Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Hugo_Hardnuts skrev (36 minutter siden):

Hvis du vet hvilken linje det var og husker klokkeslettet på dagen, kan du sende en klage til busselskapet, så har de nok styr på hvilken buss det var og hvem som kjørte den.

Det går to busser med samme linjenummer omtrent samtidig på det tidspunktet, de har bare ulike destinasjoner. Jeg rakk ikke å se destinasjonsskiltet. Jeg vet hvilket busselskap som operer denne linja, men som sagt ikke hvilken av de to bussene det var snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Nå er det tiden for at mange finner fram sykkelen for sommersesongen. Sykkelandelen av antall transportkilometer i de store byene har gått ned i pandemiperioden, mens sykkelsalget faktisk har gått opp.

Myndighetene har et ønske om å øke sykkelandelen i byene fra dagens 4–5% til 8% innen få år. I nasjonal transportplan er det dog kun planer om 100 km nye sykkeltraséer de neste fem årene, altså bare to mil per år i hele landet. Det er altså et stort sprik mellom intensjon og gjennomføringsevne.

Lenke til kommentar

Så hadde det vært fint om flere bedrifter gikk inn i "sykle til jobben" initativet og sørget for å få på plass dusjer til de ansatte. I det verste eksempelet på en arbeidsplass som kunne titelere seg med "vi er sykle til jobbe vennlige" så hadde man 1 dusj for hvert kjønn fordelt på 300 ansatte og ett åpent sykkelstativ med plass til 5 sykler.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
SeaLion skrev (På 3.4.2022 den 13.06):

Nå er det tiden for at mange finner fram sykkelen for sommersesongen. Sykkelandelen av antall transportkilometer i de store byene har gått ned i pandemiperioden, mens sykkelsalget faktisk har gått opp.

Myndighetene har et ønske om å øke sykkelandelen i byene fra dagens 4–5% til 8% innen få år. I nasjonal transportplan er det dog kun planer om 100 km nye sykkeltraséer de neste fem årene, altså bare to mil per år i hele landet. Det er altså et stort sprik mellom intensjon og gjennomføringsevne.

Denne evinnelige bruken av antall km sykkelvei som et mål; Det hjelper ikke med x antall km når måten disse bygges på er direkte trafikkfarlige...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

  

2 minutes ago, Theo343 said:

Noen som kan anbefale et actioncamera som er liten i størrelse og god på bildeklarhet for å anmelde bilister når man sykler til og fra jobb?

Kjenner tålmodigheten med idioter i trafikken er nådd så nå begynner anmeldelsene med videobevis. Av ca. 50 billister i dag så var det 2 som hadde lyst til å gjøre seg til drapsmann på en fylkesvei og en strekke på noen få km uten GSV.

Mer riktig tråd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg svarte deg på samme spørsmål på forrige side i denne tråden 😅

Jeg bruker GoPro MAX. Scorer nok ikke helt på topp i bildeklarhet, ettersom 6k sensoren deles på alt som skjer rundt deg, men fordelen er at den filmer alt i alle retninger. Men koster nok litt mye om det bare er for å filme sykkelbruk.

Typ en litt eldre gopro fra finn kan fungere fint også, gitt batteriet er ok.

Edit: Jeg har også brukt billigmerker tidligere. Fungerer helt fint, spesielt om det ikke er for dårlig lys (typ mørkt om vinteren). Feks Apeman sine kameraer.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (På 17.11.2019 den 22.32):

Dronevideo som viser at en syklist ikke er til hinder for trafikken i kollektivfeltet på Mosseveien ut av Oslo. På slutten av videoen tar syklisten igjen bilene foran og må bremse ned. Videoen er tatt opp nøyaktig ett år etter at syklisten Ivar Grøneng fikk bot for "å ha hindret trafikken" på samme sted, ei bot som syklisten nektet å vedta. Han ble frifunnet i tingretten, men politiet anket.
Redigert: Dommen fra ankesaken i lagmannsretten blir offentliggjort 9. desember.

 

Aii, ordentlig stygg kryssing over fortauet den bilen hadde rundt 00:17

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Matsemann said:

Jeg svarte deg på samme spørsmål på forrige side i denne tråden 😅

Jeg bruker GoPro MAX. Scorer nok ikke helt på topp i bildeklarhet, ettersom 6k sensoren deles på alt som skjer rundt deg, men fordelen er at den filmer alt i alle retninger. Men koster nok litt mye om det bare er for å filme sykkelbruk.

Typ en litt eldre gopro fra finn kan fungere fint også, gitt batteriet er ok.

Takker :) Har en gammel GoPro liggende (fra 2013 eller 2014 tror jeg). Men usikker på om den blir klar nok til å lese skiltene når bilen har passert. Vurderte en periode å ha kamera pekende både bakover (setestolpen) og forover (hjelm eller styre).

Det viktigste er at det blir klart nok til å lese skiltnummer på dagtid.

EDIT:
Vurderte dette en periode

image.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det at syklister ikke kan eller ikke følger trafikkreglene utgjør en fare først og fremst for syklistene selv. Men også det at bilister ikke kan eller ikke følger trafikkreglene kan utgjøre en fare for syklister. I dag var det en bilist som (antagelig) ikke overholdt vikeplikten, noe som resulterte i at en syklist omkom. Hva kunne syklisten gjort anderledes? Antagelig ingenting.
https://www.nrk.no/nyheter/syklist-omkom-i-trafikkulykke-1.15958801

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Generelt enig. Samtidig tenker jeg det er viktig å ikke gjøre dette sort-hvitt, slik at det kun blir bilistenes atferd som er problemet, og dermed også løsningen. For dette er et samspill mellom ulike grupper trafikanter, der atferd påvirker hverandre. Det er helt klart viktig med en bevisstgjøring og holdningsendring ovenfor bilister når det kommer til hvordan de skal forholde seg til syklister i trafikken. Men det er samtidig også minst like viktig at tilsvarende skjer ovenfor syklister, fordi dagens syklist-atferd rett og slett er ganske forvirrende for alle andre trafikanter og gjør det vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til syklistene. Det hører også med, at selv om syklistene taper i møtet med bilistene, utgjør regelbrytende syklister også en fare for andre syklister og gående.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (På 11.4.2022 den 20.15):

Idiotisk Ruter-bussjåfør kjører nesten over en syklist.. https://www.tv2.no/v/1741837/

Det jeg ikke skjønner er hvorfor syklisten ikke bare bremser ned / stopper opp og lar bussen passere, så er den farlige situasjonen over på to sekunder. Jeg er enig i at syklisten har rett og bussen gjør feil, men at man hadde rett er en dårlig trøst når du ligger kvestet på sykehuset. Eller noen meter under torva, for den del. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor syklisten ikke bare bremser ned / stopper opp og lar bussen passere, så er den farlige situasjonen over på to sekunder. Jeg er enig i at syklisten har rett og bussen gjør feil, men at man hadde rett er en dårlig trøst når du ligger kvestet på sykehuset. Eller noen meter under torva, for den del. 

Det er jo det syklisten gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppførselen minner meg om uvilje i trafikken som skaper farlige situasjoner. Et eksempel med én bil som kjører forbi deg men han vil møte en hindring lenger fremme. Du gir gass fordi du har stått i kø lenge og er lei av køsnikere. Ingen gir seg og bilen til venstre nærmer seg en farlig hindring.

Selv om bilen til venstre er å vei til å frontkollidere og burde vite bedre ville jeg som personen til høyre ikke fortsatt å presse han mot den hindringen. Et klokt samspill i trafikken, ikke minst når andre mister hodet, er en viktig egenskap.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Ser ikke sånn ut? Han følger siden på bussen helt inn til krysset. Hadde han stoppet ville bussen passert ganske kjapt. 

Spørsmålet er hvor raskt han oppfatter at situasjonen blir så farlig som den ender opp med å bli. Det igjen handler om hvor idiotisk forbikjøringen faktisk er. Når jeg ser klippet, er det først ved 14 sek at det blir tydelig at bussen har tenkt til å legge seg helt inn i feltet, og fra 15-16 sek at man forstår at tullingen faktisk har tenkt seg til høyre i krysset. Det er i det tidsrommet at man kan begynne å snakke om at syklisten bør skjønne at her kan det være lurt å stoppe, og da er det igjen 10-15 meter til krysset. Bussen stopper da mer eller mindre opp fordi det kommer fotgjengere i krysset og syklisten sklir samtidig opp på siden av bussen. Det siste der er definitivt ikke lurt, men jeg klarer ikke helt å se når det er man mener at syklisten burde ha stoppet for å avverge situasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...