Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (48 minutter siden):

Ellers er det ganske tydelig fra bildene at dette er et speil som har blitt slått av tidligere og så blitt teipet på. Det er ikke åpenbart at dette er forsettlig skadeverk.

Det er ikke tape på speilet og bruddet ser ikke ut til å være gammelt på bildene i artikkelen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Politiet har ikke hjemmel til å tillate parkering på fortau. Så jeg har mine tvil om at han har parkert lovlig.

Ellers er det ganske tydelig fra bildene at dette er et speil som har blitt slått av tidligere og så blitt teipet på. Det er ikke åpenbart at dette er forsettlig skadeverk.

Til slutt: det påståtte skadeverket er klinkende likegyldig her, bilistens overfall og voldsbruk er fullstendig uakseptabel. 

Om parkeringen var ulovlig eller ikke var uansett ikke opp til syklisten å bedømme. 
Han kunne i så fall påpekt det muntlig, uten å gjøre skadeverk.
Bilistens handlet selvfølgelig overdrevet, men det er et snev av "Fuck Around and Find Out" her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Politi har vel hjemmel til å gi dispensasjon fra regler og lover?! Det må de da nesten ha!

Jeg har selv blitt pålagt å kjøre mot enveiskjørt kjøreretning av politi. Det føltes litt rart, men jeg vurderte aldri å etterprøve eller påklage pålegget politiet ga meg. 😅🫣

De har hjemmel til å gi bindende anvisninger (trafikkdirigering) der og da. Og til å fatte skiltvedtak. De har ikke hjemmel til å gi generelle dispensasjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Herr Brun said:

De har hjemmel til å gi bindende anvisninger (trafikkdirigering) der og da. Og til å fatte skiltvedtak. De har ikke hjemmel til å gi generelle dispensasjoner. 

Om eg hadde fått ei krone for kvar bilist eg har møtt siste året som har fått dispensasjon til ditten og datten...

Og alle får gul lapp frå bymiljøetaten som avviser at dei gir slike dispensasjoner.

I tillegge er det jo ikkje parkering forbode på fortau; det er all stans forbode. Det er vesentleg strengare. Unntaket er vegvedlikehaldskøyretøy e.l. som varsler med gult blinkande lys.

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Den aggressive syklisten bedrev hærverk uten noen som helst grunn, prøvde å stikke og nektet å oppgi personalia slik at skademelding kunne fylles ut.

Det bilisten gjorde var galt, men forståelig.

Da er du en skikkelig drittsekk av en syklist, ingen tvil om det. 

Det er fortsatt ikke forståelig for meg at bilføreren mister det slik som her. Det var ca 150 måter å løse dette på som ikke innebar å gå til angrep på vedkommende. Hvor liten mann er det som bor inni deg tenker jeg da, når det som skal få deg vippet helt fullstendig av pinnen er et ødelagt speil. 

qualbeen skrev (6 timer siden):

Totalt hodemist. Og livsfarlig!

Han har virkelig ikke kontroll på hva som skjer i det han sjarker ned syklisten. Hendelsen skjer i kø. Det er bare flaks at syklisten ikke havner i grillen på en bil. Dette kunne fått et svært så tragiskt utfall!

---

Hva syklisten tenkte på, da han valgte å slå av bilens sidespeil med fullt overlegg, skulle jeg riktignok likt å vite. Hvorfor gjør han det? Hva er formålet med hærverk på bilen?

Hvordan ønsker denne syklisten at bilister flest skal forholde seg til syklister? Er det da fornuftig å knekke av speilet med fullt overlegg? 

(Nei, jeg unnskylder ikke bilist her. Reaksjonen er totalt uforståelig og uansvarlig. Og rett og slett farlig! Slike folk bør vi ikke ha fritt gående rundt! Anger-managment kurs må til!?)

Enig.

Man er en drittsekk i trafikken om man gjør det, jeg ser gale syklister i trafikkbildet ofte. Da er det din og min oppgave som ansvarsfulle folk å redusere sjansen for fare selv om vi har "rett" i form av forkjørsvei, fotgjenger overgang eller whatever. Noen ganger må vi rett og slett spise en stor bæsj i trafikken for å hjelpe klin kokos folk.

Hva syklisten tenkte når dette skjedde aner jeg ikke, kanskje han var sint fordi den trange sykkelbuksa gnagde i rumpa hans for alt jeg vet. Selv disse fortjener livets rett, å sparke en syklist ut i veibanen er ganske farlig. Alt skjer så fort at bilfører ikke har kontroll på situasjonen eller seg selv. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
16 hours ago, DrAlban3000 said:

Det var ca 150 måter å løse dette på som ikke innebar å gå til angrep på vedkommende. Hvor liten mann er det som bor inni deg tenker jeg da, når det som skal få deg vippet helt fullstendig av pinnen er et ødelagt speil. 

Hvordan skulle han løst det da? Fyren ødela noe på bilen hans og nekter og stoppe. Et ødelagt speil koster en del penger å reparere. Skal disse syklistene som begår hærverk med en gang noe står litt i veien for dem bare få slippe unna med slik barnementalitet?

Nei det er ikke riktig å sparke ned noen på denne måten, men hjelpe meg det er forståelig for mange av oss som har sett hvordan enkelte syklister oppfører seg i trafikken.

FAFO er den første tanken som slår meg når jeg ser dette.

16 hours ago, DrAlban3000 said:

Noen ganger må vi rett og slett spise en stor bæsj i trafikken for å hjelpe klin kokos folk.

Enig i det, men forskjellen er når folk ødelegger noe på bilen din, da er jeg iallefall ikke villig til å spise den bæsjen bare for deres del.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Hvordan skulle han løst det da? Fyren ødela noe på bilen hans og nekter og stoppe. Et ødelagt speil koster en del penger å reparere. Skal disse syklistene som begår hærverk med en gang noe står litt i veien for dem bare få slippe unna med slik barnementalitet?

Nei det er ikke riktig å sparke ned noen på denne måten, men hjelpe meg det er forståelig for mange av oss som har sett hvordan enkelte syklister oppfører seg i trafikken.

FAFO er den første tanken som slår meg når jeg ser dette.

Han kunne filmet og levert hos politiet, fulgt etter han og ringt politiet f.eks. Valgt et sted som ikke var like risikofylt for å stoppe vedkommende ved å sperre.

Det var livsfarlig, så ikke en god løsning. Han bør ikke slippe unna, men når du gjør noe sånt så flippes saken fullstendig i sjåførenes disfavør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (12 minutter siden):

Enig i det, men forskjellen er når folk ødelegger noe på bilen din, da er jeg iallefall ikke villig til å spise den bæsjen bare for deres del.

Når jeg ser hvordan billister oppfører seg i traffiken skjønner jeg at sykkelister ikke stopper når de ved uhell ødelegger biler i trafikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle bli trevligt i trafikken og samfundet hvis det bara är att attackera den som har gjort fel på sättet som vi ser i filmen. 

Är förövrigt också en massa bilister som gör fel i trafikken och kör hänsynslöst. 

Är också lite tape och taperester på speilet som man kan se på andra bilden i VG så vad som har hänt är kanske ikke helt klart ändå.
image.png.ceb12c29735096e9b7ca04ce877a6458.png 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, :utakt said:

Syklisten var tydeligvis en av disse premiedustene, men det blir fortsatt patetisk av bilføreren å gå ut i media og pipe om at han liksom er blitt urettferdig "verstingen". Han klikka jo helt. 

To idioter i trafikken.

Tre, er en till bilist som försöker sparka syklisten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Syklisten var tydeligvis en av disse premiedustene, men det blir fortsatt patetisk av bilføreren å gå ut i media og pipe om at han liksom er blitt urettferdig "verstingen". Han klikka jo helt. 

To idioter i trafikken.

Det var syklisten som startet dette - synes det er et viktig poeng her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/ny-video-viser-hva-som-skjedde-for-basketaket-1.17131611

Bevis på at syklisten har syklet fortere enn gangfart når han har passert fotgjengere. 

:utakt skrev (3 timer siden):

Jeg klarte ikke å se så mye fra denne videoen. Hva beviser den? 

Dersom syklisten kom i høy fart, ville det ikke gjøre sykt vondt å pælme hånda i bilens speil?! Jeg hadde aldri tatt sjansen på å brekke fingre og håndledd -- men så er jo ikke jeg skrudd sammen på samme måte som de to hissigproppene denne tråden omhandler da 😅.

PS: det viser seg at politiet ikke finner noen dispensasjon eller tillatelse til at vedkommende kunne parkere bilen sin på en slik måte. Mye mulig han har løyet på seg den påstanden, bare for å hente sympati i media?! 🫣

https://bsky.app/profile/joachim.email/post/3lb7vqzq7ek2j

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, obygda said:

Det var syklisten som startet dette - synes det er et viktig poeng her.

Hvis de stod parkerade olovligt på fortauet så var det vel de som startat detta? 

Tycker inte syklisten har skött sig speciellt bra når han förstörde en speil i fart. Speilen har dock tydliga taperester på sig. 

Men de andras reaktioner är ju totalt över sträcken. Sparka efter en syklist i fart, takla ut syklisten i veibanen ...

Finns faktiskt också väldigt viktiga orsaker till att man ikke får stå parkerad på fortau. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...