Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Her bør heller kommunen ordne seg på andre måter, det har vært tillatt å kjøre bil der inntil relativt nylig.

Båtforeningene på stedet ble etablert allerede før E18 ble etablert der, og har altså hatt dette som transportvei i mange år.

Motoriserte kjøretøy har ikke lov til å kjøre på sykkelveier og g/s-veier. Så enkelt er det. At det kanskje har vært lov å kjøre der tidligere, før det ble lagt om til sykkelvei er fullstendig irrelevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd for de, da får de opprette en egen tilkomstvei, det er ikke bare å ta seg til rette og kjøre ulovlig, og om du gjør det, så bør tåle at folk konfronterer deg også.

Det er ikke mulig å opprette en egen tilkomstvei der.

 

Du mener det er greit å denge løs på biler av den enkle grunn at noen på aktsomt vis benytter seg av denne gang- og sykkelveien?

Lenke til kommentar

 

Her bør heller kommunen ordne seg på andre måter, det har vært tillatt å kjøre bil der inntil relativt nylig.

Båtforeningene på stedet ble etablert allerede før E18 ble etablert der, og har altså hatt dette som transportvei i mange år.

Motoriserte kjøretøy har ikke lov til å kjøre på sykkelveier og g/s-veier. Så enkelt er det. At det kanskje har vært lov å kjøre der tidligere, før det ble lagt om til sykkelvei er fullstendig irrelevant.

 

Her er det noen som er fratatt en rettighet, det er urimelig.

For alt vi vet kan det også være at noen har dispensasjon for å kjøre på den aktuelle strekningen, det ville ikke vært første gang en slik blir utdelt.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å opprette en egen tilkomstvei der.

Du mener det er greit å denge løs på biler av den enkle grunn at noen på aktsomt vis benytter seg av denne gang- og sykkelveien?

Den enkelte må selv ta ansvar for de valg man gjør. Men motoriserte kjøretøy har ingenting på en sykkelvei å gjøre.

 

Her er det noen som er fratatt en rettighet, det er urimelig.

For alt vi vet kan det også være at noen har dispensasjon for å kjøre på den aktuelle strekningen, det ville ikke vært første gang en slik blir utdelt.

Tøv, det går fint an å kjøre langs bryggen, og det har jeg også sett at folk har gjort.

Lenke til kommentar

 

 

Her bør heller kommunen ordne seg på andre måter, det har vært tillatt å kjøre bil der inntil relativt nylig.

Båtforeningene på stedet ble etablert allerede før E18 ble etablert der, og har altså hatt dette som transportvei i mange år.

Motoriserte kjøretøy har ikke lov til å kjøre på sykkelveier og g/s-veier. Så enkelt er det. At det kanskje har vært lov å kjøre der tidligere, før det ble lagt om til sykkelvei er fullstendig irrelevant.

 

Her er det noen som er fratatt en rettighet, det er urimelig.

For alt vi vet kan det også være at noen har dispensasjon for å kjøre på den aktuelle strekningen, det ville ikke vært første gang en slik blir utdelt.

 

 

Synd trist leit, man kan sutre over at det er urimelig så mye man vil, men slik er reglene, og man kan ikke forevente å konsekvensfritt bryte trafikkreglene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er overraskede mange som tror, eller later som de tror, at sykkelfeltet er et slags parkering/stoppefelt. Yrekssjåfører er den største synderen.

 

Tja .... men har man så mange valg mange plasser egentlig.

Mange ganger er gaten for smal til både bil og sykkelfelt, men likevel plasserer man sykkelfelt der. Så hva skal man gjøre. Stille seg slik at man stenger ett sykkelfelt, slik at det blir plass til trafikken og at ingen bilister trenger å feie innom sykkelfelt på motsatt side.

 

Stille seg utenfor sykkelfelt og stenge 'all' trafikk ... foruten syklister.

 

Personlig fatter jeg ikke at sykkelfelt skal være i særstilling når man må stå en plass og stenge for for å levere varer.

Man kan stenge for trafikken, men ikke syklister .... feltene, selv om syklistene lett kommer seg fram likevel. Dette koster samfunnet masse penger. Idiotisk rett og slett

Lenke til kommentar

 

Ja, det er overraskede mange som tror, eller later som de tror, at sykkelfeltet er et slags parkering/stoppefelt. Yrekssjåfører er den største synderen.

 

Tja .... men har man så mange valg mange plasser egentlig.

Mange ganger er gaten for smal til både bil og sykkelfelt, men likevel plasserer man sykkelfelt der. Så hva skal man gjøre. Stille seg slik at man stenger ett sykkelfelt, slik at det blir plass til trafikken og at ingen bilister trenger å feie innom sykkelfelt på motsatt side.

 

Stille seg utenfor sykkelfelt og stenge 'all' trafikk ... foruten syklister.

 

Personlig fatter jeg ikke at sykkelfelt skal være i særstilling når man må stå en plass og stenge for for å levere varer.

Man kan stenge for trafikken, men ikke syklister .... feltene, selv om syklistene lett kommer seg fram likevel. Dette koster samfunnet masse penger. Idiotisk rett og slett

 

 

Enten står man i gata, om man kan gjøre det på en lovlig måte, om ikke, så får man stå lengre unna. Det er ikke samfunnet ansvar å legge opp for butikker som ikke gidder å bruke penger på å ha egnet plass til varelevering.

 

At syklister er i noen "særstilling" når det gjelder tildelte plass i byrommet kontra motorkjøretøy er en virkelighets-oppfattelse som virker lite treffende.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Enten står man i gata, om man kan gjøre det på en lovlig måte, om ikke, så får man stå lengre unna. Det er ikke samfunnet ansvar å legge opp for butikker som ikke gidder å bruke penger på å ha egnet plass til varelevering.

Hva da med butikker som har mistet muligheten til å ha egnet plass til varelevering?

Butikker som tidligere har hatt god mulighet til varelevering og der det nå er nedstengt av offentlige myndigheter slik at det rett og slett ikke er mulig?

 

Nei, det er nok best å legge ned næringslivet. Det er nok en god løsning.

Lenke til kommentar

 

Enten står man i gata, om man kan gjøre det på en lovlig måte, om ikke, så får man stå lengre unna. Det er ikke samfunnet ansvar å legge opp for butikker som ikke gidder å bruke penger på å ha egnet plass til varelevering.

Hva da med butikker som har mistet muligheten til å ha egnet plass til varelevering?

Butikker som tidligere har hatt god mulighet til varelevering og der det nå er nedstengt av offentlige myndigheter slik at det rett og slett ikke er mulig?

 

Nei, det er nok best å legge ned næringslivet. Det er nok en god løsning.

 

 

De får betale det det koster ekstra at sjåføren må gå lengre, eller de må bygge sin egen varelevering. Omlegginger i samfunnet har konsekvenser for både privatpersoner og næring, slik er det bare.

 

Ellers bra du ikke kommer med en meningsløst overdreven stråmann.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enten står man i gata, om man kan gjøre det på en lovlig måte, om ikke, så får man stå lengre unna. Det er ikke samfunnet ansvar å legge opp for butikker som ikke gidder å bruke penger på å ha egnet plass til varelevering.

 

At syklister er i noen "særstilling" når det gjelder tildelte plass i byrommet kontra motorkjøretøy er en virkelighets-oppfattelse som virker lite treffende.

Hvis de ikke har vært i særstilling, så kunne man kuttet ut at man kun får bruke 'vanlige' felt og ikke sykkelfelt. Varer må leveres og da bør man kunne stenge for alle.

 

Helst burde man kuttet ut sykkelfeltene og da har man hatt plass mange plasser. Syklistene kan uansett bruke både vei og fortau. Ikke nødvendig å gjøre det ennå trangere og umulig å levere vare bare pga syklistenes egne felt, med egne regler. Trafikkbildet består av alle.

Ja til sykkelfelt ... der det er plass.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Enten står man i gata, om man kan gjøre det på en lovlig måte, om ikke, så får man stå lengre unna. Det er ikke samfunnet ansvar å legge opp for butikker som ikke gidder å bruke penger på å ha egnet plass til varelevering.

 

At syklister er i noen "særstilling" når det gjelder tildelte plass i byrommet kontra motorkjøretøy er en virkelighets-oppfattelse som virker lite treffende.

Hvis de ikke har vært i særstilling, så kunne man kuttet ut at man kun får bruke 'vanlige' felt og ikke sykkelfelt. Varer må leveres og da bør man kunne stenge for alle.

 

Helst burde man kuttet ut sykkelfeltene og da har man hatt plass mange plasser. Syklistene kan uansett bruke både vei og fortau. Ikke nødvendig å gjøre det ennå trangere og umulig å levere vare bare pga syklistenes egne felt. Trafikkbildet består av alle.

Ja til sykkelfelt ... der det er plass.

 

 

Normale veier har konsistent høyere prioritet i samfunnet enn sykkelveier og fortau, det kan man glatt se bare ved å se rundt seg, eller om man er med på veiplanleggingsprosjekt. Dette har holdt på så lenge nå at folk faktisk innbiller seg at veier er lavt prioritert og bilister er en slags pariakaste, bare fordi de ekstreme privilegiene begynner å bli mindre. Trafikkbildet består av alle, det er sant, allikevel er det trafikantgruppen bør være mest uønsket som har mest plass å boltre seg på og som det designes rundt. 

 

Det er forøvrig ikke "Umulig å levere varer".

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er forøvrig ikke "Umulig å levere varer".

Tja, tjo

F.eks en plass jeg leverer varer var det enveiskjørt med 2 felt - dette er endret til ett felt og med sykkelfelt på begge sider.

Hvis jeg skal kun bruke ene feltet så må varene tas en god omvei pga umulig å komme over kantstein, tar lang tid med tilhørende lang tid sperring av trafikk. Ganske mye varer inn/ut, så tar lang tid fra før.

 

Skal jeg ikke stenge for trafikk så må jeg langt unna og bruker urimelig tid på å levere.

Joda, man kan jo endre kantstein f.eks, men uansett idiotisk å stenge for alle andre enn syklister, når det er bredt fortau på begge sider i tillegg. Så de kan bruke fortau og veibane. Så istedet for å gjøre det svært vanskelig for alle andre, så kunne også syklistene bruke veibanen - eller fortau - de har uansett flere valgmuligheter.

Butikker mm var der lenge før man tenkte tanken på å ødelegge varelevering med særskiltsfelt - som forøvrig det er vi som leverer varer som har betalt for, sammen med bilistene som blir sperret

Lenke til kommentar

 

Det er forøvrig ikke "Umulig å levere varer".

Tja, tjo

F.eks en plass jeg leverer varer var det enveiskjørt med 2 felt - dette er endret til ett felt og med sykkelfelt på begge sider.

Hvis jeg skal kun bruke ene feltet så må varene tas en god omvei pga umulig å komme over kantstein, tar lang tid med tilhørende lang tid sperring av trafikk. Ganske mye varer inn/ut, så tar lang tid fra før.

 

Skal jeg ikke stenge for trafikk så må jeg langt unna og bruker urimelig tid på å levere.

Joda, man kan jo endre kantstein f.eks, men uansett idiotisk å stenge for alle andre enn syklister, når det er bredt fortau på begge sider i tillegg. Så de kan bruke fortau og veibane. Så istedet for å gjøre det svært vanskelig for alle andre, så kunne også syklistene bruke veibanen - eller fortau - de har uansett flere valgmuligheter.

Butikker mm var der lenge før man tenkte tanken på å ødelegge varelevering med særskiltsfelt - som forøvrig det er vi som leverer varer som har betalt for, sammen med bilistene som blir sperret

 

 

Det er fint mulig å levere, det er bare din vurdering at det tar "urimelig tid", tar det lengre tid, så får de som leverer ta seg bedre betalt. Ellers er det rent surrealistisk å fremstille syklister som en trafikantgruppe som i særlig stor grad gjør ting vanskelig for andre. Ulempene omgivelsene lastes med pga biltrafikk er enormt mye større.

 

Om veien er så stort problem, så kan du jo bruke motorveier som syklister ikke kan bruke, valgmulighetene er jo mye større...

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er fint mulig å levere, det er bare din vurdering at det tar "urimelig tid", tar det lengre tid, så får de som leverer ta seg bedre betalt. Ellers er det rent surrealistisk å fremstille syklister som en trafikantgruppe som i særlig stor grad gjør ting vanskelig for andre. Ulempene omgivelsene lastes med pga biltrafikk er enormt mye større.

 

Det er ikke syklistene som gjør det vanskelig, det er reglene og feltene.

Syklistene gjør det kun vanskelig med å ikke følge reglene og tro de er hard trafikant

 

Om veien er så stort problem, så kan du jo bruke motorveier som syklister ikke kan bruke, valgmulighetene er jo mye større...

Hvor mange vareleveringer er det på en motorvei?

Det er også endel sykkelveier der det ikke er varelevering - vi har ikke lov å bruke de vi heller ... men syklistene kan bruke veien 'vår' - valgmulighet. Det er endel syklister som velger å bruke kjørebanen selv om det er eget sykkelfelt. Du kan si de velger å forsinke kjørende, kan skape unødig farlige situasjoner ved å velge annet en sykkelfelt.

