ATWindsor Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Personlig velger jeg både og på sykkelvei - alt avhengig av situasjon. Selvfølgelig er det farligere for en myk trafikant i trafikken. 'Deres' vei - jo jeg vil si det kan beskrives slik iom det er de som har betalt for den og sykkelfeltene. Sykkelfeltene kan jo beskrives som deres(syklistene) de også Men ja, jeg som syklist mener selvfølgelig at veien også er min og det er den selvfølgelig - spesielt fordi vi ikke har skikkelig fungerende sykkelfelt. Utfordringene ikke skal havne på andre enn meg? Som at jeg blir sperret som syklist når noen leverer varer liksom? Stemmer ikke den perfekt på deg? Utfordringene skal havne på alle andre enn deg. Om du tror bilavgifter betaler for alle kostnadene motorisert trafikk påfører samfunnet, så tar du feil. Realieten er at det legges store ressurser i bilveier til "alle andres" ulempe, det er liten tvil om hva som skaper mest utfordringer, og det er ikke sykkelveier. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Så hvordan ville du egentlig løst dette. Du skal levere varer - 10-12 paller. For ikke å stenge trafikken, så må du stoppe 200m lengre unna.Alternativet er å stoppe i sykkelfeltet og levere på døra. Hva ville du ha gjort? (ombygging av lokalet er umulig - verneverdig) 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Så hvordan ville du egentlig løst dette. Du skal levere varer - 10-12 paller. For ikke å stenge trafikken, så må du stoppe 200m lengre unna. Alternativet er å stoppe i sykkelfeltet og levere på døra. Hva ville du ha gjort? (ombygging av lokalet er umulig - verneverdig) Ta bedre betalt av stedet som skal ha det for ukurant levering. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) Ta bedre betalt av stedet som skal ha det for ukurant levering. Du svarte ikke på spørsmålet Edit: Men tolker det slik at bedre betaling er for å betale for bøtene for å stå i sykkelfeltet, slik at man kan slippe forbi trafikken (inkludert syklister) Endret 26. februar 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Ta bedre betalt av stedet som skal ha det for ukurant levering. Du svarte ikke på spørsmålet Edit: Men tolker det slik at bedre betaling er for å betale for bøtene for å stå i sykkelfeltet, slik at man kan slippe forbi trafikken (inkludert syklister) Trodde det var ganske selvsagt, men greit nok, stoppe 200 meter unna, og ta bedre betalt for ukurant levering. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Trodde det var ganske selvsagt, men greit nok, stoppe 200 meter unna, og ta bedre betalt for ukurant levering. Hvordan skal du få til å levere de 12 pallene da? Skal du bære en og en eske? Hva med de kolliene som er for store/uhåndterlig/tunge å bære. Det kan være ganske mange tonn totalt bare til denne ene kunden, så hvor lang tid skal du bruke og hvor mye 'bedre betaling' vil du ta? (at du vil miste kunden til konkurrenter pga pris får vi holde unna diskusjonen) 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Trodde det var ganske selvsagt, men greit nok, stoppe 200 meter unna, og ta bedre betalt for ukurant levering. Hvordan skal du få til å levere de 12 pallene da? Skal du bære en og en eske? Hva med de kolliene som er for store/uhåndterlig/tunge å bære. Det kan være ganske mange tonn totalt bare til denne ene kunden, så hvor lang tid skal du bruke og hvor mye 'bedre betaling' vil du ta? (at du vil miste kunden til konkurrenter pga pris får vi holde unna diskusjonen) Da må det enten leveres i mindre bulker, eller så må man ha en minitruck eller annen tralletype for å hjelpe til med det. Så lang tid det tar med den korresponderende betalingen det fører med seg, i mitt virke er det vanlig å bare akseptere at om man må bedrive lovbrudd for å kunne levere til prisen, så får man bare akseptere å tape jobben, det hadde jeg nok tatt med meg til et yrke som transportør også. