asicman Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Begynt å filme når jeg sykler til jobb. Tre nestenulykker denne uka, alle på samme form: jeg sykler i sykkelfelt, bil tar meg igjen, svinger umiddelbart til høyre. Jeg er årvåken, så det ender bra. Men burde ikke vært nødvendig. Se seg for når man krysser sykkelfeltet, spesielt når man akkurat har passert en syklist der.. Det samme skjer meg nesten hver uke. Jeg er også veldig forsiktig når jeg skal rett fram i et sykkelfelt. Veldig rart at bilistene ikke er mer oppmerksommen siden de akkurat kjørt forbi deg. Nesten som de bare tenker at det er du som blir skadet så jeg kjører bare på. Ser på twitter at det har vært noen ulykker i Oslo denne uka som kan være av samme type. Hva slags kamera har du på sykkelen forresten? 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 (endret) Mange bilister feilbedømmer hvor mange meter per sekund en syklist beveger seg. De passerer en syklist hvor bilen holder 50-60km. Syklisten holder kanskje 35-45kmt. 300m lengre fremme bremser bilisten ned for å svinge inn på parkeringsplass. I bergegner du tiden nedbremsingen tar, svinge inn osv. da har du ikke mange sekundene før syklisten er i døra på deg. Men dette skal alle ha lært, bruk speiler og sjekk blindsona før du svinger. Endret 22. september 2018 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Hva slags kamera har du på sykkelen forresten? Apeman 4k. Koster under tusenlappen, får med ekstra batteri og sykkelmount. Billig og bra. Har støtte for dash cam modus.https://www.amazon.com/dp/B07BF76DSX/ref=cm_sw_r_cp_awdb_t1_uDLPBbH6TXW3Y Har forsåvidt også montert på denne tuten. 115 dB, kan pumpes opp med sykkelpumpe. Den høres inni bilene, for å si det sånn ? https://www.teknikmagasinet.no/produkter/helse-fritid/outdoor-fritid/sykkeltilbehor/sykkeltute-airzound Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Mange bilister feilbedømmer hvor mange meter per sekund en syklist beveger seg. De passerer en syklist hvor bilen holder 50-60km. Syklisten holder kanskje 35-45kmt. 300m lengre fremme bremser bilisten ned for å svinge inn på parkeringsplass. I bergegner du tiden nedbremsingen tar, svinge inn osv. da har du ikke mange sekundene før syklisten er i døra på deg. Men dette skal alle ha lært, bruk speiler og sjekk blindsona før du svinger. Tror mange ikke er klar over at de har vikeplikt når de må over sykkelfelt for å kjøre av. 1 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 300m lengre fremme bremser bilisten ned for å svinge inn på parkeringsplass. Det er sikkert mange slike tilfeller. Men de fleste tilfeller jeg opplever så er det snakk om 4-5 meter. Bilisten kommer rett bak og bare svinger rundt foran sykkelen for å ta til høyre når jeg er i ferd med å sykle rett fram. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Då er el-sykkel skaffa, og eg skal byrje å sykle i Bergen og omegn. Eg har ikkje sykla meir enn to-tre gonger i løpet av dei siste ti åra, og det var på aude landevegar. Er det nokon som har nokre tips for ein stakkar som knapt nok klarar å halde balansen på asfalt, långt mindre på brustein? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Støttehjul? (Beklager flåsete svar) 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 31. oktober 2018 Del Skrevet 31. oktober 2018 Er det nokon som har nokre tips for ein stakkar som knapt nok klarar å halde balansen på asfalt, långt mindre på brustein?Tror det viktigste er å lære og kjenne sykkelen. Hva den kan og dens begrensninger. Finn en parkeringsplass og sykle rundt om kring. F. eks. kan du sykle i 8-tall. Prøv så å sykle 8-tallet fortere, for å kjenne hvordan det er å svinge med litt fart. Prøv deretter å sykle et så lite 8-tall som mulig, da må du ned i fart og lære manøvrere, gjør det saktere og saktere og mindre og mindre, til du kanskje klarer det innenfor strekene der én bil skulle stått. Sykle i litt fart og test bremsene. Start med kontrollerte, svake nedbremsinger med bakhjulet. Deretter prøv nødbrems der du bremser bakhjulet hardt, gjerne så du får bittelitt sladd, og kjenn på hvordan det oppleves (helt ufarlig, men kanskje litt skummelt). Prøv deretter å finne nivået der du klarer bremse akkurat så hardt at du stopper fort, men unngår sladd. Legg deretter på forbremsen. Mange kvier seg for å bruke den da man er redd for å stupe over styret, men det skal mye til for at skal skje. Så kjenn hvordan det er å legge på litt forbrems, det føles helt trygt og gjør at du stopper dobbelt så fort. Tror en sesjon med denne type manøvreringer og bremsing vil gjøre du føler du har kontroll på sykkelen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 Et interessant forslag fra "flere trafikkfagfolk" (uttrykk benyttet i artikkelen) er nå at bilister bør få vikeplikt for syklister som velger å sykle over gangfelt. Det vil gi bedre trafikkflyt, hevdes det. https://www.nrk.no/rogaland/vil-at-fleire-skal-sykla-over-fotgjengarfelt-1.14292812 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Et interessant forslag fra "flere trafikkfagfolk" (uttrykk benyttet i artikkelen) er nå at bilister bør få vikeplikt for syklister som velger å sykle over gangfelt. Det vil gi bedre trafikkflyt, hevdes det. https://www.nrk.no/rogaland/vil-at-fleire-skal-sykla-over-fotgjengarfelt-1.14292812 Det er étt stort problem med det forslaget - og étt alvorlig stort. Det store problemet er at et fåtall enkelte sykkelister kan få seg til å tro at det er langt tryggere å suse ut i gangfelt/veibane når de vet at bilene har vikeplikt. Flere sykkelister velger denne måten å krysse veien på mao. Det alvorlige store problemet : For en bilist som følger med traffikken rundt seg, er det langt vanskeligere å skulle vite at sykkelisten i god fart langs gangfeltet vil komme til å gjøre en plutselig sving inn på veibanen (inn på gangfeltet). I sum : Et større antall sykkelister vil komme til å krysse gangfeltet på hjul - og noen av de som gjør det, kommer med så stor fart - gjerne kombinert med plutselig og umarkert retningsendring. Dette vil medføre flere helt unødvendige skadetilfeller - ergo er jeg imot forslaget. 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 For meg høres det ut som du sier at bilister har problemer med å overholde vikeplikten. Og det er jeg enig i. Jeg foreslår bedre kjøreopplæring av bilister. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 For meg høres det ut som du sier at bilister har problemer med å overholde vikeplikten. Og det er jeg enig i. Jeg foreslår bedre kjøreopplæring av bilister. Hvordan overholder man vikeplikten for noen som plutselig hiver seg ut i veien? Skulle vært krav om at fotgjengere må stoppe foran overgangen før bilene har vikeplikt, sånn at de ikke bare plutselig kan krysse som er grunnen til alle ulykkene i det siste 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 Hvordan overholder man vikeplikten for noen som plutselig hiver seg ut i veien? Omtrent på samme måte som man overholder vikeplikten for en annen bil fra høyre. Og ikke kom med den om farten og plutselig. Biler kommer fortere enn syklister (det klages jo stadig på trege syklister i kjørebanen). Så det mangler ikke på evnen til å oppfatte noen som kommer fort og plutselig og kunne vike for de, det mangler kun på viljen. Mange bilister VIL helst ikke vike for syklister, heller ikke når reglene er helt klare og konsise. Jeg legger ofte merke til det f.eks i rundkjøringer. Bilister kjører rett ut i rundkjøringen rett foran syklister som skal ut i neste avkjøring. Jeg lever fortsatt kun på grunn av egne ferdigheter i trafikken, ikke på grunn av bilistenes ferdigheter. Som syklist kan man ALDRI stole på at bilister kan trafikkreglene, men det hadde helt klart vært lettere å være syklist med noen flere rettigheter. Vi kunne oppnådd at bilister ble nødt til å vurdere syklister som en naturlig del av trafikken, i stedet for et uønsket og forstyrrende element, slik det er i dag. 1 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 I tilfellet vil det være fysisk umulig å se en syklist før man er på gangfeltet da pga f.eks bygning eller en stor busk. Mener du da bilisten burde fått bot siden han ikke viket for syklisten som kjører i siden? Det finnes regler for hvordan veier og objekter rundt skal bli bygget for å få mest oversikt, dette er det jo ikke for gangfelt. En fotgjenger ville man lett kunne se fordi de går i 4kmt mot syklister som går i 40. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Det er på høy tid at det blir krav til siktlinjer rundt gangfelt, uansett om reglene endres eller ikke. Folk som nekter å klippe hekken må få hekken tvangsklipt av det offentlige, gjerne med samme type maskin som brukes til kantslått. Noen kommuner har allerede innført denne ordningen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Man skal ALDRI stole 100% på andre i trafikken og hadde folk sluttet å stå på retten sin så hadde ulykkene gått ned med 90% Jeg går og sykler mye, og har aldri vært i ulykker, da jeg ser meg for før jeg krysser veien og tar hensyn til billistene, da jeg selv også er billist 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 (endret) Man skal ALDRI stole 100% på andre i trafikken og hadde folk sluttet å stå på retten sin så hadde ulykkene gått ned med 90% Jeg går og sykler mye, og har aldri vært i ulykker, da jeg ser meg for før jeg krysser veien og tar hensyn til billistene, da jeg selv også er billist Korrekt, det er måten å overleve på. Dessverre finnes det altfor mange trafikkanter som etter år uten å repetere trafikkreglene har laget seg sine egne trafikkregler. Det er disse man må ta med i beregningen hvis man vil unngå uhell. Sånn sett burde det vært krav om ny teoriprøve f.eks hvert tiende år for å sikre at de som har sertifikat for motorkjøretøy innser at de ikke kan lage egne regler, fordi de da risikerer å stryke på neste prøve. Mange av de som sykler ville også komme inn under denne ordningen, for de fleste voksne syklister har en bil stående hjemme. Den brukes til transport av større gods, ferieturer og lignende. Endret 21. november 2018 av SeaLion Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Jeg har oppfriskning hvert 5. år, på grunn av at de stiller strengere krav til yrkessjåfører enn mannen i gata Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Hm, sier du det? Det gjorde meg ikke mye tryggere, da jeg som syklist ofte opplever at yrkessjåfører er verstinger i trafikken. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Hm, sier du det? Det gjorde meg ikke mye tryggere, da jeg som syklist ofte opplever at yrkessjåfører er verstinger i trafikken. Garantert utenlandske sjåfører 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå