Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Siste ukers små hendelser på sykkel i trafikken:

Bilfører i siste klippet likte ikke at jeg viftet litt oppgitt med armene og ristet på hodet da hun rygget ut foran meg. Skar grimaser tilbake  :wee:

Hvordan er det en hendelse at en hund løper fint ved siden av eieren sin uten at den er i bånd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juridisk har du helt rett. Hvorvidt det er forsvarlig å la bikkja løpe fritt på en gang/sykkelsti er en annen sak?

Det er en annen ting ja, og det er klart det er forsvarlig.

Jeg har selv en hund som løper ved siden av meg på den måten på daglig basis helt uten problemer.

Det er langt bedre enn å ha et bånd som en eller annen vimsete syklist sykler rett på.

Bikkjer som løper fritt nærme trafikk, enten det er sykkelsti/sykkelfelt eller veibane er generelt en uting. Hundeeiere bør bruke bånd.

Hunder som løper uten bånd under kontroll er ikke fri, de er under kontroll.

Dette er selvsagt ingen uting, hunder BØR slippe bånd når forholdene tillater det (for mange hunder vil det si bortimot alltid)

Hannhunden min er løs hele året så lenge vi er i asfaltjungelen, er vi ute i marka eller på en av øyene brukes derimot bånd innenfor den ordinære båndtvangen.

Det finnes en rekke faglige argumenter for å la hunder løpe uten bruk av bånd, og svært få argumenter for å påby bruk av bånd for veldresserte hunder uten vesentlige adferdsproblemer.

Lenke til kommentar

Sykla selv på riksvei uten hjem til skolen når jeg var liten. Er vel sikkert galskap i noens øyne men er man ikke litt "over protective" når generasjonen over oss gjorde i kun "gårdsarbeid" mye farligere oppgaver en man kan tenke seg å gjøre i dag. Man lærer avå falle, men lærer av å plastre og ¨reise seg opp. Så må man seff bruke hodet  men kids tåler mer en hva mange trur og blir bedre av å oppleve ting som ikke er "Disney".

Lenke til kommentar

Sykla selv på riksvei uten hjem til skolen når jeg var liten. Er vel sikkert galskap i noens øyne men er man ikke litt "over protective" når generasjonen over oss gjorde i kun "gårdsarbeid" mye farligere oppgaver en man kan tenke seg å gjøre i dag. Man lærer avå falle, men lærer av å plastre og ¨reise seg opp. Så må man seff bruke hodet men kids tåler mer en hva mange trur og blir bedre av å oppleve ting som ikke er "Disney".

Delvis enig i at unger godt kan slå seg litt av og til, men å tryne på sykkel er vondt uansett om man har hjelm, trenger ikke å skade hodet for å få til det. AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sykla selv på riksvei uten hjem til skolen når jeg var liten. Er vel sikkert galskap i noens øyne men er man ikke litt "over protective" når generasjonen over oss gjorde i kun "gårdsarbeid" mye farligere oppgaver en man kan tenke seg å gjøre i dag. Man lærer avå falle, men lærer av å plastre og ¨reise seg opp. Så må man seff bruke hodet men kids tåler mer en hva mange trur og blir bedre av å oppleve ting som ikke er "Disney".

Delvis enig i at unger godt kan slå seg litt av og til, men å tryne på sykkel er vondt uansett om man har hjelm, trenger ikke å skade hodet for å få til det. AtW

Trur nok vi er ganske enige. Jeg har ikke egne barn så blir ganske hyklerisk å si fra meg men jeg kjørte traktor fra 8 år og det var aldri noe problematisk for å ta et eksempel. Noen ting er så klart viktig å passe på men hysteriet som man ser over alt og av alt om dagen tar ingen ende.

Lenke til kommentar

Med denne tankegangen så bør unger også gå i bånd da det er like stor/større sjangs for at de springer ut i veien

Foreldrene bør passe på ungene sine, i det minste oppdra dem til ikke å løpe ut i trafikkert vei uten å se seg for.

Hunder er nokså lik unger, de kan også trenes til å ikke løpe ut i trafikken

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Juridisk har du helt rett. Hvorvidt det er forsvarlig å la bikkja løpe fritt på en gang/sykkelsti er en annen sak?

Det er en annen ting ja, og det er klart det er forsvarlig.

Jeg har selv en hund som løper ved siden av meg på den måten på daglig basis helt uten problemer.

Det er langt bedre enn å ha et bånd som en eller annen vimsete syklist sykler rett på.

Bikkjer som løper fritt nærme trafikk, enten det er sykkelsti/sykkelfelt eller veibane er generelt en uting. Hundeeiere bør bruke bånd.

Hunder som løper uten bånd under kontroll er ikke fri, de er under kontroll.

Dette er selvsagt ingen uting, hunder BØR slippe bånd når forholdene tillater det (for mange hunder vil det si bortimot alltid)

Hannhunden min er løs hele året så lenge vi er i asfaltjungelen, er vi ute i marka eller på en av øyene brukes derimot bånd innenfor den ordinære båndtvangen.

Det finnes en rekke faglige argumenter for å la hunder løpe uten bruk av bånd, og svært få argumenter for å påby bruk av bånd for veldresserte hunder uten vesentlige adferdsproblemer.

Det er supert at du er overbevist om at du har hunden under kontroll, slik som alle andre som er overbevist om at de har hundene sine under kontroll. Det skjer jo aaaaldri ulykker i forbindelse med hunder som går løs, så det er jo klart å tydelig at alle har kontroll.

Men selvsagt er du en av de som er overbevist om at det ikke gjelder deg, for du, du har jammen meg hunden under kontroll.

Lenke til kommentar

Det er supert at du er overbevist om at du har hunden under kontroll, slik som alle andre som er overbevist om at de har hundene sine under kontroll. Det skjer jo aaaaldri ulykker i forbindelse med hunder som går løs, så det er jo klart å tydelig at alle har kontroll.

Men selvsagt er du en av de som er overbevist om at det ikke gjelder deg, for du, du har jammen meg hunden under kontroll.

Nå er dette en hund jeg er svært trygg på, og som har vist seg tilliten verdig gang på gang.

Jeg har to hunder, hannhunden er løs og tispa i bånd.

Hunder er dyr det stort sett er ganske enkelt å ha kontroll på, i tillegg er det for dyrenes helse (både mentale og fysiske helse) bedre å være løs enn å fly rundt i bånd hele tiden.

Som du kanskje er klar over har vi et regelverk for hundehold i Norge (hundeloven med tilhørende forskrift)

I dette regelverket er det definert en del typer adferd som ikke er akseptabelt, og det er definert hva som må til for at en hund skal kunne gå uten bånd.

Så lenge man forholder seg til dette er det helt kurant å ikke bruke bånd. Båndtvangen har heller ikke til hensikt å ta hensyn til deg, men til ville dyr.

Lenke til kommentar

@Snylter: Men du kan da ikke forvente at andre som ikke kjenner forholdet hund-eier skal stole på at eier dresserer hunden sin skikkelig?

Man må forvente at mennesker i samfunnet opptrer i henhold til samfunnets normer.

Det vil inkludere at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte dersom den skal gå uten bånd.

Lenke til kommentar
Man må forvente at mennesker i samfunnet opptrer i henhold til samfunnets normer.

Det vil inkludere at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte dersom den skal gå uten bånd.

Når jeg sykler må jeg forvente at andre gjør feil som kan utgjøre en fare for meg, og ta forhåndsregler deretter. Konsekvensene av ikke å gjøre det kan være store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...