Herr Brun Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 SeaLion skrev (4 minutter siden): https://www.nrk.no/nordland/vestvagoy-satte-skilt-midt-i-sykkelfeltet-_-na-er-tabbeskiltene-fjernet-1.15227498 En helt sinnsyk sak... Herregud for noen klovner som står bak dette prosjektet. Greit at de har fjernet skiltet (og jeg mangler ord for resonnementet som ble brukt for å forsvare det før det var der...), men den infrastrukturen som nå er igjen er jo uansett bare tøv. 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Herr Brun skrev (Akkurat nå): En helt sinnsyk sak... Herregud for noen klovner som står bak dette prosjektet. Greit at de har fjernet skiltet (og jeg mangler ord for resonnementet som ble brukt for å forsvare det før det var der...), men den infrastrukturen som nå er igjen er jo uansett bare tøv. Ja, ser ikke mye seriøst ut. Hva er vikepliktsituasjon mellom syklister, biler og fotgjengere ved disse sideveiene / innkjøringene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Zlatzman skrev (24 minutter siden): Ja, ser ikke mye seriøst ut. Hva er vikepliktsituasjon mellom syklister, biler og fotgjengere ved disse sideveiene / innkjøringene? Det kommer an på hva området til høyre er, altså om man svinger av til ordinær veg eller til parkeringsplass, bensinstasjon eller lignende. (Er innkjørselen til bensinstasjonen direkte fra "hovedveien" her, eller kjører man først av på en annen vei og så inn på CK) Mer interessant er det etter mitt skjønn at man har brukt sykkelmaur, men ikke skiltet som sykkelvei. Så det vi ser her er enn så lenge kun et fortau med maling på, så reglene for passering av gående er de samme som på fortau/gangveg. Men det kan jo være de har tenkt til å sette opp skilt, da. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Var nok viktigere å beholde de 4 parkeringsplassene på siden av den blikkboksen (som har en stor fin parkeringsplass på andre siden) enn å legge til rette for sykling. Lenke til kommentar
koots Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Åpenbare trafikkregler ikke sant? Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Hvordan greier vi i Norge å lage så mye problemer mellom biler, sykler og fotgjengere? Er virkelig så mange av oss såpass selvopptatte at man konsekvent tenker jeg, meg og meg selv i trafikken? Det første jeg lærte på kjøreskolen da jeg kom ut på trafikkert vei var at bilkjøring var samhandling. Det kan da ikke være så jævlig vanskelig å samhandle, og ta seg tiden til å hjelpe andre frem?! 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil og fotgjengere har loven på sin side Man lærte/lærer ikke slike viktige ting i skolen Viktigere med kristendom og nynorsk enn trafikkregler og økonomi Jeg fikk vite at syklister har vikeplikt i fotgjengerfeltet når jeg kjørte opp til bil Ingen fortalte meg dette, og dette var før alle hadde internett 1 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Dubious skrev (1 time siden): Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil og fotgjengere har loven på sin side Man lærte/lærer ikke slike viktige ting i skolen Viktigere med kristendom og nynorsk enn trafikkregler og økonomi Jeg fikk vite at syklister har vikeplikt i fotgjengerfeltet når jeg kjørte opp til bil Ingen fortalte meg dette, og dette var før alle hadde internett Holdningen din er jo like nedlatende og rævva som holdningen du kritiserer hos syklistene. Det er problemet. Jeg sitter på jobb hver dag og hører om de samme personene som havner i trøbbel i trafikken, det være seg som bilfører, syklist eller fotgjenger. Jeg opplever så og si aldri trøbbel i trafikken, fordi jeg er innstilt på samarbeid og jeg ser på trafikkbildet som et sjakkbrett; man må tenke flere trekk fremover. Holdningen må endre seg hos alle parter. Det har aldri hjulpet å sitte på en tue og anføre hvor perfekt en selv er mens alle andre er håpløse. 