Dubious Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 Norge har ikke skjønt det med å lage fornuftige strekninger for syklister På "Tiller" er det laget 2 broer, 80 grader sving til høyre, deretter 80 grader sving til venstre Hadde de laget 1 bro, så hadde det ikke blitt svinger 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2019 Del Skrevet 19. november 2019 On 11/17/2019 at 11:50 PM, Dubious said: Er det lov å sykle på veien der? Viss det er lov så ser jeg ikke problemet, da denne syklisten ikke var til hinder Det er ikke skiltet med sykling forbudt, og det er ikke motorvei eller annen vei hvor sykling er forbudt. Men politiet og påtale mener tydeligvis det ikke er lov å sykle der når det er annen trafikk. Selv mener jeg de overser begrepet "unødig" i pgrf 3. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2019 https://vartoslo.no/syklist-domt-i-lagmannsretten-for-a-ha-syklet-i-kollektivfelt/ Sitat Nå slår flertallet i Borgarting lagmannsrett fast at en bot på 8.500 kroner er passende for syklistens brudd på vegtrafikkloven paragraf 31. Mindretallet, en av fagdommerne, ville frifinne 55-åringen fordi han etter hans syn ikke skapte en «unødig» forstyrrelse i trafikken. – Slik flertallet ser det, tiltok Grøneng seg bevisst en rolle hvor han regulerte trafikken ut fra sin kjøremåte og sine behov. Etter flertallets syn utgjør dette i det minste en bevisst uaktsomhet, heter det i dommen som falt onsdag. Så heretter så kan alle som hindrer andre å ta igjen en foranliggende kø bøtelegges? Vegtrafikklovens §31 (som flere medier henviser til) handler forøvrig om straffeutmåling for forseelser i trafikken, ikke om trafikkavvikling. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. desember 2019 Del Skrevet 4. desember 2019 (endret) En uforståelig dom avsagt helt uten tanker om konsekvenser/presedens. § 31 er straffehjemmelen. Den er den som gjør at du faktisk kan straffes for brudd på pliktregelen i § 3. Ikke alle pliktregler i lovverket er straffesanksjonert. (De fleste er ikke det) Endret 4. desember 2019 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2019 (endret) Selve dommen:https://drive.google.com/file/d/1gEa5F_VoVpsQrf_9K6MN6KJomUVcktUf/view?fbclid=IwAR12EF4slBbNbYxU44SURB8KT2Tfl4DBXQwwEWqNuuGQW4icNTCMmgbSBXE Juss-professor Olav Torvunds kommentar til dommen: Sitat Det finnes ingen regler som sier at man skal følge trafikkflyten. Spørsmålet som retten skulle ha tatt stilling til, er ikke om man bør følge trafikkflyten, men om det er straffbart å ikke gjøre det, herunder om det er tilstrekkelig klar hjemmel for å straffe noen som ikke gjør det. Jeg kan ikke se at en slik hjemmel finnes. https://blogg.torvund.net/2019/12/04/uholdbar-og-farlig-dom-fra-borgarting-lagmannsrett-om-sykling-i-kollektivfelt/ Endret 5. desember 2019 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2019 Nå blir "mosseveisyklistsaken" anket til høyesterett. Men denne gangen handler det ikke om bota som ble gitt, men om lovanvendelsen. Altså når er en trafikkant (ikke spesielt syklister) et unødig hinder?https://www.aftenposten.no/osloby/i/opm1ra/syklist-anker-dom-for-sykling-i-kollektivfelt?fbclid=IwAR3rzwCxbPKu4P3HM6JFqtJCy46iBrd8TqM-byFfo48EwvUcTK_MqiKuLd8 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Blir spennende å se om anken blir behandlet i høyesterett! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 SeaLion skrev (2 timer siden): Nå blir "mosseveisyklistsaken" anket til høyesterett. Men denne gangen handler det ikke om bota som ble gitt, men om lovanvendelsen. Altså når er en trafikkant (ikke spesielt syklister) et unødig hinder?https://www.aftenposten.no/osloby/i/opm1ra/syklist-anker-dom-for-sykling-i-kollektivfelt?fbclid=IwAR3rzwCxbPKu4P3HM6JFqtJCy46iBrd8TqM-byFfo48EwvUcTK_MqiKuLd8 Det har da vært tema hele tiden? Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Interessant sak å få avgjort. Nå vet jeg ikke hvor langt man må kjøre/sykle for å kunne kjøre seg av, men tror det er vesentlig for saken. (håper i alle fall det) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2020 En innsender i Adresseavisen oppfatter sykling i sentrum som en uoversiktlig risikosport. Dette er i Trondheim, men det er nok gyldig også andre steder i Norge. 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Høres kjent ut. Begynner å bli god dekning av sykkelfelt og sykkelveier mange steder, men det mangler biter som gjør at det ikke er et godt nettverk av sykkelveier og sykkelfelt. I enda større grad er det mangel på gode og tryggere løsning i kryss, hvor man ofte enten plutselig er i veien med biler eller på fortauet med fotgjengere 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 SeaLion skrev (På 17.11.2019 den 22.32): Dronevideo som viser at en syklist ikke er til hinder for trafikken i kollektivfeltet på Mosseveien ut av Oslo. På slutten av videoen tar syklisten igjen bilene foran og må bremse ned. Videoen er tatt opp nøyaktig ett år etter at syklisten Ivar Grøneng fikk bot for "å ha hindret trafikken" på samme sted, ei bot som syklisten nektet å vedta. Han ble frifunnet i tingretten, men politiet anket. Redigert: Dommen fra ankesaken i lagmannsretten blir offentliggjort 9. desember. Ser vi på samme video? Han hindrer jo helt klart bussen. Kanskje ikke så mye, men han gjør jo det, og særlig på slutten av videoen. (Mulig han tar igjen noe trafikk, men det er ikke så lett å se grunnet trærne) Man ser jo også at bilen som lå foran og svingte av også dro fra syklisten på tross av at den skal ta av fra veien. Og at akkurat denne personen ikke hindrer bussen SÅ mye betyr ikke at dette gjelder alle. På videoen ser man også at det er GOD plass på gang-veien ved siden av. Helt OK at han ble bøtelagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 55 minutes ago, SeaLion said: En innsender i Adresseavisen oppfatter sykling i sentrum som en uoversiktlig risikosport. Dette er i Trondheim, men det er nok gyldig også andre steder i Norge. Jeg er kanskje litt ekstrem, men jeg mener fortsatt at bysenter må utvikles mot fotgjengere først, så sykler, og så bil. I Norge gjør man det altfor ofte optimalt for bilistene, på bekostning av syklister og fotgjengere. Se til København og kopier deres løsninger. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 KalleKanin skrev (9 minutter siden): Og at akkurat denne personen ikke hindrer bussen SÅ mye betyr ikke at dette gjelder alle. ... Helt OK at han ble bøtelagt. Så en person skal bli bøtelagt fordi noen andre muligens gjør dumme ting i andre situasjoner? ? 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) Helt utrolig at folk på sykkel tør sykle i blindsonen til store lastebiler. Uten å ta diskusjonen om hvem som skal ha skylden i slike situasjoner så er det iallefall 100% sikkert hvem som blir taperen. Endret 3. mars 2020 av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Matsemann skrev (19 minutter siden): Så en person skal bli bøtelagt fordi noen andre muligens gjør dumme ting i andre situasjoner? ? Nei, men synes ikke det var en god video for å "renvaske" vedkommende heller. Denne videoen var vel tatt 1 år etter vedkommende ble bøtelagt, så hva som var den faktiske situasjonen i forkant av bøteleggingen blir bare spekulasjoner. Jeg forholder meg bare til dommen som tilsier at vedkommende hindret trafikken og burde brukt gangveien som går parallelt. (Slik som man ser at mange andre gjør også på den aktuelle videoen) " Slik flertallet ser det, tiltok Grøneng seg bevisst en rolle hvor han regulerte trafikken ut fra sin kjøremåte og sine behov. Etter flertallets syn utgjør dette i det minste en bevisst uaktsomhet, heter det i dommen som falt onsdag." Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Angående syklist artikkelen, så handler hele greia om at ene sykkefeltet er stengt fordi de driver noe bygging på ene siden, og at alternativ rute ikke er bra nok. Tviler på at vedkommende er syklist Billistene opplever noe som er mye verre enn syklistene Syklister kan sykle gjennom alle enveiskjørte gater og sykle i gater hvor biler ikke har lov å kjøre 1 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Dubious skrev (2 timer siden): Syklister kan sykle gjennom alle enveiskjørte gater og sykle i gater hvor biler ikke har lov å kjøre Dette stemmer ikke, de kan ikke kjøre i alle enveiskjørte gater. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2020 Dubious skrev (4 timer siden): Syklister kan sykle gjennom alle enveiskjørte gater Du mener mot kjøreretningen? Ikke alltid, kun hvis et underskilt gir de lov til det. Eller, joda, noen steder kan de sykle mot innkjøring forbudt-skiltet hvis de sykler på fortauet, men fortaussykling er i utgangspunktet forbudt, det er kun tillatt ved noen bestemte forutsetninger, f.eks at det er få fotgjengere der. Er det mange fotgjengere på fortauet og det ikke er underskilt om at innkjøringsforbudet ikke gjelder syklister, så er det altså forbudt å sykle mot kjøreretningen. Sitat §18.5: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Hvor mange syklister vet lovene? Ihvertfall svært få som følger de 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå