Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Jo, jeg har svart på spørsmålet selv om jeg ikke ser hva i all verden bevæpning har med hunder uten bånd å gjøre.

Nei, du har ikke det - normene er at man går ikke med våpen og løs hund i bykjernen.

Våpen har man mer kontroll på enn en hund.

Man tar hensyn til at man har sine borgere så tett på seg og sin hund og man følger loven.

Det er mange som er redd for både våpen og hund. Løs hund i bykjernen og våpen har ingenting der å gjøre (foruten noen ytterst få unntak)

 

Men er ikke noen vits i å kverne mer på det når du bare vil kverulere på noe som er en selvforklarende

 

Edit: Forøvrig kan diskusjonen om bånd eller ikke bli uaktuelt i Oslo, ring 1, hmmm (bare ett tillegg til innleggene, ikke for videre diskusjon i denne tråden ;) )

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er de som er redd for hunder, og det hjelper jo mye at hunden går løs.. Midt i den trange gata. Ikke kom å si at det bare er å gå vekk, inn i en butikk ellerno.

Løsningen der heter terapi.
For en 5-11 åring.. jaja, sykkelprat nå.

Barn responderer ofte svært bra på flere ulike former for terapi.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

 

Mine saker (ja, det har blitt flere) har hittil gått i min favør.

Hvilke domsavgjørelser har gått i din favør?

 

Sånn, jeg fjernet en hel masse unødig quotet tekst.

 

Jeg har ikke sagt noe om domsavgjørelser, jeg har uttalt meg om en rekke saker.

 

Som vanlig editerer du. Konstaterer at du ikke har noe grunnlag for det du sier.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mine saker (ja, det har blitt flere) har hittil gått i min favør.

Hvilke domsavgjørelser har gått i din favør?

 

Sånn, jeg fjernet en hel masse unødig quotet tekst.

 

Jeg har ikke sagt noe om domsavgjørelser, jeg har uttalt meg om en rekke saker.

 

Som vanlig editerer du. Konstaterer at du ikke har noe grunnlag for det du sier.

 

Den eneste editeringen jeg har gjort er å fjerne tekst som ikke er nødvendig for å beholde sammenhengen i diskusjonen.

At du beskylder meg for noe annet viser hvordan du forsøker å komme inn fra sidelinjen med et patetisk forsøk på bruk av hersketeknikker.

Lenke til kommentar

Ble med planen om sykkel i Køben, men registrerte at det i løpet av 3 dager her nede ikke har oppstått en eneste konflikt mellom hverken syklister/bilister/fotgjengere. Egne sykkelfelt på stort sett alle veier, hvor man stoppet på rødt akkurat som biler.

Lenke til kommentar

Ble med planen om sykkel i Køben, men registrerte at det i løpet av 3 dager her nede ikke har oppstått en eneste konflikt mellom hverken syklister/bilister/fotgjengere. Egne sykkelfelt på stort sett alle veier, hvor man stoppet på rødt akkurat som biler.

Og når man sykler i  trafikken her i landet skal man jo i utgangspunktet stoppe på rødt, akkurat som biler. På sykkel er man kjørende. Men dessverre er det mange idioter på sykkel som ikke gjør det, av forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar

 

Ble med planen om sykkel i Køben, men registrerte at det i løpet av 3 dager her nede ikke har oppstått en eneste konflikt mellom hverken syklister/bilister/fotgjengere. Egne sykkelfelt på stort sett alle veier, hvor man stoppet på rødt akkurat som biler.

Og når man sykler i  trafikken her i landet skal man jo i utgangspunktet stoppe på rødt, akkurat som biler. På sykkel er man kjørende. Men dessverre er det mange idioter på sykkel som ikke gjør det, av forskjellige årsaker.

 

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

Det handler likevel om at mange syklister ikke er bevisste (eller bryr seg null og niks) på at når de sykler i veibanen er de definert som kjørende, og må forholde seg til trafikkregler på lik linje med andre trafikanter. Og selvfølgelig er det den enkeltes ansvar å faktisk være bevisste på det, og å sette seg inn i trafikkreglene, som de er pålagt å følge når de kjører i veibanen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

 

Ble med planen om sykkel i Køben, men registrerte at det i løpet av 3 dager her nede ikke har oppstått en eneste konflikt mellom hverken syklister/bilister/fotgjengere. Egne sykkelfelt på stort sett alle veier, hvor man stoppet på rødt akkurat som biler.

Og når man sykler i  trafikken her i landet skal man jo i utgangspunktet stoppe på rødt, akkurat som biler. På sykkel er man kjørende. Men dessverre er det mange idioter på sykkel som ikke gjør det, av forskjellige årsaker.

 

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

 

tja, det er vel fortsatt forbudt å sykle på rødt?

Eller er det sånn at når en sykler på fortau så er en gående?

 

UP må slutte å ta billister i en periode og satse 100% på syklister

Det er eneste måten å få syklister til å stoppe på rødt

Lenke til kommentar

tja, det er vel fortsatt forbudt å sykle på rødt?

Eller er det sånn at når en sykler på fortau så er en gående?

 

UP må slutte å ta billister i en periode og satse 100% på syklister

Det er eneste måten å få syklister til å stoppe på rødt

Selvfølgelig er det forbudt å kjøre på rødt, enten man sykler eller fører en motorvogn. Problemet er at det er mange syklister (eller sykkelrasshøl) som åpenbart tror at trafikkregler ikke gjelder dem, fordi de sykler, og ikke kjører et motorisert kjøretøy.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ble med planen om sykkel i Køben, men registrerte at det i løpet av 3 dager her nede ikke har oppstått en eneste konflikt mellom hverken syklister/bilister/fotgjengere. Egne sykkelfelt på stort sett alle veier, hvor man stoppet på rødt akkurat som biler.

Og når man sykler i  trafikken her i landet skal man jo i utgangspunktet stoppe på rødt, akkurat som biler. På sykkel er man kjørende. Men dessverre er det mange idioter på sykkel som ikke gjør det, av forskjellige årsaker.

 

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

 

tja, det er vel fortsatt forbudt å sykle på rødt?

Eller er det sånn at når en sykler på fortau så er en gående?

 

UP må slutte å ta billister i en periode og satse 100% på syklister

Det er eneste måten å få syklister til å stoppe på rødt

 

 

Nei, det er ikke kategorisk forbudt å sykle på rødt om man sykler på fortau.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

En av grunnene er jo at folk sykler på fortauet, hvor reglene ikke er de samme. Personlig skulle jeg ønske flere syklet i veien, og etablerte seg skikkelig, dvs sykler et stykke ut fra kanten.

 

AtW

Det handler likevel om at mange syklister ikke er bevisste (eller bryr seg null og niks) på at når de sykler i veibanen er de definert som kjørende, og må forholde seg til trafikkregler på lik linje med andre trafikanter. Og selvfølgelig er det den enkeltes ansvar å faktisk være bevisste på det, og å sette seg inn i trafikkreglene, som de er pålagt å følge når de kjører i veibanen.

 

 

Min erfaring er at de som konsistent sykler i veibanen ofte har et ganske godt grep om regelverket. Jeg lurer på om det hadde vært bedre om det var forbudt å sykle på fortau, man måtte sykle i veibanen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syklister skal selvsagt stoppe på rødt, som andre kjøretøy, hvis de sykler i veibanen. Dette gjelder også om syklisten sykler på sykkelfelt (adskilt fra kjørebanen med kun striper).

 

Men sykler man på grønn mann fra fortau til fortau, så er dette selvsagt også lov, så lenge man viser tilbørlig hensyn til fotgjengerne, og viker for evt. kryssende biltrafikk. Å sykle over gangfeltet er lov. Om det faktisk er lov å sykle over på rød mann hvis man ikke hindrer andre veifarende, slik fotgjengerne har lov til er uklart. I noen politidistrikt kan man bøtelegges for dette, i andre ikke.

 

Sykler man på særskilt sykkelbane (adskilt fra veibanen med kantstein eller lignende), og det ikke er egne lyssignal for denne sykkelbanen, så kan man helt lovlig sykle når det er klart, selv om det er rødt for både andre kjøretøy og rød mann for fotgjengerne. Et eksempel på dette er sykkelbanene langs Håkon VII gt på Lade i Trondheim.

Men mange lyskryss er ikke følsomme nok til å kjenne en syklist som venter ved rødlyset, så hvis det ikke kommer en bil og skal samme vei så blir man ofte nødt til å sykle over på rødt for å slippe å slå opp telt for natta ... Ikke helt lovlig, men hvis syklisten ikke hindrer eller forstyrrer noen, bør det være tilgivelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...