Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

 

Finnes det ikke en regel som sier at man ikke skal være i veien for andre elns? Tenker på hestebæsj på sykkelstiene :(

Hesteekvipasjer (ridehest og hest foran vogn/slede) regnes som kjøretøy i trafikkreglene. Kjøretøy skal ferdes i kjørebanen, og fordi det ikke finnes noe unntak for hest for ferdsel på fortau, slik det gjør for sykkel (som også er et kjøretøy), så har hesteekvipasjer faktisk heller ikke lov å benytte gang- og sykkelvei.

Hva med de som sitter oppå en hest og rir "på tur"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rytteren er kjøretøyets sjåfør ...

 

Fra trafikkreglene:

 

§2.2. Reglene om trafikk med kjøretøy gjelder så langt de passer også for rytter og for den som fører ride-, laste- eller trekkdyr eller fører eller driver husdyr.


§2.3. Som gående regnes også den som
a) går på ski eller rulleski,
b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,
c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy (rullebrett og lignende).
Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet stod og vinket inn og snakket til biler som kjørte under fartsgrensa under påskehjemfarten.

 

En syklist på landeveien vil alltid sykle betydelig saktere enn fartsgrensen.
Har syklister noensinne blitt stoppet og fått tilsnakk for dette?

 

Jeg bodde et stykke utenfor byen før, og hadde et par-tre mil med landevei med 70-grense som slynget seg i sikksakk langs en bekk, med åker, skog og bakketopper. På vei til eller fra jobb hendte det av og til at jeg havnet bak en syklist i fullt proffutstyr som syklet i alt fra 30 til 50 km/h.

 

En forsvarlig forbikjøring var ofte ikke mulig før jeg kom til en rett strekke, og da var jeg avhengig av at det ikke kom biler imot. Det hendte vi ble en rekke på 7-8 biler som ble liggende og bruke kilometervis før alle fikk passert den ene syklisten.

 

Slikt er et stort irritasjonsmoment.
Syklisten vil hevde sin rett til å bruke veien, og loven gir ham støtte til dette.

Men det må da gå an å bruke huet, og svinge innom busslommer eller sideveier for å slippe forbi (slik traktorene gjør på den samme veien).

Lenke til kommentar

Siste ukers små hendelser på sykkel i trafikken:

 

 

Bilfører i siste klippet likte ikke at jeg viftet litt oppgitt med armene og ristet på hodet da hun rygget ut foran meg. Skar grimaser tilbake  :wee:

Tid 00:23 vil jeg nå påstå du selv er problemet. Når noen står å laster ut av bilen så kan man sakke ned farten til gangfart.

 

i 2:25 er problemet fotgjenger som bare krysser veien, men i 1:48 durer bare på mellom fotgjengere der det er naturlig at de krysser. Bilen stopper opp for å vente på de, men vipps der kommer du.

 

2:16 viser bare hvor dårlig sykkelveien ofte i Norge, man går fra "billist" til "fotgjenger" i en sving.

 

Det er morro å være sykelist, men veldig mange har en tankegang om at de skal fram først. Samme om det er bil eller fotgjenger som er i veien. Mange sykkelister har også akserlasjonsangst later det til og nekter å bremse ned selvom de ser hindringer langt i forveien.

 

I din situasjon med dama i siste del av filmen så hadde jeg nok bare bremset ned å latt henne rygge ut. Som oftest antar jeg at billister ikke ser meg, og jeg kan godt bremse ned og tråkke meg opp i fart igjen for å spare en farlig situasjon.

Lenke til kommentar
Slikt er et stort irritasjonsmoment.

Syklisten vil hevde sin rett til å bruke veien, og loven gir ham støtte til dette.

Men det må da gå an å bruke huet, og svinge innom busslommer eller sideveier for å slippe forbi (slik traktorene gjør på den samme veien).

Selvfølgelig skjønner jeg den irritasjonen. Og det er nettopp slike ting jeg gjør når jeg er ute på langtur på raceren, så langt det er forsvarlig. Eller gir tydelig tegn til bilister bak når jeg ser det er klar bane slik at de kan kjøre forbi. Det hender titt og ofte at bilister vinker til meg når jeg gjør det. Synes sånt er hyggelig og det bidrar til bedre stemning i trafikken. Har lite/ingenting til overs for syklister som kjører egotripp.

Lenke til kommentar

Vi kan starte med å forby kjøretøy som ikke klarer å holde fartsgrensen på Europaveier, gjelder også rulleski som vil komme ut på veiene ganske så snart nå

 

Dette er allerede forbudt på motorveier, som har akkurat den "funksjonen" du leter etter.

 

AtW

Lenke til kommentar

En syklist på landeveien vil alltid sykle betydelig saktere enn fartsgrensen.

Har syklister noensinne blitt stoppet og fått tilsnakk for dette?

 

Nei, siden det til forskjell fra et motorkjøretøy som praktisk kan holde høyere fart, så er ikke en syklists lavere fart noe som faller under veitrafikklovens paragraf 3s forbud mot å være unødig til hinder.

Lenke til kommentar

Er det noe som kan kalles å være unødig til hinder er det vel et enmannsfremkomstmiddel som ikke kan gå fortere?

 

Eller er syklisten mindre til hinder fordi han MÅ holde lavere hastighet?

Er en hest med rytter i 8 km/t til unødig hinder langs en landevei med 70-grense?

Lenke til kommentar

Er det noe som kan kalles å være unødig til hinder er det vel et enmannsfremkomstmiddel som ikke kan gå fortere?

 

Eller er syklisten mindre til hinder fordi han MÅ holde lavere hastighet?

Er en hest med rytter i 8 km/t til unødig hinder langs en landevei med 70-grense?

 

Nei, det er ikke unødig til hinder.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe som kan kalles å være unødig til hinder er det vel et enmannsfremkomstmiddel som ikke kan gå fortere?

 

Eller er syklisten mindre til hinder fordi han MÅ holde lavere hastighet?

Er en hest med rytter i 8 km/t til unødig hinder langs en landevei med 70-grense?

Tror ikke du har forstått hva som menes med å være unødig til hinder. Adgang til veien er ikke noe som vurderes, det er oppførselen når man først er der som teller. Når sykkelen ikke praktisk kan kjøre fortere enn hva den alt gjør er den ikke unødig til hinder p.g.a. farten. Å ikke være unødig til hinder betyr ikke å ikke være til hinder (Alle hindrer andre i trafikken) Samme argument gjelder rytteren. Denne er heller ikke unødig til hinder p.g.a. farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi kan starte med å forby kjøretøy som ikke klarer å holde fartsgrensen på Europaveier, gjelder også rulleski som vil komme ut på veiene ganske så snart nå

 

Dette er allerede forbudt på motorveier, som har akkurat den "funksjonen" du leter etter.

 

AtW

 

Europavei =/= Motorvei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...