Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (13 minutter siden):

Men velger du bevisst med bil å ta en omvei til jobb for å være mindre i veien for andre? Jeg tviler. De fleste bilister velger enkleste veien, så hvorfor dette kravet om at syklister ikke kan gjøre det samme men hele tiden må velge tungvinte løsninger?

 

Så nei, som bilist må man ikke "hensynta slike ting".

 

Screenshot_20230814_080209.thumb.jpg.f4921fa3dc339ea91032186f3477b887.jpg

 

 

Enig i at kommunene har laget altfor mange usammenhengende g/s veier og i tillegg brukt penger å kosmetiske brostein/kantstein som forverrer trafikksikkerheten for både sykler og elsparkesykler (jfr brostein og "trappetrinn" i overganger for kryssende veier med den nye g/s veien i Heggedal https://goo.gl/maps/1btGQfE2ubciPbs9A

Bildet over fra Slemmestadveien er kjent, men her har du glemt undergangen 50m bak fotoposisjonen.  Spørs hvor arbeidsveien er selvfølgelig, men går jo også en g/s vei mellom Reistadlia og Holmen parallelt med E18 på oversiden av Syverstadkollen.   Deilig fri for all trafikk til man kommer til Holmen/Fekjan.

Og aprops tidligere kommentar om å gjøre seg synlig som motkjørende - ja hvordan får jeg gjort det når jeg er rundt svingen - men bilisten i mot likevel legger seg langt ut ? Ja, bilisten gjør feil men det er lite jeg får gjort med det.  Poenget er at marginene blir mindre når syklistene ikke viser hensyn ved at to stk ligger i bredden.  Mange syklister er flinke til å legge seg etter hverandre når de hører MC bakfra, men med bil virker det nesten motsatt, da skal det demonstreres / "stå på krava".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (1 time siden):

Mange syklister er flinke til å legge seg etter hverandre når de hører MC bakfra, men med bil virker det nesten motsatt, da skal det demonstreres / "stå på krava".

Det er så sinnsyk holdning dere har. En syklist som sykler helt vanlig "står på kravene" eller er på en eller annen måte "med vilje" ekstra i veien for dere. Det stemmer ikke, og er bare noe oppdiktet i deres hode. Så blir dere sinte og aggressive i trafikken, farlig.

Står en bilist på kravene sine når den kjører på veien? Det er så rar og hyklersk tankegang hele veien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (17 minutter siden):

Det er så sinnsyk holdning dere har. En syklist som sykler helt vanlig "står på kravene" eller er på en eller annen måte "med vilje" ekstra i veien for dere. Det stemmer ikke, og er bare noe oppdiktet i deres hode. Så blir dere sinte og aggressive i trafikken, farlig.

Står en bilist på kravene sine når den kjører på veien? Det er så rar og hyklersk tankegang hele veien.

Jeg begrenser mine kommentarer til 2 syklister som ligger i bredden.  (Det er regelen, snarere enn unntaket.)

Jeg viser selvfølgelig hensyn om jeg kjører forbi syklister, gir de god avstand ved forbikjøring osv, men akkurat dette med å sykle to i bredden på sine treningsturer virker litt lite hensynsfullt. 

Men nå får visst Asker snart velodrom som er 50m for kort til å kvalifisere til 50% dekning via Kulturdepartementet av de 204 mill den koster Asker's skattebetalere. Er det flere aktive velodrom-syklister enn antall millioner tro?  Kommunen må bl.a. spare på kantklipp og veibelysning for å finansiere dette.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

Det var bare syklister og elsparkesyklister som fikk bøter da politiet sto ved en skolevei i Oslo sentrum i fjor. Torsdag hadde politiet igjen kontroll på samme sted. Dette ble resultatet.

I samme gate som i fjor, øverst i Akersgata i Oslo, kontrollerte politiet totalt 35 kjøretøy i «Aksjon skolevei». Kontrollen varte en drøy formiddagstime torsdag.

Ingen bilister ble bøtelagt også denne gangen. Mens 15 syklister, der tre er elsparkesyklister og resten «vanlige» syklister, fikk et forenklet forelegg.

Alle måtte betale en bot på 1750 kroner for å ha kjørt på rødt lys. Satsene har økt med 30 prosent siden i fjor. Og det sved såpass at enkelte var på gråten da de vedtok forelegget på stedet.

– Kontrollen viser at det fortsatt er mange som sykler på rødt lys i Oslo, sier Per Magnus Heggedal.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEGyg5/syklister-ble-tatt-paa-sengen-da-politiet-hadde-kontroll-her-i-fjor-saa-mange-ble-boetelagt-i-aar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (På 22.8.2023 den 12.55):

Som vanlig:
-70 bilister tatt der 21 brukte mobil og 4 kjørte så fort at de lå på grensa til førerkortbeslag
- 2 syklister tatt

... og fokuset er på syklistene :D

Reagerte på det samme, veldig rar vinkling. På NRK P1 tok de ikke en gang med at 70 bilister ble tatt i kontrollen, bare to syklister og en elsparkesyklist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Artig de skriver "ingen bilister ble bøtelagt" i en gate biler ikke har lov til å kjøre inn i. Akkurat som den rare artikkelen i fjor, altså.

De står forøvrig på en plass det ikke burde være rødt lys for syklister. Selvfølgelig sykler man på rødt når man må vente på rødt en plass det faktisk ikke kan komme annen trafikk. Meningsløst å kontrollere akkurat ibdet krysset. Kunne funnet en bedre plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syklet på en landevei gjennom en skog. En bil måtte vente bak meg i ca 30 sekunder før den kunne kjøre forbi fordi det kom motgående trafikk og det var like før en sving. Tutet to ganger da han endelig fikk kjøre forbi. Hvordan var det meninga at jeg skulle tolke det? Gjorde jeg noe galt? Veien var ikke brei nok til at jeg kunne legge meg helt ut på siden sånn at han kunne kjøre forbi. Skulle jeg stoppet og gått ut i grøfta for å slippe han forbi sånn at han kunne spare disse dyrebare sekundene?

Endret av Kjøleskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/GMLz14/fortau-eller-sykkelfelt

Kom over denne. Kan kjenne meg veldig igjen som både hundeeier og sjåfør. Jeg har flere ganger kjørt bak syklister her i Sandnes/Stavanger som sykler midt i veien når det er rødt sykkelfelt rett til høyre for dem. En ting er om det er lovlig eller ikke, men jeg sykler også mye på de samme veiene og sliter med å forstå hvorfor?

Lenke til kommentar
Sitat

Er det lov å sykle på fortauet når det er brukt millioner på røde sykkelfelt rett ved siden av? [...]

Hva sier reglene, og hvem håndhever dem? Dersom sykling på fortauet kvalifiserer til bot, vil en times kontroll bringe store summer inn i felleskassen

Hvem er idiot nok til å sende slikt til avisa, og hvilken redaktør gidder trykke et leserinnlegg av så dårlig kvalitet?
Det tar 2 sekunder å undersøke: Det er lov. Det kvalifiserer ikke til bot.

Man kan mene det er til sjenanse. Fair enough. Men argumenter heller for det, da, enn å skrive en tirade basert på feiloppfatninger om lovverket bare fordi man ikke klarer holde kontroll på egen hund.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Kjøleskap skrev (På 25.8.2023 den 7:41 PM):

Syklet på en landevei gjennom en skog. En bil måtte vente bak meg i ca 30 sekunder før den kunne kjøre forbi fordi det kom motgående trafikk og det var like før en sving. Tutet to ganger da han endelig fikk kjøre forbi. Hvordan var det meninga at jeg skulle tolke det?

Jeg pleier å vinke og smile hvis noen tuter. Det kan jo hende jeg kjenner de ... 😄

Lenke til kommentar

At ikke flere syklister blir drept i trafikken er takket være årvåkenheten til bilistene. Jeg ser daglig syklister i Bogstadveien og nedoverbakke og null interesse om noe kan finnes til høyre eller venstre. Gjerne på rødt lys i tillegg..

Jeg kunne lett ha drept en bråta med syklister i min trafikale karriere, og jeg er 99% prosent frikjennelse pga den vanvittige og hasardiøse syklingen. Jeg har valgt å bremse. Foreløpig.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det kan gå begge veier. Jeg har ikke tall på hvor mange ulykker jeg unngår som syklist ved å ha en slags sjette sans. Ofte bilister som svinger over sykkelfelt uten å se seg for, vingler fordi de ser på mobilen, ikke ser meg i et kryss osv. Man kan ofte gjette på at bilisten kommer til å gjøre noe dumt, så må som syklende ta det forsiktig og holde avstand. Hadde jeg "stått på mitt" hadde jeg nok blitt meid ned ukentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lastebilsjåfør dømt for uaktsomt drap etter dødsulykke i Oslo i fjor
https://www.nrk.no/stor-oslo/hoyesterett-om-dodsulykke-pa-st.-hanshaugen-der-syklist-ble-pakjort-av-trailer-1.17058965

Litt oppsiktsvekkende er det at kommunikasjonssjefen i Yrkestrafikkforbundet, yrkessjåførenes fagforbund, etterlyser strengere myndighetskrav til lastebilenes konstruksjon.

 

Sitat

 

Etterlyser strengere sikkerhetskrav

Det er stadig flere myke trafikanter og folk som ferdes på blant annet elsparkesykkel og sykler i tett bytrafikk.

Yrkestrafikkforbundet etterlyser at myndighetene stiller flere krav til sikkerheten ved lastebiler og vogntog.

I dag er noen blindsoner tillatt rundt bilene. Men Procon mener det skal være mulig ved bruk av teknologi og andre hjelpemidler, å få bedre oversikt over det som skjer rundt lastebilen.

Men da må det stilles krav, og det må det gjøres fra myndighetenes side, sier Adrian Pracon.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke vogntogene, men at syklister kan kjøre forbi til høyre, og at vogntoget da får vikeplikt for syklisten som skal rett fram, som er det som skjedde her.

Nå får sjåføren betalt lønna si av skattebetalere, med mindre han får seg annen jobb.

Fengselsstraffen gir heller ingen mening, også betalt av skattebetalere. 

Forbikjøring til høyre må være forbudt for alle. 
Er det sykkelfelt så må de lages sånn at de ikke kommer i konflikt med kjøretøy som skal svinge. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Problemet er ikke vogntogene, men at syklister kan kjøre forbi til høyre, og at vogntoget da får vikeplikt for syklisten som skal rett fram, som er det som skjedde her.

Nå får sjåføren betalt lønna si av skattebetalere, med mindre han får seg annen jobb.

Fengselsstraffen gir heller ingen mening, også betalt av skattebetalere. 

Forbikjøring til høyre må være forbudt for alle. 
Er det sykkelfelt så må de lages sånn at de ikke kommer i konflikt med kjøretøy som skal svinge. 

I stedet for å forby alle andre å passere et kjøretøy på høyre side, må det da være enklere å påby sjåfør å ha kontroll på området rett utenfor bilen, når hen foretar sving?

Og hvordan ser du for deg køkjøring i flere felt? Også her forbudt?

Hva gjør vi med alle sykkelfelt? Flytte de?

Dersom en lastebil står stille i kø, mener du også at fotgjengere ikke skal få lov til å passere på fortau på høyre side? 

Det er null stress å eliminere dødvinkler. Ryggekamera var standard på lastebiler allerede for tjue år siden. 20! Hva har skjedd siden? Hvorfor er det ikke kamera og sensor som dekker de resterende dødvinkler?!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...