Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja du har nå flere ganger i denne prøvd å få frem at du skal sykle ifra dem, men faktumet er at du er blitt tatt igjen, så HTFU.

Kan også finne på å bråbremse. Noen av de som har ligget rett bak meg har blitt ganske sinte pga det. Og det er bra, de må skjønne at de ikke bare kan legge seg på hjulet etter vilt fremmede.

 

Men hva er det egentlig du prøver på her i denne tråden? Å trolle? Forsvare sykkeldrittsekkene? Hvorfor er det så viktig for deg at man må ta skjermbilder fra videoen og legge de ut her når det allerede er blitt påpekt flere hvor mulighetene finnes?

Lenke til kommentar

Der er ingen som vil kjøre forbi fordi det kommer trafikk imot og vegen er uoversiktlig, så selv om sykelistene hadde stått stille, ville man ikke kunne kjørt forbi uten å bryte §12.

Hvor mener du at de skulle vike til høyre for at bilen skulle kunne passere med 1.5 meter klaring til sykelistene? Husk at det området også må gjelde om det hadde vært en traktor eller annet kjøretøy.

Bilisten bak syklistene hadde ønske om å komme seg forbi, det kan jeg uttale meg om med sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bilisten bak syklistene hadde ønske om å komme seg forbi, det kan jeg uttale meg om med sikkerhet.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvorfor den videoen ble laget. Men det er jo ganske åpenbart at noen her poster bare for å være vanskelige, med andre ord god gammeldags trolling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bilisten bak syklistene hadde ønske om å komme seg forbi, det kan jeg uttale meg om med sikkerhet.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvorfor den videoen ble laget. Men det er jo ganske åpenbart at noen her poster bare for å være vanskelige, med andre ord god gammeldags trolling.

 

Det stemmer.

Men jeg har også pratet med den aktuelle sjåføren en del ganger, sånn ca noen ganger i måneden de siste 15 årene eller så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bedt om en screenshot av de stedene, men ingen er kommet. Ikke er det noe rart, for der er ingen avkjøringer eller slike muligheter i den videoen.

Å si at det finnes, men ikke påpeke hvor, er dårlig argumentasjon.

Ser vi samme video? Jeg telte tre stykk avkjøringer.

Første rundt 0.07

Andre rundt 0.40

Tredje rundt 1.00

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Ja du har nå flere ganger i denne prøvd å få frem at du skal sykle ifra dem, men faktumet er at du er blitt tatt igjen, så HTFU.

Kan også finne på å bråbremse. Noen av de som har ligget rett bak meg har blitt ganske sinte pga det. Og det er bra, de må skjønne at de ikke bare kan legge seg på hjulet etter vilt fremmede.

 

Men hva er det egentlig du prøver på her i denne tråden? Å trolle? Forsvare sykkeldrittsekkene? Hvorfor er det så viktig for deg at man må ta skjermbilder fra videoen og legge de ut her når det allerede er blitt påpekt flere hvor mulighetene finnes?

 

Neida du får det greit frem at du er verre enn de du kaller for møkkafolk...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Jeg har bedt om en screenshot av de stedene, men ingen er kommet. Ikke er det noe rart, for der er ingen avkjøringer eller slike muligheter i den videoen.

Å si at det finnes, men ikke påpeke hvor, er dårlig argumentasjon.

Ser vi samme video? Jeg telte tre stykk avkjøringer.

Første rundt 0.07

Andre rundt 0.40

Tredje rundt 1.00

 

Alle de er kryss...

Hva sier trafikkreglene om å stoppe i kryss?

Hva sier trafikkreglene om forbikjøring i kryss?

Lenke til kommentar

Neida du får det greit frem at du er verre enn de du kaller for møkkafolk...

Nå står det faktisk ganske klart i trafikkreglene at man skal holde avstand til kjøretøyet foran, ref. trafikkreglene § 5 nr. 3. Og syklister som legger seg helt inntil bakhjulet på vilt fremmede i trafikken bryter denne regelen så til de grader. Så det er de som har et holdningsproblem. Er dette tilfeldigvis noe du gjør, siden du reagerer slik?

 

 

Det er faktisk lov å bruke sunn fornuft i trafikken.

Absolutt, helt enig. Det kommer man lengst med, at man samarbeider slik at alle parter kommer seg frem på enklest mulig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Neida du får det greit frem at du er verre enn de du kaller for møkkafolk...

Nå står det faktisk ganske klart i trafikkreglene at man skal holde avstand til kjøretøyet foran, ref. trafikkreglene § 5 nr. 3. Og syklister som legger seg helt inntil bakhjulet på vilt fremmede i trafikken bryter denne regelen så til de grader. Så det er de som har et holdningsproblem. Er dette tilfeldigvis noe du gjør, siden du reagerer slik?

 

 

Det er faktisk lov å bruke sunn fornuft i trafikken.

Absolutt, helt enig. Det kommer man lengst med, at man samarbeider slik at alle parter kommer seg frem på enklest mulig måte.

 

 

Det er et holdningsproblem å¨drive å bremse med vilje for å skape situasjoner for å lære folk en lærepenge også.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Neida du får det greit frem at du er verre enn de du kaller for møkkafolk...

Nå står det faktisk ganske klart i trafikkreglene at man skal holde avstand til kjøretøyet foran, ref. trafikkreglene § 5 nr. 3. Og syklister som legger seg helt inntil bakhjulet på vilt fremmede i trafikken bryter denne regelen så til de grader. Så det er de som har et holdningsproblem. Er dette tilfeldigvis noe du gjør, siden du reagerer slik?

 

 

Det er faktisk lov å bruke sunn fornuft i trafikken.

Absolutt, helt enig. Det kommer man lengst med, at man samarbeider slik at alle parter kommer seg frem på enklest mulig måte.

 

De du tidligere kaller for møkkafolk som ikke svinger ut til siden for å slippe forbi bakenforkjørende, er du selv en del av, når du selv ikke svinger ut til siden for å slippe forbi en syklist som tar deg igjen. Snakk om å drite seg selv på leggen.

Lenke til kommentar

Det er et holdningsproblem å¨drive å bremse med vilje for å skape situasjoner for å lære folk en lærepenge også.

 

AtW

Hvis man legger seg så nærme at det oppstår en situasjon som følge av at kjøretøyet foran må bremse, vel, da ligger det bakre kjøretøyet alt for nærme.

 

De du tidligere kaller for møkkafolk som ikke svinger ut til siden for å slippe forbi bakenforkjørende, er du selv en del av, når du selv ikke svinger ut til siden for å slippe forbi en syklist som tar deg igjen. Snakk om å drite seg selv på leggen.

I så fall får de legge seg ut til venstre og kjøre forbi, ikke legge seg på bakhjulet mitt, og bli der. For syklister, særlig de på bukkestyresykler, er det et hav av plass for forbikjøring. Det er det jeg pleier å gjøre når jeg tar igjen andre syklister. Synes ikke det er noe stas å ligge i ræva på andre syklister. Pleier som regel også å bruke ringeklokka i forkant for å gjøre de oppmerksomme på at jeg har tenkt å kjøre forbi dem. Er ikke jeg som driter på leggen her, nei. Forbikjøring på sykkel skal forresten skje på venstre side, ikke høyre, som jeg ser en del tullinger prøver seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å legge seg "på hjul" av en annen syklist er gunstig aerodynamisk for begge parter, både den som "drar" og den som blir "dratt". Begge får mindre luftmotstand, den forreste fordi den bakerste fjerner dragsuget bak den forreste syklisten og den bakerste får midre vindpress forfra. Spesielt i motvind eller opp bakker kan slik tett sykling gi fordeler. Den bakerste vil ofte føle det som å bli dratt, derfor er det vanlig i lagsykling å skifte på å være den som drar.

 

Men det innebærer også en risiko for begge parter, for kjører de inn i hverandre, f.eks fordi den forreste må bremse, så vil som oftest begge miste balansen og deise i bakken. Å henge seg på hjul av vilt fremmede syklister i trafikken kan derfor føles ubehagelig for den forreste, det har jeg stor forståelse for.

 

Så langt om syklister seg i mellom. En annen type "på hjul-adferd" er når en annen trafikkant kjører forbi syklister, legger seg inn tett foran og deretter bråbremser, slik enkelte spesielt umodne bilister har som "sport" når de tar igjen syklister på landeveien. Dette er potensielt livsfarlig for syklistene. Heldigvis utstyrer flere og flere syklister seg nå med hjelmkamera, som gjør at "bråbremserne" kan bli anmeldt og straffet.

Lenke til kommentar

Forbikjøring på sykkel skal forresten skje på venstre side, ikke høyre, som jeg ser en del tullinger prøver seg på.

 

Korrekt. Syklister har ikke lov å sykle forbi ståhjulinger eller andre syklister på høyre side.

 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er et holdningsproblem å¨drive å bremse med vilje for å skape situasjoner for å lære folk en lærepenge også.

 

AtW

Hvis man legger seg så nærme at det oppstår en situasjon som følge av at kjøretøyet foran må bremse, vel, da ligger det bakre kjøretøyet alt for nærme.

 

 

 

"Kan også finne på å bråbremse. Noen av de som har ligget rett bak meg har blitt ganske sinte pga det. Og det er bra, de må skjønne at de ikke bare kan legge seg på hjulet etter vilt fremmede."

 

Høres ut som du bremser med vilje for å "vise et poeng" for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å legge seg "på hjul" av en annen syklist er gunstig aerodynamisk for begge parter, både den som "drar" og den som blir "dratt". Begge får mindre luftmotstand, den forreste fordi den bakerste fjerner dragsuget bak den forreste syklisten og den bakerste får midre vindpress forfra. Spesielt i motvind eller opp bakker kan slik tett sykling gi fordeler. Den bakerste vil ofte føle det som å bli dratt, derfor er det vanlig i lagsykling å skifte på å være den som drar.

 

Men det innebærer også en risiko for begge parter, for kjører de inn i hverandre, f.eks fordi den forreste må bremse, så vil som oftest begge miste balansen og deise i bakken. Å henge seg på hjul av vilt fremmede syklister i trafikken kan derfor føles ubehagelig for den forreste, det har jeg stor forståelse for.

Joda, det har sikkert aerodynamiske fordeler ved å ligge tett, og selvfølgelig har dette spesielt mye å si i lagsykling. Men når man er i trafikken kjører man ikke ritt. Og jeg bryr meg filla om hva som er gunstigst aerodynamisk. Da går det på trafikksikkerhet. Det betyr at jeg ikke legger meg i dragsuget på større kjøretøyer, blindsoner etc. Heller ikke på bakhjulet til andre syklister. På samme måte som at jeg ikke vil ha andre syklister på bakhjulet mitt, i tilfelle jeg skulle måtte nødbremse.

 

 

Så langt om syklister seg i mellom. En annen type "på hjul-adferd" er når en annen trafikkant kjører forbi syklister, legger seg inn tett foran og deretter bråbremser, slik enkelte spesielt umodne bilister har som "sport" når de tar igjen syklister på landeveien. Dette er potensielt livsfarlig for syklistene. Heldigvis utstyrer flere og flere syklister seg nå med hjelmkamera, som gjør at "bråbremserne" kan bli anmeldt og straffet.

Ja, det er stygg oppførsel. Jeg har også kjøpt meg actionkamera nå, og driver og tenker ut hvordan jeg skal få plassert det på best mulig måte. Kan faktisk få skvist det inn på styret.

 

Korrekt. Syklister har ikke lov å sykle forbi ståhjulinger eller andre syklister på høyre side.

Som mange syklister ikke har fått med seg, eller driter fullstendig i (sammen med resten av trafikkreglene). For det er mange syklister som ikke har noe i trafikken å gjøre.

 

Høres ut som du bremser med vilje for å "vise et poeng" for meg.

 

AtW

Og hva så? De har ikke noe med å ligge på bakhjulet til vilt fremmede, trafikkreglene sier klart at man skal holde avstand til kjøretøyet foran. Men mange syklister har tydeligvis seriøse problemer med å forstå nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...