Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Metylfenidat vs Concerta

Anbefalte innlegg

Jeg er forelder til en gutt som er 10 år. Han ble diagnostisert med ADHD når han var 5 år. Vi påbegynte medikamentell behandling på hans 6 årsdag. Behandlingen skjedde med Concerta. Kort fortalt endret seg tilværelsen for hele familien fra natt til dag (til det bedre).

Concerta er en kapsel som har det som kalles for modifisert frisetting. Det vil si at kapselen er lagd av et ikke fordøyelig stoff, formet som et rør. Røret fylles med en "kuff" i ene enden og virksom substans i den andre, der det også er et knappnål-stort hull. Kapselen er også kledd med virksom substans.

Når du tar kapselen, løses først "skallet" opp slik at medisinen fort finner veien ut i blodet i løpet av 20 minutter. Dette utgjør ca 5 mg av substansen.

Samtidig suges det væske inn i kapselen. Når "kuffen" blir fuktig, utvider den seg langsomt og det presses ut substans fra kapselen gjennom det lille hullet. Dette skjer mens kapselen finner veien gjennom tarmene. Forløpet varer 6-12 timer. Det sies at virkningen av kapselen er 12 timer, men et mer reellt tall er 8-10 timer. Man bruker 1 kapsel pr. dag.

Frem til nå har Janssen hatt patent på løsningen, men nå er det altså fritt frem for andre å lage tilsvarende løsninger. Dette har Sandoz gjort, til en billigere peng selvfølgelig. Dette skjer for øvrig med i stort sett alle medisiner.

Siden Concerta fås på Blå-resept, leter staten selvfølgelig etter en billigere løsning for oss skattebetalere. Staten har da bestemt at den billigere løsningen skal erstatte den dyrere. Dette er jeg svært takknemlig for, fordi legemiddelbransjen er vel neppe bygd på veldedighet(?).  

Nå finnes det altså et synonympreparat til Concerta med navnet Metylfenidat. Enkelt navn f.ø, fordi aktiv substans i Concerta og Ritaline er methylphenidate.

Som kjøper av Concerta gis jeg nå valget å få Metylfenidat gratis, eller betale 80 kr ekstra p.r boks (30 kapsler).

Jeg prøvde selvsagt Metylfenidat. Hvorfor ikke tenkte jeg. Det er jo en lignende kapsel, med samme funksjon og samme aktive substans og samme styrke. I tillegg vil jeg jo ligge skattebetalene til så lite last som mulig.

Da kom dagen med ny medisin. Gutten var skeptisk, men han tok den som vanlig, uten protester og vel inneforstått med at skoledagen blir til et rent helvete uten kjemikalier.

Kvelden kom, både jeg og mor merka at gutten var annerledes. Vi tenke vel at det var vårsolen som gjorde sitt. Uka gikk, 2 og 3 uker gikk. Det kom melding fra skolen om at gutten ikke fungerte som vanlig, det var mye mer uro enn vanlig. Nå var det åpenbart...

Tilbake til Concerta. Nå, 5 dager senere er vi tilbake i vanlig gjenge.

Min konklusjon: Metylfenidat som erstatning for Concerta fungerer ikke for mitt barn, selv om staten, demokratiet og vitenskapen mener dette. Jeg er eksperten på mitt barn og jeg er svært glad for at jeg bor i et land der jeg har muligheten for et valg, å betale ekstra for Concerta eller til og med få guttens lege til å erklære at han ikke fungerer med Metylfenidat, noe som medfører at vi er tilbake på Concerta helt gratis som om ikk'no hadde skjedd. 

Jeg har ikke noen spørsmål til forumet. Dette innlegget skal tjene som en orientering til de spesielt interesserte og til andre foreldre og brukere av medisinen. Har dere en annen eller lignende historie om Metylfenidat, del den gjerne.

Takk for oppmerksomheten.

Anonymous poster hash: 3e3d8...174
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 år senere...

Hei og hopp!

Jeg har gått på concerta i noen år nå, og en gang så forsøkte jeg ut Sandoz sin versjon av methylphenidat og fikk en dårligere effekt av dette. - Nå har det gått noen år til og trappet opp en god del, og sist gang jeg på var på apoteket var dem tomme for Concerta 54mg og tilbød Sandoz istedet, noe jeg takket ja til da forrige gang var mindre dose og virkningen var satt i glemmeboka.

Det må jeg si, etter å ha blitt veteran på methylphenidat og dens virkning.. Sandoz er søren meg værre enn en dårlig dag uten medisiner. Jeg tok den noen dager, og ble sliten, lei, frustrert, ukonsentrert, tiltaksløs, og vanvittig irritert. At Sandoz kan fremstille denne råttegifta, og kalle det for methylphenidat er bare helt vanvittig. Så det kan forstås at dette fikk problemer for guttungen til trådstarter er helt forståelig.

Men det utroligste, nå er denne tråden startet i 2015, og nå er det 2019, at dem fremdeles gjennom legemiddelverket har denne som en promotert medisin på apoteket, er helt uforståelig. Det må jo være veldig mange som har gitt tilbakemelding i løpet av disse årene om at Sandoz blir man syk av, og enda så er det ikke gjort noen endringer på det. Det er vanvittig.

Andre bivirkninger med Sandoz som er blitt lagt merke til. Hvis man først orker å gjøre noe, så svetter man utrolig mye. Samme når man legger seg og våkner igjen etter en natt dårlig søvn, så er puta helt våt. Sandoz gir også mye hjertebank. Man kan sammenlikne det med ett virkestoff som er ødelagt av ett hjelpestoff, så selve funksjonen fungerer som ett avfallsstoff.

Først dagene på Sandoz så trodde jeg det faktisk var kroppen som sa ifra at den frastøter seg methylphenidat, men jeg hadde noen concerta i bakhånd så det kunne sammenliknes, og det ble oppklart veldig fort.

Konklusjon:

Sandoz methylphenidat = Råttegift med feil etikett.
Ikke skyll medisinen i toalettet! Tenk på miljøet!

Lenke til kommentar

Jeg må legge til, noe som kan sammenliknes med bedragersk. At folk som skal teste ut methylphenidat, og blir overtalt til å velge Sandoz istedet for Concerta, og tror at medisinen ikke fungerer på dem, og så går tilbake til legen og forkaster muligheten, blir faktisk bedratt av legemiddelverket. Når det har gått noen år, og legemiddelverket ikke har tatt innover seg at det ikke fungerer, så kan man lure på den egentlige grunnen til at Sandoz fremdeles er på Apoteket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...