Jeg personlig syns det er greit at de er der, men skulle man fulgt de egne sykkelfelt reglene, så burde det vært forbudt.

 

Nå sykler(samt bil) jeg privat og kjører tyngre kjøretøy på jobb.

Personlig syns jeg det er null(0) problem med varelevering i 'mitt' felt når jeg sykler - jeg ser rett og slett ikke den store utfordringen for meg som syklist.

 

Jeg tror ikke du har hatt mye varelevering i din tid, så det er nok derfor du har det synet du har. Da tenker jeg du har skjønt at det ikke bare dreier seg om at man skal ta seg bedre betalt

 

Men hvorfor skal ting legges opp slik at det blir store utfordringer, når det er så lett å gjøre det enkelt.

 

Merker mange trafikanter (ikke bare syklister) har lite forståelse, men varene skal de ha

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er fint mulig å levere, det er bare din vurdering at det tar "urimelig tid", tar det lengre tid, så får de som leverer ta seg bedre betalt. Ellers er det rent surrealistisk å fremstille syklister som en trafikantgruppe som i særlig stor grad gjør ting vanskelig for andre. Ulempene omgivelsene lastes med pga biltrafikk er enormt mye større.

 

Det er ikke syklistene som gjør det vanskelig, det er reglene og feltene.

Syklistene gjør det kun vanskelig med å ikke følge reglene og tro de er hard trafikant

 

Om veien er så stort problem, så kan du jo bruke motorveier som syklister ikke kan bruke, valgmulighetene er jo mye større...

Hvor mange vareleveringer er det på en motorvei?

Det er også endel sykkelveier der det ikke er varelevering - vi har ikke lov å bruke de vi heller ... men syklistene kan bruke veien 'vår' - valgmulighet. Det er endel syklister som velger å bruke kjørebanen selv om det er eget sykkelfelt. Du kan si de velger å forsinke kjørende, kan skape unødig farlige situasjoner ved å velge annet en sykkelfelt.

Jeg personlig syns det er greit at de er der, men skulle man fulgt de egne sykkelfelt reglene, så burde det vært forbudt.

 

Nå sykler(samt bil) jeg privat og kjører tyngre kjøretøy på jobb.

Personlig syns jeg det er null(0) problem med varelevering i 'mitt' felt når jeg sykler - jeg ser rett og slett ikke den store utfordringen for meg som syklist.

 

Jeg tror ikke du har hatt mye varelevering i din tid, så det er nok derfor du har det synet du har. Da tenker jeg du har skjønt at det ikke bare dreier seg om at man skal ta seg bedre betalt

 

Men hvorfor skal ting legges opp slik at det blir store utfordringer, når det er så lett å gjøre det enkelt.

 

Merker mange trafikanter (ikke bare syklister) har lite forståelse, men varene skal de ha

 

 

Forslaget er omtrent like praktisk fundert som klagingen over at syklister ikke er andre steder.

 

Det har ikke falt deg inn at grunnen til at syklister kan kjøre i veien er at det er ganske få sykkelveier å ta av? Sykkelveier du vil ha enda mindre av. Og det er ikke "deres" vei på noen måte. Det er en typisk holdning, biler har liksom større rett på veien enn andre. Men slik er det tross alt ikke. Og er det farlig at syklister er i veibanen? Hvorfor forfekter du da at de skal være der?

 

Dreier det seg ikke bare om det? Mere upraktisk levering koster mer, det er da ikke akkurat noe som er ukjent for transportbransjen?

 

Jeg ser stadig vekk butikker som ikke legger opp vareleveringen skikkelig, det er ikke samfunnets problem. Man får ikke lagt opp et samfunn uten utfordringer, du vil bare at utfordringene skal havne på noen andre enn deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig velger jeg både og på sykkelvei - alt avhengig av situasjon.
Selvfølgelig er det farligere for en myk trafikant i trafikken.

 

'Deres' vei - jo jeg vil si det kan beskrives slik iom det er de som har betalt for den og sykkelfeltene. Sykkelfeltene kan jo beskrives som deres(syklistene) de også

Men ja, jeg som syklist mener selvfølgelig at veien også er min og det er den selvfølgelig - spesielt fordi vi ikke har skikkelig fungerende sykkelfelt.

Utfordringene ikke skal havne på andre enn meg? Som at jeg blir sperret som syklist når noen leverer varer liksom?

Stemmer ikke den perfekt på deg? Utfordringene skal havne på alle andre enn deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...