/samhandling så flyter trafikken så mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

 

Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag.

Jeg finner det usannsynlig at det ikke eksisterte et eneste tilfelle på hele strekningen dette foregikk på som ikke ville gi syklistene mulighet til å slippe forbi køen de har skapt.
Mener du at kjørende skal svinge ned i grøfta, for å slippe forbi bakenforkjørende? Der en traktor, bil, vogntog eller annet kjøretøy kunne svingt av, kunne sikkert også disse sykelistene svingt av, men på den videoen er der ingen slike muligheter annet enn å svinge ut i grøften.
Med strekningen dette foregikk mener jeg utover det vi ser i videoen.

Hva med gang( og sykkel?)veien vi ser i videoen?

Hva er det som egentlig hindrer syklistene å ta i bruk denne for et kort parti for å slippe forbi trafikken?

Den er ikke laget for å sykle på. Den er laget for at gående skal kunne bevege seg trygt. Dette gjelder 99% av Norges gang og sykkelstier, som det en gang het, mens det nå heter sykkelvei ..]

Som Hansien sier, bruk sykkelstien et kort stykke for å slippe køen forbi i forkant av den lange stigningen....vis litt smidighet/samhandling så flyter trafikken så mye bedre.

 

Tøv. Man kan ikke be traktorer og andre kjøretøy om å gjøre det og derfor kan man ikke be sykelister å fjerne seg fra veien.

Trafikken flyter da ganske så greit. Det står iallefall ikke stille, slikt det gjør rundt de fleste større byene hver dag i rushtrafikken.

Litt tålmodighet må da bilister vise. For å bruke din argumentasjon, så kunne de sikkert kjørt en annen vei og ikke rett bak de syklistene. Bilisten hadde tre muligheter for å svinge vekk, men han valgte altså å fortsette å ligge bak den gruppen med syklister.

Lenke til kommentar

Tøv. Man kan ikke be traktorer og andre kjøretøy om å gjøre det og derfor kan man ikke be sykelister å fjerne seg fra veien.

Trafikken flyter da ganske så greit.

 

Men traktorer og andre kjøretøy har faktisk ikke lov til å bruke gangveien. Det har nemlig syklistene.

Det handler ikke om at disse skal fjerne seg fra veien heller, men at de bidrar til trafikkflyt ved å enten stoppe og slippe de forbi eller velge en paralell rute på en vei de faktisk har liv til å sykle på.

 

For å bruke din argumentasjon, så kunne de sikkert kjørt en annen vei og ikke rett bak de syklistene. Bilisten hadde tre muligheter for å svinge vekk, men han valgte altså å fortsette å ligge bak den gruppen med syklister.

All den tid det ikke er bilene bak som er hindringen er dette utsagnet tåpelig. Hadde bilen som filmet vært sinken i dette tilfellet så hadde jeg vært med på notene.

 

At bilistene er tålmodige vises vel da det vises at det har bygget seg opp en unødig lang kø bak syklistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 For å bruke din argumentasjon, så kunne de sikkert kjørt en annen vei og ikke rett bak de syklistene. Bilisten hadde tre muligheter for å svinge vekk, men han valgte altså å fortsette å ligge bak den gruppen med syklister.

 

Det er definitivt ikke min argumentasjon at de skal kjøre en annen vei.   Derimot skal de midlertidig ta av fra denne veien, eventuelt stoppe for å slippe forbi den lange køen.  Spesielt med tanke på at de holder kun 10km/t oppover den lange stigningen.

I tillegg til sykkelstien hadde de altså flere avkjørseler som de kunne gjort et kort stopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En viss en klarer å trolle videre skjønner jeg. Det er så enkelt at det har vært greit og sikkert med forbikjøring hvis syklistene har kjørt etter regelverket, som §5.3. Selvfølgelig skal man ikke kjøre forbi hvis det ikke er klart, men hadde syklistene syklet riktig og ikke brutt loven, så hadde man greit kommet forbi.(så man blir unødig hindret (§3)) Selv biler mm hadde man kommet seg forbi, så en liten sykkel hadde man lett passert med god og sikker avstand. Man ser at man har lov til dette utifra merkingen og flere plasser var det klart for det i forhold til resten av trafikkbildet. Hadde det vært slik som en hevder så hadde man hatt sperrelinje, noe det ikke er på stedene det er greit å kjøre forbi.
De som dog følger reglene her er bilistene - de kjører ikke forbi iom den ulovlige syklingen forhindrer lovlig forbikjøring på en sikker måte.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes i hvert fall det er hyggelig å utvise smidighet. Da hender det rett som det er at bilister vinker og smiler til meg istedenfor at de tuter og kjefter. Sånn "jeg er syklist og tenker bare på meg selv"-drittsekk-holdning gir alle syklister et dårlig rykte, og er en vesentlig årsak til den ampre stemningen mellom syklister og bilister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 For å bruke din argumentasjon, så kunne de sikkert kjørt en annen vei og ikke rett bak de syklistene. Bilisten hadde tre muligheter for å svinge vekk, men han valgte altså å fortsette å ligge bak den gruppen med syklister.

 

Det er definitivt ikke min argumentasjon at de skal kjøre en annen vei.   Derimot skal de midlertidig ta av fra denne veien, eventuelt stoppe for å slippe forbi den lange køen.  Spesielt med tanke på at de holder kun 10km/t oppover den lange stigningen.

I tillegg til sykkelstien hadde de altså flere avkjørseler som de kunne gjort et kort stopp.

 

Det var veikryss. 3 stykk og det er ikke lovt til å stoppe i veikryss...

De at de kun holder 10 km/t er lang fra noe brudd på trafikkreglene.

 

Bilene følger etter av helt fri vilje og kunne glatt tatt en annen vei, om de hadde hastverk.

Lenke til kommentar

 

 

Ehh ja? - Man vet at mange bilister kjører ulovlig, mens det er noen her som tror syklistene er feilfri.

Jeg kan ikke si at jeg ser noen kategorisk forsvarer bilistene og deres feil, slik enkelte gjør med syklistene her.

Trafikkbilde består av alle gruppene og det medfører samarbeid og at alle bør følge reglene, ikke bare noen grupper - da må man vedgå at også 'sin' gruppe gjør masse lovbrudd og se at reglene også gjelder sin gruppe - ikke ta med følelser og slik man håper det kunne være

 

Edit: 'sin' gruppe blir kanskje litt feil å si iom det er flere av oss som bruker både sykkel, bil mm - men poenget kommer vel fram

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg synes i hvert fall det er hyggelig å utvise smidighet. Da hender det rett som det er at bilister vinker og smiler til meg istedenfor at de tuter og kjefter. Sånn "jeg er syklist og tenker bare på meg selv"-drittsekk-holdning gir alle syklister et dårlig rykte, og er en vesentlig årsak til den ampre stemningen mellom syklister og bilister.

Din holdning i trafikken er verre enn en drittsekk. Bråbremser fordi du ikke er enige med de som tar deg igjen... Det er de aller verste i trafikken. De som suller sagt avgårde i sakte tempo og når de blir tatt igjen, så forvandles til til Petter Solberg og bare skal gasse på uten å slippe noen frem...

Lenke til kommentar

 

 

 

 For å bruke din argumentasjon, så kunne de sikkert kjørt en annen vei og ikke rett bak de syklistene. Bilisten hadde tre muligheter for å svinge vekk, men han valgte altså å fortsette å ligge bak den gruppen med syklister.

 

Det er definitivt ikke min argumentasjon at de skal kjøre en annen vei.   Derimot skal de midlertidig ta av fra denne veien, eventuelt stoppe for å slippe forbi den lange køen.  Spesielt med tanke på at de holder kun 10km/t oppover den lange stigningen.

I tillegg til sykkelstien hadde de altså flere avkjørseler som de kunne gjort et kort stopp.

 

Det var veikryss. 3 stykk og det er ikke lovt til å stoppe i veikryss...

De at de kun holder 10 km/t er lang fra noe brudd på trafikkreglene.

 

Bilene følger etter av helt fri vilje og kunne glatt tatt en annen vei, om de hadde hastverk.

 

 

Man kan være ekstrem paragrafrytter, eventuelt bruke sunn fornuft.  Svinge litt inn til siden noen sekunder for å slippe forbi kø tviler jeg sterkt på at blir bøtelagt av UP,  tvert imot så tror jeg det I denne situasjonen ville blitt applaudert.

 

 

 

Bilene følger etter av helt fri vilje og kunne glatt tatt en annen vei, om de hadde hastverk.

 

 

Vet ikke om du er alvorlig eller ei når du skriver dette(?)...uansett så rister jeg bare på hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bilene følger etter av helt fri vilje og kunne glatt tatt en annen vei, om de hadde hastverk.

 

 

Vet ikke om du er alvorlig eller ei når du skriver dette(?)...uansett så rister jeg bare på hodet.

 

 

"En trafikant skulle kjørt en annen vei", er et dustete argument, uansett hvilken "retning" det fremmes. (såfremt det er innenfor loven)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

 For å bruke din argumentasjon, så kunne de sikkert kjørt en annen vei og ikke rett bak de syklistene. Bilisten hadde tre muligheter for å svinge vekk, men han valgte altså å fortsette å ligge bak den gruppen med syklister.

 

Det er definitivt ikke min argumentasjon at de skal kjøre en annen vei.   Derimot skal de midlertidig ta av fra denne veien, eventuelt stoppe for å slippe forbi den lange køen.  Spesielt med tanke på at de holder kun 10km/t oppover den lange stigningen.

I tillegg til sykkelstien hadde de altså flere avkjørseler som de kunne gjort et kort stopp.

 

Det var veikryss. 3 stykk og det er ikke lovt til å stoppe i veikryss...

De at de kun holder 10 km/t er lang fra noe brudd på trafikkreglene.

 

Bilene følger etter av helt fri vilje og kunne glatt tatt en annen vei, om de hadde hastverk.

 

 

Man kan være ekstrem paragrafrytter, eventuelt bruke sunn fornuft.  Svinge litt inn til siden noen sekunder for å slippe forbi kø tviler jeg sterkt på at blir bøtelagt av UP,  tvert imot så tror jeg det I denne situasjonen ville blitt applaudert.

 

 

 

Bilene følger etter av helt fri vilje og kunne glatt tatt en annen vei, om de hadde hastverk.

 

 

Vet ikke om du er alvorlig eller ei når du skriver dette(?)...uansett så rister jeg bare på hodet.

 

 Som jeg har spurt tidligere. Skulle de kjørt ned i grøften? Stoppe i et kryss med ventende trafikk ville iallefall medført farligere situasjoner. Hadde de stoppet i krysset, så ville sikkert bilisten der filmet det og lagt det ut på youtube forbannet de syklisten som tar seg til rette i trafikken.

Så om de ikke skulle svingt ned i grøfta, ikke stoppet i kryss og ikke tatt en annen veg, hvor skulle de da stoppet slikt av bilene bak kunne kjørt forbi med minst 1.5 meters margin til syklisten?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Helt enig, og det er ingen som hevder at syklistene skulle ta en annen vei i denne konkrete situasjonen.

Det er nå flere som hevder at de burde syklet på den gang og sykelveien...

Lenke til kommentar

 

Helt enig, og det er ingen som hevder at syklistene skulle ta en annen vei i denne konkrete situasjonen.

 

Det er nå flere som hevder at de burde syklet på den gang og sykelveien...

ok, siste kommentar. Sykle på en sykkelsti som går parallelt med veien er ikke å ta en annen vei.

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra en lengre sykkeltur i det fine været i ettermiddag. Det var i hvert fall ingen problemer å utvise smidighet i form av å slippe frem trafikk bak. Busslommer ble brukt flittig, og det uten å stanse, knapt redusere fart. Det var mer enn nok til at bilene bak fikk kjørt forbi med god margin. Ingen tuting og kødannelser.. I et parti kom det en buss bakfra. På et passende sted sluttet jeg å tråkke, avpasset farten og ga bussjåføren tydelig tegn på at han kunne passere. Og i det han passerte, vinket han til meg. Sånt synes jeg er hyggelig, samarbeid mellom trafikanter skaper god stemning, og det er viktig. Han kom seg frem uten unødig opphold, og jeg slapp å ha en svær buss bak meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...