Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha så teit. Så neste gang jeg gir et bittelite tut når en fyr står stille på grønt lys så burde jeg få bot?

Bodde ved et lyskryss i fjor. Politiet kunne for min del stått der og delt ut bøter hver gang det ble grønt lys, alltid noen som tutet, ofte uten grunn. Støyforurensing er en ting. Som bilist får man tåle å vente noen sekunder her og der, heller enn å koke i toppen og henge på hornet.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+5132

Noen ganger tror jeg nesten at fortausykling fører til mer ulemper enn fordeler. Jeg har bodd en del i land hvor sykling på fortauet ikke er lov, og mitt inntrykk er at bilistene er hyggeligere mot syklistene som kjører på veien -- de har tross alt ikke noe annet valg. Denne evige protesten fra noen norske bilister mot syklister på veien tror jeg ofte kommer av at man tenker "men de kan jo sykle på fortauet"

Lenke til kommentar

Den kommer av god norsk gammel egoisme ispedd litt jantelov og annet morsomt urnorsk. Man bør kanskje vurdere å lage en ny "Troll" men denne gang "Bygdetrollet" og deretter ta for seg en del andre norske troll-raser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Problemet her er ikke fortauet, men at de fleste "fortauene" nå lages som kombinert gang- og sykkelvei og da forventer billister at syklistene bruker de, siden bilistene som regel har betalt for de

Skal man få syklistene til å sykle på "fortauet" så må det lages egne felt for syklene så de kan sykle i 30+ uten å måtte bremse for gående

• Liker 2
Lenke til kommentar

Var ute og syklet i dag og det ligger fortsatt mye is på fortau og gang og sykkelvei under bruer, og enkelte underganger er er fullstendig oversvømt med et islag under, så der er det direkte livsfarlig å sykle. Hvis noen vil kjefte på meg fordi jeg bruker veien inntil videre får de bare gjør det, men enkelte steder har jeg ikke noe valg.

Lenke til kommentar

Problemet her er ikke fortauet, men at de fleste "fortauene" nå lages som kombinert gang- og sykkelvei og da forventer billister at syklistene bruker de, siden bilistene som regel har betalt for de

Skal man få syklistene til å sykle på "fortauet" så må det lages egne felt for syklene så de kan sykle i 30+ uten å måtte bremse for gående

At man har vikeplikt for alle andre i hvert bidige kryss hvis man velger sideløsningen, mens kun fra normale retninger hvis man velger kjørebanen, bidrar ganske mye til at raske syklister vil fortsette å velge kjørebanen, uansett hvor bra sideløsningen er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er OK, så lenge du hjelper folk med forbikjøringen  :)

De fleste klarer å kjøre forbi uten hjelp. Husk også å ikke forstyrre den du kjører forbi.

§ 12. Forbikjøring

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Det er altså ikke nødvendig å hjelpe alle å komme forbi, dette punktet gjelder kun "om nødvendig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...