Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

uname -i skrev (1 time siden):

Det kan selvfølgelig hende at han syklet for første gang og ikke klarer å unngå å kjøre inn i speil på stillestående biler. Tråsykkellappen bør i tilfelle inndras.

Som gående i Oslo så ser jeg diverse parkering som man må gå utenom omtrent hver dag. Det er sånn jeg godtar helt fint fordi om man skal reparere noe eller levere noe så er det ikke så veldig lett å unngå. Men for en viss gruppe tråsyklister så er det et påskudd for konfrontasjon og faenskap selv om det ikke koster dem en dritt å unngå. Hver gang det er en konflikt i trafikken så det så og si alltid syklister involvert. Det har utviklet seg en mentalitet som må reverseres.

Hver gang det er konflikt, så ser du en syklist? Virkelig? 

Det vanligste måten å syte, klage og bruse med fjærene i trafikken, er ved å bruke hornet. Svært mange sjåfører velger å tute og bråke når de blir irritert på sine med-trafikanter. 

Jeg har aldri ført statistikk, men strengt tatt er det svært sjeldent jeg opplever av bilister tuter på gående eller syklister i harme. Det skjer derimot utrettelig ofte ovenfor andre bilister. 

Så jeg vil anslå at minst 99% av konflikter i trafikk, foregår bilister i mellom. 😉🫠

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (1 time siden):

Postes kontinuerlig videoer der man forsåvidt holder seg innenfor trafikkreglene, men der man gjør sitt beste for å provosere medtrafikanter. Når de lykkes, (...)


Null selvinnsikt. 

Er det ikke litt rart at det å sykle i veibanen er en "provokasjon"? Kanskje du må gå litt i deg selv i stedet om du blir så irritert fordi du må dele veien med andre?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En klassiker är alla de som påstår att varför ska man bygge sykkelveier till syklisterna når de aldrig bruker dem! Når de bor i en by där de allra flesta syklisterna bruker sykkelveien ... som alla som tittar rundt sig kan se. 

Sykling är väldigt polariserat och det är lite fascinerande hur totalt forskjellig folk ser på samma värld. Konfirmations bias er ett viktigt fenomen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 timer siden):

Jeg lærte allerede i barnehagen at man ikke skal løse konflikt på en slik måte!

Makan!

Det er jo kjempefint at du tidlig lærte dette, og det er synd at ingen av partene i denne saken fikk med seg dette tidlig i livet.
Men å oppføre seg i en diskusjon på et forum kommer kanskje senere i livet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (3 timer siden):

Er det ikke litt rart at det å sykle i veibanen er en "provokasjon"? Kanskje du må gå litt i deg selv i stedet om du blir så irritert fordi du må dele veien med andre?

Her tror jeg nok du misforstår. Jeg har ingen problemer med å dele veien med andre. 

Jo, rart at det å sykle i veibanen er en provokasjon. Jeg gjør det selv hver dag. 

Men når man gjør som han her (blueskykonto påkrevd), så er det ikke så rart at noen blir provosert. https://bsky.app/profile/mikrokontroller.bsky.social/post/3lbbwvt37ac23

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Du ser den videoen og tenker syklisten er den som provoserer? Jeg ser en bilist som velger å trykke seg klin inntil en syklist bare for å komme raskere frem til rødt lys. Er ikke det å provosere? I tillegg er det farlig. Det er ikke en provokasjon å sykle i veibanen i stedet for i parkeringslommer, spesielt ikke når bilisten ville komme like fort frem uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (31 minutter siden):

Her tror jeg nok du misforstår. Jeg har ingen problemer med å dele veien med andre. 

Jo, rart at det å sykle i veibanen er en provokasjon. Jeg gjør det selv hver dag. 

Men når man gjør som han her (blueskykonto påkrevd), så er det ikke så rart at noen blir provosert. https://bsky.app/profile/mikrokontroller.bsky.social/post/3lbbwvt37ac23

Hvor skal han sykle? 

I kollektivfeltet hvor bussen står parkert for å slippe av og på passasjerer? 

🤷

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 minutter siden):

Hvor skal han sykle? 

I kollektivfeltet hvor bussen står parkert for å slippe av og på passasjerer? 

🤷

Ja. I den gata der legger jeg meg litt inn i kollektivfeltet. Helt uproblematisk. Fra han blir forbikjørt, til han passerer bussen tar det over 10 sekunder. Synes man dette er vanskelig når man sykler, så har man store problemer. 

Dette er nok et klassisk tilfelle av "meg, meg og meg". 

Som noen over her påpekte, man skal dele veien. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Ja. I den gata der legger jeg meg litt inn i kollektivfeltet. Helt uproblematisk. Fra han blir forbikjørt, til han passerer bussen tar det over 10 sekunder. Synes man dette er vanskelig når man sykler, så har man store problemer. 

Dette er nok et klassisk tilfelle av "meg, meg og meg". 

Som noen over her påpekte, man skal dele veien. 

Synes du dette er problematisk sykling har du ingenting å gjøre bak rattet på en bil i by i alle fall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, sk0yern said:

Ja. I den gata der legger jeg meg litt inn i kollektivfeltet. Helt uproblematisk. Fra han blir forbikjørt, til han passerer bussen tar det over 10 sekunder. Synes man dette er vanskelig når man sykler, så har man store problemer. 

Dette er nok et klassisk tilfelle av "meg, meg og meg". 

Som noen over her påpekte, man skal dele veien. 

Ja, syklisten kunde ha syklat längre till höger når bilen körde om men bilisten er ju helt otroligt hissig. Ser ut som en totalt idiotiskt och farlig omkörning direkt når busslommen kom och syklisten kunde svingt lite till höger. 

Bilisten tänker uppenbart bara "meg, meg og meg" för att i detta fallet spara eksakt 0 sekunder. 

Inte rart folk ser forskjelligt på sykling i trafiken hvis det der er ett eksempel på dårlig uppförsel av en syklist.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det også relevant å sitere dommen i høyesterett, der en syklist hindret trafikken i kollektivfeltet på E18 ut av byen. 

Sitat

As rett til å sykle den aktuelle strekninga i kollektivfeltet på E18, jf. trafikkreglane 
§ 5 nr. 2, var ikkje absolutt. Syklinga måtte skje innanfor rammene av vegtrafikklova 
§ 3 fyrste ledd. A måtte difor, som alle andre trafikantar, fortløpande vurdere om syklinga 
ville skapa ein unødig kø i kollektivfeltet. Han valde å prioritere si eiga sykling framom 
trafikkavviklinga. Etter mitt syn forstyrra då A trafikken «unødig».

Treffer etter mitt syn godt med fyren vi ser i videoen her. Han prioriterte seg selv. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, sk0yern said:

Her er det også relevant å sitere dommen i høyesterett, der en syklist hindret trafikken i kollektivfeltet på E18 ut av byen. 

Treffer etter mitt syn godt med fyren vi ser i videoen her. Han prioriterte seg selv. 

Varför försvarar du en helt idiotisk, farlig och därför olovlig omkörning av en syklist på grund av att han ikke kastade sig ut till höger vid första möjlighet (vi snakkar sekund här)? Bilisten hinner ju inte ens bli hindrad ... 

Och bilisten prioriterade liksom ikke sig själv i den där situation? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...