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) Da må det enten leveres i mindre bulker, eller så må man ha en minitruck eller annen tralletype for å hjelpe til med det. Så lang tid det tar med den korresponderende betalingen det fører med seg, i mitt virke er det vanlig å bare akseptere at om man må bedrive lovbrudd for å kunne levere til prisen, så får man bare akseptere å tape jobben, det hadde jeg nok tatt med meg til et yrke som transportør også. Så du tror tralle er mulig i disse snø/is tider når det brøytes dårlig. Det er jo store utfordringer selv når man leverer på døra deres og der de prøver så godt de kan å få det jevnes mulig. Tror du virkelig de 200meterne der man har ymse lokaler har gjort en like god jobb? Det er så og si en umulig oppgave - har du hatt erfaring med det, så har du skjønt det. Lovbrudd .... nei, man trenger ikke å bryte loven, man kan heller stenge veien for alle andre. (varelevering er lov - men ikke hvis man stenger sykkelfelt - de som kan komme seg fram overalt, merksnodig nok) Alt dette bare fordi syklister skal få bruke sykkelfeltet sitt - hvis de velger å bruke det. Kanskje velger de fortau eller veibane likevel. Kanskje man burde akseptere at byene ikke er laget for både varelevering og sykkelfelt - at det er for trangt til å prioritere en trafikant med særregler - tross alt kan de bruke hele veibanen m/sykkelfelt og fortau - kanskje på tide å endre reglen slik at de er tilpasset samfunnet slik det er pr idag Endret 26. februar 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Da må det enten leveres i mindre bulker, eller så må man ha en minitruck eller annen tralletype for å hjelpe til med det. Så lang tid det tar med den korresponderende betalingen det fører med seg, i mitt virke er det vanlig å bare akseptere at om man må bedrive lovbrudd for å kunne levere til prisen, så får man bare akseptere å tape jobben, det hadde jeg nok tatt med meg til et yrke som transportør også. Så du tror tralle er mulig i disse snø/is tider når det brøytes dårlig. Det er jo store utfordringer selv når man leverer på døra deres og der de prøver så godt de kan å få det jevnes mulig. Tror du virkelig de 200meterne der man har ymse lokaler har gjort en like god jobb? Det er så og si en umulig oppgave - har du hatt erfaring med det, så har du skjønt det. Lovbrudd .... nei, man trenger ikke å bryte loven, man kan heller stenge veien for alle andre. (varelevering er lov - men ikke hvis man stenger sykkelfelt - de som kan komme seg fram overalt, merksnodig nok) Alt dette bare fordi syklister skal få bruke sykkelfeltet sitt - hvis de velger å bruke det. Kanskje velger de fortau eller veibane likevel. Kanskje man burde akseptere at byene ikke er laget for både varelevering og sykkelfelt - at det er for trangt til å prioritere en trafikant med særregler - tross alt kan de bruke hele veibanen m/sykkelfelt og fortau - kanskje på tide å endre reglen slik at de er tilpasset samfunnet slik det er pr idag Så fint da, kan du gjøre det uten å bryte loven, kjør på. Det er god plass i byer om man bare ikke bruker så mye plass på motortrafikk, det er det som skaper plassproblemer. Det er ganske åpenbart. Og det er denne type trafikk som blir prioritert, hvor mange veiprosjekt har du vært med på? AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) Så fint da, kan du gjøre det uten å bryte loven, kjør på. Så får man spørre seg om reglene biter seg selv i halen. Man skal ikke være til unødig hinder - Man har ikke hindret noen hvis man har stått i sykkelfeltet, iom de kommer uansett fram - så når man står 'midt' i kjørefelt så er man til unødvendig hinder. (andre trafikanter enn tohjulinger kommer ikke forbi) Jeg har ikke vært med på noen veiprosjekter(Edit: Har du?), like lite som du har vært å levert varer. Men vi har en vei rett ved meg der de har laget gang/sykkelfelt - vel og bra, men veien er like svingete/kronglete som før - skjønner ikke hvorfor de ikke kunne rettet den ut mm. Nesten likt som før, foruten gang/sykkelfelt som forøvrig er blitt bra. (var ingenting fra før) - så der er det helt klart blitt så og si kun prioritert svake trafikanter. Edit: Om man har kuttet trafikken til det halve, så har fortsatt sykkelfelt i byen på rette stedene vært samme utfordring - bare 50% mindre kjøretøy som må vente på vareleveringen skal bli ferdig. (som busser og andre nyttekjøretøy) Edit: Joda, plassutfordring blir det med mange kjøretøy. Men når en 2 felts gate blir til ett felt med sykkelfelt på hver side istedet - da blir det plutselig trangere. Da lager sykkelfeltene det 'umulig' å levere varer uten at det blir utfordringer - noe det ikke var før sykkelfeltene kom og syklistene kom seg like rask fram. Selv uten private biler er disse feltene utfordring og gjør ting langt vanskeligere Endret 27. februar 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Så hvordan ville du egentlig løst dette. Du skal levere varer - 10-12 paller. For ikke å stenge trafikken, så må du stoppe 200m lengre unna. Alternativet er å stoppe i sykkelfeltet og levere på døra. Hva ville du ha gjort? (ombygging av lokalet er umulig - verneverdig) Parkert i sykkelfeltet så klart Hva kan syklistene gjøre? 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Syklister er trafikanter, og en sykkel regnes som et kjøretøy på lik linje med annen motorisert trafikk. Syklister har derfor de samme rettigheter og plikter som annen trafikk, og må forholde seg deretter. Et sykkelfelt er et fullverdig kjørefelt, og skal et kjøretøy krysse dette gjelder vanlige vikepliktsregler ifm. feltskifte. Selv hadde jeg ikke lagt det oppstyret som vist i videoen over (syklist skjeller ut en yrkessjåfør som har parkert lastebilen på motsatt side av gaten ift. hvor syklisten er på vei). Men hvis en bil stopper i sykkelfeltet rett foran meg eller i et kryss vrenger inn i feltet der jeg befinner meg uten å se seg for, så dunker jeg hardt på ruta med knyttet neve og sier nøyaktig hva jeg mener. Til å begynne med. Og jeg har sykkelsko som er knallharde under, med store cleats (kjører med landeveispedaler og tilhørende landeveissko). Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Å si fra på en høflig måte er best. Bøllete oppførsel fra enkeltsyklister gjør at alle syklister blir regnet som bøller.Mange trafikkanter har ikke lest trafikkreglene siden de tok lappen og er ikke klar over at det de gjør bryter trafikkreglene. De som er klar over at det gjør er feil (f.eks yrkessjåfører) gir blaffen uansett tilsnakk eller ikke, overfor de hjelper kun bøtelegging fra politiet. § 8.Kjørefeltskifte1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.§ 17.Stans og parkering1. Det er forbudt å stanse (eller parkere)c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass. kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Endret 27. februar 2016 av SeaLion Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Om du tror bilavgifter betaler for alle kostnadene motorisert trafikk påfører samfunnet, så tar du feil. Realieten er at det legges store ressurser i bilveier til "alle andres" ulempe, det er liten tvil om hva som skaper mest utfordringer, og det er ikke sykkelveier. Hvor kommer resten av pengene fra? Hvor mye innbringer vegtrafikk i avgifter og bompenger hvert år? Hvor mye medfører vegtrafikk i kostnader hvert år? Ta gjerne med indirekte inntekter som mva mm. i regnestykket også, det er også kult om du regner med sykehusbehandling mm av trafikkskadde som en del av kostnadene. Jeg gleder meg til å se regnestykket, siden du tydeligvis sitter på fasiten. I statsbudsjettet for 2016 har man bevilget 31,5 milliarder til vegformål, dette er vel så vidt jeg kan forstå et rekordhøyt tall. (Hentet fra statsbudsjettet) Tall hentet fra OFV i april 2009: I 2007 betalte bilistene ca 55 milliarder i avgifter. Estimater fra samme tid sa at man i 2016 forventet hele 75,6 milliarder kroner i avgifter fra de samme bilistene. NTP 2010-2019 anslo at bilistene gjennom disse årene skulle betale ca 715 milliarder i avgifter. I det samme tidsrommet anslo man at man skulle bruke ca 219 milliarder kroner. Mine kommentarer: Bompenger kommer ut fra hva jeg forstår på toppen av dette med ca 75 millarder for de samme ti årene. I korte trekk, man forventet altså et overskudd på nesten 500(!) milliarder kroner fra bilistene over en periode på 10 år. Veiutbygging er i stor grad bompengefinansiert, slik at det medfører mindre utgifter enn man ellers kunne forventet. Samfunnsøkonomiske fordeler veinettet byr på har jeg ikke regnet på, men det er nok godt i pluss der også tenker jeg. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Parkert i sykkelfeltet så klart Hva kan syklistene gjøre? Mest sannsynlig få bilen borttauet. Og det er derfor det er en stygg sak. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Tja .... men har man så mange valg mange plasser egentlig. Mange ganger er gaten for smal til både bil og sykkelfelt, men likevel plasserer man sykkelfelt der. Så hva skal man gjøre. Stille seg slik at man stenger ett sykkelfelt, slik at det blir plass til trafikken og at ingen bilister trenger å feie innom sykkelfelt på motsatt side. Stille seg utenfor sykkelfelt og stenge 'all' trafikk ... foruten syklister. Du skriver som om dette er et valg du har. Det er det ikke. Trafikkreglene gir deg ikke anledning til å stille opp et motorkjøretøy i et sykkelfelt. At du mener det blir uhensiktsmessig å bedrive varelevering der er underordnet. Dine foretningsmessige hensyn er ikke gyldig grunn til å ignorere trafikkreglene. Rent praktisk skjal du heller ikke se bort i fra at om det ikke hadde vært sykkelfelt der, da hadde det vært gateparkering. Hva gjør du om parkerte biler hindrer deg i plassere varebilen din mot vegkanten. Dytte bilene unna med varebilen? Tror neppe det. Eneste grunnen til at transportørene tillater seg å ikke respektere reglene er at håndhevelsen er så slapp at det lønner seg. Hadde reglene blitt håndhevet og bøtene satt slik at det hadde hatt merkbar økonomisk effekt på transportørene vill de vært på banen for å finne løsninger på å håndtere transporten på en lovlig måte. Slik det er nå gir de simpelten blaffen. Endret 27. februar 2016 av sverreb Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Du skriver som om dette er et valg du har. Det er det ikke. Trafikkreglene gir deg ikke anledning til å stille opp et motorkjøretøy i et sykkelfelt. At du mener det blir uhensiktsmessig å bedrive varelevering der er underordnet. Dine foretningsmessige hensyn er ikke gyldig grunn til å ignorere trafikkreglene. Selvfølgelig er det et valg. Du tar også et valg når du velger å kjøre noen kilometer over fartsgrensen, eller snike deg over på taxi-grønt osv ... - Når du velger det, så vet du at du kan få bot f.eks. Det er svært sjeldent jeg bryter reglene og også det å stå i sykkelfelt. Tror det er totalt to(2) ganger jeg har gjort det. Ene gangen kjørte 3 politibiler forbi rolig. De, sammen med de andre trafikantene måtte dog låne sykkelfelt på andre siden for å klare å passere. Politiet skjønner vel at det er idiotisk å presse fram nye ting i trafikken på plasser der det ikke er plass til det - de så glatt over min feilplassering og også sin og andres lån av sykkelfelt på motsatt side. Men ... Hvorfor håndheve dette når de overser nesten alt syklister gjør av lovbrudd. Hadde de håndhevet lovverket der, så hadde vel nesten alle sluttet å sykle - problem løst Edit: Men litt morsomt når jeg står på plasser der det er fullt mulig å passere i motsatt felt. Det er flere biler som har stått på hornet når de har passert. Sikkert irritert på at jeg står 'midt' i gata og ikke ved fortauskant, så de må vente på at motgående felt er klart. Danner jo seg endel kø av og til, men det er også de som har kommet til klar bane og likevel står på hornet. Men må jo si at det er litt synd å lage slike køer når ikke en eneste syklist passerer. Edit: "forretningsmessige hensyn" - nei, ikke så mye, det er praktiske og det å se totalpakken og hvor mye til hinder man er for andre. Endret 27. februar 2016 av KarpeSkrotum 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hadde reglene blitt håndhevet og bøtene satt slik at det hadde hatt merkbar økonomisk effekt på transportørene vill de vært på banen for å finne løsninger på å håndtere transporten på en lovlig måte. Slik det er nå gir de simpelten blaffen. Det ville trolig ført til at vi hadde sett en oppblomstring av transport med biler registrert i land man ikke klarer å kreve inn penger fra. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Parkert i sykkelfeltet så klart Hva kan syklistene gjøre? Mest sannsynlig få bilen borttauet. Og det er derfor det er en stygg sak. Innen det kommer noen for å gi bot eller taue bort så er bilen ferdig losset Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Om du tror bilavgifter betaler for alle kostnadene motorisert trafikk påfører samfunnet, så tar du feil. Realieten er at det legges store ressurser i bilveier til "alle andres" ulempe, det er liten tvil om hva som skaper mest utfordringer, og det er ikke sykkelveier. Hvor kommer resten av pengene fra? Hvor mye innbringer vegtrafikk i avgifter og bompenger hvert år? Hvor mye medfører vegtrafikk i kostnader hvert år? Ta gjerne med indirekte inntekter som mva mm. i regnestykket også, det er også kult om du regner med sykehusbehandling mm av trafikkskadde som en del av kostnadene. Jeg gleder meg til å se regnestykket, siden du tydeligvis sitter på fasiten. I statsbudsjettet for 2016 har man bevilget 31,5 milliarder til vegformål, dette er vel så vidt jeg kan forstå et rekordhøyt tall. (Hentet fra statsbudsjettet) Tall hentet fra OFV i april 2009: I 2007 betalte bilistene ca 55 milliarder i avgifter. Estimater fra samme tid sa at man i 2016 forventet hele 75,6 milliarder kroner i avgifter fra de samme bilistene. NTP 2010-2019 anslo at bilistene gjennom disse årene skulle betale ca 715 milliarder i avgifter. I det samme tidsrommet anslo man at man skulle bruke ca 219 milliarder kroner. Mine kommentarer: Bompenger kommer ut fra hva jeg forstår på toppen av dette med ca 75 millarder for de samme ti årene. I korte trekk, man forventet altså et overskudd på nesten 500(!) milliarder kroner fra bilistene over en periode på 10 år. Veiutbygging er i stor grad bompengefinansiert, slik at det medfører mindre utgifter enn man ellers kunne forventet. Samfunnsøkonomiske fordeler veinettet byr på har jeg ikke regnet på, men det er nok godt i pluss der også tenker jeg. Rene kostander pga forurensing ulykker og omgivelsesplage er beregnet til å være omlag 35 milliarder hvert år i norge. Forøvrig er det store utgifter som ikke dekkes av nasjonal transport-plan. Fylkes og kommunale veiers utbygging og drift koster ca 23 milliarder i året, og kommer i tillegg, det samme gjør drift av riksveier såvidt meg bekjent. Du kan mao fint tredoble de utgiftene. Og da har man ikke tatt med store kostnader til arealbruk og parkering. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå