Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær også oppmerksom på busser som kommer ut fra bussparkeringer. De kjører ofte rett over GSV uten å se seg for og stopper kun ved veien for å se om det kommer biler.

Har slitt ned mange dekk pga. slike bussjåfører i Oslo.

Mener du sykkelfelt når du skriver 'GSV' (Gang og sykkelvei antar jeg)? Det er vel ikke så mange steder bussene må kjøre over gang og sykkelvei.

 

Jeg pleier å forlate sykkelfelt og bruke veibanen ved siden av når det er kjøretøy i busslommer til høyre for sykkelfeltet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

https://www.aftenposten.no/osloby/i/XgJWg7/Syklist-pakjort--lastebilsjafor-domt-for-uaktsomt-drap

 

Det var bra lastebilsjåføren ble dømt, det bør ikke være tillatt å kjøre i blinde i bytrafikk.

 

Det var en lignende episode i Mandal i 2016 som ble filmet. 

 

https://www.tv2.no/v/1070715/

 

En fryktelig episode som heldigvis endte bra. 

Husker det var mye diskusjon i media om denne hendelsen og her var det massiv kritikk mot syklisten som syklet rett inn i blindsonen til lastebilen.  Politiet var raskt ute og frikjente lastebilsjåføren for skyld.  Det ble til og med diskutert om syklisten burde vært straffet, men det ble det ikke noe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en lignende episode i Mandal i 2016 som ble filmet.

 

https://www.tv2.no/v/1070715/

 

En fryktelig episode som heldigvis endte bra.

Husker det var mye diskusjon i media om denne hendelsen og her var det massiv kritikk mot syklisten som syklet rett inn i blindsonen til lastebilen. Politiet var raskt ute og frikjente lastebilsjåføren for skyld. Det ble til og med diskutert om syklisten burde vært straffet, men det ble det ikke noe av.

En stor forskjell at det her var eget sykkelfelt, og til og med eget lyssignal for syklister. Dermed blir det mer som å svinge til venstre på grønt lys, eller krysse grønn fotgjengerovergang.
Lenke til kommentar

En stor forskjell at det her var eget sykkelfelt, og til og med eget lyssignal for syklister. Dermed blir det mer som å svinge til venstre på grønt lys, eller krysse grønn fotgjengerovergang.

Du har rett. Med tanke på skyldsspørsmålet er de to hendelsene vidt forskjellige.

 

Dog viser Mandalsvideoen blindsoneproblematikken ved store kjøretøy, sjekk hvor langt lastebilen kjører før den omsider får stoppet..utenfor bildet.

En tankevekker for alle syklister som er opptatt av egen sikkerhet...og selvfølgelig også sjåfører av store kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har rett. Med tanke på skyldsspørsmålet er de to hendelsene vidt forskjellige.

 

Dog viser Mandalsvideoen blindsoneproblematikken ved store kjøretøy, sjekk hvor langt lastebilen kjører før den omsider får stoppet..utenfor bildet.

En tankevekker for alle syklister som er opptatt av egen sikkerhet...og selvfølgelig også sjåfører av store kjøretøy.

Enig, blindsonene på slike kjøretøy er svært store. Det hadde kanskje vært på sin plass med blindsonekamera på store kjøretøy som skal ferdes i bytrafikk, for å minimere risikoen. Enda viktigere er det selvsagt å designe veiene på en slik måte at farlige situasjoner ikke oppstår.
Lenke til kommentar

Det jeg finner utrolig er at man kan skylde på blindsonen og legge skylden på syklisten. "Jamen syklisten var i blindsonen, så det kan ikke være sjåførens ansvar" - dette er bull. Har du et kjøretøy med blindsone mener jeg du er ekstra ansvarlig for hva du gjør, evt er ansvarlig for tiltak for å sikre at ikke noe eller noen er i blindsonen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dronevideo som viser at en syklist ikke er til hinder for trafikken i kollektivfeltet på Mosseveien ut av Oslo. På slutten av videoen tar syklisten igjen bilene foran og må bremse ned. Videoen er tatt opp nøyaktig ett år etter at syklisten Ivar Grøneng fikk bot for "å ha hindret trafikken" på samme sted, ei bot som syklisten nektet å vedta. Han ble frifunnet i tingretten, men politiet anket.
Redigert: Dommen fra ankesaken i lagmannsretten blir offentliggjort 9. desember.

 

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved bensinstasjonen der er det sinnsykt dårlig tilrettelagt for sykling sørover (retningen syklister har). Frem til der er det ok, men i stedet for å sykle rett frem slik som bilveien er, starter sykkelfeltet der med at man må ta en sving rundt bensinstasjonen. Der må man krysse bilveien, sykle opp en slak bakke og så  ta en 90 graders sving til venstre og inn i en trang undergang det ofte er mennesker. Så høyre igjen og man er parallelt med bilveien. Men man sykler da på innsiden, med biler som kommer blindt ut fra høyre i boligfeltet. Så skal man over norges trangeste gangbru, så vidt plass til 1 i bredden, så møter man syklister eller gående der må man vente på andre enden til de er over. Så en skarp sving til høyre og ned en bakke som sikkert er 15%. Den farten får man ikke med seg, for i bunn er det omtrent en 120 graders sving til venstre, og en vei som snirkler seg langs en brygge og mennesker så man må ta det rolig. Så bratt oppover igjen, og en ny rar gangbru men bittelitt bredere.

 

Eller man kan sykle de 400m rett frem på bilveien...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...