Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

 

Trafikken flyter jo...

Når det dannes saktegående kø så flyter ikke trafikken.

 

Uavhengig om det er mopedist, bil, traktor, lastebil eller syklist

 

Som man kunne se på den filmen, så gikk det i 20 km/t. Det er langt fra stillestående...

De køene som går saktere enn det er det som regel bilister som er årsaken til.

Noen rett til å kjøre oppimot fartsgrensen har vi ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Er ikke alle køer en følge av at "veinettet ikke takler trafikkmengden"?

Nei.

Noen køer er resultat av at enkelte trafikanter ikke klarer å opprettholde en fornuftig hastighet, årsakene til dette kan være mange.

 

99% av køene er det bilister som er årsaken til...

Lenke til kommentar

 

Er ikke alle køer en følge av at "veinettet ikke takler trafikkmengden"?

Nei.

Noen køer er resultat av at enkelte trafikanter ikke klarer å opprettholde en fornuftig hastighet, årsakene til dette kan være mange.

 

 

Man kan jo bare kjøre forbi om veinettet er dimensjonert for det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer, hva tenker du om saktegående køer som i hovedsak består av motoriserte kjøretøy? Hvor store plikter har dise kjøretøyene til å ta en annen rute?

 

AtW

Kan du forklare meg likheten ved kødannelse ved et overfylt trafikknett og kødannelse ved trege trafikanter?

 

(For jeg antar at poenget du ønsker å fremme er relevant til videoen?)

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For øvrig er det i min trafikale hverdag rundt regnet 99% av de jeg tar igjen, er biler, og ikke en av de slipper meg forbi.

Biler som ligger 10 kilometer under fartsgrensen, biler som ligger på høyre side av veien, når de skal til venstre i et kryss. Nesten ikke en kjeft av bilistene vet hvordan man skal bruke blinklys... Nei fy flate. Rett kritikken dit den hører hjemme. Den dagen bilistene klarer å forholde seg til andre trafikanter på samme måte som sykelistene, ja da har vi ikke lenger hissige bilister som bare skal frem.

Lenke til kommentar

 

Stemmer, hva tenker du om saktegående køer som i hovedsak består av motoriserte kjøretøy? Hvor store plikter har dise kjøretøyene til å ta en annen rute?

 

AtW

Kan du forklare meg likheten ved kødannelse ved et overfylt trafikk ett og kødannelse ved trege trafikanter?

 

 

Er årsaken til hvorfor kjøretøyet ikke klarer å kjøre fort viktig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Som man kunne se på den filmen, så gikk det i 20 km/t. Det er langt fra stillestående...

De køene som går saktere enn det er det som regel bilister som er årsaken til.

Noen rett til å kjøre oppimot fartsgrensen har vi ikke.

Hastigheten var langt under 20 km/t i oppoverbakke. Det er ganske sakte ift. hva som er skiltet fartsgrense på den strekningen, altså 60 km/t. Å si at trafikken flyter godt når det går i 10-15 km/t på en veistrekning med 60 km/t fartsgrense vitner om en manglende virkelighetsforståelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Trafikken flyter jo...

 

Når det dannes saktegående kø så flyter ikke trafikken.

Uavhengig om det er mopedist, bil, traktor, lastebil eller syklist

Som man kunne se på den filmen, så gikk det i 20 km/t. Det er langt fra stillestående...

De køene som går saktere enn det er det som regel bilister som er årsaken til.

Noen rett til å kjøre oppimot fartsgrensen har vi ikke.

Ta en ny kikk på videoen, det går ikke i 20...derimot i 10kmt. Vet ikke hva fartsgrensen er men uansett er det krabbefart.

Som sagt, her diskuterer vi saktegående kjøretøy og plikt til å slippe forbi, rushtrafikk og biler i kø er en helt annen problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er årsaken til hvorfor kjøretøyet ikke klarer å kjøre fort viktig?

 

AtW

Veldig. Den ene er pga ren og skjær egoisme og den andre er dårlig planlegging og oppfølging kombinert med egoisme.

 

 

Er det egoisme å kjøre et kjøretøy som man vet daglig havner i en situasjon der man ikke evner å holde fartsgrensen? Feks i rushtrafikken?

 

AtW

Lenke til kommentar

For øvrig er det i min trafikale hverdag rundt regnet 99% av de jeg tar igjen, er biler, og ikke en av de slipper meg forbi.

Biler som ligger 10 kilometer under fartsgrensen, biler som ligger på høyre side av veien, når de skal til venstre i et kryss. Nesten ikke en kjeft av bilistene vet hvordan man skal bruke blinklys... Nei fy flate. Rett kritikken dit den hører hjemme. Den dagen bilistene klarer å forholde seg til andre trafikanter på samme måte som sykelistene, ja da har vi ikke lenger hissige bilister som bare skal frem.

Den dagen bilister klarer å forholde seg til syklister på et like egosentrisk vis som syklister forholder seg til alle andre i dag er vi trolig inne i en krigslignende tilstand.

 

Mange syklister er så spik spenna gærne at de nærmest går til angrep på andre syklister også.. (Ja, jeg har observert det noen ganger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme om man har RETT til å sykle i 10 km/t på en vei med 50 eller 60-grense vel.

Når man ved å gjøre dette forårsaker en kø på 15-20 biler med 30-40 mennesker tilsammen som blir forsinket fordi man skal trene, da er man en egoistisk drittsekk.

 

Jeg sidestiller dette med å ta med seg 15 søplesekker med tomflasker til en butikk med en eneste panteautomat, og velge å la være å se at det etterhvert er 7-8 andre som gjerne heller skulle panta flaskene og kommet seg videre med handleturen enn å stå og se på at du panter i et kvarter.

 

Det står ikke noe skilt i butikken om at det ikke er lov, men normal folkeskikk gjør at man trykker på knappen for å få ut pantelappen, tar et steg til side og lar andre komme til før man fortsetter selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange syklister er så spik spenna gærne at de nærmest går til angrep på andre syklister også.. (Ja, jeg har observert det noen ganger)

Jeg har opplevd det. Var med på et sykkelritt, og opplevde syklister som forsøkte å kjøre meg ned, enda jeg lå til høyre i veibanen, godt synlig. Konfronterte dem med det etter målgang, og de var frekke nok til å gi meg skylda for at de prøvde å kjøre meg ned. Helt sinnsykt. Møkkafolk av verste sort.

Lenke til kommentar

Er det egoisme å kjøre et kjøretøy som man vet daglig havner i en situasjon der man ikke evner å holde fartsgrensen? Feks i rushtrafikken?

 

AtW

Denne utspørringen din har tidligere (gang på gang) endt opp i en sirkeldans og ingen endelig konklusjon. Har du et poeng du ønsker å ytre så gjør det!

 

 

Mange syklister er så spik spenna gærne at de nærmest går til angrep på andre syklister også.. (Ja, jeg har observert det noen ganger)

Jeg har vært vitne til at en syklist har blitt forbannet over sine medsyklister og kjefter på de for at de stod å ventet på grønt lys i sykkelfeltet her i Bjørvika.

Skremmende holdninger enkelte har ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

99% av køene er det bilister som er årsaken til...

Kan du vise til dokumentasjon som bekrefter dette?

 

Empirisk forskning...

Lenke til kommentar

 

Er det egoisme å kjøre et kjøretøy som man vet daglig havner i en situasjon der man ikke evner å holde fartsgrensen? Feks i rushtrafikken?

 

AtW

Denne utspørringen din har tidligere (gang på gang) endt opp i en sirkeldans og ingen endelig konklusjon. Har du et poeng du ønsker å ytre så gjør det!

 

 

Mange syklister er så spik spenna gærne at de nærmest går til angrep på andre syklister også.. (Ja, jeg har observert det noen ganger)

Jeg har vært vitne til at en syklist har blitt forbannet over sine medsyklister og kjefter på de for at de stod å ventet på grønt lys i sykkelfeltet her i Bjørvika.

Skremmende holdninger enkelte har ja.

 

 

Poenget burde vel være ganske åpenbart? Joda, det finnes kjøtthuer innen alle trafikantgrupper, definitivt også blant syklister, men det er litt merkelig å klage så mye over en gruppe som har relativt små negative konsekvenser for medtrafikenter kontra feks bilister, som både skaper mer kø, og i tillegg tar livet av og skader ganske mange i samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

For øvrig er det i min trafikale hverdag rundt regnet 99% av de jeg tar igjen, er biler, og ikke en av de slipper meg forbi.

Biler som ligger 10 kilometer under fartsgrensen, biler som ligger på høyre side av veien, når de skal til venstre i et kryss. Nesten ikke en kjeft av bilistene vet hvordan man skal bruke blinklys... Nei fy flate. Rett kritikken dit den hører hjemme. Den dagen bilistene klarer å forholde seg til andre trafikanter på samme måte som sykelistene, ja da har vi ikke lenger hissige bilister som bare skal frem.

Den dagen bilister klarer å forholde seg til syklister på et like egosentrisk vis som syklister forholder seg til alle andre i dag er vi trolig inne i en krigslignende tilstand.

 

Mange syklister er så spik spenna gærne at de nærmest går til angrep på andre syklister også.. (Ja, jeg har observert det noen ganger)

 

Om du søker på youtube "road rage", hvilken gruppe er det som går mest til angrep? Hvilken gruppe kan man da gå utifra er verst?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Jeg har vært vitne til at en syklist har blitt forbannet over sine medsyklister og kjefter på de for at de stod å ventet på grønt lys i sykkelfeltet her i Bjørvika.

Skremmende holdninger enkelte har ja.

Få kjeft for å følge trafikkreglene, ja. Herlig. Man kan jo lure på hva slags møkkafolk dette egentlig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget burde vel være ganske åpenbart?

 

AtW

Poenget er åpenbart ja, men fremfor å drive en slik utspørring er det vel like så greit å legge frem poenget først som sist. Men nok om dette.

 

 

Problematikken her er uansett at du, og andre i tråden riktignok, som argumenter for syklistene som en gruppe opp mot folk som argumenterer for et enkelt tilfelle.

 

Har du sett videoen denne opphetede debatten har sprunget ut av? Hva er dine synspunkter på dette aktuelle tilfellet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...