Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at de som konsistent sykler i veibanen ofte har et ganske godt grep om regelverket. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var forbudt å sykle på fortau, man måtte sykle i veibanen.

 

AtW

Ikke som jeg har sett, og jeg sykler hver dag og tusenvis av km i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Min erfaring er at de som konsistent sykler i veibanen ofte har et ganske godt grep om regelverket. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var forbudt å sykle på fortau, man måtte sykle i veibanen.

 

AtW

Ikke som jeg har sett, og jeg sykler hver dag og tusenvis av km i året.

 

 

Vi sykler begge, og det er tydelig at vår virkelighetsoppfattelse av hvordan det skal sykles og hvordan folk vanligvis sykler ikke er helt like. Jeg får bare framholde at jeg synes folk som sykler konsistent i veien i snitt er mer "regeltro" enn de som sykler på fortauet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

Det handler likevel om at mange syklister ikke er bevisste (eller bryr seg null og niks) på at når de sykler i veibanen er de definert som kjørende, og må forholde seg til trafikkregler på lik linje med andre trafikanter. Og selvfølgelig er det den enkeltes ansvar å faktisk være bevisste på det, og å sette seg inn i trafikkreglene, som de er pålagt å følge når de kjører i veibanen.

 

 

Min erfaring er at de som konsistent sykler i veibanen ofte har et ganske godt grep om regelverket. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var forbudt å sykle på fortau, man måtte sykle i veibanen.

 

AtW

 

Forbudt i USA og UK for de over 16 (å sykle på fortau) så det hadde jo vært en idè i Norge også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske dum ide. Hele moroa ved å sykle er at du kan velge hvor.

Bonuspoeng for at lovene varierer mellom hver stat, så det er noen få stater som har samme regler som UK

Vel det gjelder i mye mindre grad enn hva en del tror. Er det folk på fortauet skal det veldig lite til før sykling der er ulovlig:

 

 

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

Det handler likevel om at mange syklister ikke er bevisste (eller bryr seg null og niks) på at når de sykler i veibanen er de definert som kjørende, og må forholde seg til trafikkregler på lik linje med andre trafikanter. Og selvfølgelig er det den enkeltes ansvar å faktisk være bevisste på det, og å sette seg inn i trafikkreglene, som de er pålagt å følge når de kjører i veibanen.

Min erfaring er at de som konsistent sykler i veibanen ofte har et ganske godt grep om regelverket. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var forbudt å sykle på fortau, man måtte sykle i veibanen.

 

AtW

 

Du mener at jeg som 13åring og syklist skal kjøre på veien hvor det er 50 sone, mens det er langt tryggere å bruke gang OG sykkelstien? Ja, jeg kjører pent.

Lenke til kommentar

Vel det gjelder i mye mindre grad enn hva en del tror. Er det folk på fortauet skal det veldig lite til før sykling der er ulovlig:

 

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Det eneste tilfellet jeg noensinne har sett av forttau som faktisk er fulle er ved festivaler og lignende. I de fleste andre tilfeller er de desertert, eller kun oppfylt i små nok strekninger til at man bytter til vei et lite stykke. F.eks 20-30 meter

Generelt er det "lite trafikk" på fortauene. Hele døgnet.

 

Det aller beste bonuspoenget er at man også har fler valg. Møte folkemengde? Gå av syklen og lei den forbi. Passere folkmengde? Bruk veien. Torg? Mest sannsynligvis kjøre om torget, eller gå igjennom.

Andre ting som er moro er valget mellom f.eks vikeplikt ved å skifte til kjørefelt, for å så kjøre igjennom en rundkjøring en lite trafikkert morgen, i stede for å kjøre en liten omvei.

Lenke til kommentar

 

 

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

Det handler likevel om at mange syklister ikke er bevisste (eller bryr seg null og niks) på at når de sykler i veibanen er de definert som kjørende, og må forholde seg til trafikkregler på lik linje med andre trafikanter. Og selvfølgelig er det den enkeltes ansvar å faktisk være bevisste på det, og å sette seg inn i trafikkreglene, som de er pålagt å følge når de kjører i veibanen.

Min erfaring er at de som konsistent sykler i veibanen ofte har et ganske godt grep om regelverket. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var forbudt å sykle på fortau, man måtte sykle i veibanen.

 

AtW

 

Du mener at jeg som 13åring og syklist skal kjøre på veien hvor det er 50 sone, mens det er langt tryggere å bruke gang OG sykkelstien? Ja, jeg kjører pent.

 

 

Jeg mener ikke det skulle vært sånn, men det hadde vært interressant å se hvordan 

 

1. Syklister hadde forholdt seg til reglene ved en slik endring

2. Bilister hadde forholdt syklister.

 

Ved en slik endring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er såvidt jeg vet kun i Norge og på Island at fortaussykling er tillatt når det er få fotgjengere. Og konstruksjonen kombinert gang- og sykkelvei er Norge alene om. I størsteparten av verden er fortaussykling forbudt, inkludert våre naboland som Sverige og Danmark. I Sverige er det dessuten forbudt å sykle i veibanen hvis det finnes en sykkelbane på stedet.

 

At småbarn sykler på fortauet er noe svenskene og danskene ser gjennom fingrene med, selv om det ikke finnes noen trafikkregler der som tilsier at det er tillatt.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

I størsteparten av verden er fortaussykling forbudt

KILDE!

 

 

 

Norge er, sammen med Island, trolig de eneste land i Europa som har en tillatelse for alle til på visse vilkår å sykle på fortauet, se figur 2. Noen andre land tillater dette for barn/ungdom (for eksempel 12 år), men ikke for voksne.

kilde: http://www.tiltakskatalog.no/b-3-5.htm#anchor_160470-6 (Transportøkonomisk institutt)

Lenke til kommentar

I Norge, hvis man sykler landevei blir man jo vant til å sykle i veibanen, da gode sykkelstier er ganske uvanlig her til lands straks man kommer utenfor bynære strøk. I fjor sommer syklet jeg fra Fredrikshavn til København (klarte det på 4 dager). Etter å ha passert Aalborg var neste by av størrelse Hadsund, på første dagsetappe som ble på 190 km. På GPSen så jeg at raskeste og korteste vei var veibanen, som stort sett gikk direkte mellom de to byene, mens sykkelruten som GPSen foreslo var en lengre og mer kronglete vei. Tenkte at "jeg er jo nordmann, vant til å ligge i veibanen som i dette tilfellet til og med har veiskulder, så dette går sikkert fint". Men så fikk jeg for alvor kjenne på sterke kastevinder, tungtransport som dundret forbi, seige, lange motbakker (nei, Jylland er ikke flatt som rundt København), ikke en spesielt fin kombinasjon. For dette var åpenbart hovedfartsåren mellom Aalborg og Hadsund, ganske trafikkert, helt noe annet enn de veiene jeg er vant til å kjøre på her i landet. Tenkte litt videre at det rett og slett ville være for farlig å gjøre som man gjerne gjør her til lands. Så jeg kom meg ganske fort inn på den foreslåtte sykkelruta. Da fikk det heller være at det ble noen km ekstra den dagen. Sikkerhet først, tross alt. Det er bedre å komme frem litt senere og litt mer sliten enn ikke å komme frem i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kilde: http://www.tiltakskatalog.no/b-3-5.htm#anchor_160470-6 (Transportøkonomisk institutt)

Kikker opp å ned siden.

1. Vis jeg tolker henvisningen riktig skal https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2012/1229-2012/1229-2012-nett.pdf være global oversiktskilde. Ser ut som en bok

Filen finnes ikke, og klarer ikke å spore opp en kopi ved google

Artikkelen som henvises til spesifiserer aldri heller hva "Norge og Island" f.eks mener spesifikt, da f.eks Taiwan har sykling på fortau.

 

2. Klarer heller ikke å finne noen global oversikt. Har f.eks funnet http://bikeleague.org/StateBikeLaws for USA, men orker ikke å lage en sjekkliste

 

3. Fant FN-konvensjonen om veitrafikk. Ser f.eks 27, 4 spesifiserer anbefalinger er å ikke bruke fortau vis "cycle tracks" finnes. 

Men bortsett fra 27,4 finner man ikke noen refferanser til f.eks forbud for sykel mot fortau.

 

Så jeg finner ikke en oversikt som bekrefter påstanden.

Det eneste jeg kan finne er at sykkelvei er obligatisk i noen land, vis det finnes. Og at UK regulerte sykkel som hestekjerre i 1880 en gang, og den loven har stått siden.

Lenke til kommentar

 

Europa og verden er jo nesten det samme..

Forbudt i hele USA og UK, så hvor mye av verden gjenstår?  (Som har noen betydning..)

 

Nå bor vel ca 60% av verdens befolkning i Asia, Australia er også et lite land mens sør- og mellomamerika også er relevante land.

 

Afrika må vi heller ikke glemme.

Lenke til kommentar

 

kilde: http://www.tiltakskatalog.no/b-3-5.htm#anchor_160470-6 (Transportøkonomisk institutt)

Kikker opp å ned siden.

1. Vis jeg tolker henvisningen riktig skal https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2012/1229-2012/1229-2012-nett.pdf være global oversiktskilde. Ser ut som en bok

Filen finnes ikke, og klarer ikke å spore opp en kopi ved google

Artikkelen som henvises til spesifiserer aldri heller hva "Norge og Island" f.eks mener spesifikt, da f.eks Taiwan har sykling på fortau.

 

2. Klarer heller ikke å finne noen global oversikt. Har f.eks funnet http://bikeleague.org/StateBikeLaws for USA, men orker ikke å lage en sjekkliste

 

3. Fant FN-konvensjonen om veitrafikk. Ser f.eks 27, 4 spesifiserer anbefalinger er å ikke bruke fortau vis "cycle tracks" finnes. 

Men bortsett fra 27,4 finner man ikke noen refferanser til f.eks forbud for sykel mot fortau.

 

Så jeg finner ikke en oversikt som bekrefter påstanden.

Det eneste jeg kan finne er at sykkelvei er obligatisk i noen land, vis det finnes. Og at UK regulerte sykkel som hestekjerre i 1880 en gang, og den loven har stått siden.

 

Resten av verden Rettet: Resten av Europa

Hva er poenget ditt? Har poenget relevans for debatten i tråden eller er det bare flisespikking for flisespikkingens skyld?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Har poenget relevans for debatten i tråden eller er det bare flisespikking for flisespikkingens skyld?

 

Det er stor forskjell på "Bare Norge og Island i Europa har full fortautssykling" kontra "Utenfor Norge og Island skal sykkelattraksjoner brukes vis de finnes".

Lenke til kommentar

 

Hva er poenget ditt? Har poenget relevans for debatten i tråden eller er det bare flisespikking for flisespikkingens skyld?

 

Det er stor forskjell på "Bare Norge og Island i Europa har full fortautssykling" kontra "Utenfor Norge og Island skal sykkelattraksjoner brukes vis de finnes".

 

For å flisespikke: Jeg kan ikke se at har skrevet noe av det du "siterer".

 

Jeg skrev (med verden endret til Europa):

 

Det er såvidt jeg vet kun i Norge og på Island at fortaussykling er tillatt når det er få fotgjengere. Og konstruksjonen kombinert gang- og sykkelvei er Norge alene om. I størsteparten av verden Europa er fortaussykling forbudt, inkludert våre naboland som Sverige og Danmark. I Sverige er det dessuten forbudt å sykle i veibanen hvis det finnes en sykkelbane på stedet.

 

At småbarn sykler på fortauet er noe svenskene og danskene ser gjennom fingrene med, selv om det ikke finnes noen trafikkregler der som tilsier at det er tillatt.

Jeg har ikke finlest danske og svenske trafikkregler, så kanskje det siste avsnittet heller ikke er helt korrekt. Men poenget mitt gjenstår, den norske fortaussyklingsparagrafen er såpass særnorsk at Statens vegvesen flere ganger har foreslått å fjerne denne unntaksregelen for at trafikkreglene skal være mer like praksis i resten av Europa.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Vil-innfore-forbud-mot-sykling-pa-fortau-3381554.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/sykling-paa-fortau-kan-bli-forbudt/a/136027/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vg artikkelen er fin:

 

.."Generalsekretær Trond Berget sier til ANB at fortaussykling er mye farligere for syklister enn for gående fordi syklister kjører rett ut i veibanen uten å vite at de har vikeplikt, skriver Dagsavisen."...

Genialt. Det blir vel kinafolk av oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...