4 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Dubious skrev (2 timer siden): Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil Ja, om bare alle syklister var like hyggelige og imøtekommende som deg hadde trafikkbildet nok vært fryd og gammen 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 RaptorStrike skrev (3 timer siden): Jeg opplever så og si aldri trøbbel i trafikken, fordi jeg er innstilt på samarbeid og jeg ser på trafikkbildet som et sjakkbrett; man må tenke flere trekk fremover. Mange ganger jeg kunne ha tutet, men latt være fordi det ikke vil utgjøre noe Heldigvis så har vi ikke amerikanske tilstander i Norge, hvor de tuter for alt Aldri hatt trafikkproblemer, etter at jeg kjørte opp til lastebil og ble mye roligere i trafikken Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Amerikanske tilstander? Tutingen der borte er jo ingenting. Dra til Tyrkia eller Hellas. Der får du oppleve tuting og aggressivitet i trafikken. USA synes jeg går ganske rolig for seg. Største utfordringen der er alle som fyllekjører på kveldstid. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 18 hours ago, Dubious said: Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil og fotgjengere har loven på sin side Man lærte/lærer ikke slike viktige ting i skolen Viktigere med kristendom og nynorsk enn trafikkregler og økonomi Jeg fikk vite at syklister har vikeplikt i fotgjengerfeltet når jeg kjørte opp til bil Ingen fortalte meg dette, og dette var før alle hadde internett Problemene starter med nordmenns "monkey mind" generalisering. Samt "meg først" mentalitet. Du har en stor andel syklister som ikke tilhører den kategorien i det hele tatt og en stor andel fotgjengere som vaser rundt som zombies med øreklokker på øra i et travelt trafikkbilde. 2 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Theo343 skrev (15 minutter siden): Problemene starter med nordmenns "monkey mind" generalisering. Samt "meg først" mentalitet. Du har en stor andel syklister som ikke tilhører den kategorien i det hele tatt og en stor andel fotgjengere som vaser rundt som zombies med øreklokker på øra i et travelt trafikkbilde. Samt en stor del bilførere som aldri skulle hatt sertifikat slik de kjører i dag. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. november 2020 Del Skrevet 7. november 2020 Just now, RaptorStrike said: Samt en stor del bilførere som aldri skulle hatt sertifikat slik de kjører i dag. Fullstendig enig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2021 Fredag 12. februar er det den internasjonale Winter Bike to Work Day. Dere som sykler til jobb denne dagen kan registrere dere på https://winterbiketoworkday.org/ Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2021 Fortsettelsen av den berømte sykkelstamveien mellom Sandes og Stavanger får et par partier med 7% stigning. Vegvesenets egen håndbok for bygater (for biler) angir maks 8% stigning, så 7% er såpass bratt at mange syklister nok vil måtte leie sykkelen opp disse kneikene. Prislapp for denne forlengelsen er 1,5 milliarder kroner. https://www.nrk.no/rogaland/mener-_sykkel-motorvei_-til-1_5-milliarder-mellom-stavanger-og-sandnes-har-for-mange-bakker-1.15461555 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Vegvesenet skjønner ikke at det er mye hardere å sykle opp slike stigninger enn det er å kjøre de. Slike bakker er grunnen til at jeg stoppet å sykle, og at jeg ønsker meg momsfrie elsykler. 1 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 Dubious skrev (På 6.5.2021 den 2.22): Vegvesenet skjønner ikke at det er mye hardere å sykle opp slike stigninger enn det er å kjøre de. Slike bakker er grunnen til at jeg stoppet å sykle, og at jeg ønsker meg momsfrie elsykler. De får installere en sykkelheis der, som fungerer en gang i skuddåret. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2021 Stalheimskleiva, med maksimal stigning på 20%, var en gang en del av riksveinettet i Norge. Det var også den bratteste riksveistigningen i Norge. Mange bilister kom seg ikke opp der, men måtte ha hjelp. Nå er veibiten erstattet av en tunnel og derfor stengt for biltrafikk oppover. Syklister har dog lov å sykle opp. Det er en øvelse kun for de aller sprekeste. Jeg har prøvd, med oppakning. Hvis man skulle anlagt en sånn stigning for biler i dag ville man nok installert en bilheis, som fungerte en gang i hundreåret. 😉 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 Det er ikke lov med mer enn 8% stigning. De fikk dispensasjon til å lage klettbakken med 6% stigning, noe vil tilsi at kravet er enda lavere for motorvei. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå