stigfjel Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 De sterke hodelyktene som blender tipper jeg er kjøpt inn for bruk til terrengsykling i høst-/vintermørket. Når man står i sportsbutikken er det jo sikkert fristende å slå til på DEN fete (les: sterke) lykta uten å tenke på at den ikke egner seg for bruk i trafikken. Kanskje sportskjedene burde ta ansvar her, og informere om dette når folk kommer inn og kjøper de virkelig sterke lyktene? Jeg var på XXL, og der hadde de selvfølgelig montert de fine, sterke lyktene på hjelmer. Var og så etter muligheter for lengre batteritid på min lykt som jeg kjøpte i fjor, og da kommenterte jeg faktisk det med hodelykter til selgeren. Men det fritar ikke folk for ansvar, folk må tenke selv og. Jeg selv har en meget kraftig sykkellykt som jeg dimmer ned når jeg sykler i trafikken. Prøde å bruke en svakere lykt, men det var ett problem med det. Var ikke så lett å se fotgjengere uten refleks så da oppgraderte jeg til det som kan blende vis man ikke er nøye på bruken. Det samme har jeg og. Dimmer ned på veibanen, det er der jeg trenger lyset. Trenger lys både for å se og bli sett. Lyset jeg bruker nå er sterkt nok, i hvert fall, det vet jeg etter å ha syklet på vei når det har vært helt mørkt. Og da mener jeg landevei i mørke, uten gatebelysning. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Interessant ... de er uenige her gitt - på tide å oppdatere regelverket kanskje. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Interessant ... de er uenige her gitt - på tide å oppdatere regelverket kanskje. Mest nærliggende å støtte seg til departementets tolkning. Men endel av regelverk rundt syklene er utydelig ja. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Da kan man vel 'gå' på rødt med rollerblades f.eks også? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Da kan man vel 'gå' på rødt med rollerblades f.eks også? Ja, det er min tolkning ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Men 'alle' bør jo egentlig forstå intensjonen med den røde/grønne mannen, selv om det i lovteksten står fotgjengere Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Men 'alle' bør jo egentlig forstå intensjonen med den røde/grønne mannen, selv om det i lovteksten står fotgjengere Jeg er litt usikker på hva du mener her? At syklister/rollerblades osv har lov til å krysse på rødt er jo i harmoni med hvordan regelen er for fotgjengere. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Bare jeg som ikke har fulgt med godt nok i timen - trodde ikke det var lov å krysse på rødt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Jeg mener man burde gjøre det forbudt å krysse et fotgjengerfelt på rødt, uansett trafikant. Det er tydelig at fotgjengermentaliteten smitter over på syklister, og da blir det fort farlig. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Jeg mener man burde gjøre det forbudt å krysse et fotgjengerfelt på rødt, uansett trafikant. Det er tydelig at fotgjengermentaliteten smitter over på syklister, og da blir det fort farlig. Høres ut som en dårlig plan, som svekker avviklingen av trafikk. AtW Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Hvorfor er det da ulovlig for kjørende å krysse på rødt når det er klart? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Hvorfor er det da ulovlig for kjørende å krysse på rødt når det er klart? Generelt, fordi det er farlig for omgivelsene, men jeg mener også dette bør være lov i noen tilfeller, feks om man svinger til høyre. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Høres ut som en dårlig plan, som svekker avviklingen av trafikk. AtW På hvilken måte svekker det avviklingen av trafikk? Jeg vil si det styrker avviklingen, fordi jeg ser nok av svimete fotgjengere som går rett ut i veien på rødt lys, utenfor fotgjengerfelt, uten å se seg for. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. november 2015 Forfatter Del Skrevet 16. november 2015 Det er ingen gul mann i fotgjengersignalene, kun rød og grønn. Hvis det var totalforbudt å bevege seg i gangfeltet på rødt, ville mange ikke våge seg over på grønt, fordi de kunne risikere å hevne midt i gata på rødt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Høres ut som en dårlig plan, som svekker avviklingen av trafikk. AtW På hvilken måte svekker det avviklingen av trafikk? Jeg vil si det styrker avviklingen, fordi jeg ser nok av svimete fotgjengere som går rett ut i veien på rødt lys, utenfor fotgjengerfelt, uten å se seg for. Det ser jeg sjelden, og uansett, hvorfor skal en ny regel hjelpe for disse, jeg deler ikke din tiltro til at bare man lager en regel vil alle følge det, og det hemmer avviklingen fordi det blir unødvendig venting og aktivering av rødt lys for bilister. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Å innføre forbud mot alt mulig pleier ikke hjelpe på annet enn å fylle opp statskassa i de tilfellene man faktisk kontrollerer adferden. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Det er ingen gul mann i fotgjengersignalene, kun rød og grønn. Hvis det var totalforbudt å bevege seg i gangfeltet på rødt, ville mange ikke våge seg over på grønt, fordi de kunne risikere å hevne midt i gata på rødt. Når det nærmer seg rødt lys for fotgjengere begynner det grønne lyset å blinke, slik at man får et forvarsel på når det blir rødt. I noen land er det ikke det engang, som f.eks. i Tyskland. Der har jeg også hørt at hvis en fotgjenger går på rødt og blir påkjørt er det fotgjengeren som har skyld og dermed erstatningsansvarlig for skader. Det ser jeg sjelden, og uansett, hvorfor skal en ny regel hjelpe for disse, jeg deler ikke din tiltro til at bare man lager en regel vil alle følge det, og det hemmer avviklingen fordi det blir unødvendig venting og aktivering av rødt lys for bilister. AtW Jeg ser det nesten daglig. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Hvorfor er det da ulovlig for kjørende å krysse på rødt når det er klart? Fordi noen hadde ikke vet til å finne på rundkjøringen tydligere. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Ja, det er det. Ser syklister så å si daglig uten lys. Pluss at jeg også ser en del syklister med hodelykter, tildels ganske sterke også, som blender motgående trafikk. Det bare lyser idioti ut av dem. De sterke hodelyktene som blender tipper jeg er kjøpt inn for bruk til terrengsykling i høst-/vintermørket. Når man står i sportsbutikken er det jo sikkert fristende å slå til på DEN fete (les: sterke) lykta uten å tenke på at den ikke egner seg for bruk i trafikken. Kanskje sportskjedene burde ta ansvar her, og informere om dette når folk kommer inn og kjøper de virkelig sterke lyktene? Butikker kan nok bli bedre på å varsle om dette, men jeg opplever også at mange allerede gjør en god jobb. Det største problemet tror jeg er at ingen butikker tar inn sykkellykter som lyser bra uten å blende. Derfor er det ikke noe alternativ for de som ønsker å se refleksløse fotgjengere eller humper i veien. Etter mye leting har jeg bare klart å finne to lykter med cutoff i norske butikker [1] [2]. Men det er bare billiglykter som en må kombinere flere av for å god nok lyskjegle. Hadde vært fint om det var mulig å kjøpe litt ordentlige sykkellykter her til lands, som f.eks: - B&W Ixon IQ (speed) premium - Roxim rx5 / Osram Fx70 - Cataye Gvolt80 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Generelt, fordi det er farlig for omgivelsene, men jeg mener også dette bør være lov i noen tilfeller, feks om man svinger til høyre. Fordi noen hadde ikke vet til å finne på rundkjøringen tydligere. F.eks fotgjengerfelt på vei. Fotgjenger går på grønn og det er kun denne der - god oversikt. Bil må vente på grønt selv om man ser at det er helt klart. Motsatt tilfelle så venter fotgjenger/syklist på at bil passerer og kan/sykle gå på rødt over fotgjengerfelt. Personlig skjønner jeg ikke denne forskjellsbehandlingen i trafikkregler. Kommer da en yrkessjåfør og deiser borti en syklist/forgjenger for at disse har feildømt hvor klart det var (beveget seg på rødt) så blir førerkort til yrkessjåføren dratt inn i påvente på bevis. Så han blir straffet for at reglene er slik og man overlater til 'ymse' rare folk til å ta slike avgjørelser selv - lovlig. Mens han som kanskje forstår trafikkbilde mye bedre enn endel fotgjengere/syklister - han må stå å vente på rødt når det er helt klart ... ellers vanker det prikker og bot 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå