Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden

SeaLion

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (1 time siden):

Selv på en lys junidag slipper sjåfører unna straff om de meier ned en syklist i et sykkelfelt. Så bilister trenger ikke akkurat være nervøse for å bli dømt om man skader en syklist...

Her er en artikkel fra så nylig som i går om det, nemlig: https://www.nab.no/banen-var-klar-for-sjaforen-sa-horte-han-et-slag/s/5-143-502394

Syklist delvis sykemeldt selv ti måneder etter kollisjonen, men bilist frifinnes da han påstår at han sjekket det var klart... Selv vedkommende som drepte syklisten vi har diskutert her nylig ble jo først frikjent. Vil du skade noen, gjør det med bil. Oddsen er stor for at du slipper unna.

Det er mye merkelige dommer i det norske rettsvesen. Det slår i alle retninger.. 

Men i trafikk-jussen finnes det litt mer enn vikepliktsregler å forholde seg til. Boka er ikke på én side..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (14 timer siden):

Med dashcam så hadde syklisten fått skylda.
Godt mulig syklisten hadde fått skylda uansett, siden det er påbudt med lys og refleks. 

Med kamera på sykkelister hadde flere bilister fått skylden. Siden det er påbudt å bruke blinklys når du skal bytte felt.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Matsemann said:

Selv på en lys junidag slipper sjåfører unna straff om de meier ned en syklist i et sykkelfelt. Så bilister trenger ikke akkurat være nervøse for å bli dømt om man skader en syklist...

Her er en artikkel fra så nylig som i går om det, nemlig: https://www.nab.no/banen-var-klar-for-sjaforen-sa-horte-han-et-slag/s/5-143-502394

Syklist delvis sykemeldt selv ti måneder etter kollisjonen, men bilist frifinnes da han påstår at han sjekket det var klart... Selv vedkommende som drepte syklisten vi har diskutert her nylig ble jo først frikjent. Vil du skade noen, gjør det med bil. Oddsen er stor for at du slipper unna.

Hvis dette er en kriminalsak så skal man bevise utover enhver rimelig tvil at den som anklages er skyldig. I en sivilsak f.eks. om man søker erstatning er bevisbyrden vesentlig lavere.

Lenke til kommentar

Siden det ikke er noe førerkort på sykkel så bør reglene være slik at alle kan forholde seg til de. Ikke alle syklister er bilister og man kan ikke forvente at et barn på sykkel skal kunne vikeplikten og andre ting som voksne muligens forstår. Det enkleste hadde derfor vært å pålagt alt ansvar for syklisters sikkerhet på de som tross alt har en "utdanning" innen å ferdes i trafikken. Les; "lappen".

Ikke en veldig god løsning, men slik jeg ser det så MÅ det tas hensyn til de svakeste som ferdes på sykkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har merket meg som ny elsyklist dette året er at bilister som kjører ut fra tomt/bensinstasjon der utkjøringen krysser gangvei har svært vanskelig for å kjøre helt ut til veien  og dermed blokkerer gangveien for syklister - selv om de har 1-3 meter de kunne kjørt videre ut mot veien og gitt fri passasje for syklister.

Litt lite tankearbeid og oppmerksomhet oppe i hodet på mange bilsjåfører virker det som...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, RookieNO said:

Siden det ikke er noe førerkort på sykkel så bør reglene være slik at alle kan forholde seg til de. Ikke alle syklister er bilister og man kan ikke forvente at et barn på sykkel skal kunne vikeplikten og andre ting som voksne muligens forstår. Det enkleste hadde derfor vært å pålagt alt ansvar for syklisters sikkerhet på de som tross alt har en "utdanning" innen å ferdes i trafikken. Les; "lappen".

Ikke en veldig god løsning, men slik jeg ser det så MÅ det tas hensyn til de svakeste som ferdes på sykkel.

I så tilfelle burde ikke syklister få lov til å oppholde seg i veibanen. Man må kunne forvente noe mer fra syklister enn fra fotgjengere, det er derfor man ikke anbefaler at unger sykler til skolen før en viss alder osv. 

Å kjøre det løpet du prøver på her vil føre til at sykkelappen tvinges fram. Kanskje det ville vært en fordel. 

Å gi carte blanche til syklister å bryte vikeplikten vil ikke føre noe godt med seg, bare enda flere skadde/døde syklister. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (11 timer siden):

Kjempesmart. For da får vi sikkert færre syklister som hiver seg rett foran støtfangere i full peis. 

Bilister er ikke supermennesker. De har mer eller mindre dårlig syn/mørkesyn, reaksjonstid m.m..

Tar ikke syklister et større medansvar for å unngå ulykker blir det absolutt verre..

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Bilfører får speilet ødelagt av en uforsiktig/aggresiv syklist. Bilisten velger da å miste det totalt:

https://www.vg.no/nyheter/i/JbpaLm/bilist-angrep-syklist-paa-mosseveien-i-oslo

Den aggressive syklisten bedrev hærverk uten noen som helst grunn, prøvde å stikke og nektet å oppgi personalia slik at skademelding kunne fylles ut.

Det bilisten gjorde var galt, men forståelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Han forteller at han sto parkert på fortauet ved Ulvøya-broen med polititillatelse

Tillatelsen visste jo selvfølgelig ikke syklisten noe om. Jeg har sett nok av videoer til å være klar over at det finnes noen "ekstremister" på to hjul, som har den holdningen at feilparkerte biler er fritt frem. Det sparkes og slås i speil og dører. 

Om jeg skal være skikkelig internett og hoppe til konklusjoner, så tipper jeg syklisten så en bil parkert på fortauet, tenkte noe stygt om bilister, og dro til dette speilet ved passering. 

Den atferden kunne de godt sluttet med. Hærverk er aldri greit. 

Og så kan man naturligvis ikke forsvare det bilisten gjør etterpå. Å gå løs på en annen på den måten er helt natta. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Den aggressive syklisten bedrev hærverk uten noen som helst grunn, prøvde å stikke og nektet å oppgi personalia slik at skademelding kunne fylles ut.

Det bilisten gjorde var galt, men forståelig.

Enig her - jeg har en arbeidskollega som velger å sykle på hovedveien selv om det er sykkelvei helt fram fra hjem til arbeid. Begrunnelsen er at man kan sykle raskere her enn på sykkelveien. Problemet er bare at det på denne hovedveien er ekstremt smalt - så smalt at syklistene risikerer å smelle bort i billistene hele tiden. Og på vinterstid så skjer det ofte at syklistene dunker bort i bilene.  Jeg fortalte arbeidskollegean at jeg ikke synes noe om at man skal hevde sin rett på denne  måten å risikere å havne i kollisjon med biler - men da ble vedkommende ganske så aggressiv og mente at denne selv kunne velge fritt hvor denne ville sykle og at bilistene bare måtte vike.  Jeg orket ikke krangle med vedkommende så det ble ikke mer argumenter for og imot. Selv sykler jeg mye og elsker å sykle, men benytter alltid sykkelvei der jeg kan - jeg tenker at det er best for min egen sikkerhet. At noen føler at det er bedre å hevde sin rett enn å tenke på egen sikkerhet er trist....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener det ikke burde vært lov å sykle på veien om man ikke har førerkort. Er jo folk som sykler som ikke har peiling på regler osv, som igjen kan føre til farligheter for seg selv og andre. Om det er sykkelvei skal selvfølgelig det også brukes. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, engavif said:

Mener det ikke burde vært lov å sykle på veien om man ikke har førerkort. Er jo folk som sykler som ikke har peiling på regler osv, som igjen kan føre til farligheter for seg selv og andre. Om det er sykkelvei skal selvfølgelig det også brukes. 

Litt "hot-take" kanskje, men jeg er egentlig ikke uenig. Husker på barneskolen så måtte vi ha bestått sykkelprøve for å få lov til å sykle til skolen. Det her var tilogmed på det glade 80/90-tall hvor ingen ikke engang brydde seg om man hadde hjelm. 

Nå er det enda mer trafikk og i tillegg til syklister har man også segway og el-sparkesykler som kommer i hundre-og-helvete overalt. Tror faktisk ikke vi er veldig mange åra unna et krav om et slags førerkort. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (27 minutter siden):

Enig her - jeg har en arbeidskollega som velger å sykle på hovedveien selv om det er sykkelvei helt fram fra hjem til arbeid. Begrunnelsen er at man kan sykle raskere her enn på sykkelveien. Problemet er bare at det på denne hovedveien er ekstremt smalt - så smalt at syklistene risikerer å smelle bort i billistene hele tiden. Og på vinterstid så skjer det ofte at syklistene dunker bort i bilene.  Jeg fortalte arbeidskollegean at jeg ikke synes noe om at man skal hevde sin rett på denne  måten å risikere å havne i kollisjon med biler - men da ble vedkommende ganske så aggressiv og mente at denne selv kunne velge fritt hvor denne ville sykle og at bilistene bare måtte vike.  Jeg orket ikke krangle med vedkommende så det ble ikke mer argumenter for og imot. Selv sykler jeg mye og elsker å sykle, men benytter alltid sykkelvei der jeg kan - jeg tenker at det er best for min egen sikkerhet. At noen føler at det er bedre å hevde sin rett enn å tenke på egen sikkerhet er trist....

I Norge blir det stort sett bygd gangvei når en skal legge til rette for sykling, og ikkje sykkelfelt 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Wheeljack said:

Litt "hot-take" kanskje, men jeg er egentlig ikke uenig. Husker på barneskolen så måtte vi ha bestått sykkelprøve for å få lov til å sykle til skolen. Det her var tilogmed på det glade 80/90-tall hvor ingen ikke engang brydde seg om man hadde hjelm. 

Nå er det enda mer trafikk og i tillegg til syklister har man også segway og el-sparkesykler som kommer i hundre-og-helvete overalt. Tror faktisk ikke vi er veldig mange åra unna et krav om et slags førerkort. 

Det er vel et poeng at det er et solid skadepotensiale involvert med sykler, og det er blitt enda større med elsykler (gjerne moddet for høyere hastigheter) og elsparkesykler. I denne konkrete saken var det ikke kun snakk om et bilspeil, men også at syklisten sneiet to av medarbeiderene til han som klikket, samt traff denne mannen i armen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Bilfører får speilet ødelagt av en uforsiktig/aggresiv syklist. Bilisten velger da å miste det totalt:

https://www.vg.no/nyheter/i/JbpaLm/bilist-angrep-syklist-paa-mosseveien-i-oslo

Totalt hodemist. Og livsfarlig!

Han har virkelig ikke kontroll på hva som skjer i det han sjarker ned syklisten. Hendelsen skjer i kø. Det er bare flaks at syklisten ikke havner i grillen på en bil. Dette kunne fått et svært så tragiskt utfall!

---

Hva syklisten tenkte på, da han valgte å slå av bilens sidespeil med fullt overlegg, skulle jeg riktignok likt å vite. Hvorfor gjør han det? Hva er formålet med hærverk på bilen?

Hvordan ønsker denne syklisten at bilister flest skal forholde seg til syklister? Er det da fornuftig å knekke av speilet med fullt overlegg? 

(Nei, jeg unnskylder ikke bilist her. Reaksjonen er totalt uforståelig og uansvarlig. Og rett og slett farlig! Slike folk bør vi ikke ha fritt gående rundt! Anger-managment kurs må til!?)

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Vi får no se.
Klarer politiet eller forsikring å innhente rett person?
Vis de hadde skaffet seg tillatelse fra utøvende myndighet, hvorfor har de ikke fulgt resten av forskriften og skaffet seg saftlyst?

Hvis politi eller forsikring trenger kontaktinfo, så tror jeg «Sykkelmafia'n» på Bluesky har dette.

https://bsky.app/profile/sykkelmafiaen.bsky.social/post/3lauc3pnym226

Lenke til kommentar

Politiet har ikke hjemmel til å tillate parkering på fortau. Så jeg har mine tvil om at han har parkert lovlig.

Ellers er det ganske tydelig fra bildene at dette er et speil som har blitt slått av tidligere og så blitt teipet på. Det er ikke åpenbart at dette er forsettlig skadeverk.

Til slutt: det påståtte skadeverket er klinkende likegyldig her, bilistens overfall og voldsbruk er fullstendig uakseptabel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (24 minutter siden):

Politiet har ikke hjemmel til å tillate parkering på fortau. Så jeg har mine tvil om at han har parkert lovlig.

Ellers er det ganske tydelig fra bildene at dette er et speil som har blitt slått av tidligere og så blitt teipet på. Det er ikke åpenbart at dette er forsettlig skadeverk.

Til slutt: det påståtte skadeverket er klinkende likegyldig her, bilistens overfall og voldsbruk er fullstendig uakseptabel. 

Politi har vel hjemmel til å gi dispensasjon fra regler og lover?! Det må de da nesten ha!

Jeg har selv blitt pålagt å kjøre mot enveiskjørt kjøreretning av politi. Det føltes litt rart, men jeg vurderte aldri å etterprøve eller påklage pålegget politiet ga meg. 😅🫣

Hvorvidt speilet har ødelagt på forhånd eller ei, er umulig for meg å vite noe om. Basert på raseri og temperament som ble igangsatt, samt basert på forklaring, så fremstår det på meg som at speilet mest sannsynlig ble ødelagt av syklist. Altså at det IKKE var ødelagt på forhånd. (Men jeg vet jo ikke!)

Uansett: helt enig med deg at slike reaksjoner ikke hører hjemme noe sted. Vi må oppføre oss sivilisert. Dersom jeg er uheldig og ødelegger annen manns eiendom, så skal det ikke være fritt frem med overfall og vold mot meg! Et slikt samfunn vil jeg ikke delta i!

Slike voldsutøvere burde politi ta seg en prat med. Det er rett og slett farlig å ha sånne hissigpropper ruslende fritt rundt oss! 

Lurer litt på hvor mange andre han har mentalt klikket på, og banket opp...?! 🤯🫣

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...