Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

De sterke hodelyktene som blender tipper jeg er kjøpt inn for bruk til terrengsykling i høst-/vintermørket. Når man står i sportsbutikken er det jo sikkert fristende å slå til på DEN fete (les: sterke) lykta uten å tenke på at den ikke egner seg for bruk i trafikken. Kanskje sportskjedene burde ta ansvar her, og informere om dette når folk kommer inn og kjøper de virkelig sterke lyktene?

Jeg var på XXL, og der hadde de selvfølgelig montert de fine, sterke lyktene på hjelmer. Var og så etter muligheter for lengre batteritid på min lykt som jeg kjøpte i fjor, og da kommenterte jeg faktisk det med hodelykter til selgeren. Men det fritar ikke folk for ansvar, folk må tenke selv og.

 

Jeg selv har en meget kraftig sykkellykt som jeg dimmer ned når jeg sykler i trafikken. Prøde å bruke en svakere lykt, men det var ett problem med det. Var ikke så lett å se fotgjengere uten refleks så da oppgraderte jeg til det som kan blende vis man ikke er nøye på bruken.

Det samme har jeg og. Dimmer ned på veibanen, det er der jeg trenger lyset. Trenger lys både for å se og bli sett. Lyset jeg bruker nå er sterkt nok, i hvert fall, det vet jeg etter å ha syklet på vei når det har vært helt mørkt. Og da mener jeg landevei i mørke, uten gatebelysning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en dårlig plan, som svekker avviklingen av trafikk. 

 

AtW

På hvilken måte svekker det avviklingen av trafikk? Jeg vil si det styrker avviklingen, fordi jeg ser nok av svimete fotgjengere som går rett ut i veien på rødt lys, utenfor fotgjengerfelt, uten å se seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høres ut som en dårlig plan, som svekker avviklingen av trafikk. 

 

AtW

På hvilken måte svekker det avviklingen av trafikk? Jeg vil si det styrker avviklingen, fordi jeg ser nok av svimete fotgjengere som går rett ut i veien på rødt lys, utenfor fotgjengerfelt, uten å se seg for.

 

 

Det ser jeg sjelden, og uansett, hvorfor skal en ny regel hjelpe for disse, jeg deler ikke din tiltro til at bare man lager en regel vil alle følge det, og det hemmer avviklingen fordi det blir unødvendig venting og aktivering av rødt lys for bilister.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ingen gul mann i fotgjengersignalene, kun rød og grønn. Hvis det var totalforbudt å bevege seg i gangfeltet på rødt, ville mange ikke våge seg over på grønt, fordi de kunne risikere å hevne midt i gata på rødt.

Når det nærmer seg rødt lys for fotgjengere begynner det grønne lyset å blinke, slik at man får et forvarsel på når det blir rødt. I noen land er det ikke det engang, som f.eks. i Tyskland. Der har jeg også hørt at hvis en fotgjenger går på rødt og blir påkjørt er det fotgjengeren som har skyld og dermed erstatningsansvarlig for skader.

 

Det ser jeg sjelden, og uansett, hvorfor skal en ny regel hjelpe for disse, jeg deler ikke din tiltro til at bare man lager en regel vil alle følge det, og det hemmer avviklingen fordi det blir unødvendig venting og aktivering av rødt lys for bilister.

 

AtW

Jeg ser det nesten daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er det. Ser syklister så å si daglig uten lys. Pluss at jeg også ser en del syklister med hodelykter, tildels ganske sterke også, som blender motgående trafikk. Det bare lyser idioti ut av dem.

De sterke hodelyktene som blender tipper jeg er kjøpt inn for bruk til terrengsykling i høst-/vintermørket. Når man står i sportsbutikken er det jo sikkert fristende å slå til på DEN fete (les: sterke) lykta uten å tenke på at den ikke egner seg for bruk i trafikken. Kanskje sportskjedene burde ta ansvar her, og informere om dette når folk kommer inn og kjøper de virkelig sterke lyktene?

 

Butikker kan nok bli bedre på å varsle om dette, men jeg opplever også at mange allerede gjør en god jobb. Det største problemet tror jeg er at ingen butikker tar inn sykkellykter som lyser bra uten å blende. Derfor er det ikke noe alternativ for de som ønsker å se refleksløse fotgjengere eller humper i veien.

 

Etter mye leting har jeg bare klart å finne to lykter med cutoff i norske butikker [1] [2]. Men det er bare billiglykter som en må kombinere flere av for å god nok lyskjegle. Hadde vært fint om det var mulig å kjøpe litt ordentlige sykkellykter her til lands, som f.eks:

- B&W Ixon IQ (speed) premium

- Roxim rx5 / Osram Fx70

- Cataye Gvolt80

Lenke til kommentar

Generelt, fordi det er farlig for omgivelsene, men jeg mener også dette bør være lov i noen tilfeller, feks om man svinger til høyre.

 

Fordi noen hadde ikke vet til å finne på rundkjøringen tydligere.

F.eks fotgjengerfelt på vei. Fotgjenger går på grønn og det er kun denne der - god oversikt. Bil må vente på grønt selv om man ser at det er helt klart. Motsatt tilfelle så venter fotgjenger/syklist på at bil passerer og kan/sykle gå på rødt over fotgjengerfelt.

 

Personlig skjønner jeg ikke denne forskjellsbehandlingen i trafikkregler.

Kommer da en yrkessjåfør og deiser borti en syklist/forgjenger for at disse har feildømt hvor klart det var (beveget seg på rødt) så blir førerkort til yrkessjåføren dratt inn i påvente på bevis. Så han blir straffet for at reglene er slik og man overlater til 'ymse' rare folk til å ta slike avgjørelser selv - lovlig. Mens han som kanskje forstår trafikkbilde mye bedre enn endel fotgjengere/syklister - han må stå å vente på rødt når det er helt klart ... ellers vanker det prikker og bot

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...