Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Tviler ikke på at du er opptatt av å være "smidig", dvs komme deg fort fram, du er bare ikke så opptatt av å være hensynsfull. Mange vil kalle det lite hensynsfylt å ikke følge fartgrensene feks. (eller ikke følge båndtvang for den saks skyld)

Å være smidig og hensynsfull er i stor grad det samme.

Jeg er smidig og hensynsfull i trafikken, og blir nok også oppfattet slik av de fleste selv om jeg ofte kjører noe raskere enn tillatt hastighet.

 

Har ikke sagt det er en forutsetning at forbikjøringen er nødvendig, men loven sier man skal vike til høyre "OM NØDVENDIG", noe det åpenbart ikke er når man kjører ett fartsgrensa. Dere har alle muligheter til å vise at deres tolkning er riktig, bare fin en sak der noen har blitt straffet for det..

Se den videoen først du, slik at du kan henge med på hva som diskuteres.

Inntil du forstår hvilken sak som diskuteres er det fullstendig uinteressant å fortsette en diskusjon med deg.

 

 

Kjenner meg i liten grad i gjen i dette, å kjøre forbi en sykkellengde med MC tar ca 0,1 sekund og det er ikke noe problem å legge seg godt over i motsatt felt.Og skal syklister ta ansvaret for bilers idiotiske kjøring?

 

Ligger du ikke ut i veien på MC heller, fordi du kan velte over i motsatt kjørefelt?

0,1 sekund å kjøre forbi en sykkellengde?

Gitt at sykkelen beveger seg i 20km/t gjør den unna 0,55 meter på 0,1 sekund.

Det betyr at du skal forbi sykkelen (gjerne bortimot 2 meter lang) pluss 0,55 meter som er distansen sykkelen beveger seg på 0,1 sekund.

 

Altså ca 2,55 meter på 0,1 sekund?

Det er ikke så ofte det er kurant å kjøre forbi syklister på et slikt vis, all den tid det er sjelden syklister befinner seg i områder med fartsgrense høyere enn 80km/t.

 

Kanskje ikke påstanden din stemmer?

 

Jeg var ganske snill her, det hender at syklister beveger seg i opp mot 40km/t også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Sykelisten kan ikke opptre noe mer hensynsfullt enn det de gjør i den videoen.

Ser du ikke klarer å svare på det jeg spurte deg om - ikke overraskende.

 

Men for å spørre deg om noe annet. Hvis bare jeg hadde syklet der, hadde du klart å kjørt forbi meg?

 

Jeg hadde ventet til at forbikjøring kunne skjedd på den måten som regelen om forbikjøring sier man skal kjøre forbi.

 

Om du stiller spørsmål, så skal du få svar. Om jeg skal forklare deg noe du ikke forstår, så kan du melde deg av diskusjonen da det i all tid ikke har vært postet noe som er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Ler deg forskjellen mellom en sykkelsti og en sykkelvei....

13805.jpg

 

Ikke noe rart at syklister har et dårlig rykte, når de ofte utviser en egoistisk oppførsel i trafikken, og argumenterer på den måten der. Det fantes en g/s-vei som var fullt brukbar i det tilfellet, pluss avkjørsler. Når jeg er ute og ser biler bak meg utnytter jeg busslommer, kryss etc nettopp for å slippe forbi biler slik at de ikke blir unødvendig hindret. Det er bra for meg også, for da slipper jeg å ha biler pesende bak meg, og jeg kan sykle i fred og ro.

Endret av stigfjel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Ler deg forskjellen mellom en sykkelsti og en sykkelvei....

13805.jpg

 

Ikke noe rart at syklister har et dårlig rykte, når de ofte utviser en egoistisk oppførsel i trafikken, og argumenterer på den måten der. Det fantes en g/s-vei som var fullt brukbar i det tilfellet, pluss avkjørsler. Når jeg er ute og ser biler bak meg utnytter jeg busslommer, kryss etc nettopp for å slippe forbi biler slik at de ikke blir unødvendig hindret. Det er bra for meg også, for da slipper jeg å ha biler pesende bak meg, og jeg kan sykle i fred og ro.

 

Noen må jo bare få det inn med teskje hva som er en sykkelsti og hva som er en sykkelvei. Og bli snurt for at argumentene dine ikke lenger er gyldige, er rett og slett barnslig.

 

Ta noen skjermbilder fra den videoen som bekrefter det du sier.

Lenke til kommentar

Kjenner meg i liten grad i gjen i dette, å kjøre forbi en sykkellengde med MC tar ca 0,1 sekund og det er ikke noe problem å legge seg godt over i motsatt felt.Og skal syklister ta ansvaret for bilers idiotiske kjøring?

 

Ligger du ikke ut i veien på MC heller, fordi du kan velte over i motsatt kjørefelt?

 

AtW

 

Jeg legger meg over i motsatt felt og gir tilogmed tegn (i motsetning til 90% av bilistene iflg årets uhøytidelige statistikk) hvis det ikke er møtende trafikk.

 

Når det er møtende trafikk så setter jeg pris på om syklistene (når det kun er et par) ikke sykler to i bredden slik at det fortsatt er mulig å kjøre forbi på en sikker og hensynsfull måte.

 

"Velteavstand" er generelt ikke tema for motorsyklister, men vi setter selvfølgelig pris på at syklister ikke kjører forbi oss i for tett avstand på trafikalt farlige/uoversiktlige steder.  Videre setter vi pris på at bilister holder eget kjørefelt.  Her er det dessverre veldig mange bilister som kutter svinger... ikke bra...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Noen må jo bare få det inn med teskje hva som er en sykkelsti og hva som er en sykkelvei. Og bli snurt for at argumentene dine ikke lenger er gyldige, er rett og slett barnslig.

 

Ta noen skjermbilder fra den videoen som bekrefter det du sier.

Bør ikke være nødvendig å ta skjermbilder, du bør kunne se tydelig på videoen at det et en g/s-vei som går parallelt med veibanen det første minuttet. Det er ikke bare jeg som refererer til dette her.  Syklistene kunne uten problemer kjørt på den inntil den tok slutt, kjørt inn igjen i veibanen på det tidspunktet. Hadde de gjort det ville denne videoen aldri eksistert. Det er i hvert fall akkurat det jeg hadde gjort i det tilfellet. Og på et par av sykkelrutene mine er akkurat dette tilfelle, en forholdsvis lang oppoverbakke med en g/s-vei som går parallelt. Denne benytter jeg så langt det går. Da slipper bilister å ligge bak når farten går under 20 km/t, og jeg slipper å ha pesende bilister bak meg lengre enn absolutt nødvendig. Det er vinn-vinn for begge parter.

Dessuten, syklister bør, når de er ute på veien, følge med bakover. Det gjør disse drittsekkene på videoen overhodet ikke.

 

Videoen under viser veldig godt holdningen til en del syklister, eller sykkelrasshøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Noen må jo bare få det inn med teskje hva som er en sykkelsti og hva som er en sykkelvei. Og bli snurt for at argumentene dine ikke lenger er gyldige, er rett og slett barnslig.

 

Ta noen skjermbilder fra den videoen som bekrefter det du sier.

Bør ikke være nødvendig å ta skjermbilder, du bør kunne se tydelig på videoen at det et en g/s-vei som går parallelt med veibanen det første minuttet. Det er ikke bare jeg som refererer til dette her.  Syklistene kunne uten problemer kjørt på den inntil den tok slutt, kjørt inn igjen i veibanen på det tidspunktet. Hadde de gjort det ville denne videoen aldri eksistert. Det er i hvert fall akkurat det jeg hadde gjort i det tilfellet. Og på et par av sykkelrutene mine er akkurat dette tilfelle, en forholdsvis lang oppoverbakke med en g/s-vei som går parallelt. Denne benytter jeg så langt det går. Da slipper bilister å ligge bak når farten går under 20 km/t, og jeg slipper å ha pesende bilister bak meg lengre enn absolutt nødvendig. Det er vinn-vinn for begge parter.

Dessuten, syklister bør, når de er ute på veien, følge med bakover. Det gjør disse drittsekkene på videoen overhodet ikke.

 

Videoen under viser veldig godt holdningen til en del syklister, eller sykkelrasshøl.

 

Sykkelstier er IKKE egnet for å sykle flere på. Dessuten stopper den etter noen meter på den videoen...

Sykkelstier er kun egnet til å gå på. Derfor er det en stor forskjell på utformingen av sykkelsti og sykkelvei.

Noen er bare forumrasshøl hele tiden.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Noen må jo bare få det inn med teskje hva som er en sykkelsti og hva som er en sykkelvei. Og bli snurt for at argumentene dine ikke lenger er gyldige, er rett og slett barnslig.

 

Ta noen skjermbilder fra den videoen som bekrefter det du sier.

Hvorvidt sykkelsti eller sykkelvei er definisjonen som brukes i lovverket er irrelevant, det er prinsippet og den egosentriske adferden til gjengen med alt for trange klær som er greia her.

 

Ellers er vel det korrekte begrepet å bruke gang- og sykkelvei slik jeg ser det, sykkelsti er ikke et etablert begrep i gjeldende regelverk.

 

"f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykkelstier er IKKE egnet for å sykle flere på. Dessuten stopper den etter noen meter på den videoen...

Sykkelstier er kun egnet til å gå på. Derfor er det en stor forskjell på utformingen av sykkelsti og sykkelvei.

Det er snakk om noen få meter på en gang- og sykkelvei (ja, det er korrekt bruk av navn i følge trafikkreglene) uten noen som helst annen trafikk.

Ved å benytte denne hadde de sluppet forbi annen trafikk og i praksis vært fleksible og smidige i trafikken slik at de kunne bidratt til god trafikkflyt.

 

Det skal sies, jeg mistenker ikke den gjengen der for å bry seg om trafikkflyt annet enn når de sitter i Teslaen sin og irriterer seg over syklistene foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Noen må jo bare få det inn med teskje hva som er en sykkelsti og hva som er en sykkelvei. Og bli snurt for at argumentene dine ikke lenger er gyldige, er rett og slett barnslig.

 

Ta noen skjermbilder fra den videoen som bekrefter det du sier.

Hvorvidt sykkelsti eller sykkelvei er definisjonen som brukes i lovverket er irrelevant, det er prinsippet og den egosentriske adferden til gjengen med alt for trange klær som er greia her.

 

Ellers er vel det korrekte begrepet å bruke gang- og sykkelvei slik jeg ser det, sykkelsti er ikke et etablert begrep i gjeldende regelverk.

 

"f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte."

 

Såg du dette skiltet på veien der?

forbudt_syklende.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Sykkelstier er IKKE egnet for å sykle flere på. Dessuten stopper den etter noen meter på den videoen...

Sykkelstier er kun egnet til å gå på. Derfor er det en stor forskjell på utformingen av sykkelsti og sykkelvei.

Det er snakk om noen få meter på en gang- og sykkelvei (ja, det er korrekt bruk av navn i følge trafikkreglene) uten noen som helst annen trafikk.

Ved å benytte denne hadde de sluppet forbi annen trafikk og i praksis vært fleksible og smidige i trafikken slik at de kunne bidratt til god trafikkflyt.

 

Det skal sies, jeg mistenker ikke den gjengen der for å bry seg om trafikkflyt annet enn når de sitter i Teslaen sin og irriterer seg over syklistene foran.

 

Trafikken flyter jo...

Lenke til kommentar

Igjen kommer du trekkende med irrelevant bullshit.

 

Blir dere opphisset av å hindre annen trafikk og generelt oppføre dere som rasshøl i trafikken?

Jeg tror i hvert fall noen syklister, eller sykkelrasshøl blir seriøst opphisset av det. Faren min overhørte noen syklister som skulle til å sykle videre da han fylte bensin på bilen sin. Den ene sa "ja, gutter, skal vi ut og plage bilistene litt?" til de andre. Så ja, det finnes de som har som mål å plage andre trafikanter.

 

Selv synes jeg det gir god stemning med samarbeid i trafikken. Hvis jeg skal over et fotgjengerfelt, og bilisten stopper for å slippe meg over, vinker jeg alltid som takk. Har ingen rettigheter overfor annen trafikk i et ikke-lysregulert fotgjengerfelt, og hvis en bilist slipper meg over er det fordi bilisten er grei. Da er det på sin plass å takke. Det er bare normal folkeskikk. Samme prinsipp, når jeg er ute på landeveien, ser jeg biler bak gjør jeg mitt for at bilisten skal slippe å måtte ligge bak meg mer enn absolutt nødvendig. Ser jeg en busslomme kjører jeg inn i den slik at bilisten kan kjøre forbi, samme med andre lignende muligheter. Ellers gir jeg tegn til at bilisten kan kjøre forbi hvis jeg ser det er klart lenger fremme slik at bilisten kan foreta en trygg forbikjøring. Og da skjer det relativt ofte at bilisten vinker til meg som takk. Sånne ting synes jeg er hyggelig, og det bidrar til god stemning for alle parter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Trafikken flyter jo...

Når det dannes saktegående kø så flyter ikke trafikken.

 

Uavhengig om det er mopedist, bil, traktor, lastebil eller syklist

 

 

Stemmer, hva tenker du om saktegående køer som i hovedsak består av motoriserte kjøretøy? Hvor store plikter har dise kjøretøyene til å ta en annen rute?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...