Theo343 Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 (endret) Å sykle minst en meter fra kantlinja er et klart signal til de som kommer bakfra at de ikke kan presse seg forbi med trafikk i mot. Forsøk (bl.a i England) har vist at det å sykle langs kantlinja fører til flere nærpasseringer enn hvis syklisten legger seg lengre ut i kjørefeltet. Lett vingling øker avstanden ytterligere, og vil man få skikkelig god plass fra forbikjørende bilister bør man ikle seg et skjørt ... Jepp og som jeg selv skrev, så regner med at vi er enig på den biten Ellers hadde det vært interessant å se hva en sensor ville ment om en forbikjøring av en mopedist, motorsyklist eller syklist uten at man har 2 hjul over midtstripa. Dette ble terpet både på Kl. B og Kl. A for min del. Endret 13. februar 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Du ville ha strøket, sensorer følger ikke bare skrevne lover og regler Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2018 Å sykle minst en meter fra kantlinja er et klart signal til de som kommer bakfra at de ikke kan presse seg forbi med trafikk i mot. Forsøk (bl.a i England) har vist at det å sykle langs kantlinja fører til flere nærpasseringer enn hvis syklisten legger seg lengre ut i kjørefeltet. Lett vingling øker avstanden ytterligere, og vil man få skikkelig god plass fra forbikjørende bilister bør man ikle seg et skjørt ... Jepp og som jeg selv skrev, så regner med at vi er enig på den biten Ellers hadde det vært interessant å se hva en sensor ville ment om en forbikjøring av en mopedist, motorsyklist eller syklist uten at man har 2 hjul over midtstripa. Dette ble terpet både på Kl. B og Kl. A for min del. Hvis det er to felt i samme retning er det ikke nødvendig å ha to hjul over midtlinja. Men hvis du mener å bare legge deg halvveis over i neste felt for å kjøre forbi en tohjuling, da mener jeg du kjører for nært, uansett hva du har lært. Skift felt du, helt over. Hvis syklisten kjører i et hull rett før du passerer så vil du være glad du holdt god avstand. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Du ville ha strøket, sensorer følger ikke bare skrevne lover og regler Nemlig Og er det nok til at man stryker... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Å sykle minst en meter fra kantlinja er et klart signal til de som kommer bakfra at de ikke kan presse seg forbi med trafikk i mot. Forsøk (bl.a i England) har vist at det å sykle langs kantlinja fører til flere nærpasseringer enn hvis syklisten legger seg lengre ut i kjørefeltet. Lett vingling øker avstanden ytterligere, og vil man få skikkelig god plass fra forbikjørende bilister bør man ikle seg et skjørt ... Jepp og som jeg selv skrev, så regner med at vi er enig på den biten Ellers hadde det vært interessant å se hva en sensor ville ment om en forbikjøring av en mopedist, motorsyklist eller syklist uten at man har 2 hjul over midtstripa. Dette ble terpet både på Kl. B og Kl. A for min del. Hvis det er to felt i samme retning er det ikke nødvendig å ha to hjul over midtlinja. Men hvis du mener å bare legge deg halvveis over i neste felt for å kjøre forbi en tohjuling, da mener jeg du kjører for nært, uansett hva du har lært. Skift felt du, helt over. Hvis syklisten kjører i et hull rett før du passerer så vil du være glad du holdt god avstand. Erh, du gjentar akkurat det jeg skrev med litt fler ord men som om jeg sa det motsatte . Foreslår at du leser en gang til og påpeker hvor jeg ikke sier akkurat det du gjentar. Samt hvor jeg er i nærheten av å si det du påstår at jeg gjør. "Både motorsyklister, mopedister osv. lærer at man IKKE skal ligge for langt ut mot veiskulderen slik at biler skaper farlige situasjoner, man skal ligge minst 50-100cm fra veiskulderen slik at biler må foreta korrekt forbikjøringsprosedyre samt at man har en sikkerhetssone mot rask og rusk i veiskulderen." Det eneste jeg ikke bruker ord og tid på her er å forklare hvorfor, som du gjør, fordi jeg mente det var opplagt basiskunnskap hvorfor det er farlig. Men at du får det til å bli at jeg sier det motsatte er jo interessant. Dette blir litt som: "Du skal ikke drikke gift, du kan dø" hvor sidemannen "Hva? Drikke gift er da dødelig, det er helt feil at det er trygt å drikke. Du bør være veldig oppmerksom på hva som står på flasken" Endret 14. februar 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Du ville ha strøket, sensorer følger ikke bare skrevne lover og regler Nemlig Og er det nok til at man stryker... Sensorer sitter ikke med fasiten og er stort sett for pirkete Går fint an å passere syklisten i samme felt, bare en avpasser farten Blir det samme som når syklistene skal passere gående på fortauet Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) "Blir det samme som når syklistene skal passere gående på fortauet" Det blir å strekke det litt langt . Det er tross alt litt større riskio forbundet med 1000-2000 kg metall som passerer i hastighet 40-80kmt. Og ift. minst 2-hjul over midstripa (gul striplet linje, nei ikke sperrelinja) så er det et minstekrav man skal sørge for ved passering av syklist som ligger i kjørefeltet. Man skal helst utføre en "ordentlig forbikjøring" som tilsier fullstendig feltskifte med alle 4 hjul over. Alt annet blir farlig adferd i trafikken med andres liv som innsats og bør slås hardt ned på av fler enn sensorer. Har man ikke mulighet til å legge bilen helt eller delvis over i det andre feltet så skal man vente til muligheten byr seg eller syklisten kommer seg ut av kjørefeltet (busslomme, veiskulder, avkjøring etc). Selv benytter jeg busslommer, veiskulder, avkjøringer og innganger til GSV for å hjelpe bilister bak. Jeg passerer aldri en syklist i veibanen uten å foreta en ansvarlig forbikjøring (kjører 20.000km i året). Heldigvis er de som kjører med risikabel og farlig adferd i mindretall men det hjelper lite når det holder med 1 sammenstøt for å volde annens død eller alvorlig og varig skade. Det forundrer meg er at noen er villige til å risikere fengselstraff fordi man ikke kan opptre ansvarlig i trafikken. Det er nok også årsaken til at sensorer ønsker å luke ut disse sjåførene tidlig. Endret 14. februar 2018 av Theo343 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2018 Går fint an å passere syklisten i samme felt, bare en avpasser farten Det går sikkert fint for bilisten, men oppleves som svært utrygt av syklisten. Dette er grunnen til at syklister anbefales av Trygg trafikk å legge seg så langt ut i kjørefeltet at det ikke "går fint å passere i samme felt". Skift felt når dere kjører forbi, eller hold dere bak til dere kan skifte felt! "Går fint ..." 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Jeg synes denne som nå deles på Facebook og med kjøreskoler er veldig fin og det burde legges like mye i en for bilister-syklister. Norsk Hestesenter stiller seg, sammen med flere andre, bak denne plakaten om Hest i trafikken. Den er laget på initiativ fra Trøndelag Hesteeierforening, og har nå i første omgang blitt delt ut til alle trafikkskolene i Trøndelag. Kanskje kommer den til en trafikkskole nær deg? Vi registrerer med glede at plakaten med det viktige budskapet også blir delt av mange på facebook! Ønsker du mer informasjon om emnet, besøk gjerne www.hestitrafikken.no - en nettside laget i forbindelse med NHS sitt tidligere prosjekt om temaet. Endret 14. februar 2018 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Går fint an å passere syklisten i samme felt, bare en avpasser farten Det går sikkert fint for bilisten, men oppleves som svært utrygt av syklisten. Dette er grunnen til at syklister anbefales av Trygg trafikk å legge seg så langt ut i kjørefeltet at det ikke "går fint å passere i samme felt". Skift felt når dere kjører forbi, eller hold dere bak til dere kan skifte felt! "Går fint ..." Aktsomhetsplikten i vegtrafikkloven Dubious, så kan vi også ta med denne: https://www.dinside.no/motor/du-skal-ha-15-meters-avstand-her/61663011 Regelen "alle" bryterMen hovedpoenget med denne artikkelen var å fortelle deg hva Statens Vegvesen sier om passering av sykkel i kjørebanen. De sier faktisk at det skal være en avstand på minst 1,5 meter mellom din bil og syklisten idét du passerer. Det visste du kanskje ikke? DinSide kontaktet Syklistenes Landsforbund for å høre mer om denne regelen, som ingen i redaksjonen var klar over. Det kan ikke være mange som vet om denne? - Nei, det er nok mange som ikke vet dette, sier generalsekretær Rune Gjøs. - Det er det vi prøver å fokusere på er sikker avstand. Statens Vegvesen mener at det som anses som sikker forbikjøring er minimum 1,5 meters avstand. Står dette også i trafikkreglene? - Det står klart i trafikkreglene at bilister skal passere på en sikker måte med god avstand, men det står ikke oppgitt noen minimumsavstand. - Det betyr altså at du ikke risikerer bot om du kjører forbi nærmere enn 1,5 meter. Men dersom en trafikkbetjent ser deg og anser passeringen som uforsvarlig, kan du bli stoppet. Det er vel mange bilister som synder her, og som kjører forbi enda klaringen er liten? - Ja, her er det mange som synder. Det som står i trafikkreglene, er at hvis du som bilist ikke kan kjøre forbi på en sikker måte, skal du vente. Så det er ikke slik at man kan forvente at syklisten skal fjerne seg fra veibanen, dersom det er for trangt å kjøre forbi? - Nei, overhodet ikke. Det er fører som kommer bakfra som må ta hensyn. Det samme gjelder om du skal kjøre forbi en traktor eller lignende. Du er pent nødt til å vente til det er klart og god nok plass for forbikjøring. Rimelig klart altså. Du vil på ingen måte klare å ha en "trygg" forbikjøring av en syklist uten å ha minst 2 hjul over midtstripa. Endret 14. februar 2018 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Det står ingenting om fart, så om jeg er 1,5 meter fra syklisten så kan jeg passere i 100 km/t? Er det tryggere enn om jeg passerer 50cm fra syklisten når jeg kjører i 20 km/t? Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Det står ingenting om fart, så om jeg er 1,5 meter fra syklisten så kan jeg passere i 100 km/t? Er det tryggere enn om jeg passerer 50cm fra syklisten når jeg kjører i 20 km/t? Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Hvilken vei i Norge med fartsgrense på 100 km/t eller høyere tillater syklister? Endret 14. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Enkel løsning på det...da må du ha fire hjul over midtstripen. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Det står ingenting om fart, så om jeg er 1,5 meter fra syklisten så kan jeg passere i 100 km/t? Er det tryggere enn om jeg passerer 50cm fra syklisten når jeg kjører i 20 km/t? Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Hvilken vei i Norge med fartsgrense på 100 km/t eller høyere tillater syklister? 80 + 20 = 100 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Enkel løsning på det...da må du ha fire hjul over midtstripen. Nei, det står at en bare skal ha 2 hjul over Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Det står ingenting om fart, så om jeg er 1,5 meter fra syklisten så kan jeg passere i 100 km/t? Er det tryggere enn om jeg passerer 50cm fra syklisten når jeg kjører i 20 km/t? Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Hvilken vei i Norge med fartsgrense på 100 km/t eller høyere tillater syklister? 80 + 20 = 100 Så du tror du har lov til å gå opp til 100km/t hvis det er en forbipassering av en sykkel som kjører i 20km/t? EDIT: Hvis du mener motsatt kjøreretning, er det vel strengt tatt ikke det diskusjonen dreier seg om, og overhodet ikke der skoen trykker for syklister. Endret 14. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Det står ingenting om fart, så om jeg er 1,5 meter fra syklisten så kan jeg passere i 100 km/t? Er det tryggere enn om jeg passerer 50cm fra syklisten når jeg kjører i 20 km/t? Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Hvilken vei i Norge med fartsgrense på 100 km/t eller høyere tillater syklister? 80 + 20 = 100 Så du tror du har lov til å gå opp til 100km/t hvis det er en forbipassering av en sykkel som kjører i 20km/t? 100 er normal fart i en 80 sone Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 100 er normal fart i en 80 sone Fortsatt ikke tillatt fart eller akseptert fart. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Viss syklisten sykler midt i veibanen og jeg har 2 hjul over midtstripa, så vil jeg fortsatt ikke ha 1,5 meter avstand Enkel løsning på det...da må du ha fire hjul over midtstripen. Nei, det står at en bare skal ha 2 hjul over les en gang til du! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Det står ingenting om fart, så om jeg er 1,5 meter fra syklisten så kan jeg passere i 100 km/t? Du skal kunne føre kjøretøyet til en full stans om nødvendig på den avstanden du har til potensiell fare, så nei det kan du så absolutt ikke. 100 er normal fart i en 80 sone Nei, det er for høy fart i en 80 sone. Endret 14. februar 2018 av Hansien 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå