Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det dannes svært sjelden "lange køer", men om det faktisk dannes lange køer så bør man svinge inn på feks et busstopp eller møteplass eller liknende. Problemet er at en gruppe av bilister hisser seg opp uansett om man ligger til venstre i feltet, og disse finner alltid noe å være sur for. Folk som setter egen framkommelighet over alle andres ve og vel er det vanskelig å "omskolere". For den mere forsnuftig delen av trafikantstanden er det bra om folk vender seg til at folk kjører skikkelig som syklister i trafikken, og også etablerer seg som kjøretøy på en skikkelig måte, istedet for å henge på veiskuldra.

 

AtW

Der tar du feil. Dette skjer litt for ofte, har sett nok eksempler på syklister som sperrer for andre trafikanter, og ikke tar hensyn. Synes du virkelig det er for mye forlangt av syklister å vise evne og vilje til samarbeid?

 

 

Spar meg for disse overdrivelsene dine, ingen har sagt at man "ikke skal vise vilje til samarbeid", det er bare din definisjon av samarbeid som er i overkant vid. Jeg har beveget meg i trafikken i endel år, jeg ser særdels sjelden lange køer lagd av syklister av nevneverdig varighet. Jeg ser dog daglig lange køer lagd av bilister.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Problemet er at forbikjøring av syklist er veldig enkelt.

2-3 gir, blinklys, 40-50km/t, feltbytte, forbikjøring, ferdig.

Det er ikke engang komplisert.

Og vis det er motgående trafikk, venter man bare.

Nei, det er ikke veldig enkelt, hvis syklisten ikke viser noen som helst vilje til samarbeid. Og en god del syklister tenker kun på seg selv.

 

 

Om du ikke synes det er en enkel forbikjøring, så anbefaler jeg deg å trene mer. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Spar meg for disse overdrivelsene dine, ingen har sagt at man "ikke skal vise vilje til samarbeid", det er bare din definisjon av samarbeid som er i overkant vid. Jeg har beveget meg i trafikken i endel år, jeg ser særdels sjelden lange køer lagd av syklister av nevneverdig varighet. Jeg ser dog daglig lange køer lagd av bilister.

 

AtW

Det virker absolutt slik, av argumentasjonen å bedømme, at det ikke er så viktig å vise vilje til samarbeid fra syklistens side. Er det virkelig så vanskelig å legge litt innsats i å samarbeide slik at man ikke unødig hindrer annen trafikk? Jeg synes i hvert fall det gir god stemning å bidra. Særlig når bilistene vinker tilbake som takk for at de slapp relativt raskt forbi. Sånt gjør turen bedre. Jeg får jo tatt turen min uansett, og blir i godt humør av å vite at jeg har gjort dagen litt bedre for trafikanter rundt meg.,

 

 

Vanlig sykkeloppførsel

 

Ikke godt å si om det er arrogant oppførsel eller uvitenhet som ligger bak slik hasardiøs oppførsel.  Hadde jeg vært bilføreren så tror jeg nok lydhornet hadde blitt benyttet flittig I denne situasjonen.

Ja, slik oppførsel fra syklister er ganske vanlig. Turer rett ut i veien, over fotgjengerfeltet, uten å se seg for. Har sett en del av de jeg og, når jeg har ligget i veibanen. Men da blir både ringeklokke og stemme brukt på sånne.

 

Skal jeg krysse et fotgjengerfelt er jeg på alerten, ser om eventuelle bilister har sett meg, og har hendene på bremsene, ene foten vippet ut av pedalen, klar til å bråstoppe. Opplever rett som det er at bilister, når de har sett meg, er greie og slipper meg over sånn at jeg slipper å stoppe. Da gir jeg dem et vink tilbake som takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg irriterer meg like mye over andre bilister som jeg irriterer meg over syklister.

 

Opplever like ofte at det er syklister som ikke stopper foran fotgjengerfelt som jeg opplever det med biler.

 

I går var det en som fant ut han skulle bryte vikeplikten i en rundkjøring, syklet bare rett ut, uten hjelm var han også, kunne blitt et kjedelig møte..Holdt heldigvis lav nok fart til at det gikk fint.

 

Er en god del kamikaze syklister som skal over fotgjengerfeltet med ullevål stadion om morgenen, kommer i stor fart og skal rett over feltet som er like ved avkjørselen og påkjørselen til Ring 3.

Lenke til kommentar

Det ene sykkelveien i byen går over dette gangfeltet, så jeg er veldig vant med syklister som skal over. Jeg oppdager en syklist som sykler mot gangfeltet, og har åpenbart tenkt å krysse. Jeg bremser derfor ned. Pleier uansett å slippe dem over. Jeg oppdaget han tidlig, så det var ikke noe dramatisk nedbremsing. Han oppdaget derimot ikke politiet som stod ved gangfeltet, og han ble derfor huket inn.

 

Hadde aldri i verden trodd at jeg kom til å være vitne til at politiet faktisk prioriterte dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig bra - media skulle ha vært der og blåst det opp så kanskje endel syklister blir klar over at de har vikeplikt.

