Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Ikke er de til unødig hinder. De ferdes hensynsfullt og aktpågivende så det ikke skjer skade eller er til unødig hinder for andre...

Hvordan mener du det er hensynsfullt å ferdes i et slikt tempo på en hovedvei uten å gjøre noe som helst forsøk på å slippe forbi bakenforkjørende?

Det er relativt åpenbart at du ser dette kun fra syklistens side uten å tenke gjennom at det er flere trafikantgrupper enn de.

For min egen del ferdes jeg med en rekke ulike transportmidler, sykkel er blant disse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Ikke er de til unødig hinder. De ferdes hensynsfullt og aktpågivende så det ikke skjer skade eller er til unødig hinder for andre...

Hvordan mener du det er hensynsfullt å ferdes i et slikt tempo på en hovedvei uten å gjøre noe som helst forsøk på å slippe forbi bakenforkjørende?

Det er relativt åpenbart at du ser dette kun fra syklistens side uten å tenke gjennom at det er flere trafikantgrupper enn de.

For min egen del ferdes jeg med en rekke ulike transportmidler, sykkel er blant disse.

Trafikken flyter, gjør den ikke? Om det hadde vært en traktor med tungt last på en henger, blir det letter for deg å skjønne det da og forstå trafikken?

Det er ikke hastighetpåbud på den veien. Hvor vanskelig er det å forstå? Ikke har de noen vikeplikt heller...

Lenke til kommentar

Trafikken flyter, gjør den ikke? Om det hadde vært en traktor med tungt last på en henger, blir det letter for deg å skjønne det da og forstå trafikken?

Det er ikke hastighetpåbud på den veien. Hvor vanskelig er det å forstå? Ikke har de noen vikeplikt heller...

Trafikken flyter ikke, tvert imot blir øvrig trafikk hindret av noen som har plikt til å slippe annen trafikk forbi ved å vike til høyre og om nødvendig stanse.

Trafikkreglene sier dette ganske tydelig.

Traktorførere skal også vike til høyre og om nødvendig stanse for å slippe forbi annen trafikk i slike tilfeller.

Det er irrelevant hvem det er som hindrer annen trafikk, det er bare å slippe forbi andre der det er muligheter til dette. I det aktuelle tilfellet hadde syklistene flere slike muligheter, dessverre måtte egoet sett seg såret og pedalrytmen ville blitt feil.

Jeg presiserer igjen at jeg ferdes på flere sett i trafikken, også på sykkel.

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat sånn drittsekkoppførsel som gir syklende dårlig rykte. Her kunne de tatt litt mer hensyn og sluppet andre frem. Men det gjør de åpenbart ikke. Det er faktisk slik at syklister henstilles om å følge med på trafikken bakover, og forsøke å samarbeide med annen trafikk. Men i denne videoen er dette helt fraværende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ja, hva skal vi mene om denne gjengen på tur? 

Tar de som "saktegående" kjøretøy tilstrekkelig hensyn til øvrige trafikk?  Burde de i kanskje i løpet av strekningen på videoen stoppet og sluppet forbi biltrafikk...det er i hvert fall et par stoppmuilgheter i begynnelsen av bakken?

[Youtube]

Hadde jo vært kjekt om du kunne linke til hvilken trafikkregel de bryter?

Paragraf 3 i veitrafikkloven. En paragraf kondomdress-syklister tror ikke gjelder dem.

Så smart@$. Altså du vet ikke hva §3 betyr!

Forøvrig kan en psykolog eller sexterapeut hjelpe deg og de som bruker ordet kondomdress...

http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/sex-trobbel-gir-sykkel-hat/s/2-2.952-1.7864548

Takk for at du ved ditt svar illustrerte mitt poeng.

Lenke til kommentar

Hadde ikke traktor brukt de mulighetene for å stoppe og slippe forbi, så hadde også han brutt paragraf 3. Syklistene bryr seg døyten i de bak - som du tydelig ser på video, altså bryter de paragraf 3.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde ikke traktor brukt de mulighetene for å stoppe og slippe forbi, så hadde også han brutt paragraf 3. Syklistene bryr seg døyten i de bak - som du tydelig ser på video, altså bryter de paragraf 3.

Det gjør de så til de grader. Sånne sykkel-rasshøl vil ikke jeg assosieres med, og jeg sykler selv mange tusen km i året. Dette er en av årsakene til at jeg ikke vil være med i noen sykkelklubber, for mange av de har et seriøst holdningsproblem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor skulle den traktoren sluppet forbi noen trafikk bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, hva skal vi mene om denne gjengen på tur? 

Tar de som "saktegående" kjøretøy tilstrekkelig hensyn til øvrige trafikk?  Burde de i kanskje i løpet av strekningen på videoen stoppet og sluppet forbi biltrafikk...det er i hvert fall et par stoppmuilgheter i begynnelsen av bakken?

[Youtube]

Hadde jo vært kjekt om du kunne linke til hvilken trafikkregel de bryter?

Paragraf 3 i veitrafikkloven. En paragraf kondomdress-syklister tror ikke gjelder dem.

Så smart@$. Altså du vet ikke hva §3 betyr!

Forøvrig kan en psykolog eller sexterapeut hjelpe deg og de som bruker ordet kondomdress...

http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/sex-trobbel-gir-sykkel-hat/s/2-2.952-1.7864548

Takk for at du ved ditt svar illustrerte mitt poeng.

Veitrafikklovens paragraf 3 har flere poeng. Du har ikke argumenter men noen av de punktene i den paragrafen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er akkurat sånn drittsekkoppførsel som gir syklende dårlig rykte. Her kunne de tatt litt mer hensyn og sluppet andre frem. Men det gjør de åpenbart ikke. Det er faktisk slik at syklister henstilles om å følge med på trafikken bakover, og forsøke å samarbeide med annen trafikk. Men i denne videoen er dette helt fraværende.

Hvor skulle de sluppet noen forbi? Ser du noen holdeplass eller avkjørsel i den lille filmsnutten?

Lenke til kommentar

Mange plasser den kan stoppe, likeså med syklistene

Skulle vært forbudt å sykle flere enn 2 etter hverandre

Lenke til kommentar

Hvor skulle de sluppet noen forbi? Ser du noen holdeplass eller avkjørsel i den lille filmsnutten?

Ja, det gjør jeg. Det gikk f.eks. en lang sykkelsti parallelt med veibanen helt i begynnelsen av filmen, bortimot det første minuttet. Der var et god plass, og de kunne dermed vippet inn på den for å slippe forbi bilen(e) bak, og så kjørt inn på veien igjen rett før sykkelstien tok slutt. Men den så kanskje ikke du? I lengre oppoverbakker bruker jeg sykkelvei/fortau så langt det går nettopp for å unngå slike situasjoner, og det var det også i dette tilfellet. Du så kanskje heller ikke at disse syklistene ikke snudde seg bak en eneste gang. Heller ikke spesielt imponerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, det gjør jeg. Det gikk f.eks. en lang sykkelsti parallelt med veibanen helt i begynnelsen av filmen, bortimot det første minuttet. Der var et god plass, og de kunne dermed vippet inn på den for å slippe forbi bilen(e) bak, og så kjørt inn på veien igjen rett før sykkelstien tok slutt. Men den så kanskje ikke du? I lengre oppoverbakker bruker jeg sykkelvei/fortau så langt det går nettopp for å unngå slike situasjoner, og det var det også i dette tilfellet. Du så kanskje heller ikke at disse syklistene ikke snudde seg bak en eneste gang. Heller ikke spesielt imponerende.

Ingen er så gal at de sykler på en gangsti, når de sykler flere i lag...

Lenke til kommentar

Mange plasser den kan stoppe, likeså med syklistene

Det er lov å være litt seriøs. AtW

Lenke til kommentar

En annet eksempel på drittsekkoppførsel jeg ser fra tid til annen er syklister som legger seg helt i ræva på andre syklister helt uanmeldt. Plutselig, hvis man skal snu seg er det en drittsekk der som ligger nesten helt innpå bakhjulet. Det å holde avstand til kjøretøyet foran er tydeligvis svært vanskelig for dem. Men der har jeg tiltak for å motvirke dette...

Endret av stigfjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår jeg deg rett at DU ikke ser noen avkjørsler/muligheter for å stoppe i videoen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er regler mot å sykle for nær hverandre.

Man skal kunne stanse for enhver påregnelig hindring, og man skal holde god nok avstand til at kjøretøyet foran kan stoppe uten at det forårsaker noen farlig situasjon.

Begge disse reglene brytes i dette tilfellet selv om det går sakte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...