Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

SeaLion skrev (15 minutter siden):

I kollektivfeltet på Mosseveien var det verken uoversiktlig og det var heller ikke motgående trafikk, begge feltene går jo i samme retning. Å svinge av eller stoppe regnes derfor ikke som nødvendig.

Jeg leser forskriftene annerledes. Når det ikke er mulig å komme forbi, så bør denne vike. Hindringen er den som kjører tregt, det er umulig å kjøre forbi sikkert - da er man pliktig til å hjelpe til. Det er forholdene på stedet som avgjør det, og om det er svinger, motgående eller samme retning tror jeg ikke teller så mye. Poenget med forskriften er nok at man ikke har forhold for å komme seg forbi når man ønsker dette, derfor skal man vike til side. Men her har vi kanskje funnet ett punkt forskriften skulle endret ordlyd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg er ute og sykler eller kjører om ettermiddagen, så er bussene som regel foran ruten sin. De kjører derfor i 20-30 i 50 og 60 sonene i stedet for å stoppe og stå stille på hver holdeplass. Vil det si at når jeg kommer på sykkel eller bil bak disse, så burde de egentlig kjøre til siden og slippe meg forbi? De stopper jo ikke på holdeplassene heller når det ikke er noen som skal av eller på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoPain74 skrev (34 minutter siden):

Når jeg er ute og sykler eller kjører om ettermiddagen, så er bussene som regel foran ruten sin. De kjører derfor i 20-30 i 50 og 60 sonene i stedet for å stoppe og stå stille på hver holdeplass. Vil det si at når jeg kommer på sykkel eller bil bak disse, så burde de egentlig kjøre til siden og slippe meg forbi? De stopper jo ikke på holdeplassene heller når det ikke er noen som skal av eller på

Meg bekjent så er vel ikke bussene fritatt for å følge forskriftene de heller. (med forbehold om det er noen særforskrifter jeg ikke kjenner til)

SeaLion skrev (34 minutter siden):

Så hvis en bilist innhenter en annen bil et par hundre meter før begge havner bakerst i en kø, så må bilen foran straks vike? Er det sånn du leser det?

Straks vike har jeg vel ikke nevnt, har jeg vel?

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

UP er ute med pekefingeren (på Facebook), uten å ta med at det er fullt tillatt å sykle over gangfeltet i følge trafikkregel 18.3:

"Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."

At politiet i Norge generelt har lite peiling på de ofte motsigende trafikkreglene som gjelder for syklister viser saken i Trondheim 10. oktober 2017, der politiet bøtela 18 syklister for rødlyskjøring på morgenen, og senere samme dag måtte innrømme tabben og annulere alle bøtene (google "18 syklister").

Så til åpningsspørsmålet fra UP: Jo, jeg sykler over gangfeltet, helt lovlig.

2107498853_Skjermbilde2020-09-15kl_09_02_34.thumb.png.53cd20981d5054543255406bbaff2626.png

Jeg skjønner hva UP ønsker. De ønsker å formidle at trafikkreglene er enkle og at syklistene alltid har vikeplikt. Samtidig unnlater de å nevne at syklister også har "forkjørsrett" i ulike situasjoner, f.eks at at bilister har vikeplikt for kryssende syklister når de kjører inn til og ut fra bensinstasjoner, parkeringsplasser, gårdsplasser og lignende..  At denne "pekefingeren" kommer rett etter en viss høyesterettsdom, og ikke på våren, da det ville vært mer naturlig, viser bare at politiet nå har fått blod på tann.

UP henviser til Trygg trafikk, en privat organisasjon som tjener penger på trafikksikkerhet. Jeg ville heller henvist til trafikkreglene på lovdata.no, men de ville jo vist at trafikkreglene ikke er så enkle som Trygg trafikk og UP vil ha det til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste UP har oppnådd er å få frem bil-troll i diverse kommentarfelt og fyre enda litt mer oppunder syklist-vs-bil debatten.

Men i dag synes jeg faktisk Trygg Trafikk har gjort noe bra:

https://www.nrk.no/rogaland/her-blir-det-forbudt-a-kjore-barna-til-skoleporten-1.15155428

Sitat

Den tidligere olympiske mesteren i terrengsykling er lei av at mange foreldre kjører ungene til skolen. I dag jobber Dahle-Flesjå i Trygg Trafikk, hvor hun blant annet lærer barn om trafikkregler på sykkel.

– Foreldre skylder gjerne på at skoleveien er utrygg, uten å tenke på at det ofte er deres egen bilkjøring som gjør området rundt skolene utrygge.

Spot on av Gunn Rita! Bodd ved siden av en barneskole noen år i Oslo. Mye stygg kjøring av stressa foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

 

NRK, Sykkelkrigen

10.05.2016 · Tillatt for alle · 58 min

Svensk dokumentar. Vi står overfor ei global krise som vi alle veit vi må snakke om. Det handlar om klimaet, ressursane i verda og byar der bilane tar over i eit stadig større, skittent trafikkaos. Sykkelen er eit framifrå middel for å få til ei endring, men sterke krefter brukar kvart år millionar på å beskytte bilindustrien. Møt aktivistar og tenkjarar som kjemper for betre byar. Dei nektar å la sykkelen stå, trass at tala på drepne i trafikken aukar kvart år. (Bikes vs Cars)

 

Hvor er Norge og UP i denne miljødebatten?
https://tv.nrk.no/program/KOID28001713

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Matsemann said:

Eneste UP har oppnådd er å få frem bil-troll i diverse kommentarfelt og fyre enda litt mer oppunder syklist-vs-bil debatten.

Men i dag synes jeg faktisk Trygg Trafikk har gjort noe bra:

https://www.nrk.no/rogaland/her-blir-det-forbudt-a-kjore-barna-til-skoleporten-1.15155428

Spot on av Gunn Rita! Bodd ved siden av en barneskole noen år i Oslo. Mye stygg kjøring av stressa foreldre.

Når ble det egentlig nødvendig å kjøre barn til skolen i Oslo? Det er såpass tett med skoler i Oslo at du sjeldent har lang skolevei uansett. Regner med det er liknende i Stavanger også?

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (4 timer siden):

Så til åpningsspørsmålet fra UP: Jo, jeg sykler over gangfeltet, helt lovlig.

Ut i fra hva du har klippet ut fra bildet, så tolker jeg det som en påpekning til syklister som bare sykler over gangfeltet uten å forsikre seg om at bilene vil stanse. Men det er mulig at det står mer i teksten under som jeg ikke ser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Når ble det egentlig nødvendig å kjøre barn til skolen i Oslo? Det er såpass tett med skoler i Oslo at du sjeldent har lang skolevei uansett. Regner med det er liknende i Stavanger også?

Selv på landsbygda med under 1km til skolen for 3 barneskoler så kjører foreldrene barna til skolen. Selv gikk vi og syklet 6km hver dag fra 1. klasse, uansett hvor tung sekken og uavhengig av vær. En stor andel barn og unge i dag forventer å bli kjørt uansett hvor de skal.

Det har blitt "puter under arma" generasjonen siste 20 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (49 minutter siden):

Haha, Torvund ja. Litt av et kasus det der ja. Husker jeg ble bannet fra kommentarfeltet hans for mange, mange år siden da jeg forsøkte å problematisere retorikken han forfektet overfor andre trafikanter.

Jeg har ikke noe i mot syklister per se, jeg har noe i mot idioter i trafikken, og de finnes både som fotgjengere, syklister og sjåfører. Jeg liker heller ikke trafikanter som bastant står på retten sin, spesielt når denne retten er skjønnsbasert.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (På 15.9.2020 den 14.52):

Når ble det egentlig nødvendig å kjøre barn til skolen i Oslo? Det er såpass tett med skoler i Oslo at du sjeldent har lang skolevei uansett. Regner med det er liknende i Stavanger også?

Det er så mykje trafikk, fordi det er så mange foreldre som kjører ungane til skulen... 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sitat

– Ikke til hinder for syklister

Håvar Berg-Larsen, som er sjef for samfunn og teknikk i Vestvågøy kommune, var imidlertid uenig at skiltet var til hinder for syklende.

Å flytte skiltet var ikke en prioritet for kommunen.

– Når det skjer vet vi ikke på nåværende tidspunkt, sa sier Berg-Larsen.

Men tirsdag morgen skjedde det noe. Dagen etter at NRK omtalte skiltfadesen kom mannskaper fra kommunen fjernet skiltene.

Ordfører Remi Solberg er fornøyd med å ha ryddet opp. Han sendte selv bildebevis til NRK etter at de skiltene var borte.

https://www.nrk.no/nordland/vestvagoy-satte-skilt-midt-i-sykkelfeltet-_-na-er-tabbeskiltene-fjernet-1.15227498

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...