Mange syklister driter i det uansett. I dag, f.eks. da jeg syklet til jobben kom jeg til et lyskryss. Det var rødt, så jeg stoppet i sykkelfeltet. Så at det kom en syklist bak meg, og sto nesten inntil fortauskanten. Det var vel ca 20-30 cm klaring mellom forhjul og fortauskant, og rødt lys. Hva gjorde idioten av en syklist? Joda, han kjørte forbi på høyre side, over krysset på rødt lys. Så han brøt to trafikkregler: kjørte på rødt lys, og kjørte forbi meg på høyre side, noe han ikke har lov til. Brydde han seg? Overhodet ikke. Typisk eksempel på en drittsekk på sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt bob, bob til syklister i trafikken, utenom sykkelfelt selvfølgelig, grunnet til mange syklister bryter så ufattelig mange regler i trafikken (Nå tenker jeg på som oftest de som sykler når jeg er ute å kjører, så ikke hiss dere opp). Som oftest sykler de på rødt lys, viser ingen form for vikeplikt, eller bruker hender om de skal til høyre eller venstre.

Samtidig så ser jeg nesten ingen grunn til at sykelister skal være i veien om de har har vanlig sykler, altså ikke (racingsykler med ufattelige tynne dekk som man faller av om man sykler på en liten stein), med mindre det ikke er muligheten for å bruke enten gangsti eller sykkelsti.  

Lenke til kommentar

 

Problemet med å være 'grei' og legge seg langt ut mot hvitstripa er at det heller ikke er alle bilister som er like omtenksomme. Ligger jeg godt inn i feltet skjer det praktisk talt ingen for tette passeringer siden alle da like greit bytter felt/legger seg helt over. Ligger jeg imidlertid så nær kanten at det kan være mulig å passere meg uten å bytte felt er det mange som ikke flytter seg overhode. Nettoeffekten er at man får langt fler farlige passeringer om man er 'grei' og legger seg helt ut enn om man holder seg godt inn i feltet. Så får man heller ta vurderingen om man skal legge seg ut når trafikken bak holder lavere fart, eventuellt kjøre ut på egnet sted om det ikke er utsikter til å få trafikk bakfra forbi på annet vis.

Men du blir samtidig et hinder, en sinke og et irritasjonsmoment for veldig mange andre trafikanter, og du er ikke aktpågivende og hensynsfull, noe du plikter å være iht vtrl. § 3 når du sykler i trafikken. En sånn oppførsel vil også være med på å gi syklister et dårlig rykte, og det går også utover meg. De fleste bilister kjører forbi med god nok klaring. Noen tette passeringer kan det bli, men det må man nesten regne med.

 

 

Jeg vet ikke hva slags trafikkopplæring som blir gitt nå til dags, men da jeg tok lappen var det ikke bare regnet som riktig, men i praksis påkrevd å plassere seg slik at man hindrer andre i å gjøre farlige manøvre (I.h.t. veitrafikkloven paragraf 3 om at man skal kjøre slik at uhell ikke skal skje)

 

Det å plassere seg slik at en bilist ikke klemmer seg farlig tett forbi er ikke bare lurt men etter hva jeg kan se et krav. At den som kjører forbi blir noen millisekuinder mer forsinket av å måtte vri rattet noen grader mer er underordnet.

 

At god defansiv kjøring skal være med på å gi syklister noe dårlig rykte tror jeg ikke noe på. De fleste trafikanter er rasjonelle og setter pris på at trafikken avvikles i ryddige former og tåler fint å slippe litt på gassen av og til.

 

At noen få høylydte mennesker klager er ikke noe å henge seg opp i, det er alltid noen som finner noe å klage over.

Lenke til kommentar

Jeg har øyne, og logikken sier vel at om man ligger 21 biler i 60km/t i 80-sona, så går det fortere enn om 20 biler ligger i 25km/t i 80-sona bak en syklist... Uavhengig av strekning.

 

 

Om trafikken går i 60 i 80 sona og man samles opp bak en syklist, da er det gjerne fordi det er tett trafikk på veien. (Hvis ikke hadde trafikken gått nærere 80 og bilistene hadde kunne kjørt forbi syklisten umiddelbart i de to eksemplene hhv)

 

I ditt første eksempel vil disse bilene etter hvert komme forbi. Med en gang de gjør det finner de åpen vei som lar de kjøre i 80 igjen helt til de tar igjen køen som går i 60 lengre fremme. Total tid tapt er dermed  0s. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har øyne, og logikken sier vel at om man ligger 21 biler i 60km/t i 80-sona, så går det fortere enn om 20 biler ligger i 25km/t i 80-sona bak en syklist... Uavhengig av strekning.

 

 

Om trafikken går i 60 i 80 sona og man samles opp bak en syklist, da er det gjerne fordi det er tett trafikk på veien. (Hvis ikke hadde trafikken gått nærere 80 og bilistene hadde kunne kjørt forbi syklisten umiddelbart i de to eksemplene hhv)

 

I ditt første eksempel vil disse bilene etter hvert komme forbi. Med en gang de gjør det finner de åpen vei som lar de kjøre i 80 igjen helt til de tar igjen køen som går i 60 lengre fremme. Total tid tapt er dermed  0s. 

