teitur Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Hvorfor tar du ikke med hele lovteksten? http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§17 på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn. Nei, jeg regner vel med at syklistene verken har tenkt å sette av eller ta med seg noen, og da gjelder ikke unntaket du viser til. Bortsett fra det er jeg helt for at du faktisk bruker buddlommene til å slippe fram trafikk. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 De fleste andre i tråden argumentere for at sykelistene gjør feil, men dette er motbevist ganske så klart, men du får bare lete etter feilene det klages så mye for. Som gjentatt til det kjedsommelige, så går det over en lengre strekning, fra ca. 0:08 til 1:00 en paralell gang-og sykkelvei med veien syklistene velger å være bremsekloss for en lang kø av biler på. Du og AtWindsor kan gjerne mene det er i henhold til vtrl §3 og trafikkreglene at de velger å ikke bruke den, selv om syklistene vet (eller burde vite, om de giddet å kaste et blikk bakover) at de har en lang bilkø bak seg, men dere er åpenbart i mindretall om det synet. Så kan vi jo ta det med at sykkelgjengen legger seg som en sammenhengende "klump" (eller "felt") i veien, og ikke følger regelen om at det skal være plass til å kjøre inn mellom kjøretøyene. (altså, at det skal være mulig å kjøre forbi en og en sykkel.) Soleklart regelbrudd. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Selv om forslagene dine var greie, så fikke jeg deg til å se hvilke feil som ville bli begått, ved å stille retoriske spørsmålene. Jeg ville selvsagt ikke stil de spørsmålene hvis jeg ikke kunne reglene. I motsetning til deg og fravær av forståelse at syklistene i videoen faktisk bryter med §3 (og §12.4) er jeg fullstendig klar over at det å stanse i et vegkryss/avkjøring er brudd på §17(?) i vegtrafikkloven. Spørsmålet er heller, hvilken av disse paragrafene vil veie tyngst om hele strekken dette i videoen har foregått på ikke innehar andre lovlige alternativer til å stanse for å slippe forbi trafikk når man er et hinder for sine medtrafikkanter? Jeg bryter selv regelmessig §17 om jeg finner det mer hensiktsmessig å slippe forbi mine medtrafikanter enn å fortsett ferden i sakte tempo uavhengig om det er på sykkel, motorsykkel eller personbil når jeg er bevist på at ferden videre gjerne byr på utfordringer i forbindelse med forbikjøring for de jeg hindrer. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 ... syklistene i videoen faktisk bryter med §3 (og §12.4) Samt §5.3 Det er flere klare regler på dette, men kan noen fatte hvorfor ingen blir tatt for disse lovbruddene? (når det gjelder syklister) - Foruten noen få rødlys-reaksjoner så har jeg bare sett at de får påpakning om lys. Flott at man har sykler og de bør få være i trafikken, men det er jo ikke 'bare' deres skyld iom at også ordensmakta driter i lovbruddene - de som skal kunne dette. 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 ...av- eller påstigning, ja. Strengt tatt, om man skal følge loven til punkt og prikke, slik du argumenterer for, og ikke sunn fornuft (som de fleste andre i tråden argumenterer for), så er det egentlig ikke lov å bruke busslommer for å slippe forbi annen trafikk heller -med mindre man får det til uten å stanse helt. Det går veldig fint å bruke busslommer for å slippe forbi annen trafikk, og det uten å stanse, når jeg er ute på langtur. Har gjort det mange ganger. Ofte gir jeg tegn til bilisten bak på forhånd. Det koster så lite, og man får så mye igjen. Skjønner ikke poenget med å kjøre egotripp som mange syklister gjør, men hele tiden passer jeg på at egen sikkerhet er ivaretatt. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 De fleste andre i tråden argumentere for at sykelistene gjør feil, men dette er motbevist ganske så klart, men du får bare lete etter feilene det klages så mye for. Som gjentatt til det kjedsommelige, så går det over en lengre strekning, fra ca. 0:08 til 1:00 en paralell gang-og sykkelvei med veien syklistene velger å være bremsekloss for en lang kø av biler på. Du og AtWindsor kan gjerne mene det er i henhold til vtrl §3 og trafikkreglene at de velger å ikke bruke den, selv om syklistene vet (eller burde vite, om de giddet å kaste et blikk bakover) at de har en lang bilkø bak seg, men dere er åpenbart i mindretall om det synet. Så kan vi jo ta det med at sykkelgjengen legger seg som en sammenhengende "klump" (eller "felt") i veien, og ikke følger regelen om at det skal være plass til å kjøre inn mellom kjøretøyene. (altså, at det skal være mulig å kjøre forbi en og en sykkel.) Soleklart regelbrudd. Det er ikke lovt å kjøre forbi, når det kommer trafikk imot ... syklistene i videoen faktisk bryter med §3 (og §12.4) Samt §5.3 Det er flere klare regler på dette, men kan noen fatte hvorfor ingen blir tatt for disse lovbruddene? (når det gjelder syklister) - Foruten noen få rødlys-reaksjoner så har jeg bare sett at de får påpakning om lys. Flott at man har sykler og de bør få være i trafikken, men det er jo ikke 'bare' deres skyld iom at også ordensmakta driter i lovbruddene - de som skal kunne dette. Klarer du å tenke så langt at ingen blir tatt, siden der ikke begås noen lovbrudd? De fleste andre i tråden argumentere for at sykelistene gjør feil, men dette er motbevist ganske så klart, men du får bare lete etter feilene det klages så mye for. Som gjentatt til det kjedsommelige, så går det over en lengre strekning, fra ca. 0:08 til 1:00 en paralell gang-og sykkelvei med veien syklistene velger å være bremsekloss for en lang kø av biler på. Du og AtWindsor kan gjerne mene det er i henhold til vtrl §3 og trafikkreglene at de velger å ikke bruke den, selv om syklistene vet (eller burde vite, om de giddet å kaste et blikk bakover) at de har en lang bilkø bak seg, men dere er åpenbart i mindretall om det synet. Så kan vi jo ta det med at sykkelgjengen legger seg som en sammenhengende "klump" (eller "felt") i veien, og ikke følger regelen om at det skal være plass til å kjøre inn mellom kjøretøyene. (altså, at det skal være mulig å kjøre forbi en og en sykkel.) Soleklart regelbrudd. Se bakover?? Er du splitter pine galen? Du kan ikke kjøre forbi, når det kommer trafikk imot og ihvertfall ikke over heltrukken sperrelinje... De verste bremseklossene er nå bilene selv. Man ser de hver dag. De som ligger 10 kilometer under fartsgrensen. Ikke en kjeft av de legger to pinner i kryss for å slippe deg forbi. Blinklys er bare noen som finnes i teknisk håndbøker. Akselerer opp til fartsgrensen - 10 km/t på noen kilometer. Joda de gjør meg ganske så irritert i trafikken, men vet du hva. Å synke så lavt at jeg skal irritere meg over noen som ikke bryter trafikkreglene, det gjør jeg ikke. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Moderatormelding 1 post som ikke diskuterte trådens emne men heller gikk på persondiskusjon er slettet. Tilbakemeldinger tas på PM eller i "Tilbakemeldinger"-kategorien. (Dette innlegget skal ikke kommenteres 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Så kan vi jo ta det med at sykkelgjengen legger seg som en sammenhengende "klump" (eller "felt") i veien, og ikke følger regelen om at det skal være plass til å kjøre inn mellom kjøretøyene. (altså, at det skal være mulig å kjøre forbi en og en sykkel.) Soleklart regelbrudd. Det er ikke lovt å kjøre forbi, når det kommer trafikk imot ...selv om syklistene vet (eller burde vite, om de giddet å kaste et blikk bakover) Se bakover?? Er du splitter pine galen? Det er på det nivået du ønsker å diskutere, ja... 1) Er du ikke i stand til å følge med på trafikken bak deg (enten det er påbudt med speil på kjøretøyet ditt, eller ikke), og oppdage at du lager en kjempelang kø, så har du i alle fall ingenting i trafikken å gjøre. 2) Regelen om at "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene" gjelder forøvrig uansett, selv der det er møtende trafikk eller andre forhold som hindrer forbikjøringer. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Se bakover?? Er du splitter pine galen? Selvfølgelig skal man også følge med på hva som er bak når man sykler. Ja, man skal ha blikket opp og frem (mange syklister har ikke det engang), men man følger jo også med på hva som finnes bakover. Er det utsagnet seriøst ment? Jeg tviler... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Så kan vi jo ta det med at sykkelgjengen legger seg som en sammenhengende "klump" (eller "felt") i veien, og ikke følger regelen om at det skal være plass til å kjøre inn mellom kjøretøyene. (altså, at det skal være mulig å kjøre forbi en og en sykkel.) Soleklart regelbrudd. Det er ikke lovt å kjøre forbi, når det kommer trafikk imot ...selv om syklistene vet (eller burde vite, om de giddet å kaste et blikk bakover) Se bakover?? Er du splitter pine galen? Det er på det nivået du ønsker å diskutere, ja... 1) Er du ikke i stand til å følge med på trafikken bak deg (enten det er påbudt med speil på kjøretøyet ditt, eller ikke), og oppdage at du lager en kjempelang kø, så har du i alle fall ingenting i trafikken å gjøre. 2) Regelen om at "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene" gjelder forøvrig uansett, selv der det er møtende trafikk eller andre forhold som hindrer forbikjøringer. Forbikjøringer skal ikke forekomme, om der ikke er plass å komme seg inn igjen uten til hinder for de som kjører fremfor. http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham, d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. Endret 4. mai 2016 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Se bakover?? Er du splitter pine galen? Selvfølgelig skal man også følge med på hva som er bak når man sykler. Ja, man skal ha blikket opp og frem (mange syklister har ikke det engang), men man følger jo også med på hva som finnes bakover. Er det utsagnet seriøst ment? Jeg tviler... Finnes flere sanser som man kan bruke enn bare synet. Endret 4. mai 2016 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Finnes flere sanser som man kan bruke enn bare synet. Jada, det gjør det. Og de bruker jeg for å orientere meg. Men mange idiotsyklister sykler jo med musikk på øret. Har til og med sett en fjott med sov-i-ro i ørene, andre med støydempende headset. Skjønner ikke hva sånne folk tenker med... Endret 4. mai 2016 av stigfjel 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Klarer du å tenke så langt at ingen blir tatt, siden der ikke begås noen lovbrudd? Det er forholdsvis mange ting som er definert som lovbrudd uten at det er noen eller særlig normalt med straffeforfølgelse. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Sakset fra denne: http://www.dinside.no/866897/du-skal-ha-1-5-meters-avstand-her Regelen "alle" bryter Men hovedpoenget med denne artikkelen var å fortelle deg hva Statens Vegvesen sier om passering av sykkel i kjørebanen. De sier faktisk at det skal være en avstand på minst 1,5 meter mellom din bil og syklisten idét du passerer. Det visste du kanskje ikke?DinSide kontaktet Syklistenes Landsforbund for å høre mer om denne regelen, som ingen i redaksjonen var klar over. Det kan ikke være mange som vet om denne? - Nei, det er nok mange som ikke vet dette, sier generalsekretær Rune Gjøs.- Det er det vi prøver å fokusere på er sikker avstand. Statens Vegvesen mener at det som anses som sikker forbikjøring er minimum 1,5 meters avstand.- Står dette også i trafikkreglene?- Det står klart i trafikkreglene at bilister skal passere på en sikker måte med god avstand, men det står ikke oppgitt noen minimumsavstand. Det betyr altså at du ikke risikerer bot om du kjører forbi nærmere enn 1,5 meter. Men dersom en trafikkbetjent ser deg og anser passeringen som uforsvarlig, kan du bli stoppet.- Det er vel mange bilister som synder her, og som kjører forbi enda klaringen er liten?- Ja, her er det mange som synder. Det som står i trafikkreglene, er at hvis du som bilist ikke kan kjøre forbi på en sikker måte, skal du vente.- Så det er ikke slik at man kan forvente at syklisten skal fjerne seg fra veibanen, dersom det er for trangt å kjøre forbi?- Nei, overhodet ikke. Det er fører som kommer bakfra som må ta hensyn. Det samme gjelder om du skal kjøre forbi en traktor eller lignende. Du er pent nødt til å vente til det er klart og god nok plass for forbikjøring. Endret 4. mai 2016 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Avsluttende utsagn i sitatet ditt motsier faktisk paragraf 12.4: Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Men ja, jeg er enig i biten at en ikke skal forvente at en syklist svinger av ved første mulighet bare fordi de fikk en bil bak seg, men da det tydeligvis har blitt skapt en lang kø som man ser mot slutten av videoen har syklistene neppe fulgt noe særlig med og fulgt sine plikter. Endret 4. mai 2016 av Hansien 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 La oss se hva vegvesenet sier på infosidene sine (punkt 6-8) http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/%C3%A5tte-smarte-tips-til-syklister-og-bilister Jeg skjønner forøvrig ikke hvilket poeng prøver å få fram. Tolker ham som at han muligens det han siterer taler mot et ev krav om tilstrekkelig avstand mellom kjøretøyer til at en som kjører forbi kan legge seg inn mellom dem, men det er ingen konflikt der. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Avsluttende utsagn i sitatet ditt motsier faktisk paragraf 12.4: Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Men ja, jeg er enig i biten at en ikke skal forvente at en syklist svinger av ved første mulighet bare fordi de fikk en bil bak seg, men da det tydeligvis har blitt skapt en lang kø som man ser mot slutten av videoen har syklistene neppe fulgt noe særlig med og fulgt sine plikter. Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag. Jeg finner det usannsynlig at det ikke eksisterte et eneste tilfelle på hele strekningen dette foregikk på som ikke ville gi syklistene mulighet til å slippe forbi køen de har skapt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag. Jeg finner det usannsynlig at det ikke eksisterte et eneste tilfelle på hele strekningen dette foregikk på som ikke ville gi syklistene mulighet til å slippe forbi køen de har skapt. Mener du at kjørende skal svinge ned i grøfta, for å slippe forbi bakenforkjørende? Der en traktor, bil, vogntog eller annet kjøretøy kunne svingt av, kunne sikkert også disse sykelistene svingt av, men på den videoen er der ingen slike muligheter annet enn å svinge ut i grøften. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Det ble en lang kø nettopp fordi det ikke var noen muligheter for å slippe noen forbi. Alle som ferdes på veien må forholde seg til at andre også er der på helt lovlig grunnlag.Jeg finner det usannsynlig at det ikke eksisterte et eneste tilfelle på hele strekningen dette foregikk på som ikke ville gi syklistene mulighet til å slippe forbi køen de har skapt. Mener du at kjørende skal svinge ned i grøfta, for å slippe forbi bakenforkjørende? Der en traktor, bil, vogntog eller annet kjøretøy kunne svingt av, kunne sikkert også disse sykelistene svingt av, men på den videoen er der ingen slike muligheter annet enn å svinge ut i grøften.Med strekningen dette foregikk mener jeg utover det vi ser i videoen. Hva med gang( og sykkel?)veien vi ser i videoen? Hva er det som egentlig hindrer syklistene å ta i bruk denne for et kort parti for å slippe forbi trafikken? Endret 4. mai 2016 av Hansien 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå