Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal på jobb om morgenen i 6 tiden og ved flere anledninger må bråbremse for en syklist med et lite mini lys foran og en blinkende greie bak som knapt nok sees med mikroskop. Nå vet jeg ca hvor han er hver morgen så vet hvor jeg må passe meg hehe. Det ironiske er at det er en veldig fin gang og sykkelsti vedsiden av..

er vel da det er best å hamre løs på hornet?

 

kjører flere ganger i uken på en smal vei med dårlig lys når jeg skal til venner, det kommer gangende, syklister og de tufsene i kondomdrakt som står på føkkings rulleski midt i veien. Lite gøy nå på vinteren når det er mørkt på ettermiddagen og de ikke er i stand til å ta på en refleksvest, hodelykt eller i det minste IKKE kle seg mørkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler sterkt for sykkelbevegelsen men er absolutt ikke tilhenger av folk som på "død og liv" skal sykle til jobb om vinteren. Det er livsfarlig praksis når man ser syklister vingle mellom bare asfalt flekker.

 

Noen ganger er det greit med "sunt bondevett" og jeg må bite meg hardt i tunga når folk jeg ellers liker godt brenner for "sykle til jobben om vinteren uansett forhold".

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sykler selv om vinteren, men ikke til jobben så lenge jeg må vingle rundt i veibanen. Syklet på piggdekk siden før jul på speilblank og våt is men da på skogsveier og gangfelt, ikke midt i veien.

 

Det man ser mange syklister gjøre nå om vinteren er å hoppe fra julspor til julspor i veinbanen for å få minst mulig motstand. De danser en farlig dans med busser i byene fordi sykkelfeltene er måkt igjen osv. Det er generelt en farlig praksis.

 

Ellers selv veldig glad i vintersykling da det er en flott årstid med lite regn og tørt og fint vær og gjerne perioder med mye sol. Etterhvert skal jeg nok også ha meg en fatbike til vintersykling i fjellheimen, men nå er det hybriden som får dekka tildelt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En opplevelse å sykle til jobb, når det daler lett snè nedover fra himmelen.Også greit å bli litt sulten, og få kroppen i gang.

Men når det sant skal sies, god brøyting og salting er vel uvanlig, så veiene blir aldri gode om vintern. Fortauene blir heller ikke skrapt ned med sporskjær når snøen legger seg, så de blir aldri virkelig gode.

Dog, vinglingen i felt er en uting. Skaper bare tvetydlighet, og ikke noe vettugt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ufrivillig syklist og får forhåpentligvis igjen lappen snart. Jeg er drit lei av bilister. Jeg anpasser farten og følger trafikkreglene til punkt og prikke, leter etter åpninger slik at jeg slipper konfrontasjoner med gale bilister. Men til lags åt alle kan ingen gjera. Få dere et liv!

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Null stress å sykle om vinteren, bare man har gode piggdekk. Har bare erfaring med typisk 2.2-2.4" bredde på dekkene. Schwalbe ice spiker pro sitter som juling. 

 

Helt enig. De dekkene er konge. Jeg føler meg trygg på sykkelen gjennom hele vinteren på de. Selv på ruglete og våt holke sitter de som støpt. Eneste føret som jeg ikke liker er "potetmelsnø", et resultat av litt salting. Dette kan f.eks oppstå på dårlig brøytede GSV-er som får saltsprut fra kjørebanen. Og selvsagt lett nysnø oppe på glatt holke, slik at piggene ikke når ned til isen. Men ellers, helt supert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg oppleves det som vesentlig tryggere å sykle med gode piggdekk om vinteren enn å gå. Selv der det er skrått og glatt. Men gode piggdekk til sykkel koster ofte rundt 500 per dekk. Da kan man få over 300 pigger per dekk (2,15-bredde og bredere, terrengsykkeldekk) og god kvalitet på piggene, slik at dekkene kan brukes et par tre vintersesonger med daglig bruk.

 

post-51414-0-07863700-1517823771_thumb.jpg

 

Jeg unngår dog å sykle på fortau, da det jo i utgangspunktet er forbudt i følge trafikkreglene.

Endret av SeaLion
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøpte meg gode piggdekk til hybriden til 389,- per dekk før jul. Veldig fornøyd med disse og som flere andre sier, føles tryggere på sykkelen enn bena mange steder. Var litt artig før jul når jeg om syklende på speilblank is mens de gående bare så skrekkslagne på meg mens de stabbet bortover med pigger under skoene.

 

Fortau er i grenseland men det er vel ikke helt forbudt men noe som "hvis mengden gående tillater det og skal passere alle gående i gåhastighet" el.? uten at jeg husker det. Jeg sykler så og si aldri på fortau uansett, kun hvis jeg skal inn i en inngang/oppgang "rett borti der" og slippe fortauskanten.

 

Det eneste jeg opplever som "skummelt" om vinteren er når nysnø har lagt seg oppå steder med mye harde og dype hjulspor, melsnø og nysnø ovenpå is. I tilleg kom jeg en gang ned en sykkel og gangvei hvor måkebilen hadde sprutet et lass med nevestore isbiter (og større) over hele området i bånn. Holder meg unna veibanen så mye som mulig om vinteren da marginene blir mindre.

 

Men har fått ordentlig smaken på vintersykling, kommer til å fortsette med det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tillatelsen for å kunne sykle på fortau er et unntak fra hovedregelen om at kjøretøy skal benytte kjørebanen (sykkel regnes som et kjøretøy i trafikkreglene). Dette unntaket forutsetter at det er få fotgjengere der, og at ved passering av fotgjengere skal man både ned i tilnærmet gangfart (noe som umuliggjør forbisykling av joggere) og avstanden skal være stor.

 

Og fordi det ikke finnes egne trafikkregler for gang- og sykkelveier (en særnorsk konstruksjon), gjelder regelen om fortaussykling faktisk også der.

 

https://lovdata.no/SF/forskrift/1986-03-21-747/§18

 

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Lenke til kommentar

 

Tillatelsen for å kunne sykle på fortau er et unntak fra hovedregelen om at kjøretøy skal benytte kjørebanen (sykkel regnes som et kjøretøy i trafikkreglene). Dette unntaket forutsetter at det er få fotgjengere der, og at ved passering av fotgjengere skal man både ned i tilnærmet gangfart (noe som umuliggjør forbisykling av joggere) og avstanden skal være stor.

 

Jeg tolker tilnærmet gangfart sett i forhold til normal fart på sykkel, og ikke normal fart som fotgjenger. Å passere noen som jogger i f.eks. 10 kilometer i timen blir da helt uproblematisk på et fortau med god plass. Hvis man skal lese regelen som fanden leser bibelen blir det også veldig vanskelig å passere raske fotgjengere, noe som i praksis gjør det umulig å sykle på fortau (som åpenbart ikke er hensikten med unntaket)

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å sykle sakte på fortau og samtidig ta hensyn når jeg passerer gående. Er det et veldig bredt fortau som eksempelvis ned fra Teisen mot Helsfyr forbi gravlunden langs motorveien går det fint å ha litt høyere fart selv om det er et "fortau" på mange meters bredde.

 

Videre har jeg aldri fart forbi åpninger med dårlig sikt hvor folk kan komme gående ut fra. Bremser alltid godt ned forbi disse.

 

Ser man ann forholdene er det ingen problem å sykle på fortau når forholdene tillater det. De gående har førsteretten og man retter seg etter det. Jeg ville eks. ikke syklet på de mest traffikerte og fulle fortauene i Oslo midt i rushen, det sier seg selv.

 

PS.

Et lite problem som jeg heldigvis har vært skånet for hittil er folk som går med musikk på øret og endrer posisjon og gangretning uten å se seg for først. Det kan være som å vingle fra høyre til venstre på et 2m bredt fortau eller plutselig endre retning uten å se seg for.

 

Er ikke lenge siden jeg så en nisse med store øreklokker på hodet bli løpt ned av en jogger når han gikk langs høyresiden på et 2m bredt fortau og plutselig hoppet over til venstre side for å løpe over fotgjengerovergangen før en bil kom. Uten å se seg for.

 

At man har "førsterett" betyr ikke at man ikke skal være informert om sine omgivelser. Helt i orden at du går eller jogger med propper og øreklokker, men forstå da at du er nødt til å orientere deg med øynene dine når du har "slått av" hørselen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk opplevd å sykle i god fart i kjørebanen og bli forbisyklet av en fjone på det normaltsmale fortauet ved siden av, mens han sikksakket seg mellom fotgjengere som gikk i samme retning. :ohmy:

 

Men jeg må dessverre innrømme, det hender at jeg også har "svin på skogen", som den gangen jeg måtte passere en hvithåret mannlig fotgjenger med hørelurer i ørene på en GSV (gang- og sykkelvei). Jeg tenkte at her hjelper ikke sykkelbjella, så jeg ga fra meg et kort og kraftig "hoi". Mannen snudde seg kjapt og skrek tilbake: "Jeg er ikke tunghørt!"

 

Og én gang i marka da jeg hoiet hoppet fotgjengeren himmelhøyt og nærmest over kona (gjetning) som gikk ved siden av og landet i grøfta utenfor veien. Jeg stoppet ikke for å høre hvordan det gikk, men jeg hørte utbruddene i det jeg passerte. Det var ingen hyggelige meldinger ...

Så jeg har sluttet med hoiing, nedbremsing og gjentagne pling med bjella er triveligere, selv på GSV-er eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Jeg for min del fatter ikke hvorfor syklister skal ha ringeklokke. Jeg har ikke brukt den en eneste gang uten at den jeg kommer bak blir dritforbannet og hisser seg opp for at jeg plinger.

 

Setter pris på at folk bruker klokka men på litt avstand så jeg får hentet inn bikkja hvis den er i sporline eller noe sånt. Er utrolig kjipt å få den plingen rett bak seg så man skvetter som fa..n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...