 

 

Det du kommer med her er jo en kombinasjon av de to..

 

Jeg snakker om f.eks Klyvesletta der det hender det er populært å legge treningsturer på sykkel.

Veien er ikke fullt 5,5 meter brei, men fortsatt 80-sone.. Her hender det at det går litt under grensa i rushen, men når syklene samles der, så går det ikke i mer enn 20, kanskje 25km/t, og med mye trafikk i møte kommer man seg ikke alltid forbi, hvertfall ikke hvis man er litt bak i rekka..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er veldig bra - media skulle ha vært der og blåst det opp så kanskje endel syklister blir klar over at de har vikeplikt.

Mange syklister driter i det uansett. I dag,

 

Det kan så være, men da bør de bli tatt og bøtelagt for det,  kanskje med større bøter også - For da har vi med folk som bare gir f og det har vi mange av, både fotgjengere, syklister, bilførere mm.

 

Men så har vi de som rett og slett ikke vet reglene og gjør ting fordi de tror de har lov til - det er de jeg er opptatt av at skal ha en mulighet til å lære ... helst før man får ulykker og bøter. 

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så har vi de som rett og slett ikke vet reglene og gjør ting fordi de tror de har lov til - det er de jeg er opptatt av at skal ha en mulighet til å lære ... helst før man får ulykker og bøter. 

Det er både likegyldighet og uvitenhet blant syklister. Det er noe av årsaken til at jeg faktisk skulle ønske det var krav om førerkort på en eller annen form for motorvogn, minst moped for å få lov til å sykle i trafikken, sammen med andre motorvogner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men så har vi de som rett og slett ikke vet reglene og gjør ting fordi de tror de har lov til - det er de jeg er opptatt av at skal ha en mulighet til å lære ... helst før man får ulykker og bøter. 

Det er både likegyldighet og uvitenhet blant syklister. Det er noe av årsaken til at jeg faktisk skulle ønske det var krav om førerkort på en eller annen form for motorvogn, minst moped for å få lov til å sykle i trafikken, sammen med andre motorvogner.

 

 

Det er en ekstremt elendig ide, som nesten garantert fører til flere leveår tapt heller enn færre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er en utrolig dårlig idé at folk faktisk lærer litt om samspill i trafikken om man skal blande myke og harde trafikanter..

 

Kanskje vi bare skal droppe opplæring på biler under 3,5 tonn i samme slangen..?

 

Hva tror du er konsekvensen av en slik obligatorisk opplæring?

 

1. Mye færre sykler

2. Barn kan ikke sykle i det hele tatt.

 

Tror du det er bra for samfunnet? Det er isåfall en særdels underlig vurdering.

 

Mener du skadepotensialet for omgivelsene for biler under 3.5 tonn og syklister er sammenliknbare? Om nei, hvorfor den mildt sagt underlige sammenlikningen?

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Mye færre sykler

2. Barn kan ikke sykle i det hele tatt.

1. Har du sluttet å sykle?

2. Barn lærer å sykle i gatetunet, ikke i trafikken.

 

Nå har jeg nesten kjørt ihjel barn som bare har syklet rett ut i fotgjengerfelt selv (ja, til og med i en kjøretime - lærer mente jeg ikke kunne vært mye mer aktsom han heller - jeg har en defensiv kjørestil), så det at de burde lære fra en plass hvordan ferdes i trafikken er på sin plass. Spesielt når så mange voksne er så dårlig forbilder og gjør det samme. Hvem skal lære de å sykle i trafikken da? Mange foreldre kan jo ikke reglene.

 

Farlige syklister, bilister, trafikanter bør lukes ut - så om det blir en liten nedgang en periode på syklister er ikke et tap. Legger man opp til billig/gratis kursing så vil de komme tilbake de fleste - men med kunnskap og med sikrere ferdsel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fotgjenger taper som oftest mot en sykkel, en sykkel taper mot en bil, en bil taper mot en lastebil...?

 

Jeg mener skadepotensialet til en syklist som f.eks turer over på rødt og kjører ned en fotgjenger på vei over er stort nok til at det bør være påbudt med en grunnopplærling om de skal sykle i veibanen..

 

Barn holder seg stort sett på fortauet, men så fikk tilogmed vi "sykkellappen" på barneskolen før vi fikk sykle til skolen, og ja, hvis man blei sett uten hjelm eller gjorde / ikke gjorde ting vi lærte her, så mistet vi muligheten til å sykle til skolen fram til neste pulje skulle ta sykkellappen med å få sykle til skolen..

 

Jeg har heller ikke lyst til å kjøre ned en syklist, uavhengig av om det er denne eller min skyld, men når jeg har sett hvordan en del syklister kommer snikende opp bak meg i lyskryss, drar over på rødt når jeg har grønt, så blir jeg skremt!

 

Jeg vil som sagt ikke være innvolvert i en ulykke med en syklist, selvom denne personen beviselig er 110% i ulykken, så det er viktig for alle parter at folk for opplæring, langt framfor at noen dropper sykkelen pga. påkrevd opplæring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...